Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
    Frågade om garanti på denna, fick de här svaret !!!

    15 dagar Bei har några problem, du kan återbetala
    Du kan också köpa lokal garantiservice, tack
     
  2. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
    bernard och Klurre gillar detta.
  3. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
    E det nån som har beställt Xiaomi 4 pro än ?
     
  4. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Är i färd att beställa en Coway AP-1008CH, är det den bästa luftrenaren som finns eller finns det bättre? Har en familjemedlem som har astma och är allergisk för damm. Hur fungerar den om man har två våningar och lägger luftrenaren på nedersta våningen, renar den luften uppe också eller måste man bära runt den?
     
  5. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    12
  6. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Alternativt tänkte jag köpa 2st av Ikeas luftrenare "förnuftig" med gasrengörare, en för sovrummet och en för vardagsrummet så får man lite pengar över också (samt slippa flytta runt luftrengörare)

    Någon som har astma och testar förnuftig från Ikea? Funkar den bra?

    Edit: beställde förnuftig med gasfilter, ska testa och se om den är bra. Är den det så köper jag en till
     
    Last edited: 2 feb 2022
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 153
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    65 db... verkar som de kör med lite visleledande marknadsföring... jag har tidigare varit inne på xiaomi air purifer 4.. men nu när kollar igen står det 32.1dB(A) . A står för Automatic... i automatiska läget flyttar den ingen luft det är i stort sett som att ha den på standby...

    Okej återstår att se då behöver iallafall en ny... till pollen säsongen får se vad det blir...

    Men kan helt klat tänga med något större...så att jag kan flytta mer luft på lägre varvtal... ljudnivån är ju viktig... men verkar ju inte som xiaomi air purifer 4 var så banbrytande som jag tidigare trott.. trodde tidigare att 32 db var max och då hade det ju varit väldigt imponernade...

    decibel säger ju givetvis inte allt... hur jobbigt ljudet är att lyssna på är en annan sak... 65 db vitt brus är ju tex enkelt att sova till..

    Viomi med UV filter verkar intressant... då jag läst att kol filtret i säg förorenar om det inte får solljus...

     
  8. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tjenare, är du fortfarande nöjd med 3C? Såg att amazon har den för 1100kr och tänkte slå till men jag undrar om den även renar lukt såsom matos, rök etc? Undrar även hur mycket ett nytt filter kostar?
     
  9. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Köpte den för snart 2 veckor sedan och den funkar bra. Den har fyra färglägen, blå, lila, rosa och röd. Där blå innebär lite luftföroreningar medan röd är mycket. Har haft den igång i sovrummet som vid starten var i färgläge röd, mycket damm och skit i luften tydligen. Så här i efterhand känns luften renare, har tidigare nyst i princip varje dag men nu är det kanske en enstaka gång veckovis så det är positivt!

    Kan dock inte svara på hur det funkar med om man har två våningar, tror inte det gör så mycket skillnad i den situationen faktiskt. Vet inte om det är någon skillnad på luftkvalitén i t.ex. hallen eller köket medan luftrenaren står igång i mitt sovrum. Lägenheten är ca. 75 kvm
     
    ASR gillar detta.
  10. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Tack för svaret, blev en Xiaomi MI Air Purifier 3C som jag beställde från amazon. Ska komma imorgon, återkommer med recension
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle köra på den som har högst kapacitet oavsett rummets storlek om budgeten tillåter det.

    4 Pro ser ju rätt hygglig ut med en "CADR" på 500 m³/h utan att se allt för stor ut.
     
    Kimball gillar detta.
  12. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Fick hem 3C från amazon, första intrycket är att den är väldigt lätt och stilren. Installationen var jätte simpel genom att ladda ner mi home appen och köra igång allt. Just nu är den inställd på auto. Återkommer om någon vecka eller så om hur bra den fungerar, vi bor utmed en väg så det blir en hel del damm inne. La den i övervåningen, men visar den sig att den är bra så köper jag en till nedervåningen
     
    bernard gillar detta.
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 677
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Är det meningen att dessa luftrenare ska även suga upp damm? För än så länge så är det nästan lika mycket damm som innan med min 3C hmm...
     
