Ny lur

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av imabusingroids...androids, 25 jan 2022.

  1. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Dags för ny lur

    Budget 4000 kr
    Bra batteritid
    Hög upplösning
    Duglig kamera och hårdvara

    Brukar köpa Xiaomi. Räcker en Poco x3 Pro(2290kr) eller ska jag slå till på 11t eller t.om sträcka mig till 11t pro som skulle svida mer i plånboken.
    Gärna tipsa om mer Xiaomi modeller eller om ni rekommenderar en annan tillverkare för runt 4000 kr :)
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi 11T tycker jag. Pro-modellen tillför i princip inget mervärde. Den snabbare laddningen är delvis fake som jag har förstått det.
     
  3. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    OK, bra att veta. Då är det bara processorn som skiljer sig antar jag mellan de två. Poco x3 Pro är ingen vidare? Finns det något annan lur du skulle rekommendera?
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja och personligen föredrar jag Dimensity 1200 över SD888. Har både 11T och Mi 11i (SD888) gillar 11T bättre. Känns minst lika snabb och har bättre batteritid. Många låtsas som att "Pro-modellen" är mycket bättre än vanliga 11T men det finns inget som tyder på det. Den laddar inte 0-100% på 17 minuter på riktigt utan det verkar som den laddar typ 80% egentligen och 11T har ju ändå bättre batteritid så förstår inte hur man då kan se snabbladdningen som en USP. Det är ett marknadsföringstrick.

    För priset är Poco X3 Pro såklart riktigt bra. Det är framför allt skärmen och kameran som blir en rejäl uppgradering på 11T men såklart också prestandan. Annars verkar Realme GT 2 Neo också vara väldigt prisvärd. Får hem en sådan imorgon.
     
  5. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Kunglig info! Kör nog 11t, läste precis att poco x3 inte är den bästa i solljus. Realme är verkligen på gång annars.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis! Xiaomis amoledskärmar har riktigt bra ljusstyrka. Skulle aldrig köpa en telefon med LCD när prisskillnaden är så pass liten som den är idag.
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vad menar du med "så pass liten" prisskillnad? X3 kostar ca 2000kr. 11T är väl mer än det dubbla priset? Enorm skillnad. Vilka motsvarande telefoner med amoled tänker du på som inte är särskilt mycket dyrare? Genuint nyfiken.

    Jag bytte från amoled till X3 utan problem.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det är sant. Jag tänker nog på att 11T såldes billigt av Tele2 i julas och att det går att hitta en knappt använd i nyskick för högst 3K, men visst det blir att jämföra äpplen och päron om man jämför begagnad i nyskick med ny från butik. Annars finns ju Poco F3. Kostar just nu runt 3500 kr för modellen med 8/256 på franska amazon. I princip lika bra som 11T minus huvudkameran (som dock har gott stöd för gcam).
    POCO F3 - Smartphone 8+256GB, 6,67” 120Hz AMOLED DotDisplay, Snapdragon 870, 48MP Triple Caméra, 4520mAh, NFC, Noir Nuit (Version Française + 2 ans de garantie) [Exclusivité Amazon] : Amazon.fr: High-Tech

    Edit: alternativt Realme GT 2 neo för ungefär samma pris (runt 3500 kr).
    Realme GT Neo2 128GB Blå - köp - Gomibo.se

    X3 Pro kostar just nu 2290 kr som billigast på prisjakt. Ser att priset på 11T gått upp till 5K nu, det gör ju såklart att det blir ett helt annat läge då framstår X3 Pro som klart mer prisvärd.
     
  9. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    X3 pro 6/128 kostade nyss 1890:-, nu 2290:-. Mycket telefon för pengarna ändå. Valde mellan en sådan och Mi 10T, bytte till mig en Mi 10T här i forumet och är mycket nöjd med LCD-skärmen på den, vill inte ha amoled.

    Så för 1900:- - 2300:- som X3 pro ligger i är det väldigt prisvärt, annars en Mi 10T/10T pro är något bättre.
     
