En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. snakebunk

    snakebunk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag sitter i samma båt :). Har trott att det var engelskt vat-nummer som gäller för periodisk sammanställning.

    Men, är det alltså det irländska vat-numret, IE3463004VH, som gäller i den periodiska sammanställningen för appförsäljning på Google Play?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag körde med GB-Vat-numret tills de vägrade ta emot min periodiska sammanställning och har nu bytt till IE-numret.
     
  3. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Enligt momsens.se är det så. Följer man deras resonomang är det rimligt, men jag har alltid tagit det VAT i UK som stått där tidigare. De pekar ju på att det är direkt fel. Så jag gör i varje fall om det mot Irland från och med 2021. Jag har inga stora summor så har och fortästtter rymmas inom felmarginalen säkert.

    Sen om det är google play redovisningen är okej på det där sättet så argumenterar de ganska bra för det, speciellt om man är enskilda firma som använder kontantmetoden antar jag, då ska det ju bokföras när/enligt faktisk transaktion sker. (Måste ju dock ha hela underlaget fortfarande och rent av ställa ut en faktura med det underlaget egentligen).

    Förföriskt enkelt i så fall så jag provar. Även om @e7andy@e7andy kalkyl-ark är och har varit en otrolig tillgång.
     
    bernard och e7andy gillar detta.
  4. snakebunk

    snakebunk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    @e7andy@e7andy @pulsar@pulsar: Skönt, då är vi tre stycken som har gjort och gör precis likadant när det gäller VAT-nummer. Jag gissar att det tidigare funkade lika bra med GB som IE.
     
    pulsar och bernard gillar detta.
  5. JOHGRU

    JOHGRU Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Hej!

    Jag har läst igenom denna tråd men är ändå lost i hur jag ska bokföra min appförsäljning.

    Jag har sedan jan 2021 enskild firma och har gjort periodisk sammanställning varje kvartal där jag använt mig av VAT IE6388047V. Blev totalt 650 kr inkomst under förra året, så känns som många timmars arbete för lite pengar.

    Hur gör jag med momsdeklaration, förenklat bokslut och NE-bilaga?
    Har ni tips på vidare läsning eller så?
     
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag sitter i samma sits så ifall du har några tips eller kommer vidare så får du gärna dela med dig. Visst kan man anlita en redovisningsassistent för det men de som jag har kollat tar 1500 för det och min inkomst är knappt 400kr haha.
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Har man lite verksamhet så blir det där ganska mycket jobb, men när man gjort det ett par år så lär man sig och tar inte mer än någon timme.

    Var har du din bokföring? Jag använder Bokio: Bokio
    Tidigare var allt gratis, men de har nyligen infört avgifter för vissa funktioner så det är inte fullt lika enkelt som tidigare.

    När du gjort din bokföring så trycker du på Rapporter->Momsrapport och bokför momsrapporten.
    När du bokfört allt så går du till Bokföring och bokslut->Bokslut
    Där får du en NE-bilaga som du sedan kan överföra till NE-bilagan hos Skatteverket när deklarationen öppnar i mars.

    När bokslutet är helt klart för föregående år så är första verifikatet nollställning av eget kapital:
    Omföring/Nollställning eget kapital i enskild firma | Bokio
    Förenklat: "Nollställ konto 2011-2099 genom att kontera bort dem mot konto 2010."

    Bokio har många guider för hur man gör saker så sök där.

    Tips för nya företagare:
    • Bokför regelbundet. Jag gör det en gång i månaden. Då ser du till att alla underlag finns och du ha koll på vad som hänt. Väntar man för lång tid så får man lätt dålig koll på vad man sysslade med i början av året och man glömmer av hur tusan man gör.
    • Ha en pärm där du sätter in alla underlag. Jag sätter löpande in allt som ska bokföras först i pärmen. Sen när det är dags att bokföra så tar jag ut alla papper och lägger dem i rätt ordning utifrån när transaktionen skedde enligt internetbanken. När det sen är bokfört sätter jag in dem under fliken Verifikat. Spara allt i 7 år! Bokföringslagen. När en pärm är full så skaffa en till. Jag får plats med 2 år i varje pärm vilket gör att jag har 4 pärmar för att få plats med 7 år.
    • Var ute i god tid. Gör bokslut så snart som möjligt efter årsskiftet. Då är momsdeklarationen klar och du kan direkt lägga upp eventuell inbetalning. Gör deklaration direkt när den öppnar i mars. Det finns ingen anledning att vänta.
    • Lägg in alla viktiga datum i din kalendar och använd låt dem repetera varje månad, år eller vad det nu gäller. Jag har "Bokför föregående månad" inlagd den 1:e varje månad. Jag har "Gör förenklat årsbokslut och deklarera!" inlagt den 20:e mars varje år då den ofta öppnar runt den 15:e mars. "Gör periodisk sammanställning" ligger på den 1:e var 3:e månad.
    • Dokumentera! Skriv ner hur man gör saker. Skriv bokföringsmallar, hur du gör bokslut, hur du gör periodisk sammanställning osv. Man glömmer då man gör det så sällan.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Tänk även på att ladda ner och spara allt lokalt ifall Bokio försvinner.
     
