Fråga: Vilken produkt idag har samlarvärde om 20 år?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 20 jan 2022.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad tror ni? Vad är det idag som kommer att bli värdefullt för samlare om 20 år. Vad tror ni kommer att gå för stora pengar på tradera om 20 år, som man kan köpa nytt idag?

    Det kommer inte att vara airpods som det finns i 100 000 000 exemplar av typ, det kan vi vara överens om.
     
  2. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Iphone G1?
    HTC Dream?
    Nexus 7? (Vet att denna har kompabilitet med en del bilrelaterat så de är fortfarande eftersökta nu)
     
    Ara gillar detta.
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För samlare vet jag inte men, fastigheter
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    20 år tror jag är för kort tid för att något ska hinna bli riktigt värdefullt. Men jag kan ha fel. :)
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Den första Walkmanen i originalskick såldes för ansenliga summor 20 år senare.
     
    Kristy och svenix gillar detta.
  6. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Porsche 964 Carrera Rs
    2003 300.000kr
    2020 2.100.000kr

    Toyota Supra A80 Turbo
    2015 150.000kr
    2022 700.000kr

    Dock bilar och finns många som har gått upp flera 100k bara senaste åren kolla bara 90tals japanare.
     
    svenix gillar detta.
  7. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Jag håller tummarna för att min nu 13 år gamla Android Dev Phone 1 (Googles upplåsta variant av HTC Dream) ska späda på pensionspengarna i framtiden.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vad tror ni, kan en LG mobiltelefon vara något med tanke på att LG lagt ned tillverkningen? LG kanske inte har tillräcklig status för det.
     
  9. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Tvek på dem; de flesta samlarsaker har någon slags taktil kvalitet. Tror inte mobiltelefoner från den generationen och framåt kommer bli samlarsaker.
     
    Ko900 gillar detta.
  10. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Ara gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det var på den tiden när mobiltelefoner var spännande. Nu är alla likadana och stora gäspningar. Det är inte så att det inte händer spännande saker idag, men alla mobiler ser likadana ut och alla tillverkare siktar mot samma saker.

    Jag saknar tiden då det fanns nytänkande. När man aldrig kunde gissa hur nästa mobiltelefon skulle se ut eller fungera. Det var roligare då.

    Sen håller jag inte alls med M3, den var inte alls ful. Den var cool.
     
    Last edited: 20 jan 2022
    Kristy gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Håller verkligen med. Nu är det väldigt likriktat alltihop.
    Visst görs det lite försök att nischa telefonerna, men det som ändå styr är en stor skärm.

    Finns ju fler bra exempel på Nokias lekstuga.Till exempel den här; Nokia Ngage

    Som svar på din ursprungliga fråga så tror jag på bilar.
    Att köpa en sportig variant av en standardbil har alltid varit en bra affär i längden.
    Har man en bil i bra skick så kommer de bli värda en del så fort de kommer över 30 år och räknas som veteran.

    Jag själv har en förkärlek för Nintendogrejer och tror att de kommer kunna hålla. Jag har svårt att sälja eller på något annat sätt göra mig av med en enda Nintendopryl.
    Sitter på tre st Wii två Wii U, varav ett är Zelda varianten, har tre stycken fungerande NES, ett SNES, dock inget GC eller N64.
    Och om ungarna vill spela SNES eller NES så får de göra det på minivarianterna.
    Givetvis ett Switch också (som köptes på natten på releasedagen).

    En fördel sopm jag ser med Switchet som samlarobjekt är att det är portabelt, det går att spela helt utan uppkoppling, och man har de små kasetterna med spelen.

    Dock så bestämde sig grabben att sälja av Disney Infinity och Lego Dimensions för ett tag sedan.
    Det känns helt galet att sälja grejer som det stod BÅDE Nintendo och Disney, eller Nintendo och LEGO på.

    Din tanke på LG telefon tror jag inte riktigt på. Telefoner överhuvudtaget tror jag kan vara svårt, dels med tanke på ditt eget tänk, att det finns alltför många.
    Ska det vara något så tror jag på de som redan är uppräknade, som HTC Dream.
     
    Ara gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Traditionellt är det ju frimärken, mynt, sedlar, spelkort, serietidningar, autografer, speciella utgåvor av böcker/filmer och liknande som man samlar på. Idag används ju knappt såna föremål i vardagen längre, och därför tänker jag att samlarvärdet på äldre såna föremål kommer bli ännu större i framtiden. "Förlegade föremål" blir ju mer ovanliga, därför mer åtråvärda. Kanske att du borde leta efter teknik som håller på att dö ut, och börja samla där. Disketter/CD-skivor som innehåller något unikt program, typ första versionen av Windows på diskett/CD osv. Kanske att dagens spel/filmer på skiva kan bli värdefulla i framtiden. Om 100 år kanske en CD/DVD/Blueray-skiva är värdefull i sig, särskilt om det är första eller sista utgåvan/exemplaret av något. En person som aldrig haft en CD-skiva i sin hand kanske om 50-100 år kommer vilja betala mycket pengar för att kunna lyssna på musik i en stereoanläggning med tillhörande skivsamling. Tänker här både på LP- och CD-skivor. Broschyren "Om kriget eller krisen kommer" från 2018 kanske blir eftertraktad i framtiden, trots att varje hushåll fick den i brevlådan. Vanliga broschyrer och flygblad från tidiga 2000-talet kan nog bli värdefulla.
    Kanske att NFT (non-fungible tokens) kan få en större roll som samlarobjekt i framtiden, men det kan lika gärna vara något som kommer dö ut. NFT känns ju väldigt "opersonligt".

