Diskussion: Uppdateringar - OnePlus 9 Pro

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av Swedroid, 27 mar 2021.

  1. gorjov

    gorjov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Nån mer än mig som uppdaterat till senaste som kom här om dagen (C44) och upplever följande buggar/ändringar jämfört med Android 11:

    • Det går inte att inaktivera Google Now-flödet
    • Fonten på appnamnen är i fet stil
    • Ibland går det inte att starta skärmen på ett tag efter ett samtal (kan inte ens tända den för att lägga på)
    • Standardinställningen för USB-inkoppling vägrar sparas. När jag kopplar in kabeln i bilen måste jag ta upp telefonen, låsa upp skärmen och manuellt välja Android auto istället för endast laddning - varje gång!
    • Android auto krånglar ibland efter uppdatering - GPS-signalen funkar inte enligt bilens skärm fast den funkar på telefonen
    • Powerscreendelen för Smart home-kontrollen har blivit mindre och måste scrollas mer - och det går inte att lägga till alla enheter i hemmet - den hittar inte alla helt enkelt fast de finns i Google Home
    • Ibland när man får notiser när telefonen är låst så syns de inte när man tänder skärmen - man får istället kolla vilken app som har en röd prick

    Det finns säkert mer som jag har glömt. Visst, det är mjukvarufel och säkert sånt som kommer åtgärdas - men det har gått ganska lång tid sen första Android 12-uppdateringen släpptes och det känns som en sämre telefon jämfört med när jag köpte den.
     
  2. Yucko

    Yucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har överlag haft det jävligt struligt med min 9 pro. 3 gånger har jag fått återställa den, då den helt ballat ur och fastnat i boot up-läget. Nu är förhoppningen att Android 12 ska göra den brukbar, annars reklamerar jag skiten.

    La in C44 igår, men tycker telefonen fortf. är buggig. Ska testa en fabriksåterställning som någon tidigare i tråden gjort och se om det gör den användbar, och sedan se eventuella buggar likt ovan ^^ .
     
  3. zednet

    zednet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja, det känns som en väldigt ofärdig produkt med Android 12-uppdateringen.
    Från att ha varit riktigt sammanhängande till något som får mig att tänka på tiden man flashade in lite lösa ROM:ar från XDA.

    Animeringar som är långsamma, touchinputs som inte registreras eller ignoreras, fontar som inte alls är lika sleek som innan, låsskärmen visar gamla aviseringar, sämre synlighet på den info som visas, dåliga reactioner på tap-to wake...

    Vissa av dessa kan säkert bli bättre om jag gör en fullständig systemåterställning (orka, farbror e gammal nu) men ett antal är ju rent designmässiga.

    Är det nu man dammar av XDA-kontot igen för att få sin 1 år gamla telefon att bli fresh igen?
     
  4. gorjov

    gorjov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Det låter som att du har haft riktiga problem med telefonen från start. Jag var jättenöjd så länge jag körde Android 11. Men efter uppdateringen har mjukvaran varit riktigt knas.
     
  5. gorjov

    gorjov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    Haha, ja man får kanske börja flasha igen. Men som du säger, man är gammal nu. Orka med buggiga ROM:ar :)
     
  6. zednet

    zednet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har inte botaniserat i det träsket på länge, finns det rimliga Android 12-romar ute till OP9Pro?
    Har någon provat lite? (ska försöka att inte gå allt för OT)
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är synd att man inte kan stanna på 11 lite längre och samtidigt få säkerhetsuppdateringar. Bytet till 12 kräver typ en systemåterställning och det är jag verkligen inte sugen på! Följer tråden om C44 på deras forum och vilka problem folk har alltså..
     
  8. Yucko

    Yucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Faktum är att detta är min andra 9 Pro. Min första, som jag tappade bort, funkade jättebra. Enda jag var missnöjd med var batteritiden. Så jag köpte en likadan, och den är en total katastrof i jämförelse. Tappade ett halvår av bilder (ja, jag var lat som inte satt upp backup :sealed:) då den vid första kraschen inte gick att göra ett s*it med förutom att fabriksåterställa.

    Läser man på OnePlus forum är vi inte ensamma om missnöjdheten. Skulle vara intressant med statistik som upplever den lika bra som min första 9 Pro, kontra där jag/ni är nu.
     
  9. thohexa

    thohexa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var korkad att installera 12 C38..
    Möjigheten att uppdatera lokalt har försvunnit..?
    Vet någon när OTA dyker upp?
    Håller absolut med om att strulet med 12 är inte acceptabelt. 9 pro är min femte Oneplus, har varit extremt nöjd hittills, med nöjdheten är på väg att försvinna..
     
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man behöver installera en apk-fil för att kunna köra lokal uppdatering i 12. Doh!
    https://oxygenos.oneplus.net/OPLocalUpdate_For_Android12.apk
    Får den .zip på slutet så ta bort det så att blir .apk och installera den.

    OTAn (C44) har dykt upp för mig men jag är på 11 och kommer stanna där så länge jag kan.
     
  11. stilleh

    stilleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Fick OTA:n nu på morgonen. Kommer avvakta ytterligare versioner innan jag uppdaterar då polarn haft ett rent helvete med c44.
     
  12. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Den har trillat in här också men jag har också tänkt vänta. Bör man försöka (och går det) att ta bort den nerladdade OTAn?
     
