Diskussion: Freja eID alternativ till BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 27 sept 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    "Verifierat hos ombud" ska väl bara vara ett krav för att kunna ta del av myndighetspost har jag läst, så undrar varför de kräver det på Filmstaden? Trodde "standard-verifieringen" var tillräcklig säkerhet för alla andra ändamål, enligt Frejas synsätt, så Filmstaden verkar inte lita på Freja riktigt om jag tolkar det rätt.

    Vad är annars skillnaden mellan "standard" och "verifierat hos ombud"?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Verifierat hos ombud gör att Freja kan godkännas som ID, annars kan ju vem som helst skapa ett ID så att kalla ej verifierat hos ombud för standard känns inte rätt, det är snarare inte fullbordat.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag tänker skaffa Freja någon dag framöver när jag får tid. Tänkte passa på att ställa lite frågor. Uppskattar svar!

    När jag aktiverat Freja och gjort verifieringen hos ombud, har jag då ett konto hos Freja där jag kan logga in i appen efter att jag bytt telefon och få upp all information igen, eller måste jag göra om allting från början om jag byter telefon/återställer telefonen? Erbjuder "Drive backups" från Google möjlighet att göra säkerhetskopia på appen annars (dvs den inbyggda backuplösningen i Android, utan root)?

    Kan jag aktivera Freja på flera enheter samtidigt, eller max en åt gången? Måste jag göra om registreringsprocessen på varje enhet, eller finns det något slags konto att logga in i?

    Jag läste att man i registreringsprocessen ska fota sig själv tillsammans med ett ID. Spelar det någon roll om jag väljer körkort, pass eller nationellt identitetskort, eller blir resultatet likadant i slutändan? Har för mig att jag läste något om att Freja egentligen inte behöver se personnummer, och att man ska välja rätt slags ID-kort vid registreringen om man vill att personnummer ska synas - har jag uppfattat detta rätt eller fått det helt om bakfoten?

    I samband med att jag fotar mig själv när jag håller i en ID-handling, kommer ett av de fotografierna bli min "profilbild" som syns utåt när jag använder appen, isf vilket? Antar att fotot inte kan bytas ut särskilt enkelt. Tänker i vilket skede av processen man ska se till att bilden på sig själv blir bra, och vilka foton som ingen kommer se så fort registreringen är klar.

    Kan man påbörja registreringen dygnet om, eller bara under "business hours"? De ska väl granska fotona, tänker jag.

    Är Freja den enda utmanaren till Bank-ID i Sverige, eller finns det något annat liknande företag?

    Är det någon tjänst/komponent som kostar, eller är ALLTING Freja erbjuder gratis för användaren?

    Jag frågade Systembolaget på Facebook, de säger att de inte godtar Freja som leg i nuläget men att de undersöker såna möjligheter och hoppas kunna godta det i framtiden, typ. Så antar att personen som lyckats med Freja på systemet här i tråden hade tur, när det egentligen inte finns någon sådan rutin ännu. Skadar ju inte att försöka, dock.
    Offentlig vårdcentral/läkare eller privat dito? Något krångel innan de godtog appen? Hade ni vanliga Freja, eller "verifierat hos ombud"? Hur syns det i appen om man är verifierad hos ombud, är det något personalen kommer se direkt när man visar "sitt leg"?
    Ställer samma fråga här som jag ställde i en annan tråd. Varför kräver Filmstaden "verifierat hos ombud"? Jag läste att "verifierat hos ombud" endast är till för att aktivera myndighetsinloggning. Filmstaden nöjer sig alltså inte med den säkerhet som Freja tycker räcker, utan vill ha högre säkerhet? Då antar jag att det är lika bra att gå till ett ombud direkt, om appen ska vara nyttig, då vissa privata företag vill ha högre säkerhet också.
    Om man funderar så verkar det iofs lite konstigt att Freja nöjer sig med en bild på dig och ditt ID, som utgångspunkt. Känns lite osäkert. Jag antar att man skulle kunna göra en dålig förfalskning av ett plastkort/leg, som ser tillräckligt bra ut i kameran, där ditt eget ansikte syns fast med någon annans namn/personnummer, fota sig själv med detta, få ett Freja-id utfärdat med sin egen bild och någon annans namn och personnummer? Eller vilka typer av kontroller gör de egentligen? Stod på en länk postad ovan att de kollar "offentliga register", så jag antar att de kollar så att det verkligen finns en sådan person folkbokförd i Sverige som syns på ID-kortet, kanske jämför personnummer och övriga uppgifter. Men officiella passfoton/körkortsfoton från myndigheterna har de väl knappast tillgång till för att jämföra.

