Iphone 12 eller 13

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av solle123, 24 jan 2022.

  1. solle123

    solle123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hej alla, ska köpa iPhone men kan inte bestämma mig om jag ska köpa 12 eller 13...

    Är det dumsnålt att köpa iPhone 12 nu? Skiljer 1500-1800kr typ beroende på vilken färg man köper.

    Det enda som talar emot 12an är egentligen batteritiden. Klarar mig med 64gb, fotar sällan med telefonen så kameran duger mer än väl i båda telefonerna. Notchen är lika ful på båda så det kvittar :D

    Hade en 13 mini i några veckor och tyckte batteriet var helt OK utan att ge någon wow-känsla.

    Har budget för att köpa en 13 egentligen men vill helst inte spendera extra "i onödan". Är ni med 12an nöjda fortfarande?
     
  2. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag brukar köpa den senaste modellen av iPhone, men denna gång fann jag ingen anledning att göra det. Enda som skiljer 12 från 13 är kameran.
    Med det sagt, om jag inte haft någon av dem hade jag nog köpt 13 om jag planerade att behålla telefonen en längre tid.
     
    solle123 gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Är du en person som liknar en ”normalanvändare” och planerar att ha telefonen länge så skulle jag köpt 13. men det är mest för att den klarar sig ett år till på marknaden, inte för att det skiljer så mycket.

    Jag har en 12 och har inte ens tänkt tanken att jag vill ha en 13. Varför liksom ?
     
    solle123 och Kristy gillar detta.
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    13 Mini har ju bättre batteritid än 12an, och 13 har bäst av alla 3 enligt:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=IQQCoJiZj8w

    Sen är det väl bara du som kan argumentera för hur mycket den extra batteritiden är värd i pengar för just dig. Eftersom du dessutom inte använder kameran nämnvärt ger inte 13 några större fördelar (är väl främst ljusstarkare objektiv + cinematic-inspelning som skiljer).

    Ska vi gå på billigaste priset på prisjakt skiljer det sig ~1300kr från 12 -> 13 Mini, och ytterligare ~1000kr -> 13. Jag hade själv gått en medelväg och köpt en "begagnad 13 i nyskick" här på forumet när de dyker upp vs. köpa splitternytt.

    Det är svårt för någon annan än du själv att motivera vad dedär tusenlapparna är värda. Rent prestandamässigt skiljer det sig så få % mellan modellerna på cpu också så det är inte heller riktigt någon aspekt man behöver ha med i beräkningen.

    Om cash is king och du måste köpa splitterny = 12an, samtidigt kommer du troligtvis få tillbaks stor del av mellanskillnaden mellan 13/mini vs 12an vid försäljning om 2 år om du väljer att sälja telefonen.
     
    solle123 gillar detta.
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Köp en begagnad 12 i fint skick och med bra batteri hälsa så gör du en bra affär
     
    Last edited: 25 jan 2022
    solle123 och rince0r gillar detta.
  6. solle123

    solle123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack samtliga, ska se om det dyker upp något bra objekt i köp & sälj annars lutar det nog åt en 12 vid nyköp.
     
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Finns ju en ute nu@thelars
     
    solle123 gillar detta.
  8. solle123

    solle123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    69
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Köpte den, tack.