Auto neka Cookies?

Diskussion i 'Allmänt' startad av BWiking, 23 jan 2022.

Taggar:
  1. BWiking

    BWiking Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag är något led på att neka Cookies. Så fort jag besöker en sida är det ett evig knappande för att neka/begränsa och allt vad annat som det kallas.

    Finns det någon app/inställning för att automatisk endast tillåta nödvändiga Cookies?
     
    KTM gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det är upp till varje sida att avgöra vilka cookies som är nödvändiga, att låta någon webbläsare/app avgöra det är tyvärr omöjligt men det vore önskvärt om det fanns en standard för det och alla webmasters kunde hålla sig till den standarden kunde problemet vara lösbart.

    Enligt den lagstiftning som finns idag så måste sidorna informera om cookies och på något sätt inhämta användarens tillstånd men faktum är att många sidor redan innan tillståndet är inhämtat så har de redan lagrat cookies på användarens enhet, dessutom om man ska slippa frågan om att lagra cookies nästa gång som man besöker sidan från den enheten så måste en cookie läggas på enheten för att hålla koll på det (den cookien kan väl klassas som nödvändig).

    Du kan ju blockera cookies helt på dina enheter men risken är att om sidan du besöker inte kontrollerar om cookies är tillåtet att lagra så får du frågan ändå samt att du får miste om funktionalitet på sidan, många sidor kommer inte alls att fungera.

    Jag undrar bara varför du enbart vill godkänna nödvändiga cookies? Vad hoppas du kunna uppnå med den tanken?

    Trots allt långt över 99% av alla webbsidor använder cookies för sin egen funktion och du kan inte lagra något illasinnat i en cookie, en cookie i sig kan inte skada dig, däremot finns det sidor som spårar din aktivitet med hjälp av cookies och det är lagstiftning på gång inom EU som förbjuder det.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Finns ju tillägg till webbläsarna som plockar bort dom här dialogrutorna om att godkänna eller neka kakorna. Sedan får du ställa in webbläsaren att radera alla kakorna.

    I don't care about cookies
     
    Kristy gillar detta.
  4. BWiking

    BWiking Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    23
    Perfekt! Just vad jag söker. Jag använder Edge på mobilen, men verkar inte finnas en mobil version. Vilken webbläsare använder du som det finns mobil version till?
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Edge finns till mobil men kanske inte till alla Android-versioner.