Diskussion: Samsung Galaxy S21 FE

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av night77, 9 jun 2021.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ser i sig inget större fel på S21 FE. Men rent strategiskt undrar man varför den alls släpptes? De hade kunnat hoppa över den och sälja den vanliga S21 serien billigare istället när S22 serien kommer:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=X7oNwQlQ5ME
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den skiljer sig ju fortfarande lite åt från S21 / S21 Plus, men ja, förmodligen blev det som det blev för att den blev försenad. Ryktena om den kom väl redan i september eller däromkring.
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, episk facepalm. Borde nästan inte dela det då det är ett självmål av rang.

    Har som rutin att inte ta bort den i regel transparenta skyddplatsen som täcker telefonen innan dess jag testat att enheten startar osv, så man inte beskylls för att haft sönder något om den mot förmodan inte skulle fungera out-of-the-box.

    Gjorde precis så även denna gång, och ser uppstartsloggan som vanligt, men sedan blir skärmen svart, vilket jag inte riktigt förstår, så jag testar hard reboot osv. utan framgång. Så fort tillverkarloggan slocknar blir skärmen svart, men den svarar samtidigt om jag trycker på skärmen efteråt.

    5AEAFB31-D017-4D84-A0FC-8198DDA96FF7.jpeg

    ....efter några sekunders huvudkliande tittar jag på telefonen från sidan och ser att den lyser; visar sig att plasten som täcker framsidan är svart och släpper inte igenom tillräckligt med ljus för att man skall se annat än just uppstartsskärmen då den sänker ljusstyrkan till lägsta nivån innan konfigurationsskärmen sedan visas, eftersom ljussensorn förstås också är täckt :neutral:
     
    Last edited: 10 jan 2022
    milky81, Larsgmb, Macke.M och 7 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är 2340x1080 px (dubbelkollade skärmdumparna med) och även här är det som väntat Snapdragon som gäller. På 6GB-varianten används ungefär 50% vid uppstart, får se hur det förhåller sig efter att man hunnit starta någon instans av Chrome osv.

    Android 12 är likaså försinstallerat, men till viss besvikelse kör den november månads säkerhetspatch, och kan inte hitta någon uppdatering ännu.

    Den saknar LTPO/variabel uppdateringsfrekvens vad det verkar, utan kör 120Hz som standard med möjlighet att så klart manuellt sänka till 60Hz. Det tillsammans med SD888 borgar kanske inte för fantastisk batteritid, men de har ju samtidigt ökat till 4500 mAh i jämförelse med 4000 mAh för S21 5G.

    s21_fe_2.jpg
     
    Last edited: 10 jan 2022
    Macke.M, flipp, eastbound och 1 annan gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jisses, hur i hela friden kan man ens komma på tanken att göra ett skydd svart? :eek: Alla som tänker efter lite före kommer att göra likadant som du, men jag är inte alls lika säker på att alla kommer att inse problemet eftersom ett svart skydd är helt ologiskt. Gissar att support kommer att få en hel del samtal... :P
     
    eastbound gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag ställer mig dock lite fundersam till hur mycket variabel refresh rate egentligen gör för batteritiden. Körde länge Auto på min Motorola, som växlar mellan 120/60Hz och den går alltid snabbt ner till 60Hz när man inte gör något och en del appar kördes helt i 60Hz hela tiden. Men sen efter ett tag växlade jag till konstant 144Hz istället, och den håller sig där nästintill hela tiden. Kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad i batteritid alls egentligen. Den är precis lika bra som den var innan. Finns det en skillnad är den försumbar.
     
    Last edited: 11 jan 2022
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. jimisola

    jimisola Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har inväntat Mi 12 och S22 men min Mi 9 har nu en batteritid på 30min (ska byta batteri igen men misstänker att det är hårdvarufel på telefonen).

    Telenor har nu ett deal med Obegränsad surt för 399 kr/mån (299kr första 6mån, ordinare 569(!) kr/mån).
    De var otydliga gällande att man behövde teckna sig för en ny mobil också vilket gör att jag nu överväger en S21 FE 5G 8GB/256GB för 330kr/mån inklusive Galaxy Buds (har inget behov av lurarna) för att teckna Obegränsad (399 kr/mån är 20 kr mer än jag betalar för 30GB idag).

    Alternativen gällande mobiltelefon är:
    • S21 5G: 390 kr/mån
    • A52s 5G: 180 kr/mån
    • A32 5G: 120 kr/mån
    • A22 5G: 100 kr/mån
    Anledningen att ta dom billigare varianterna skulle vara att sedan köpa en S22 när den kommer ut och så nyttja Telenor Change när S23 kommer ut.

    Jag har inga gigantiska krav på min mobiltelefon eftersom jag inte är någon gamer. En bra bakre och främre kamera, minst 128GB (varför A22-A52s skulle bli en kompromiss i 12 månader).

    Tar gärna synpunkter.

    I dagsläget så lutar det starkt åt Obegränsat + SE 21 FE 5G 8/256 + Airbuds för 399kr + 330 kr.
     
    bernard gillar detta.
  8. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Tänk bara på att det är bindningstid 24 månader på obegränsat om du väljer 299 i 6 månader :)
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Dra på trissor. Första telefonen på flera år med 2340x1080. Bara det gör den intressant för mig.

