Läsplatta (Köptips)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 24 jan 2022.

  1. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Hej!

    Såg en liknande tråd längre ner, men eftersom den personen verkar veta lite mer vad den söker så gav inte infon mig så mycket. :D

    Jag läser pappersböcker med båda barnen fortfarande, men blev lite sugen på att testa en dedikerad läsplatta istället. Först tänkte jag att Storytels platta skulle passa perfekt, men det faller lite grann på att många av böckerna jag kollat in endast har alternativet att lyssna. Dessutom blir det inte särskilt kostnadseffektivt då jag framförallt med dottern läser längre böcker som tar tar upp emot 2 månader att läsa ut ibland. Annars var Storytels alternativ rätt smidigt, men det blir helt enkelt för dyrt i längden. Hade jag lyssnat mer på böcker så...

    Har provat förut att läsa med ipad, men den blir för tung, vill ju kunna läsa med en hand.

    - Den optimala plattan vore:
    - Lättviktare.
    - Bakgrundsbelyst så klart.
    - Enkel att ladda ner köpta böcker direkt i plattan utan att koppla in i dator (vet inte om det går?).
    - Kunna låna från biblioteket (den kräver nåt slags adobe-program om jag förstod det rätt).
    - Fysisk men ej "högt klickande" knapp för att ta sig till nästa sida (vill inte störa fruns sömn i sängen när jag läser).
    - Kunna köpa den från en känd svensk butik, för att kunna hantera garantiärenden lätt.

    Är helt grön på området, tar därför tacksamt emot förslag. Punkterna jag nämner ovan är så klart förhandlingsbara, men jag känner mig själv - om det ska behöva krånglas med att lägga in böcker via datorn finns risken att plattan inte används till slut när nyhetens behag har lagt sig. :(
     
    Kristy gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag gjorde en sökning på Prisjakt där jag valde bort en del och fick fram den här listan, samtliga dessa har belysning samt trådlös uppkoppling och det brukar gå att koppla upp sig mot nätet för att ladda ner böcker, det är väl kanske inte så värst upplyftande upplevelse (åtminstone är det inte det på den läsplatta som jag har) men det fungerar.

    De flesta läsplattor är ganska lätta och har en bra batteritid, de lättaste väger under 200 g och den tyngsta drygt 500 g, jag lyckades inte se om någon har fysisk knapp men oftast verkar det gå att bläddra genom svep på skärmen vilket ju är helt tyst.

    Amazon Kindle har ett eget format och kanske inte den som man ska välja om man vill köpa böcker någon annanstans än på Amazon (men om det är där du köper böcker så är Kindle sannolikt den bästa plattan men räkna inte med att kunna låna böcker på biblioteket med den plattan), annars kan du nog välja vilken som helst av dessa plattor så utgå ifrån den storlek som du tror passar dig.

    En större platta är väl kanske inte så lämplig att ta med sig jämt och ständigt men underlättar ju läsningen, inte minst om det är bilder i böckerna som då blir i gråskala eller svart/vitt (om du inte hittar en platta med färg förstås).

    Lycka till med ditt val.
     
    Kristy, tomishu och Chub gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Onyx Boox plattor tror jag har Android, så fördelen med dem är att man kan byta ut läsaren om man vill/köra appar.

    ONYX BOOX electronic books
     
    Mats Palmberg, Kristy och tomishu gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kristy, tomishu och bernard gillar detta.
  5. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tack för er input!
    Android hade varit smutt, men den går bort då jag vill ha enkla garantiåtgärder om det skulle behövas. Annars såg den rätt bra ut helt klart.
    Kollade igenom listan samt testerna, och genom att slå ihop alla för- och nackdelar så verkar Kobo Libra H20 vara den som passar bäst. Jag får helt enkelt hoppas att användarupplevelsen och smidigheten väger upp att jag behöver gå via datorn för att kunna låna böcker. :) Den är dessutom 7” istället för de många andra som ligger på 6”. Blir närmare storleken av en vanlig pocketbok tänker jag.

    Någon annan som använt/använder denna och kan ge ett utlåtande?
     
  6. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Jag har Kobo Libra H20, dvs Libra 1. Det är en mycket bra läsplatta. Bra grepp och lätt också. Bra skärm. Bra storlek också. Glider lätt ner i fickan i min jacka. Ibland när jag går ut på lunch, tar jag med läsplattan i fickan. Gillar också att skärmen är 7". Man kan konfigurera typsnitt, marginal och storlek i läsplattan utifrån dina preferenser.

    Men Libra 2 har väsentliga förbättringar - bättre skärm, skarpare som jag har förstått. Snabbare processor. Du kan välja mellan svart och vit färg. Libra 2 har nu USB C. (Libra 1 - micro USB.).

