Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag är ganska glad att man inte kan ändra upplösningen.

    På min S21 Ultra så hade jag svårt att bestämma mig för om jag ville köra 1080p för det bättre flytet eller maxupplösning för den bättre skärpan. Bytte fram och tillbaka hela tiden och det blev en jobbig grej. Om det enbart hade handlat om batteritid dock hade jag såklart offrat den för bättre skärpa men jag kan nästan garantera att småhacken som dyker upp ibland på Pixel 6 Pro skulle försvinna med 1080p och då är man ju där igen. Skärpa vs flyt är inte en enkel avvägning att göra.
     
    RuffyMan och poipen gillar detta.
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Mina problem ovan har löst sig med Januari uppdateringen. Så gott, nu kan jag använda telefonen igen! :)
     
    Jowee gillar detta.
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Det går fortfarande att ändra DPI i developer-menyn om man önskar. Men det är väl inte riktigt samma sak som att bara ändra upplösning.
     
  4. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja alla gillar vi olika, jag tycker ändå att man borde ge konsumenten valet att själv bestämma över upplösning för att kunna få fördel av en bättre batteritid. Ganska självklart i min bok att kunna bestämma sådana saker själv som konsument.

    Det är en av många saker jag gillar med Android att själv kunna bestämma över exempelvis upplösning, uppdateringsfrekvensen på skärmen etc.
     
    RuffyMan, eastbound och frassedylan gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det är ju rätt tydligt att Google försöker bli lite mer som Apple med ett "tänk" hur allt ska fungera och vara designat. Pixel 6 Pro är verkligen inte telefonen jag skulle rekommendera om man vill kunna anpassa allt. Då är det bättre att köra Samsung eller Xiaomi.
     
  6. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    117
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Fick hem min lur i fredags och har lite initiala intryck:
    • Första Pixel-telefonen med riktigt bra skärm. Inte lika bra som Apples eller Samsungs paneler, men klart lyft från tidigare generationer. Däremot är det mycket problem med refresh-raten, väldigt mycket hack för att vara 120Hz.
    • Batteritiden har hittills varit katastrof. Har nog råkat ut för samma problem som många andra, modemet bränner igenom batteriet. Kör man utan SIM-kort är det inga problem. Söker med ljus och lyckta efter en fix, annars går det inte att förlita sig på telefonen.
    • Kameran lever upp till mina förväntningar på ett flaggskepp. Inte lika bra som 13 Pro eller S21 Ultra (som jag tycker är bäst hittills), men är verkligen marginellt.
    • Älskar designen. Däremot hade den gärna fått vara lite mer som Pixel 6, och med en matt baksida. Är en fingeravtrycksmagnet och lite av en tvål, även om den känns bra i handen. Byggkvaliten är på topp. Mitt enda minus är sidoknapparna, de sitter lite för löst.
    Sammanfattat så tycker jag den är riktigt bra, men om batteritiden fortsätter vara ett problem kan jag inte använda den.
     
    inact_046 gillar detta.
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Stämmer bra med mina erfarenheter som använder 13 Pro Max som daily driver.

    Kameran har dock vissa egenskaper som slår 13 Pro Max men inte som helhet.

    Det som stör mig mest är att mjukvaran är så buggig och direkt ofärdig.
     
  8. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Vill nog kommentera detta och säga att med mitt användningsmönstet dvs en del Pokemon Go, lite bilder och filmer på hunden, en hel del notifikationer, en del (kanske för mycket) sociala medier, surfande, Garmin Connect synkad med en Fenix 6s Pro och lite musik via BT så har jag oftast 20-30% batteri kvar på kvällen. Jag är helt och hållet nöjd med det.

    Jag har verkligen inga problem med att programvaran är buggig eller ofärdig, men jag har förstått att Magellan1378 har ett specialintresse i kameradelen, så det kanske finns något där jag inte upptäckt. För mig funkar den superbra.

    Inga problem med 120 hz hackighet överhuvudtaget och mina sidoknappar känns inte alls lösa.

    På det hela taget är jag mer nöjd med denna telefon än någon annan jag haft...och då har jag haft bytt mobiltelefoner ungefär vartannat , var tredje år sen Nokia 2110, så en viss erfarenhet finns. :)
     
    Macke.M, Etzolin, eastbound och 3 andra gillar detta.
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja den har problem med batteritiden helt klart, nog deras chip som inte riktigt är optimerat bra för den är nästan bedrövlig i dom tester jag kollat. För det priset förväntar man sig mer.
     
  10. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det kan vara jag som använder telefonen för lite, men jag har inga som helst problem med batteritiden. Laddar till ~80% och klarar enkelt ett helt dygn utan att komma ner under 20% i batteri-nivå.
     
    Etzolin och JohanPM gillar detta.
  11. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    901
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Hoppar på samma tåg som @maRRtin@maRRtin och @JohanPM@JohanPM. Har inga problem alls med batteritiden, behöver inte bry mig om den på dagarna då jag alltid har 25-40% kvar innan den laddas på nytt över natten. Snittar 4.5-6h SOT. Direkt efter de senaste två uppdateringarna har dock batteritiden dippat och blivit medelmåttig, men den har då optimerats och rättat till sig efter ca 1 veckas användning.

