Diskussion: Freja eID alternativ till BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 27 sept 2019.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Tips på ställen där ni använt Freja som fysisk legitimation? Någon som gjort ett försök att använda Freja på plats i en myndighets lokaler, t.ex. när man vill göra ett ärende hos en myndighet, såsom hos Polismyndigheten, Skatteverket, Migrationsverket, Försäkringskassan osv?

    Intressant att höra både försök med framgång och försök utan framgång :)
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Apotek Kronan och Apoteksgruppen, där har jag använt det, fysiskt.
     
  3. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Hämtat ut paket från DHL och posten från utlämningställe, Covid-19 vaccin, butik när dom skulle fakturera. Har säkert glömt bort några ställen, har haft Freja sedan 2019. Det enda som har stört mig att ATG ombuden alltid haft problem med registrering av + tjänster. Bytte mobil och var tvungen att återställa konto fick igen pga okunskap hos ATG (ICA) personalen.
    Förstå mig rätt, jag var ganska tidig med registrering och personalen kallade på varann och frågar om någon kom ihåg vad som hade lärt sig på kursen och jag ombeds komma tillbaka om 1 timme då hon som kan det bäst börjar sitt pass. Första registrering tog kanske 20min återställning ett år senare tog 3 besök och kanske 15min per besök med andra kunder bakom ryggen som stönar.
    Som tur är det normalt bara en registrering sedan så är det ur världen, hoppas det är bättre i andra städer och att de fått mer erfarenhet vid det här laget.
     
    Nicole gillar detta.
  4. P.F

    P.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Om man byter telefon måste man till ett ATG-ombud då också? Har letat efter info men inte hittat det. Om så är fallet så slutar jag använda det då det händer att man byter telefon då och då;).
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du kan ha Freja på upp till tre enheter.
    Freja eID alternativ till BankID

    Om du har Freja på en annan enhet är det lätt att aktivera på en ny enhet. Om du inte har det på en annan enhet måste du göra om proceduren med ATG-ombud.
     
    P.F och geobjork gillar detta.
  6. P.F

    P.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    :o. Tack. Trodde jag läst igenom alla trådar på forumet om freija. Gammal och senil får jag skylla på;)
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Tack för ett MYCKET bra tips! Jag kopierade över mitt Freja eID från primärluren till min extratelefon. Ser nu varför den fungerar som en "säkerhetskopia" ifall primärluren går upp i rök, eller någon annan katastrof...! Genial procedur, bara scanna en QR kod och etablera en PINkod, (använde samma som på primärluren), sen var det klart med foto och Covid Certificate, och eID+ och det hela.

    Måste nog erkänna att jag har oroat mig lite över "vad händer med Freja om min mobiltelefon lämnar jordarik på ett eller annat sätt?" Tack igen @svenix@svenix !
     
    P.F och svenix gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack så mycket, men äras den som äras bör. Jag fick tipset från @dagr@dagr som skrivit det jag länkade till. :)
     
    dagr, P.F och geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok, jag missade det, inkluderar mitt tack också till @dagr@dagr Mycket värdefullt tips för alla Freje eID+ användare som inte är medveten om detta.
     
    dagr, P.F och svenix gillar detta.
  10. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Ja, jag kom ihåg att jag inte alls bytte mobil utan gjorde fabriksåterställning på min mobil och glömde att jag hade Freja eID+ på den, så det blev en tur till ATG. När jag sedan bytte mobil så använde jag funktionen "Lägg till enhet" i appen. Bra att ATG hanterar det mer kunnigt i andra ställen i landet.
    Tycker själv att jag fått mycket hjälp med Freja.
    Kom på att jag brukar scanna Freja när jag checkar ut vid kassan på Willys när jag använt scanner, men inte för att få loss en scanner från stället när jag kommer in, helt omöjligt. Enl. Willys ska det gå men inte för mig.
     
    svenix gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    När jag ville logga in hos en myndighet med Freja så säger Freja-appen att den, förutom personnummer, namn osv, även kommer dela min epostadress och telefonnummer med myndigheten när jag ombeds godkänna. Varför? Bank-ID delar ju inte det, Bank-ID delar endast personnummer, så verkar lite udda att man tvingas dela de sakerna med Freja. Är det bara en standardtext, typ att myndigheten gör inget med den informationen, eller vad tror ni?
     
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Kan det ha med vilken etat man loggar in på att göra? Jag testade med 1177, Freja eID delar då namn, efternamn och personnummer.

