[Halebop] Tråden om Halebop

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Swedroid, 31 jan 2020.

Taggar:
  1. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Mycket märkliga problem med porteringen. Det påminner lite hur det var när jag bytte från Comviq till Halebop för snart 10 år sedan. När det bytet var klart så kunde jag inte ringa nummer i Tele2s nät. Lyckligtvist löste det ut sig några dagar senare.

    Idag kan jag inte förstå att en portering ska ta 3 arbetsdagar. I min värld borde allt vara automatiserat och det borde bli mycket enklare att genomföra porteringar. I synnerhet nu när eSIM börjar dyka upp här och var. Det borde vara möjligt att få igenom detta på några timmar och vara oberoende om det är vardag eller helgdag. Enda kravet ska vara elektronisk identifiering. Det är samma sak med att avsluta abonnemang, där operateratörerna har konstiga tider bara för att de egentligen inte vill bli av med dig som kund. Erbjuder man att skaffa abonnemang på ett par minuter så ska det vara lika enkelt att säga upp det.

    För några år sedan så tog bara porterings-SMS:et ett par timmar att genomföra. Det borde kunna hanteras bättre men operatörerna är knappast intresserade av att underlätta detta.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Rae

    Rae Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    36
    Jag vill inte ens tänka på dom massiva problemen som skulle uppstå om man kunde portera ett mobilnummer direkt, det är en anledning varför det ligger en gräns på 3 arbetsdagar mellan samtliga operatörer (om operatörerna inte ligger i samma system/nät).
    Om man bortser från dom som skulle beställa av misstag osv så skulle många även bli rädda för att beställa själva ifall det blir fel någonstans och numret flyttas direkt, kanske inte möjligt att få tag på kundtjänst osv om man sitter å pillar en kväll, finns så många situationer det vore fruktansvärt att numret porteras direkt mot att istället vänta i 3 dagar och ha gott om tid att kontakta support om det behövs.
    Så nej, jag håller verkligen inte med när det kommer till att portera nummer direkt mellan olika operatörer.
     
    Kimball gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Det låter ju som att ditt problem hade något att göra med Fello-testet du deltog i, och att Halebop inte var direkt ansvariga för det som hände. Däremot är det ju uppenbart att de interna rutinerna hos både Fello och Halebop behöver förbättras. Fello borde ju upptäckt om det fanns några konstigheter med ditt nummer och informerat dig när du tog kontakt, Halebop borde ha fixat problemet som prio 1.

    Vet du mer idag, har någon berättat för dig vad som gick fel mer exakt?
    Jag tycker nästan du borde beställa ett registerutdrag på Halebops webbsida, GDPR-utdrag. Kostar inget, det tar några dagar och sedan finns det att ladda ner på webbsidan som en zip-fil. Bland filerna brukar man se bl.a. en lista med alla åtgärder som vidtagits för ens abonnemang och för ens nummer, tekniska detaljer osv. Kanske finns lite mer begripliga förklaringar angivna där.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För de som testade med Fello så var de tydliga med att man inte kan flytta sitt nummer under tiden man testar.. så jag tror det var den främsta anledningen till strulet.
     
  5. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Nya abonnemangsnivåer hos Halebop:

    Nya:
    2GB + fria samtal/sms - 129kr
    6GB - 209kr
    20GB - 319kr
    50GB - 369kr
    100GB - 429kr

    Gamla:
    2GB + 50samtal + 500sms - 99kr
    5GB - 189kr
    15GB - 289kr
    30GB - 339kr
    60GB - 399kr

    Student nya:
    20GB - 249kr
    50GB - 299kr
    100GB - 359kr

    Student gamla:
    15GB - 219kr
    30GB - 269kr
    60GB - 329kr
     
    Last edited: 25 jan 2022
    bernard gillar detta.
  6. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Oj, det hör väl inte till vanligheten att priser på abonnemang höjs? De har väl under de senaste årtiondena sänkts, alternativt haft samma pris men med mer data/samtal inkluderat.
     
    bernard gillar detta.
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Usch med prishöjning. Men jag ser ingen anledning att byta till Haleböp då deras surf nivå är dålig. Skulle gissa på att dom ska lansera 5G när det inte finns bra täckning ännu. Man gjorde samma sak med Telia abonnemang.
     
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Alla abonnemang med 5G har gjort det för att finansiera bygget. Vi har haft en 2 år lång period där budget har fått höjd antal GB. Sist var det hällon som höjde.
     
    Kristy gillar detta.
  9. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Alla abonnemang som har 20GB eller mer verkar som sagt ha fått 5G också. Om man ska tro supporten så har man infört en hastighetsbegränsning på 100mbit, men det är inget jag hittar någon information om på hemsidan.
     
    Last edited: 25 jan 2022
    mm_3 gillar detta.
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Halebop har sålt 5G telefoner rätt länge.
    Men varför höjda priset för dom minsta abonnemangen? Är planen att slussa alla med dom abonnemangen till Fello? Men du nämnde begränsning av 5G hastighet, helt rimligt men om dom nu försöker samma sak hos fello så skulle det bli lägre. Låter som att 5G är LÅÅÅNNNNNNGTTTTTT bort vilket garanterar låga priser.
     
    Last edited: 17 feb 2022
  11. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    574
    Mottagna gillanden:
    960

    MINA ENHETER

    Om man ska tro supporten så var det något år sedan Halebop sänkte hastigheten från 600mbit till 100mbit.