  13. bergmanman

    bergmanman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro 12/256
    ROM:
    Stock
    Info:
    Primärtelefon
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro 12/256
    ROM:
    Stock
    Info:
    Sekundärtelefon
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Monterat på motorcykeln för GPS
    Den ligger under "/.ota". Installera t.ex. Total Commander och ta sen bort den nerladdade filen.
     
    dagr gillar detta.
  14. Yucko

    Yucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Gick hen från c36/40 och sen c44? Eller direkt till c44? Det tycks vara c36->40->44 som det rullar ut efter lite googling.

    Fabriksåterställning, likt jag gjorde, verkar vara enda vägen fram för många efter att man uppgraderat.
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    44 är en full uppgradering i alla fall. De mellan var bara inkrementella och släpptes väl aldrig för EU, förutom första fulla då. Den drogs väl också in rätt snabbt. Jag har bara fått en uppmaning om att det finns ny version och det är 44. Jag hade kunnat köra tidigare med Oxygen Updater men valde att avvakta.
     
  16. Yucko

    Yucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ah, kanske jag som gjorde bort mig. Jag körde med den där Oxygen Updater, och sedan när jag kikade i telefonen efter en uppdatering så fanns den (c40) där. Så då antog jag att jag fått den den officiella vägen.

    Gick nog lite fort där. Orkade inte läsa på hur Updater-appen funkade. Mvh Boomer :)
     
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det var väl typ ingen som egentligen fick första versionen av 12 officiellt för EU. Oxygen Updater lyckades sniffa fram ett filnamn för en EU-version. Osäker på om den någonsin hann ut den officiella vägen för oss.

    Edit: möjligt att det kommit något mellan den officiella vägen för folk som valde att använda Oxygen Updater. Inte full koll där. Jag är i vanliga fall snabb med uppdateringar för att det är lite kul att hänga med men inte den här gången.
     
    gualm gillar detta.
  18. Yucko

    Yucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Som jag nämnde tidigare i tråden är detta mina andra 9 pro. Den första, med Android 11, var jag ändå rätt nöjd med. Den nya, med Android 11, har jag fått återställa 4 j*vla gånger, varav en gång fick jag helt fabriksåterställa den och tappade ett halvår av bilder.
    Med det sagt; första intrycket nu efter 2 dar med c40 är att det inte är i närheten av vad en sån här dyr telefon bör leverera. Om jag fick välja min gamla telefon med Android 11 jämfört med detta så är det Android 11 sju dar i veckan. Det är otroligt buggigt och känns som en beta-version.
    Här är bara ett exempel på alla de grafiska buggarna som jag får dras med. Den där kon-liknande effekten på wifi-knappen dyker upp lite nu och då på alla "ikoner", och nedanför ser ni också den mycket vackra struten på ett snapchat-meddelande. It's not a bug it's a feature?
    upload_2022-1-27_7-31-30.png

    Vidare så upplever jag ett knastrande ljud i mina blåtands-poddar (Sony WF-1000XM4) lite nu och då vilket är irriterande.

    Utöver dessa två, som jag stör mig mest på, är det en hel uppsjö av saker som helt enkelt landar i: uppgradera inte om ni inte redan gjort det. En brasklapp är dock; det kan vara jag som fått ett måndagsexemplar, eftersom min lur även med Android 11 betedde sig uselt. Kan också vara så att det är c40 (som jag förstod inte var för EU?) som gör att det lirar dåligt och det är c44 som jag ska satsa på. Får se till helgen om jag orkar mig på ytterligare en återställning och peta in c44.
     
    bergmanman gillar detta.
  19. gorjov

    gorjov Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2019
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    5
    C44 funkar lite bättre än C38. En hel del grafiska buggar är åtgärdade. Men de buggarna som jag upplevde och som jag skrev om i mitt första inlägg är i C44.

    Det är inte en fullständig katastrof - men det känns mer som en beta. Uselt hanterat.
     
    Yucko gillar detta.
  20. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Så. Ni med C.44. Funkar 5G? Finns 5G med i valet för önskad nätverkstyp? (en workaround är att flytta simkortet till plats 2 men det är inte acceptabelt förstås). Ser också att många påpekar att det står Snapdragon 855 under "Om mobilen" istället för 888. Dessa buggar har funnits med i alla släpp de gjort. En del säger också att VoLTE inte funkar (eventuellt är det så att det bara är ikonen som inte visas men att samtal går över 4G ändå). Utöver det så är det en del problem med skärmar som blinkar/flimrar och fel i gränssnittet osv. Tråden om C.44 i deras forum har över 3000 inlägg. Riktig riktig dålig uppdatering.

    Edit: tiden som är kvar till full laddning ska också ha försvunnit. Cirkelbatteri är borta och kommer inte tillbaka. Man kan inte heller dölja batteriikonen och bara se procent. Sekunder på klockan borta (inte alla som vill ha det men jag vill och det har alltid funnits som val hos op, i alla fall sen OP3. Som tur är så går det att aktivera via system ui tuner-app). Clear cache i recovery borta. Man kan inte inaktivera förinstallerade appar. När man har larm inställt och det går så kan man inte snooza eller stänga av det direkt. Man måste låsa upp mobilen och leta fram klock-appen. Stegräknaren funkar inte. Valet för lokal uppdatering saknas. Måste installera apk för att kunna göra det. Och mycket mycket mer. Fyller på här ibland vad jag ser folk ha återkommande problem med från deras forum.

    Möjligt att systemåterställning löser många problem men det ska egentligen inte behövas. För mig tar det timmar att sätta upp allt igen. Det är det inte värt. 11 funkar kanon för mig men jag vill ju ha säkerhetsuppdateringar...
     
    Last edited: 27 jan 2022
    bergmanman och KTM gillar detta.