Diskussion: Fairphone 4 - fem års garanti, sex års uppdateringar

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Swedroid, 30 sept 2021.

Taggar:
  1. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hoppas kameran blir bättre med en mjukvaruuppdatering, kameran är tyvärr en dealbreaker för mig just nu. Blir den bättre kommer jag inte att tveka att köpa den den dagen min Redmi Note 7 lägger av.
     
    Kristy gillar detta.
  2. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Jag vet att många på Fairphones forum använder en Gcam port för att få bättre bildkvalitet, dock finns det ingen specifik port för FP4 som det gör för många andra enheter men det kan vara värt att kolla på. Men jag har samma förhoppning som du, att framtida uppdateringar ska förbättra bildkvaliteten.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Har fått min Fairphone 4 nu. Spontana intrycket är att kameran definitivt är mindre imponerande än jag hade hoppats. När det gäller Google Camera kör jag med Wichayas på den här länken. Största problemet med Fairphone 4 upplever jag vara att den har svårt att fokusera på saker på halvnära håll.

    Recommended Stable Google Camera Port Versions

    Har fått corona i samma veva som jag fick telefonen så har inte kunnat testa den så mycket än dessvärre. Har förhoppningar att uppdateringen till Android 12 kommer göra kameran bättre.
     
    easyrider, Kristy, chraist och 1 annan gillar detta.
  4. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Update om min upplevelse med Fairphone 4

    Haft den ett år nu och är inte jätteimponerad av varken hårdvaran eller mjukvaran. Ingen OLED skärm svider, mediokert batteri, den blir väldigt varm när man spelar spel med den och kameran är som bekant inte någon höjdare.

    Android 12 skulle ha lanserats i december förra året men har fortfarande inte släppts. I skrivande stund är jag 2 månader efter på säkerhetsuppdateringarna och det känns ju sådär.

    I allmänhet skulle jag bara rekommendera den här mobilen för die hard fans för Fairtrade alternativt de som vill kunna laga mobilen själv. Garantin på 5 år är nice och var ett av huvudskälen till att jag köpte den. Men väger det verkligen upp att allting är sämre än på en Pixel 6a som i skrivande stund går för 2990, hälften av vad jag köpte min FP4 för? Knappast. Så ofta går inte en mobil sönder.

    Jag hade personligen väntat på Fairphone 5 för att se om den har en bättre upplevelse. Egentligen är det väl inga större fel på hårdvaran för genomsnittliga användaren, men kameran är i många fall skrattretande. Och jag misstänker att det är mjukvaran som är boven. Pixel 3 har vad jag vet exakt samma kamera och då jag hade en Pixel 3a innan jag hade den här så ser jag skillnaden.

    Tldr: köp den om du vill ha lång garanti och kunna byta batteri själv. Annars köp Pixel 6a istället och donera det du sparade till Greenpeace.
    6/10
     
    kissidor, ErikaBjörk, bernard och 2 andra gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  6. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    ErikaBjörk och katho gillar detta.
  7. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Har nu haft mobilen i ett halvår till och jag som aldrig sålt en mobil förut i hela mitt liv har börjat överväga det för första gången.

    De har nu lanserat Android 12. Yay..

    .. Helt ur ingenstans kan mobilen stänga av sig själv. Exakta orsaken är oklar, men jag är långt ifrån ensam om jag kikar på Fairphones forum. Snarare verkar det här vara ett återkommande problem. Det har till synes börjat hända människor när de går nära 5G-torn sen Fairphone lanserade Android 12. Helt skrattretande. Satt på jobbet och mobilen var helt svart. Trodde den hade gått sönder tills jag insåg att den var avstängd trots 65% batteri. Det var första gången och det har hänt flera gånger sen dess. Helt bisarrt.

    Sen mobilen lanserades har det varit problem med att om du är i ett samtal i WhatsApp eller annan app och sen går i solen på sommaren så tror mobilen att du håller den mot örat av något anledning. De verkar helt ointresserade av att fixa det.

    Somliga på forumet upplever ovanstående problemet även när de inte ens är i ett samtal.

    I snart 10 månader har mobilen enligt forumet haft problem med att drivrutinen för kameran kraschar. Jag drabbades av det för cirka 2 månader sen och det ger mig ångest varje gång jag öppnar kameraappen. Kommer bilden vara helt svart eller fungera som vanligt? Det är ett lotteri varje gång. Jag blir skrattad åt av vänner pga detta problem.

    Sen uppdateringen till Android 12 har de fixat en bugg som gjorde appar tagna med högsta upplösningen i stock-appen flimriga på översidan. Det är ju alltid något.

    Tydligen ska de börja betatesta Android 13 snart. Jag fruktar vad som kommer hända då.

    Noll kommunikation från Fairphone om när och om dessa fel kommer lösas.

    3/10. Köp ej.
     
    Last edited: 19 jul 2023
    Johnh3 och katho gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 149
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Fairphone har nog för lite resurser för att hålla vad de lovar. Påminner lite om HMD Global/Nokia som man har läst får mycket buggar vid uppdateringar. Särskilt de stora som mellan Android 12 till 13.

    På det sättet tryggare med stora märken.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 329
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast Fairphone har gett uppdateringar långt mer än någon annan telefon, iallafall gällande Android versioner
     
  10. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Ja och de ska absolut ha kudos för det. Alldeles för få företag idag siktar på att mobilerna ska gå att använda över tid, snarare än att de ska vara slit och släng

    Problemet tycks vara att utvecklingen av FP4s mjukvara är outsourcad till ett företag som uppenbarligen borde bytas ut. Att FP3 fick Android 13 innan FP4 tycker jag är riktigt intressant.

    Det som förstör allt som FP försöker bygga är enligt mig, baserat på 1,5 års erfarenheter, att det är en börda att ha deras mobiler en längre tid. Jag upplever att det snarare blir fler än färre buggar ju fler månader som går och då är något tokigt.

    Mycket av det som är fel med mobilen kan jag leva med. Bland annat är ljudkvalitén helt hemsk i samtal vilket gör att om jag är ute och går och någon ringer så måste jag slå på högtalaren för att ha minsta chans att höra vad de säger om jag glömde hörlurarna hemma. Men jag kan leva med det, för så ofta ringer folk inte mig.

    Men att konstant ligga 2 månader efter med säkerhetsuppdateringar trots att de som OEM får åtkomst till dessa 1 månad innan de officiellt släpps, att den stänger av sig själv ibland, att kameran knappt fungerar, att systemets GUI hänger sig då och då, osv... det är sånt jag skulle förvänta mig av en mobil för 1k inte 6k.
     
    Last edited: 20 jul 2023
    katho och Johnh3 gillar detta.
  11. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Android 11 till 12 var en enorm uppgradering medan 12 till 13 är betydligt mindre. Fairphone har själva hävdat att det av den anledningen kommer gå fortare att lansera 13.

    Förhoppningsvis innebär det även färre buggar efter uppgraderingen.

    När det gäller utseende ser jag allt efter 11 som nedgraderingar så det ska bli roligt att se om dagen kommer då det ändrats för det bättre igen.
     
    Johnh3 gillar detta.
  12. Nightwing

    Nightwing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2021
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    182
    Telefon:
    Fairphone 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Fairphone har nu lanserat Android 13 till Fairphone 4 och även det tycks vara en flopp för vissa.

    Black Screen Issue After Android 13 Update

    För vissa användare blir mobilen i praktiken brickad efter uppdateringen, nice!