    e7andy gillar detta.
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Bra tips. Jag laddar ner alla rapporter som pdf:er och lagrar på Google Drive och skriver också ut allt (Balansrapport, resultatrapport, huvudbok, momsrapport, NE-bilaga) och sätter in i bokföringspärmen under flik "Bokslut".
    Alla verifikat ska också ha ett underlag som märks upp med verifikatsnumret. Har jag inget underlag (ex. nollställning av eget kapital) så skriver jag konteringen på ett papper.
     
    Dashio gillar detta.
  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Du detta var väldigt bra skrivet! Tack för det verkligen! Jag funderar också på att hoppa över till Bokio framöver och betala för att det verkar vara så enkelt. Just nu använder jag gratisprogram som Wrebit men det finns sina nackdelar ser jag. Är det så enkelt att överföra all bokföring till bokio och bara klicka på bokför momsrapporten?
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du behöver ju bara överföra från årsskiftet så om du inte har många verifikat sedan dess så går det snabbt. Det finns funktion för att importera via SIE-fil.

    Bokio har en suverän funktion med bokföringsmallar och import från banken som var gratis tidigare, men nu vill de ha 149 kr per månad vilket blir väldigt mycket om man knappt har någon verksamhet.
    Kolla Bokios prisplaner för att se om du klarar dig med gratisvarianten: Bokios prisplaner | Bokio

    Det står att NE-bilaga för enskild firma inte ingår och det stämmer nog att det inte längre ser ut som en NE-bilaga, men jag fick ut något som jag ändå kan använda.

    Momsrapporten är så enkel att göra. Har man bokfört allt så är det bara ett par klick bort att bokföra den.
     
    Last edited: 20 jan 2022
    bernard gillar detta.
  12. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har också använt mig av IE6388047V, rutinmässigt, sedan flera år. Men nu när jag ändrar företagstyp, mottagande konto och bokföringstjänst och kollar igenom allt det här så blir jag också lite osäker. Varifrån kommer pengarna? :money: I betalningskvittot från Google står Google Payment LTD i UK som avsändare, alltså inte IE. Och då alltså utanför EU = andra skatteregler att förhålla sig till? Eller finns det specialregler för UK? Eller skickas pengarna ändå från Irland, trots det som står på kvittot? Och är det IE6388047V som gäller, eller något annat nu? Jag lyckas inte hitta den infon på nätet.

    EDIT: Om man ska lita på momsens.se så ska VAT-numret numera vara IE3463004VH. Betalningen skickas från UK men det är med Google i Irland som man har avtal och därför ska det vara ett IE-nummer. Men jag har fortfarande svårt att få det bekräftat från någon annan källa.
     
    Last edited: 28 jan 2022
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Här står det beskrivet hur det fungerar även om det är lite gammalt: https://www.momsens.se/bokfora-forsaljning-av-app-via-google-play
    "Det är bara betalningen som skickas från London, enligt distributionsavtalet är dina försäljning av appar på Google Play gjord med Google Irland."

    Enligt Google (dock Google Play Books, men ändå) är det IE6388047V som gäller.
    Dina intäkter (när du får betalt) - Hjälp med partnercentret för Google Play Böcker

    momsens.se IE3463004VH är nog något gammalt.

    I ett lite nyare inlägg (2016) så står det IE6388047V.
    Sälja appar — ett skattemässigt perspektiv
     
  14. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    momsens-artikeln är egentligen ännu äldre, men är uppdaterad med IE3463004VH-info januari 2020:

    Member State: IE
    VAT Number: IE 3463004VH
    Date when request received: 2020/01/08 03:53:14
    Name: GOOGLE PAYMENT IRELAND LIMITED
    Address: 70 SIR JOHN ROGERSON'S QUAY, DUBLIN 2
    Consultation Number: WAPIAAAAW-DEgUOa
    Ovanstående uppdaterat 2020-01-08.

