Diskussion: Apple AirPods Max [2020]

Diskussion i 'AirPods' startad av gneken, 8 dec 2020.

  1. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Supernöjd med lurarna!:) Kommer till sin rätt med Apple music. Ska testa de med Tidal senare också.

    Kanske en dum fråga, men… går dessa hörlurar inte att stänga av? De bara ligger i sitt ”fodral” och laddar ur? Är ju helt absurt…:eek:
     
    bernard gillar detta.
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Haha nej de går inte att stänga av, sjukt irriterande - de går ner i deep sleep när man lägger de i det värdelösa fodralet. Det jag har märkt är att man måste verkligen lägga ner de i fodralet och stänga flärpen för att de ska koppla från datorn.. fail deluxe - tur att ljudet, anc och känslan med dem väger upp..
     
    museo12 gillar detta.
  3. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Jag har nog inte lagt dem 100 procent rätt i fodralet då… :scared: Tack för tipset!

    Nej, annars är det bara positivt med lurarna. :)
     
    erik.rahm gillar detta.
  4. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Du måste prova Dan Clark Aeon 2 noire. Satan vilka lurar alltså. Slår allt jag provar hittills... Synd att dom är lite tung drivna hade gärna velat kunnat använda dom.med Mobil och bärbara med.

     
    Ugga och bernard gillar detta.
  5. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    4444 kr på Elgiganten just nu. Vad säger ni som har dem, fortfarande nöjda? Hur är de att se film med? Får man en riktigt djup bas som passar bra för film, särskilt med Atmos-filmer? Hur funkar det det tex. i öppningsscenen för LOTR (tryckvågen)? Blir det riktigt mustigt/biokänsla?
     
    flipp gillar detta.
  7. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Dom.verkar endå prisvärda sett och läst massor av reviews. Enda som gör att jag drar mig är att dom.ej satt en on/off knapp på dessa lurar hur korkat är inte det. Men kommer förmodligen köpa via Amazon och prova sedan lämna åter om man ej gillar dom.
     
    bernard gillar detta.
  8. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Prisvärt tycker jag. Med Max blir det ju "riktig" subbas, även om den inte känns så hörs den iaf. :)

    Jag är riktigt nöjd. Det enda tråkiga är att jag måste stänga av "Centrera ljud på tv" under Hjälpmedel -> AirPods för att inte få audio delay. Men det gör inget att inte ha huvudspårning imo, man ligger ju ibland och kikar osv så huvudsaken är att Spatial fungerar. Det verkar vara lika för de flesta.

    På tal om LOTR(4k, extended med Dolby Vision/Atmos via Apple) så kollade jag på den igår med Max, mustigt var ordet! :D
     
  9. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Drar inte sååå mycket i standby när de bara ligger på skrivbordet iaf. Drar ju dock mindre i fodralet såklart. Men ja, att kunna stänga av helt hade varit nice om man t.ex åker bort en vecka och inte har dem med sig. Men kanske inte hinner ladda ur så snabbt om de är i fodralet. Har inte provat. :)
     
  10. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag är extremt nöjd, har inte ens testat några andra hörlurar efter att jag köpte dem. De största fördelarna är komforten, enkelheten att använda dem med olika Apple-prylar på samma Apple ID, transparency mode (finns inget som kommer i närheten) samt effektiviteten på noise cancellation (det blir väldigt tyst utan att ge tryckkänsla).

    Största nackdelen är att de är Apple-only. Visst, det går att para dem med bluetooth till en Android men man får inga inställningar, uppdateringar eller spatial audio. De går inte att använda med flera enheter heller om de inte är från Apple då (på samma Apple ID). Dock har jag upptäckt att Spotify fungerar som en fjärrkontroll till alla andra enheter på samma Spotify-konto. Jag kan alltså spela musik på min iPhone och byta låt, pausa osv från min Android.

    Jag har inga problem med att lurarna inte kan stängas av utan caset. Jag upplever att de går i sleep mode väldigt snabbt om de ligger i en väska eller på ett bord.

    I dessa "zoom-tider" uppskattar jag verkligen samtalskvaliteten och ljudet vid videomöte/telefonsamtal med Airpods Max. Bose är också bra här, men Apple är snäppet vassare på att isolera min röst och få bort störningar i bakgrunden.