    Har egentligen bara en bugg som jag stör mig på i nuläget, och det är LDAC-strulet som gör att jag inte kan använda mina Sony WF-1000XM4 till fullo. I övrigt flyter min enhet på sjukt bra efter januari-uppdateringen.
     
    Macke.M, Etzolin och JohanPM gillar detta.
  12. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    117
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Härligt att höra att det funkar bra för er andra! Tyvärr fortsätter problemen för min del, så misstänker jag fått en dålig enhet.

    Under veckan som gått är det bluetooth och batteri som strulat mest för mig. Både bilen, AirPods och Bose-headset har dålig bitrate och kopplar ifrån. Blir lite bättre ljud när man stänger av hårdvaruenkodning, men strular fortfarande.

    Batteriet är helt godkänt de dagar det funkat som det ska. Men i morse hade t ex telefonen fått slut på batteri trots att den var på laddaren under natten, vilket gjorde att mitt alarm inte ringde (och jag försov mig).

    Har inget emot ofärdig mjukvara, snarare tvärtom. Kan leva med de flesta problemen i hopp om bättre tider, men måste kunna lita på att telefonen tar mig genom dagen.
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag skulle aldrig kunna köra Pixel 6 Pro som Daily Driver pga den ofärdiga mjukvaran och buggarna. Viktiga saker gör jag på min 13PM.

    Men jag gillar ändå telefonen skarpt tack vare kameran och Android 12. Ska bli kul att se hur det utvecklas med uppdateringar.
     
    Etzolin och ruf0ns gillar detta.
  14. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Instämmer till fullo!
     
    inact_046 gillar detta.
  15. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    117
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Känner lite samma, vilket är synd. Både telefonen och mjukvaran är riktigt grym i övrigt.
     
  16. Tjotte

    Tjotte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    499
    Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Vet inte om jag har lägre krav eller haft tur och fått en mindre buggig enhet? Jag har inga problem att köra p6p som min daily driver.. enda buggen jag upplever som lätt irriterande är LDAC-buggen ihop med Sony wf-1000xm4 där ljudet ibland försvinner från vänstra luren men det löser man ganska snabbt.
     
    eastbound gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det har något med själva enheten/hårdvaran att göra faktiskt. Jag har haft två Pixel 6 Pro och båda har varit identiska. Det har nog snarare att göra med hur vi använder dem (inställningar, appar med mera) samt säkert också vilka krav man har. Hack/lagg/glitchar är ju något man vänjer sig vid om man inte använder andra enheter parallellt. Jag har ju en 13PM som daily driver och man kan säga mycket både positivt och negativt om den också, men den är grym på just det som Pixel 6 Pro är sämst på: batteritid, pålitlighet, bugg- och laggfri mjukvara. Jag skulle nog störa mig mindre på Pixeln om jag inte bytte fram och tillbaka så mycket. Det mest påtagliga är att Pixeln är usel på att byta framerate på skärmen på ett mjukt sätt. Det är ofta animationer hackar och det märks att vissa appar inte rullar i 120hz. Scroll är ofta laggigt och hackigt i många appar (dock inte alla). Helt klart en trimningsfråga, blir säkert bättre med tiden.
     
    Tjotte gillar detta.
  18. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 188
    Mottagna gillanden:
    5 006

    MINA ENHETER

    Det bästa med Pixeln är hur mycket den får en att uppskatta iPhone :)

    Det är en trevlig telefon och jag hoppas saker och ting blir bättre med Februari-uppdateringen.

    Det som stör mig är hackandet (som blivit värre med tiden), plötsliga tjut vid samtal, plötsliga omstarter, fingeravtrycksläsaren som bråkar till och från, bluetooth-strul (LDAC), den automatiska ljusstyrkan, bildkvaliteten från selfie-kameran, Discover och sök-widgeten lägger av ibland/Pixel-launchern kraschar.

    Dessa problem borde inte förekomma på en modern telefon tre månader efter lansering.
     
  19. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 497
    Mottagna gillanden:
    1 565
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det lär nog dröja längre än februari innan Google har lämnat fokus från Qualcomm för Tensor. Kanske sikta på December 2022 när Pixel 3 har löpt ut så det är bara Pixel 4 och 5 kvar i fokus. Och kanske även efter Pixel 5 lämnar så det är bara Tensor telefoner kvar på marknaden.
     
  20. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Haha, det är jätteintressant att höra vilka konstigheter ni råkar ut för! Vad använder ni era telefoner till egentligen :D?

    Jag använder min telefon väldigt mycket, till väldigt olika saker och har inte sett tillstymmelse till dessa problem (BT, synkad med Chromebook, med Fenix 6s, spel, sociala medier osv osv). Men men, vi är olika och man upplever verkligen saker olika. Att man inte skulle kunna använda telefonen som sin vardagliga telefon, det är mig totalt fjärran. My five cents....
     
    Manicken, katho, Tjotte och 1 annan gillar detta.