    Själv har jag svårt att se glädjen av att ha en "ren teknikprodukt" som samlarföremål. Jag tror hellre på andra slags föremål som samlarobjekt, typ de jag nämnt ovan. Teknikprylen kommer ju bara vara som prydnad, sitta i sin förpackning, inte kunna användas till något då den blivit förlegad (typ de första Android- och Iphone-telefonerna skulle ju inte kunna göra någonting idag och inte ens ansluta till någon server, pga gamla protokoll, utdaterad/obsolet mjukvara och stöd som slopats). Ett frimärke eller mynt förblir ju i sitt ursprungliga skick åtminstone, betraktaren kommer kunna kolla på föremålet på samma sätt idag som om 100 år, det försämras inte pga externa omständigheter (förutom vanligt slitage då).

    Men om vi ändå ska tänka vilka teknikprodukter som kan få samlarstatus:
    Jag tror att när ett teknikskifte/generationsskifte sker för en viss typ av bransch/teknik/produkt, då kan de första produkterna i det teknikskiftet bli extra stora samlarföremål i framtiden. Den första Iphonen och den första Androiden är ju exempel som nämnts, medan dagens telefoner knappast lär få samlarvärde på många år. Men om 100 år är säkert en vanlig fungerande smartphone från 2000-talets första decennier väldigt eftertraktad, oavsett raritet. De tidiga tv-spelen, typ NES, SNES med tillhörande spelkassetter, är ju värdefulla idag, medan dagens spelkonsoler och spel knappast lär få samlarvärde på många år, då det är serieproduktion/stort antal av allting. Men en dag i framtiden kommer dagens konsoler och spel vara ovanliga och eftertraktade.
    Vill man köpa något idag som ska bli samlarföremål och värdefullt i framtiden, och allra helst bli värdefullt inom ens egen levnadstid, så tror jag att man bör vänta på nästa teknikskifte, dvs nästa stora förändring, för en viss bransch, och sen identifiera vad som kommer slå igenom i den branschen. Inom mobiltelefonbranschen ser vi inget sånt teknikskifte just nu och inte inom överskådlig framtid antagligen, men i andra branscher kan det kanske ske tillräckligt stora förändringar de kommande åren för att tidiga produkter ska bli samlarföremål. Kanske att de första digitala assistenterna (dvs Google Home version 1, Alexa version 1) kan få samlarvärde i framtiden - liksom de första generationerna av smartklockor som kom för några år sedan. När det gäller bilar så verkar det mer vara slumpen som avgör, vissa modeller får kultstatus, vissa inte. Jag tänker att "objekt som använts av kända personer" alltid kommer ha samlarvärde, även i framtiden, typ pennan som Donald Trump använde för att underteckna en lag, Stefan Löfvens skrivbord/näsduk osv. Skotten som träffade Olof Palme osv. Nutidens stora haverier, typ Estonia-haveriet och andra mer moderna exempel, där kommer nog föremålen ombord (viner, värdeföremål, bestick, inredning, allting annat ombord) någon gång i framtiden ha samma status som Titanic-föremål har idag. Folk idag betalar ju stora pengar för vapen och andra föremål från första och andra världskriget, jag tror att föremål från nutida krig, t.ex. kriget i östra Ukraina, diverse krig i mellanöstern och liknande, kan ha samma status i framtiden. Men då måste de krigen kännas lika avlägsna som andra världskriget känns idag, dvs säkert 70+ år innan det blir riktigt kultstatus på föremålen.

    Hur fick du tag i en sån, och när (typ hur långt efter "lanseringen") hamnade den i dina händer? ;)
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  16. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Ipod nano fick ju nyligen en popularitetsboost,
    som hårspänne på tiktok.

    Annars är ju mycket inom teknik helt ointressant efter några år om det inte var toppmodellen du dreglade över som tonåring.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man kan fundera lite på hur det blir med bensinbilar och dieselbilar i framtiden. Det kommer inte gå att köpa bensin och diesel på närmsta mack om 20 år så som idag. Det kanske inte ens kommer att vara lagligt att använda fossilbilar.
     
    Kristy gillar detta.
  18. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Många bilsamlare har ju dom ståendes endast. Att dom skulle bli olagliga kan ju snarare trissa upp priset ytterligare
     
    Ara gillar detta.
  19. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    De blir inte olagliga, i sverige har vi sedan många år principen "en gång laglig alltid laglig". Det är därför man får köra omkring med bilar utan katalysator, utan avgasrening, utan säkerhetsbälten till och med förutsatt att de var godkända när de togs i trafik.

    Enda alternativet till det som jag ser det är att staten löste in bensin- och dieselbilar för marknadsvärdet i syfte att få bort dem.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Lego funkar ju nu, säkert i framtiden med, i obruten förpackning såklart. Köp begränsade utgåvor, 3 st av var. Lek med en, sälj en om ett år för dubbla priset och den tredje om 20 år så lekte du minst gratis. Det är sen gammalt
     
    Kristy och Ara gillar detta.