    Fördelen med Kobo är att de använder sig av Overdrive vilket vissa bibliotekt använder/stödjer plattformen. Iaf här i Göteborg så kan man ladda e-böcker direkt i läsplattan via Overdrive som Göteborg stadsbiblioteket använder sig av. Svenskt språk också i plattan. Kobo uppdaterar sina läsplattor i flera år vilket borgar för en trygg och lång hållbarhet.

    Jag låter som en försäljare men det är ett bra märke. Jag har tidigare haft Kindle och Tolino. Jag har haft olika modeller av Kobo men Libra-serien är bra balanserad med vikt, skärm och storlek. Jag använder Calibre för att överföra böcker från datorn när jag köper e-böcker på nätet eller lånar e-böcker från biblioteket som inte använder Overdrive-plattformen.
     
    Kirchen, vibsp97, Kristy och 3 andra gillar detta.
  7. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tack för en bra recension. Känns som jag ska testa den plattan helt enkelt. :)
    Ska fundera på Libra 2 också, en nyare platta medför ju mer framtidssäkring. Det i kombo med USB-C är nog värt 400kr extra helt enkelt. :)
     
    Kristy gillar detta.
  8. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Ja, gör det - ta Libra 2. Framtidssäkert som du säger samt USB-C. :)
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  9. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det blev en Libra 2, och den känns bra än så länge. Tog ett par kapitel att komma in i skärmen istället för att läsa från vanlig bok. Men det känns redan naturligt och smidigt. :)
     
    Kristy, Heleg, greenjuice och 1 annan gillar detta.
  10. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Finns det någon läsplatta med Android till vettigt pris helst från svensk/europeisk affär?
     
  11. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det ryktas om att Google skall släppa en platta nästa år.
    The new Google Pixel Tablet, coming in 2023
    Jag är lite nyfiken
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Mats Palmberg gillar detta.
  13. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Hej!
    Mina tankar:
    Jag kör både Kobo och Onyx Boox. Onyx boox Max Lumi kör jag nästan uteslutande när jag läser/granskar exjobb och akademiska papers. Fantastiskt att jobba i nästan full A4, och jag som hatar läsa i dator sparar många tusen sidors utskrifter per år. Den är dock för stor för att läsa smidigt med i sängen, och jag tycker det är rätt krångligt använda Onyx Boox. Det går göra det mesta, men allt kräver handpåläggning.
    Givetsvis kan man ju tycka det är kul, men just vid LÄSA vill jag ha en mer enkel upplevelse, och egentligen inte några distraktioner.

    För att läsa vanliga böcker har jag en Kobo Clara HD. Den är trevlig, passar bra i fickan, och är lätt att ha med. Det är nog min femte vanliga eboksläsare, och den klart bästa. Overdrive har funkat bra, men senaste månaderna får jag det inte fungera alls. Osäker var felet ligger där, men NÄR det funkar är det såklart smidigt låna direkt från bibblan. Det kan man förvisso med android-app i Onyx Boox också.
     
    rimion och namkrad gillar detta.
  14. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Problemet är när man har prenumeration typ Nextstory, då måste man väl ha Android på plattan?
     
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag läste/tolkade frågan fel
     
  16. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Gissar att det nog är så, men har inte provat. En fördel med android såklart är att du kommer åt allt som ju har en app. Å andra sidan får du också alla tänkbara distraktioner också :-)
     
  17. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Så här svarar de på frågan om det funkar på en läsplatta typ Kobo "Tyvärr så kan inte nextory användas i samband med en läsplatta, men kan anvädas vi appen på smartphone eller surfplatta."
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så har jag fattat det också så därför blev min tid på nextory mycket kort. Dessbättre har jag lyckats få tag på det mesta jag har velat läsa på bibblan.
    Läser på en Kobo Libra 2 som jag uppgraderade till från en tidigare Kobomodell i somras Underbar läsare! När jag var i Tyskland i juni kollade jag in Tolinos plattor som är otroligt lika Kobo (samma hårdvara?) men om jag fattade det rätt kör Android. Var väldigt nära att köpa med recensionerna var tyvärr inte särskilt bra.
     
    Mats Palmberg gillar detta.
  19. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Tack!
    Blir inte riktigt klok på om de använder Android, på hemsidan (tyska!) Så nämns bara webbläsare....
    tolino - Die eReading Marke der deutschen Buchhändler
     
  20. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Ereader.store (Tyskland) har jag handlat flera gånger ifrån. Säljer mest Onyx Boox. Snabb leverans och bra priser.

    Om du ska ha en platta för skrivande rekommenderar jag Ratta SuperNote (EU Leverantör Gorilla Scribe). Helt överlägsen mjukvara för skrivande. Inte den bästa på PDF-läsning.

    Kindle kör jag annars numera för all form av läsning. Kör Paperwhite 2022 och tycker att den är mycket enklare och bättre än Onyx Boox (NoteAir2 & Max Lumi)och Kobo Libra som jag också har haft. Som någon skrev, så är Onyx Boox gränssnitt inte det bästa även om den erbjuder jäkla massa funktioner.