Diskussion: Batteritråden Galaxy Z Fold 3 - batterirapporter

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 3' startad av Swedroid, 18 aug 2021.

  1. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Efter den tredje laddcykeln från 100% nyttjade jag enbart den lilla skärmen och det blev bara Wi-Fi. Mycket för att se hur pass mycket mer jag sparar och det är knappt någon som tycks testa det fullt ut. Ser väldigt lite diskussioner eller tester om just den lilla skärmen.

    Det visar sig i praktiken vara ett klokt alternativ om man är ute efter att få ut lite mer batteritid. Upplevelsen var inte alls dålig om jag ska vara ärlig. Men jag kommer som sagt inte alltid använda den lilla skärmen bara för att maxa batteritiden. Utan jag hoppar mellan den lilla och stora såklart framöver.

    Fick som sagt ut 9h och 35 min SoT ner till 15%. Totalt var jag utan laddning i nästan 20h. Fullt godkänt!

    Efter dessa tre laddcykler kan jag konstatera att man inte alls behöver känna någon stötte ångest över batteritiden. Ska dock bli intressant att se hur våren och sommaren blir när man tvingas skruva upp ljusstyrkan.

    Screenshot_20220121-005429_Device care.jpg
     
  2. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har förvisso bara använt min Fold Z3 i en dryg vecka nu, och visst det är lite si och så fortfarande med batteritiden. Med mitt användarmönster får jag ut drygt två dagar. Med min gamla Sony Xperia XZ Premium så var det ungefär vad jag fick ut efter att ha använt den luren i vad 5 år? Så ja lite besviken.

    Men jag har å andra sidan inte trimmat eller på något annat sätt konfigurerat klart Fold Z3, så jag förväntar mig en bättring när jag kommer in i mera "normala" rutiner. Bland annat fick Fold Z3 följa med på en tor till Oslo från Stockholm i bilen (GPS på till Oslo, men aldrig använd, och GPS av på vägen hem - jag kör normalt med GPS avstängd sedan Google och Android fick för sig att tvinga GPS på och inte nöja sig med celltower platsberäkningen....) och det gick galant (mindre bra gick det för min fru med sin Flip Z3 som slutade att fungera när vi kom över gränsen till Norge - tvingades stänga av 5G och 4G, då helt plötsligt hoppade den igång - hur knäppt som helst). Så ja starten har alltså inte följt mitt normala användarmönster direkt.

    Så denna vecka och nästa hoppas jag den stabiliserar sig, och jag får till lite vettigare laddningscykler (jag inbillar mig säkert, men jag tycker att ett nytt batteri behöver 5-10 rejäla urladdningar till säg 5% och sedan ladda till 100%+) och ja slå av/bort saker jag är ointresserad av (hur f*n bli man av med Bixby skräpet?). Jag räknar dessvärre inte med mer än 3 dygn när jag är klar, min gamla Sony fixade en bra bit över 4 nästan 5 dygn när den var ny....

    Men vi får se, jag ger mig inte så lätt.
     
  3. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Bamsefar gillar detta.
  4. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Du vet väl troligtvis detta redan men moderna batterier mår sämst av urladdningar och laddningar till 100%? Så du beskriver att du skall göra gjorde man med gamla typen av batterier, på moderna batterier skadar det bara. Det finns absolut ingen nytta med att göra så.
     
  5. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Så ett och ett halv år senare på ett ungefär:

    Nej - det vart inte bättre med trimmade inställningar, hur jag än försökt så kan jag summera det hela i att det ENDA sättet att spara "energi" (alltså batterikapacitet) är att inte använda mobilen - men inte ens då, alltså i påslaget läge men skärmarna avstängda, är de i närheten av mina gamla Sony Xperia lurar (gjorde ett test för några år sedan, då min dåvarande Sony bara fick ligga med SIM kort installerat och uppkopplat mot mobilnätet - den gick i 18 dygn, om bara Wifi så har jag minne av att det vart 21 dygn...).

    Jag få ut två "arbetsdagar" och en natt - om jag har tur. Och helst då bara surfa med ytterskärmen, för såfort man fället upp stora displayen så sjunker det påtagligt. Det händer oftare än vanligt (?!) att jag bara får ut en "arbetsdag" nu för tiden för övrigt.... Suck...