    Mattheworbit gillar detta.
  14. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    758

    MINA ENHETER

    Tja, bara det som passerar genom luftrenaren. Man får damma,städa iallafall ändå. Jag har själv 2 st luftrenare och dom går på sparlåga för att luftkvaliteten är bra men damm finns ändå.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 153
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Electrolux A9 inför årets pollensäsong... Min Xiaomi Air Purifier H3 får ta plats i köket...

    Jag blir inte riktig klok på A9 filtrerna dock... De finns ett speciellt pollen filter... men vad jag förstår är standard filtret HEPA ? Någon som blivit klok på detta..finns ingen vettig sammanställning vad som skiljer de olika filtrena..

    Electrolux A9 verkar checka alla boxar... Det är absolut inga småpengar.. men jag tror det kan vara värt det på lång sikt...

    Någon som vet hur länge filtrena håller ?
     
  16. Hajken

    Hajken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2 5G
    Tja! Är det några som kan uppdatera efter sina inköp i det sista? Kikar på att köpa en luftrenare nu och gjorde en tråd i köpråd & fyndtips. Missade denna tråd när jag sökte och Bernard lotsade mig hit.

    Dessa kikar jag på

    Smartmi Air Purifier
    Viomi Air Purifier Pro Luftrenare
    Coway luftrenare AP-1008CH
    Coway AirMega AP1220B

    Samt den nya Xiaomi Smart Air Purifier 4 Pro, dock verkar dem ha höjt priset efter den kom hit? 2999:- till 3490:-?

    Någon som tipsar om någon annan?
    Våran ursprungliga tanke var att ha i sovrummet, dock kan vi lyfta och flytta den ifall det finns möjlighet.
    Bor i lägenhet 83kvm och jag är pollenallergisk och vi har katt.
     
    Mattheworbit gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 153
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Fick bli enElectrolux PA91-604DG. Som jag nämt tidigare är deras filter minst sagt lite svårbegripliga.

    hittade den översikt

    https://media.power-cdn.net/images/...elingimages/1008090/1008090_2_1200px_w_g.webp

    om jag förstått rätt är standardfiltret breeze HEPA filter.. men i övrligt är det dålig information om det är hepa 13 eller vad det är... vidare får jag ingen info om pollenfiltret är hepa... hepa ska ju klara pollen partiklar också..

    aja jag beställde pollenfiltret... men kör standard filret tills pollensäsongen börjar på riktigt...

    Beställde från tyska amazon... var slut på svenska amazon, var slutsålt på elgiganten så valde tyska amazon ifall det blir aktuellt med retur..
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 153
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Då har jag fått min Electrolux Pure A9

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 11 Ultra (1x, 0.08s, f/1.92, ISO 736, 12.48MP)

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 11 Ultra (1x, 0.5s, f/1.92, ISO 801, 12.48MP)

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 11 Ultra (1x, 0.08s, f/1.92, ISO 893, 12.48MP)

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 11 Ultra (1x, 0.08s, f/1.92, ISO 844, 12.48MP)

    [​IMG]
    Taget med Xiaomi Mi 11 Ultra (1x, 0.04s, f/1.92, ISO 450, 12.48MP)
     
    dalton och bernard gillar detta.
  19. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
  20. Dannemora39

    Dannemora39 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Läst på om luftrenare en längre tid och man blir ju lite lätt galen när man försöker hitta rätt modell. Framförallt Xiaomi verkar ju ha en hel drös och dessutom dotterbolag som säljer under andra namn.

    Den senaste jag hittat som verkar ha släppts rätt nyligen är smart mi air purifier 2, fick toppbetyg av M3 men kan man lita på att den artikeln är opartisk? TEST: Smartmi Air Purifier 2 – luftrenare i absolut toppklass

    Tycker den är snygg och har ett rimligt pris, men vill samtidigt få en bra produkt.

    Någon som har denna? Annars funderar jag på att gå på ett säkert kort, som Coway AP-1008CH.

    Tankar?
     
    Mattheworbit gillar detta.