    Det går inte ta screeshot av Freja eID, så jag var tvungen att fota med kamera, lite dålig bild.

    Freja till 1177.png
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Fick en uppdatering på Freja eID appen, och upptäckte att det går att ändra/byta bild. Jag misslyckades ganska kapitalt med min bild, svårt att hålla kamran med en hand, sikta in sig och ta av glasögonen med den andra, inte se vad som var på skärmen, och så tryca med den handen som hadde varit i rörelese. Jag höll då kamran både snett och för långt undan, så bilden blev rätt så liten och oproffsig.

    Är det någon som har använt funktionen att byta bild, och i såfall, kunde man ta ett antal bilder innan man bestämmer sig att den bilden vill jag använda?
    Skapade det några problemer med eID+, typ om det måste verifieras på nytt hos Freja eID+ ombud?
     
  14. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Har inte bytt bild efter uppdateringen. Det står att de måste kontrollera din bild innan den läggs upp. Sedan får du inte byta bild inom 5 dagar. Om jag minns rätt senaste gången jag lade in en bild så gick jag flera försök innan jag bekräftade att den senaste var ok . Inte välja bland bilder utan ta upprepade försök och acceptera den jag tog senast. Enl informationen så tolkar jag som att du inte behöver åka till ATG utan att bilden kontrolleras av Freja internt och ändras om de godkänner bilden.
     
    geobjork och svenix gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag bytte bild på min Freja, det fungerade bra, och bilden blev mycket mer proffsig nu när jag vet vad jag skulle passa på. Inte så att man blev snyggare, (det krävs mycket mer än en ny bild), men bakgrund och vinkelen blev rätt. Något som är lite svårt är storleken. Nya bilden blev lite större, men jag tycker fortfarande den blev något liten. Det man ser på skärmen och färdeg produkt är inte lika i storlek, men det blev mycket bättre.

    Efter bilden var skickat tog det 10-15 minuter innan den var godkänd och bytt. 10 minuter senare plinga det till, och den blev också bytt på min andra telefon med kopia av Freja.
    Fortfarande eID+, så ingen indikation på att den måste verifieras på nytt hos ombud.
    Mycket bra och enkel funktion det här.
     
    Last edited: 7 feb 2022
    dagr, svenix, Calvin&Hobbes och 4 andra gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Leo83 gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Såg detta idag... Intressant

    Screenshot_20220221-081619.jpg

    Direkt kopplat till nyheten i december.
     
    bernard gillar detta.
  18. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    För de flesta former av id-handlingar och pass så finns det en möjlighet att på utfärdande myndighets webbsida kontrollera äktheten, genom att skriva in några uppgifter ur handlingen, typ passnummer och datum eller liknande. Jag antar att Freja för att godta utländska pass har dubbelkollat så att det finns en sådan pålitlig metod för att verifiera äktheten. I Sverige kan man på polisens webbsida kontrollera äktheten av pass och nationellt id-kort, på skatteverkets webbsida kan man kontrollera äktheten av skatteverkets id-handlingar, osv. Tror svenska körkort på motsvarande sätt kan kontrolleras på transportstyrelsens webbsida.
     
    geobjork gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja du är nog inne på något där.
    Jag har ett bankkonto hos Wise Bank, "Bank Without Borders" som dom kallar sig.

    För en tid sedan var jag tvungen att registrera ett godkänd fysiskt ID hos Wise. Dom har då en websida var man kan välja vilket land man har ID i, och då kom det upp en lista på alla godkända ID från det landet man valte. Jag kollade både norsk och svensk, det rörde sig om pass, körkort, nationellt ID och några fler, (kommer inte ihåg vilka), men Freja var inte ett alternativ :ehm:. Jag valde norskt körkort, lite av nyfikenhet iom mitt Wise konto är registrerat på min svenska folkbokförda adress. Ett dygn senare fick jag en e-post om att mitt ID var godkänt och registrerad.

    EU införde väl en massa nya regler för att motverka penningtvätt för en tid sedan...? Jag var då också tvungen att registrera fysiskt ID, pass, i min norska bank.
    I USA, med sitt stenålders banksystem :mad:, gjorde dom det enklare för sig själva, dom satt bara ett datum för att tömma och avsluta sitt internationella bankkonto. Punkt! (Katastrof för min USA pension)!

    Det kan se ut som det pågår någon form av att etablera ett ID system som ska gälla i flera länder utanför EU. Wise Bank är baserad i UK, altså utanför EU och EES.
     
    N6290 gillar detta.