    Kollar man deras prislista från 2020 så står det att maxhastigheten är 600mbit:
    https://www.halebop.se/dam/prislistor/Halebop-Abonnemang-Prislista.pdf

    Kollar man på prislistan från 2021 är skrivelsen om maxhastigheten borta:
    https://www.halebop.se/dam/prislistor/Halebop-Abonnemang-Prislista-2021-04-23.pdf

    Kollar man på prislistan som kom idag står det inget om maxhastighet: https://www.halebop.se/dam/prislistor/Halebop-Abonnemang-Prislista-2022-01-25.pdf

    Så det verkar vara 100mbit som gäller på både 4G och 5G hos Halebop, tycker det är lite märkligt eftersom Fello erbjuder 100mbit i dagsläget.
     
  12. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Men dom priserna borde dom erbjuda snabb 4G eller så sparar dom för 5G. Men för IM, VoIP, video-samtal, filöverföring och streaming behöver man inte ha så snabb hastighet. Deras plan är täckning, inte koncentrerade platser med 1TB/s men det finns fiber upp till 100000 mbit.

    PS, nu kommer någon att s***posta om att hastighet är viktigare än pris antal GB.
     
    Last edited: 28 feb 2023
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Happ, då har de gått tillbaka. De hade hastighetsbegränsning på 100 Mbit innan de höjde till 600mbit/s
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 975
    Mottagna gillanden:
    1 932
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag fick iaf sänkt pris för klockans e-sim till 59kr/mån (69kr/mån)
     
    Gorgeous gillar detta.
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tycker det är rätt rimlig prissättning men frågan blir varför någon ska välja Telia när man kan ha Halebop och då blir frågan istället varför man ska välja Halebop om man kan välja fello.

    Men visst alla extra finesser med 5g, esim och allt sånt men tror knappt att 95 av 100 normalanvändare skulle märka skillnad på 1gbit eller 30mbit när dom doomscrollar på fejjan :)
     
    4ndroidz och iterva gillar detta.
  16. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Inte så konstigt när penningvärdet håller på att försämras i högre takt än på länge. Vi kan nog förvänta oss prishöjningar på det mesta, det vore konstigt om just teleoperatörerna inte skulle tycka att de måste kompensera sig.
     
  17. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    627
    Mottagna gillanden:
    514
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Självklart kommer de behöva kompensera för inflationen. Samtidigt så kan man ju ställa sig frågan om antalet GB datatrafik faktiskt innebär en kostnad för en mobiloperatör idag. I teorin så borde ju en mobilmast vara billigare än att erbjuda fiber till en större skara eftersom det bara är en anslutningpunkt jämfört med att erbjuda var och en i ett område en fiberanslutning. Jag hade faktiskt förutspått en prisutveckling liknande Finland där vi går mer mot fasta priser baserad på hastighet istället. Vill du ha 10 Mbit betala X 100 Mbit Y och 500 Mbit Z. Då har man valet själv. Tydligen har inte den affärsmodellen fått gehör ännu.
     
    6150, KTM och Kristy gillar detta.
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tror dom flesta skulle välja ett abonnemang med 30 mbit obegränsad surf hellre än ett abonnemang med 3gbit i bandbredd men bara med 30gb surf. Så jag tror det blir svårt att sälja dom ”dyrare” abonnemangen till den stora massan med den typen av abonnemang men finnland har ju kört så länge och det är ju sjukt bra för kunden.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 296
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Men mobıl betyder väl begränsad.
    Man ska kanske fråga, varför gjorde dom så i Finland? Fanns det infrastruktur problem vilket ledde till att operatör vill konkurrera med fiber?

    Jämför vi abonnemang från 20 år sedan, det är billigare nu. Sen finns det folk som vill spara och väljer mobilen som budget men satsar mer på fast bredband.
     
    Last edited: 17 feb 2022
    ea_umea gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jaha, detta var ju en klar försämring. Måste vara direktiv som kommer uppifrån, från Telia. Telia har väl sitt miljardskadestånd till amerikanska staten att börja betala på..

    Sämre hastighet, högre priser, påtvingad höjning av antal GB som ingår. Jag frågade supporten, det verkar som att befintliga kunder automatiskt kommer överflyttas till de nya prisplanerna den 22 mars, om jag minns datumet han skrev korrekt, iaf var det i slutet av mars - det gäller då bara abonnemang utan bindningstid, där abonnemanget löper "tills vidare" tror jag. Jag har ej fått någon avisering från Halebop om denna ändring, antar att det kommer något sms-utskick snart. Jag skickade ett klagomål till kundtjänst och bad dem vidarebefordra till rätt instans, tycker ni andra borde göra samma. Tvinga inte befintliga kunder över till nya prisplaner, låt kunden själv välja!

    För en del är det säkert en förbättring. I mitt fall behöver jag betala 30 kr extra och får 5 GB mer per månad. Är ju ganska prisvärt. Men jag har ingen nytta av det då jag alltid har data över varje månad, då blir det en försämring, påtvingad dessutom. Varför inte låta kunderna välja själva? Att de sänker hastigheten är ju dessutom under all kritik - eller ännu värre, de tycks redan ha sänkt hastigheten utan att meddela kunderna. Jag får väl åtminstone vara glad att jag kunnat behålla studentabonnemanget i flera år efter jag avslutade mina studier, det är ju en förmån - jag har då inte gjort några ändringar själv i abonnemang/prisplan, då vill de se bevis på studier på nytt såvitt jag förstår.
     
    bernard och Kristy gillar detta.