    Förvirringen är stor. :mad:
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, det står ju till och med i klartext: "
    Gamla uppgifter:
    Google Commerce Limited
    Gordon House, Barrow Street
    Dublin 4, Irland
    VAT nr: IE 6388047V"

    GOOGLE IRELAND LIMITED IE6388047V
    GOOGLE PAYMENT IRELAND LIMITED IE3463004VH

    Jag har länge kört med IE3463004VH och kommer fortsätta med det även om jag under en liten stund idag ändrade till IE6388047V i min instruktion för periodisk sammanställning.
    Ingen har klagat. Jag förutsätter att om jag gör fel så kommer de höra av sig och klaga. Det var dock ingen som klagade när jag fortsatte att använda GB-numret...så man kan ju undra hur väl det här följs upp.
     
    saeys gillar detta.
  16. saeys

    saeys Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Precis, kan ju vara så att det "inte är så noga" med just den "detaljen", men man vill ju göra rätt. Tycker det är konstigt att det är så svårt att hitta säker info om detta. Har ställt frågan till Google i ett hjälpformulär (vilket är lättare sagt än gjort), får se om det kommer något bra svar...
     
    e7andy gillar detta.
  17. JOHGRU

    JOHGRU Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har lite inkomst av appförsäljning och lite reklampengar från Google Admob.

    Är det någon som vet vad detta innebär?
    Står såhär när jag ska fylla i periodisk sammanställning:
    "Försäljning av tjänster till företag i Nordirland ska redovisas som försäljning till företag i land utanför EU och ska inte tas med i periodisk sammanställning."

    Jag har alltid fyllt i det jag tjänar per kvartal i min periodiska sammanställning, men tolkar nästan som att det inte ska vara med då Google finns på Nordirland (eller hur??).
     
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Enligt Google Plays användarvillkor så levereras tjänsten av Google Irland.
     
    JOHGRU gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Nordirland behandlas ju som "inom EU" vad gäller varor, men "utanför EU" vad gäller tjänster, enligt utträdesavtalet. Men det finns inget Google-bolag registrerat på Nordirland, så den meningen du hittat är ej relevant i detta sammanhang. Google-bolaget du gör affärer med är - som nämnts ovan - Google Ireland Limited. Det finns även andra Google-bolag på Irland, såsom Google Commerce Limited, så var uppmärksam på vilket VAT-nummer som är rätt.

    Nu har tråden ett antal inlägg med några år på nacken, så det kan väl nämnas att Google UK:s VAT-nummer är borttaget från EU:s gemensamma lista sedan början av 2021, och kan inte användas ens om man velat. Att folk ovan fick problem med Google UK:s VAT-nummer beror antagligen just på det, dvs en följd av Brexit.
    Google UK är registrerat enligt lagen i England & Wales, och har säte i London, och har alltså ingen koppling till Nordirland, bara för att förtydliga.
     
    e7andy gillar detta.
  20. Mickelman

    Mickelman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2024
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Säljer också en app via Google, och hittills har det varit ett totalt mysterium för mig vad fakturorna som Google kallar för "EU VAT Invoice" är för något - för att inte tala om hur de ska bokföras. Nu tack vare denna tråd börjar det klarna en aning (att försöka fråga Google är ju ingen som helst mening).

    För hela 2023 har jag fått tre sådana fakturor, och har nu lyckats luska ut att den första gäller samtliga Google-avgifter (dvs den procent de drar från totalpriset för slutkunden, alltså deras "förmedlingsavgift") för appen som sålts i BELARUS (i mars 2023, tydligen har inget sålts där under övriga månader), den andra en enstaka försäljning i SYDAFRIKA i september, samt den tredje som är en kreditfaktura för samma försäljning i Sydafrika då den aktuella kunden fick en "refund".

    Det vore väldigt intressant att få veta 1) varför Google ställer ut dessa fakturor (det kan t.ex. inte enbart gälla länder utanför EU då appen i fråga sålts i många andra sådana länder utöver Belarus och Sydafrika), 2) vad jag eventuellt förväntas göra med dessa, och framförallt 3) om de överhuvudtaget ska bokföras, och i så fall hur (de aktuella avgifterna har ju redan dragits av från Googles månatliga betalningar till mig, precis som för alla övriga både EU och icke-EU länder där appen sålts)?
     
    JOHGRU gillar detta.