  10. imabusingroids...androids

    imabusingroids...androids Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2015
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Så du tycker att jag ska välja x3 pro, den räcker väl och nog? x3 pro kostar 2290 kr, 11t 3990 kr
     
  11. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tack för att du tog dig tid att utveckla svaret @flipp@flipp ! Personligen tycker jag ändå att när det handlar om en tusenlapp eller mer så är det väldigt stort steg upp från ~2000kr. Komplett hade X3 förra veckan för 1890kr (om jag inte drömt det, slut nu). Jag gav 1990 på Amazon.

    Kunde inte föreställa mig att man kunde få en så komplett lur för så lite pengar, så efter denna upplevelsen kommer jag aldrig binda mig för dyra abb längre, för att finansiera en "flaggskeppsstelefon". Dessutom fick jag polykarbonat-plasthölje på köpet, något jag saknat ända sedan Nokia 920. Tycker fortfarande det är obegripligt med såphal glasbaksida på så många telefoner.

    Kameran är det enda jag saknar från gamla P20 Pro, men den telefonen kostade runt 4ggr så mycket (utan abb), men X3-kameran är fortfarande helt ok och går att ta vettiga bilder ändå. Där är den stora skillnaden mot 3-4ggr så dyra lurar.
    Och sedan då formatet, man måste gilla rejäla lurar. Föredrar man iPhone Se eller mini, är X3 väldigt långt från det även om batteritiden är riktigt bra med 3-4 dagar för mig.

    Om du inte har en massa pengar som bränner hål i fickan, så räcker X3 mycket längre än vad man kanske kan tro baserat på recensioner som ofta gör jämförelser med telefoner som kostar 2-3ggr så mycket. Som sagt, det enda man ska komma överens med sig själv innan köp är om kameran är väldigt viktig (optisk zoom, OIS tex) och att man accepterar stort format. Allt annat är mycket bra, särskilt i förhållande till priset och nästan sensationellt prisvärt.
     
    Last edited: 25 jan 2022
  12. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Nord 2 kanske? finns för 3990 på elgiganten just nu.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, X3 Pro är ruskigt prisvärd. Inget snack om saken. I slutändan blir det väl främst en fråga om hur man bedömer skärmen. Jag tycker personligen att en bra AMOLED skärm är värd att betala minst 1000 kr extra för. Dock är det såklart en smakfråga. Utifrån min synvinkel håller jag nog t.ex. Poco F3 som lika prisvärd som X3 Pro när det går för runt 3K som den gör ganska frekvent på någon av amazons butiker (eller på annat håll). Just kameran behöver inte bli ett stort problem på varken X3 Pro eller F3 då båda telefonerna har bra stöd för gcam.
     
  14. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Samsung A52s är ju prisvärd också om man vill ha amoled och bra spec till bra pris, samtidigt som uppdateringar lovats länge till den, finns ju en till salu nu i köp & sälj.
     
  15. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det är väl ändå stor skillnad på en Snapdragon 720 och 860, särskilt när man får betala mycket mer för A52?
     
  16. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    A52s 5G har SD 778G :-) Så den är bra mycket snabbare än A52 ofta testas den och Mi 11T ihop på olika youtube-klipp. SD 778G är nog inte mycket svagare än SD 860.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stämmer bra. För runt 3K är A52s prisvärd men absolut inte för 4K.
     
    Lokf gillar detta.
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Var hittar man A52s 5G för 3000kr? Annars är det ju nära dubbla priset.
     
    Last edited: 25 jan 2022
  19. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Har legat omkring 3390:- när det var rea förut, nu är den dyrare, men finns för under 3000:- beg. Dock stor skillnad på A52 och A52s i prestanda.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det har varit en hel del erbjudanden i närtid så alla priser vi diskuterar i tråden kanske inte gäller just idag.

    Det närmaste jag hittade var nog detta:
    Samsung Galaxy A52s 5G 128GB A528 Svart - köp - Gomibo.se

    Telefoner som A52s, 11T och Moto Edge 20 har reats ut frekvent senaste månaderna så alla dessa går att hitta till riktiga fyndpriser på begagnatmarknaden. Personligen har jag nästan helt slutat köpa nya telefoner när man kan köpa begagnade i nyskick nyligt uttagna med kvitto markant billigare. Om det är en reko säljare slipper man dessutom risken för att få ett måndagsexemplar då telefonen är testat under en kortare period och fungerar den från början är risken liten för att den ska behöva reklameras senare (även om det självklart händer ibland).