    Hur upplever du haptiken?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror också den är försumbar. Körde 90hz tidigare på Mi 11 Pro och var övertygad om att det sparade mycket batteri sedan växlade jag till 120hz och skillnaden är verkligen på marginalen. Verkar som adaptive refresh rate är en ny marknadsföringsgimmick. Möjligtvis kan det göra stor skillnad om det går ändå ner mot 10hz då och då med förutsätter att det implementeras på ett sätt som inte stör upplevelsen. Jag hade ju problem ett tag på 11 Pro att färgerna förändrades varje gång den växlade refresh rate.
     
    Kristy gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
  12. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Lite intryck..
    Fick min S21FE 256gb idag. Hade S20FE innan. Måste säga att S21FE känns mycket fräschare. Ser lite smidigare och plattare ut när de ligger jämte varandra. Klart mycket rappare även när alla appar är installerade, hoppas den kommer fortsätta kännas så när den hunnit bli inarbetad..

    Jag inbillar mig att jag känner att den är lättare, riktigt skönt med en ganska stor 6.4" telefon men som är lätt att hålla i, 177g mot 190 innan. Dotterns 12 pro max på 240g känns tung som en tegelsten i jämförelse.

    Skalet från Nudient jag köpte känns som riktigt bra kvalite.
    Överföringen från gamla till nya gick smidigt & alla mappar hamnade snyggt på exakt samma ställe som innan.
    Verkar inte sitta något skärmskydd på från start som på S20fe så får försöka hitta nåt som fått bra betyg.

    Nu väntar jag på att de gratis buds live ska dyka upp i samsung members appen :)



    Hittade en unboxing video som även innehåller 3 olika samsung orginal skal om nån är intresserad.


    View: https://youtu.be/07_d5mOeMt8
     
    flipp, Pettapan och bernard gillar detta.
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Samsung Galaxy S21 FE 5G review
    Pros
    • Excellent AMOLED HDR10 screen, 120Hz, superb color accuracy.
    • Good-looking S21-like body, water-resistant, grippy.
    • Flagship-grade Snapdragon 888 5G chip.
    • Outstanding camera performance, day and night, photo and video.
    • Likable no-nonsense OneUI 4 with powerful features.
    • Loud enough stereo speakers.
    Cons
    • No charger in the box.
    • No dynamic screen refresh rate.
    • No 3.5mm jack, no microSD, no AF for selfies (pick one).
    • Expensive at launch.
     
  14. uVerz

    uVerz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2
    Mediamarkt har s21 med abbonemang 15 gb för 349/24 mån
     
  15. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    PROBLEM med att registrera min S21FE i Samsung Members appen för att få gratis Buds Live.
    Problemet är att där man ska ange serienumret på 15 tecken, det står att det tillhör en samsung TV, serienumret för S21FE är på 11 tecken. Dock så är IMEI numret på 15 tecken, det är ju dock ej något serienummer..

    Samsun support är bra seg, svarade efter lång tid i chatten igår men de hade ingen aning, ring idag sa dom, efter 1 timme i kö sa tjejen att det bara var att lägga till 4 nollor innan serienumret. Hon sa också att formuläret inte var så bra, no shit..

    Men efter att ha gjort det & lagt in rätt modellbeteckning, så dyker det upp att det är en 256gb och man klickar vidare, fyller i namn mm klickar på skicka. RÖTT. Nåt om att mejlen redan är registrerad, suck, byter mejl, går ej att välja 256gb modellen längre bara 128gb på min modellbeteckning helt plötsligt.
    Går inte att komma vidare.. :(

    Har gjort detta flera gånger tidigare och då har det funkat fint :)

    Edit: Fick ett bekräftelse mejl trots allt på mottagen registrering så får avvakta upp till 72 timmar innan man får svar då de manuellt går igenom alla ansökningar..

    Edit2: Gick inte igenom, det är imei numret de menar (trots att sopporten sa att det var serienumret som skulle anges, det står även serienummer i formuläret, suck..), det innehåller 15 siffror. Håller tummarna att det ska funka denna gången..

    Edit3: Nu gick det igenom efter en massa strul, det är emei1 som ska anges.
     
    Last edited: 22 jan 2022
    Larsgmb gillar detta.
  16. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Bifogade filer:

  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressanta reflektioner. Efter att ha läst lite mer tester och omdömen i stil med ovan blir man helt klart nyfiken på S21 FE. Kameraprestandan verkar också förbättrad trots ungefär samma hårdvara som ifjol. Nu är den bara att vänta på att den kommer reas ut.
     
    ad72 gillar detta.
  18. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Jag måste även tillägga ang finger sensorn.
    1a gången jag hade en mobil med detta var en Oneplus 7T pro, den sensorn var riktigt kass & man var frustrerad hela tiden, på hela telefonen förvisso. När jag sen fick min S20FE så blev jag väldigt nöjd hur bra sensor den hade men med S21FE så tycker jag den är klart märkbart snabbare.

    Med mitt nudient case på väger mobilen 204gram

    Tycker det var lite synd att det inte satt något skärmskydd på från början som det gjorde på S20FE.

    Ingen ladd adapter är också sniket.
     
    flipp gillar detta.
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Alla telefoner brukar ha skärmskydd för installerat, ibland kan det vara svårt att upptäcka.
    Enklast att kolla om den verkligen inte har skydd är att känna vid kameran i skärmen, då brukar man upptäcka att där är en minimal kant vilket är skyddet.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Alla? Nej. Eller menar du från Samsung?