    För musik är ljudet helt i min smak. Mycket detaljer, naturlig ljudbild (låter mer som att ha ett par högtalare framför sig än att ljudet är "i huvudet"), fantastisk bas men framförallt mycket engagerande att lyssna på. De låter inte så "digitalt" och "stelt" som t.ex. B&W, Bose eller Sony.

    För film är de väldigt bra men man ska såklart inte förvänta sig hundra procent "biokänsla" även om de troligen är de som kommer närmast av allt jag testat. Dock ska de användas med "Spatial audio" när man kollar film vilket kräver en Apple-enhet. Den scenen i LOTR som du beskriver är ju riktigt häftig i en biosalong tack vare att de stora högtalarna flyttar så mycket luft och bygger upp ett fysiskt tryck i rummet. Den känslan får man tyvärr aldrig med hörlurar enligt min erfarenhet. Det låter mer cleant och "korrekt" utan samma brutala känsla. Det är också svårt att nå de ljudnivåer som en bra biosalong kan leverera.

    Jag fick dock en liten chock när jag körde några gamla THX-trailers i MKV-format med Air Video-spelaren från App Store (som både har stöd för lokala MKV-filer och Spatial Audio). Det lät verkligen brutalt fett, lite som jag minns det från när vi lokala salong här i Uppsala var THX-certifierad.
     
    Karlekskrigaren och bernard gillar detta.
  11. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Ok för vad jag har läst så tar det 1 timme innan dom går ner i sleep mode.
    Flera reviewers som sagt samma sak. Dock ej säker om det stämmer låter så sjukt märkligt.
    Kommer till 99% köpa ett par bara för att ha till macbooken framför allt.

     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag har bara noterat att de inte drar nån märkbar ström när de ligger på bordet, mer vetenskaplig än så har jag inte varit.
     
  13. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Så här skriver Apple på sin support sida:
    • If you set your AirPods Max down and leave them stationary for 5 minutes, they go into a low power mode to preserve battery charge. After 72 stationary hours out of the Smart Case, your AirPods Max go into a lower power mode that turns off Bluetooth and Find My to preserve battery charge further.
    • If you put your AirPods Max in the Smart Case when you're not using them, they go into a low power mode immediately to preserve battery charge. After 18 hours in the Smart Case, your AirPods Max go into an ultralow power mode that turns off Bluetooth and Find My and maximizes battery life.
     
  14. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Ja har ej kollat på vad Apple skrivit bara något jag reflekterade på igår. Ruskigt dåligt av två stora Youtube reviwers om dom fått det så mycket om bakfoten. Blir att beställa ett par och prova.
    Är lite sugen på gröna faktiskt men blir nog grå för att vara safe.

     
    erik.rahm gillar detta.
  15. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Last edited: 20 jan 2022
  16. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Blev ett par space Grey kommer i morron. Köpte ett annat case till dom med via Amazon.
    Vill ju inte ha bh hållaren. Förstår inte vad Apple tänkt på att ej sätta on/off på dessa lurar.
     
    bernard, erik.rahm och Ugga gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skall låna ett par nästa vecka av en polare, och se om upplevelsen är bra nog att motivera prislappen.
     
    erik.rahm och Ugga gillar detta.
  18. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Super nöjd med mina airpods max. Visst hade gärna velat kunnat fälla ihop dom samt haft en on off knapp men ljudet är riktigt bra.
    Lagom högt, gillar verkligen basen och mellanregistret. Känns som man sitter mitt framför scen på ett sätt.
    För mig att ha hela eko systemet nu i Apple så kändes det som schysst investering faktiskt.
     
  19. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    måste man inte ha bh:n för att dom ska gå ner i sleepmode?
    vilket fodral beställde du?
     
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    De går ner i sleep mode om de ligger still på ett bord t.ex. De verkar även sova när jag har dem i ryggsäcken.

    I fodralet går de i "Ultra sleep mode" och då antar jag att de kan ligga i veckor utan att tappa batteri.

    I praktiken är detta inget problem alls eftersom man sällan vill ta av sig dessa lurar. Jag använder dem säkert 6-8 timmar om dagen och då vill jag ju ändå ladda kontinuerligt.

    Men planerar man att inte använda hörlurarna så mycket så kanske det finns bättre alternativ därute.