    Jag gillar den nya Fold 5 då den verkar ha en del mått som skulle passa bättre i mina fickor, men tre saker hejdar mig:

    1) Batteritiden lär inte vara dramatiskt bättre

    2) Svindyr - 22.000 sek för en mobil - det löjligt maffigt dyrt, och jag tappar bara lusten - det är en mobilTELEFON för böveln, och inte en Rolex klocka...

    3) Innerskärmarna som går sönder i vecken, och som Samsung har en otroligt lågt intresse av att reparera på garantin. Minsta skråma på telefonen, och då menar jag verkligen minsta skråma eller repa = garantin förverkad. Med så kraftiga inskränkningar i garantin för displayen som är svindyr (+10 kkr numera antar jag) så är priset, återigen, löjligt högt helt enkelt - betala allt och ta all risk...

    Så jag sliter vidare på min Fold 3a tills skärmen ger upp - och kom ihåg gott folk, ta bort skyddsfilmen, det är när den släpper som displayen skadas AV SKYDDSFILMEN alltså, den är alltså livsfarlig för displayens liv... Samsung kommer ALDRIG erkänna detta såklart, det vore ju att skita i det bruna skåpet...
     
  6. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Ja batteritiden var/är inte så bra på Z Fold 3 tyvärr, verkar som Fold 2 var bättre baserat på egna erfarenheter och t.ex. GSM-Arenas tester. Fold 4 verkar dock ha betydligt bättre batteritid än både Fold 2 och 3, så det finns hopp för att Fold 5 är en märkbar uppgradering från 3an. Men vi får vänta på tester
     
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Mja vad var de det skrev, 1 timme extra i Fold4 vs Fold3 - i vilket fall, det är inte markant bättre. Dramatiskt bättre i min värld är om de dubblar kapaciteten i tid sett - och det har de inte gjort. Exakt varför Samsung verkar ha mera problem med strömförbrukningen än t.ex. Sony - ja det vet jag inte. Men jag är otroligt mera benägen att titta på en Xperia 1 mk V. När inte samma skärm, det medger jag, men batteritiden tror jag är mer än dubbelt (med MITT användarmönster som inte alls är så mycket SOT som många andra, jag använder mobilen som telefon nämligen...).
     
  8. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har en notering i detta ämne: om jag bara laddar till 85% för att spara batteriet då, så är den användbara tiden noterbart sämre än de 15% man tror sig förlora. Ja det är fullt möjligt att batteriet håller längre, men min personliga erfarenhet är att ladda till 100% and then some more ger överlägset bättre batteritid. Så vad förlorar jag på att inte följa rekommendationen? I mitt tycke vinner jag just längre drifttid, mer än de 15% som laddningen påstås motivera, så någon förlust upplever jag inte utan enbart vinst..... go figure.... Och när drifttiden sjunker - kom ihåg att jag anser den vara urkass jämfört med ex Sony - ja då har det gått något eller ett par år. Så evnt försämrat batteri pga 100% laddning var och varannan natt har jag ärligt talat inte märkt. Det är urkass drifttid helt enkelt. Punkt.
     
  9. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 401
    Mottagna gillanden:
    884
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nja det är snarare att moderna batteriet mår dålig att vara 100% I längre tid. Säg att du börjar laddar telefonen på kvällen och den blir 100% vid 2 på natten och du vaknar kl 9 på morgonen. Då har telefonens batteri suttit på 100% I ca 7 timmar på raken och det är då det blir ingen bra. Sen så mår den dålig av att ladda ur ner toll 0% så man ska helst ladda redan vid 15% och undvika gå under 15%.
     
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Dom flesta har ju skydd mot sånt ? Borde väl Samsung också ha.
    Den laddas upp till 85% sen så stängs laddningen av till ca en timma innan alarmet går igång.

    Exempel,
    Antingen har du ett batteri som håller i 5 år men att du måste stödladda under dagen. Eller så har du ett batteri som håller i 4 år men du slipper ladda under dagen.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet så har faktiskt Samsung inte det. De har funktion att stänga av snabbladdning samt 85%, men inget mer. Man kan fixa egna rutiner men ingen på eller av när det gäller sånt