    Vad är syftet med detta? Typ om jag vill undvika att bli rånad och tvingad att logga in på min bank, då ska Freja kunna neka t.ex. bankinloggningar om jag valt det i förväg? Eller banker är ett dåligt exempel, jag antar att banker inte vill stödja en konkurrerande lösning som Freja och saknar stöd. Men syftet är alltså säkerhetsskäl, jag ska kunna undvika att bli inloggad i en viss tjänst, eller är syftet något annat?
     
    RuffyMan gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag trodde det räckte att verifiera sig genom att ta bild på sig själv där man håller i ett ID-kort, för att kunna använda appens grundläggande funktioner. Och att verifiering hos ombud bara var en tilläggstjänst, helt valfri, i ett enda syfte: för att få tillgång till myndighetsinloggning.
     
  5. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Du kan ha Freja eID på upp till 3 enheter. Du för över/kopierar ditt ID genom en speciell process i appen (via en QR-kod) och genom att knappa sitt Freja PIN-nummer eller med fingeravtryck. Att ha ditt eID på flera enheter är alltså din backup.
     
    P.F, geobjork, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är din egen tolkning.

    Om du ska ladda hem covidbeviset så krävs Freja eID Plus (alltså verifierat hos ett ombud), inte konstigt att det även krävs när beviset sen ska verifieras.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag kan tänka mig att de som verifierar har speciella instruktioner för att göra rätt, det ska väl inte alla som godkänner Freja som ID behöva göra.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Om jag inte har gjort en sådan backup med QR-kod till en annan enhet, då måste jag göra om hela processen när jag byter telefon? Eller finns någon slags "moln-backup" också?
    Om jag gjort backupen med QR-kod till en annan enhet, kommer då bägge sessionerna att "synkas" med varandra löpande, eller finns inställningar/ändringar jag gör (typ verifiering hos ombud) bara med på ena telefonen?

    Tack för svar. Svara gärna på resten, om du har koll och tid ;)
     
    RuffyMan gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Nej, det är inte min tolkning, det är vad som framgår på Frejas webbsida:

    Varför ska jag skaffa Freja eID Plus?
    Med Freja eID Plus får du tillgång till offentlige e-tjänster såsom 1177.se, Skatteverket och Pensionsmyndigheten m.fl. Dessutom ingår ett kostnadsfritt ID-skydd som meddelar dig om någon skulle ändra din folkbokföringsadress eller särskilda postadress registrerad hos Skatteverket.

    De marknadsför att "Plus" behövs för att få tillgång till myndighetstjänsterna med andra ord.
    När man ska identifiera sig fysiskt med Freja - t.ex. hos apotek, postombud, ATG, Direkten eller något av de andra ställen som godkänner Freja - så behövs inte Plus. Filmstaden kräver dock Plus, vilket jag påpekade sticker ut från andra aktörer som godtar Freja fysiskt. Inte för att det spelar någon större roll, men var bara nyfiken på varför just Filmstaden kräver säkrare verifiering än apotek, postombud m.fl.

