Diskussion: Lunar - ännu ett Revolut ish liknande kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 20 dec 2018.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag provade nu att göra mitt första uttag idag. Står att det ska ta 2-5 bankdagar och att mottagande banken eventuellt tar en avgift. Jag har Länsförsäkringar bank så blir spännande att se om det blir någon avgift samt hur lång tid det tar.
     
    svenix gillar detta.
  2. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Är det enbart den som värvar som får belöningen, eller får även den som värvas något?
     
  3. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Bara den som värvar, den som blir värvad får inget extra i denna kampanj.
     
    chhans gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rapportera gärna hur lång tid det tog och ifall du åkte på någon avgift.
     
  5. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Exakt det jag tänkte, därav min tidigare post :)
     
    svenix gillar detta.
  6. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Just den högt förväntade uttagstiden har gjort att jag valt bort lunar tyvärr. Även om det går snabbt en gång så behöver det inte vara samma tid nästa gång.

    Ett annat skäl att jag väljer bort de är att man inte kan administrera via hemsidan, endast via app.
     
    svenix gillar detta.
  7. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jo precis, den långa uttagstiden måste man ta i beaktan om man tänkt använda det som ett kortsiktigt sparkonto. Detta eftersom man får 0 % ränta under uttagstiden, så "snitträntan" blir låg. Om man tex tänkt spara en månad, sätter in pengar i början av månaden och tar ut den 25e. Då har du sparat pengarna i 30 dagar (25+uttagstid) men får bara ränta för 25 dagar. Då blir räntan 0,875 % istället för 1,05 %.
     
    Leon_Azzaro och svenix gillar detta.
  8. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Snabba puckar! Jag fick in pengarna hos LF idag, inga avgifter utan exakt det beloppet som jag tog ut. Fick dessutom ett brev till Kivra från Lunar där de informerade om uttaget, kändes lite overkill (?).
     
    Hultan, greenjuice och svenix gillar detta.
  9. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har nu också skaffat Lunar och tänkte använda sparkontot med 1,05% i ränta. Dock när jag ska överföra pengar från Swedbank så måste jag välja valuta och SEK finns inte med.
    Är det någon valutarisk involverad i samband med överföringen eller kommer jag få exakt lika mycket SEK när jag överför till DKK?
    Tacksam för svar
     
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Jag har bara provat att sätt in via kort och där var det aldrig någon fråga om valutan utan blev SEK. Låter ju riskfyllt att välja en annan valuta, då kanske Swedbank växlar dina SEK till DKK och sen växlar Lunar tillbaka dem till SEK. Låter väldigt dyrt.. Kolla med Lunars och/eller Swedbanks kundtjänst..
     
    Leon_Azzaro gillar detta.
  11. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

  12. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Hittat en jobbig bugg i Lunar. Efter att man laddat upp pengar med ett kort så finns det sparat vid nästa uppladdning. Men valid-datumet ändras till ett felaktigt, exempel på min bild har 04/23 ändrats till 42/3.

    kanske är det bara för de som har en nolla som första siffra och när numren sparas så försvinner nollan och därför hoppar 2an från 23 fram till vänster, därav 42 istället för 02..
     

    Bifogade filer:

  13. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Roligt att du skriver om bugg på den sidan. Jag sitter med chatt-supporten just nu pga av att jag inte kan byta till ett annat kort. Jag har lagt in två olika bankkort för att sätta in pengar på mitt Lunarkonto. Nu när jag vill ändra tillbaka till det andra kortet går det inte, det står att det bara går att lägga till 2 kort på 30 dagar fast jag inte ens vill lägga till ett tredje kort :/
     
  14. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Ja, buggarna är sannolikt ihopkopplade. Lunar tolkar det som att du lägger till ett nytt kort om du ändrar datumet (men har samma kortnummer). Detta då det i deras system är sparat med ett felaktigt datum..
     
  15. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Ja, riktigt störande. Har kammat igenom hela appen, finns ingenstans att byta mellan inlagda kort. Hoppas supporten kan hjälpa oss manuellt.
     
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Extra frustrerande är att just nu ligger deras swish-topup nere, så kort-topup är enda vettiga alternativet. Annars är det banköverföring/utlandsbetalning, men det kan ju dröja innan de pengarna kommer in..
     
  17. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Yes, Swish ligger tillfälligt nere. Kortbetalning (om man har kort kopplat till annat konto) eller banköverföring gäller nu. Banköverföring kan kosta pengar beroende på den andra banken. Överföringen är ingen SEPA-betalning men tydligen en EU-betalning (EU-reglerad) om mellan två EU/EES-banker/länder. Därför gratis banköverföring till/från ex Nordea och SEB…Skandiabanken ska jag dubbelkolla (annan typ av prislista för utlandsbetalningar).

    Enligt Jan Bolmeson på Rikatillsammans kommer troligtvis Lunar att anslutas till svenska riksbankens RIX-system under 2022. Då slipper man isåfall överföringar till och från Danmark med sitt Lunar-konto :innocent:
     
    Last edited: 26 jan 2022
    Some1 gillar detta.
  18. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag har Skandiabanken och har gjort flera uttag från Lunarkontot till Skandiabanken och aldrig behövt betala någon avgift. Är dock osäker på om jag har gjort insättning med banköverföring, tror bara att jag gjort det med Swish och bankkort.
     
    Hultan gillar detta.
  19. Hultan

    Hultan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag ska precis byta från Nordea till Skandiabanken så tänkte ringa och kolla med dem angående utlandsbetalningar mellan EES-länder. Har tyvärr inget kort kopplat till mitt nuvarande Nordea-konto och kommer nog inte ha det på Skandiab heller. Deras prislista är lite lurig för just utlandsbetalningar (0 eller 40kr). Återkommer…
     
  20. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Hur gick det för dig? Har supporten löst det?