    Covidbevis kräver ju myndighetsinloggning, hos E-hälsomyndigheten närmare bestämt, så att det krävs Plus för att få ut ett sådant sticker ju inte ut på något sätt.

    Jag ska skaffa Freja, inklusive "Plus"-tjänsten som ju för övrigt är kostnadsfri, så detta är egentligen en icke-fråga, men jag var nyfiken som sagt.
     
  10. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Här finns info om återställning: https://frejaeid.com/vi-har-forbattrat-processen-for-aterstallning/
     
    RuffyMan och svenix gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Om man har Freja eID, och har möjligheten att fysiskt verifira det för eID+, borde det inte vara något att fundera på. Det är en mycket enkel procedur, och man får tillträde till alla Frejas funktioner i tillägg till att man har ett "fysiskt ID kort" i mobilen som anger att man har eID+ ifall någon kräver att man har "+" varianten.

    Freja har mycket bra bruksanvisningar som är enkla att förstå på sin hemsida, t.ex hur man lägger in och använder vaccinbevis, https://frejaeid.com/covidbevis-i-freja-eid/

    Min personliga uppfattning av Freja så långt, (jag är relativt ny användare), det är det bästa som har skedd i Sverige betr. e-leg, även bättre och mer anvädbart än mobilt BankID bara det blir mer känd i Sverige. Alla som har möjligheten borde skaffa Freja eID+...!!:cool:<3
     
    RuffyMan gillar detta.
  12. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Försökte hämta ut ett REK-paket hos PostNord's ombud med FrejaID men det accepterandes inte för just det paketet enligt kassörskan. Såg även att jag inte kunde verifiera mig via appen med BankID.

    Kan det va så att FrejaID endast funkar för paket där man kan verifiera med BankID?
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så kan det vara. Vissa försändelser kräver helt enkelt "fysisk" ID-kontroll. Detta styrs av vad avsändaren beställt för tjänst.
     
    bernard gillar detta.
  14. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är din tolkning att eID Plus enbart är till för myndighetsinloggningar, det är inget som sägs.

    Sen står motivationen för att använda Freja eID (utan Plus) som legitimation på ganska svajig grund då svensk handel påstår att "Freja eID är en statligt godkänd e-legitimation som du kan använda för att logga in på offentliga och privata tjänster, bekräfta köp och göra e-underskrifter med.". Men Freja eID är inte statligt godkänd utan enbart Freja eID Plus är det...

    Att Plus krävs i detta fall skulle kunna vara för att det är högt tryck från haverister, knäppgökar och foliehattar att använda andra personers covidbevis.
     
  15. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Mycket intressant detta. Hämtade just ett sådant paket som bud (åt frugan) där Bank-ID inte gick att använda i PostNord-appen.
    Hennes ID kort hade jag men bara Freja för mig som bud och det var inga problem. Märkligt att det skulle gå men inte om det varit mitt namn på paketet.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Tack för info. Att återställa via den processen som beskrivs där verkar ju inte helt optimal, då man både måste lägga in sitt id i appen på nytt och besöka ett ombud på nytt.
    Men metoden som du beskrev innan, där man har två telefoner och använder QR-kod för att överföra, följer allting med då, eller måste man fortfarande besöka ombud igen? :)

    Och synkas ev. förändringar i kontot mellan mina två telefoner, om jag använt QR-kod för att "para" dem?
     
  18. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    R3b0rn och Leo83 gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du hade ju trots allt hennes fysiska id-kort. Så himla märkligt att identifierings kravet är lägre för ombudet i det fallet tycker jag inte att det är.
     
  20. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Testade faktiskt detta i förra helgen och fungerade utan problem på lokala Apoteket Hjärtat. Smidigt.


    Ja precis, varför skulle bud kunna ha "sämre" ID krav än den som står på paketet när budet blir de facto den som hämtar. Mycket intressant och hoppas någon annan får liknande så vi kan få fler ärenden att dra statistik på ;)
     
    Nicole gillar detta.