Google konto backup till annat konto?

Diskussion i 'Allmänt' startad av leaff, 26 jan 2022.

  1. leaff

    leaff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har en Huawei p30 pro

    Jag funderar på att skaffa ett nytt googlekonto, mest pga enorm spam i Gmail, men även för att "börja om".

    En jobbig sak är ju alla unika lösenord som Google skapat till div webbsidor/konto. Så alla sådana saker måste jag ju gå in och ändra innan.
    Men kan man göra en backup på annat som kontakter, kalender, foto, mm som sedan går att importera i ett nytt googlekonto?

    Vet inte om jag ska göra det på nuvarande mobilen eller vänta någon månad till jag köpt en ny. Att göra det på en ny borde vara lättare då jag fortfarande har tillgång till gamla mobilen och kontot.

    Ni andra som gjort samma sak, hur gick ni till väga?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Kontakterna exporterar du till en Google-CSV fil som du sedan importerar i ditt nya konto.
    Det gör du lättast på en dator under "kontakter" på ditt google konto.
    Du markerar kontakterna du vill exportera trycker på de tre prickarna ovanför och väljer "Exportera"
    Bra tillfälle att sortera ut gamla och oönskade kontakter.

    Foton flyttar du lätt efter att du skapat ditt nya konto. Gå in i Google Foto och markera alla bilder och välj att dela dem med ditt nya konto.
    I ditt nya konto kan du sedan välja att spara alla bilderna.
     
    Mattheworbit, Kristy, Dashio och 1 annan gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Mattheworbit, jnsson, Kristy och 1 annan gillar detta.
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Oj här lärde jag mig någonting nytt! Att man kan lägga skapa en familj och dela appar. Så med andra ord kan jag köpa en app och därefter bara dela det fritt med vem som helst bland familjen?

    Detta ska jag definitivt ta med mig som vill ändra mailadress framöver.
     
    chraist gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja precis, så länge utvecklaren godkänner att deras app får delas i familjen. Underlättar framför allt till barnen, köp Minecraft en gång och alla i familjen kan spela.

    Skapa en familj på Google - Android - Google Play Hjälp
     
    Kristy gillar detta.
  6. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Gjorde det igår! Sjukt smidigt verkligen! Fungerar detta också ifall jag har en android och frugan har en ios? Kanske dum fråga men men :D
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Självklart inte
     
  8. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Misstänkte nästan det :)
     
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Dashio@Dashio Lite på sidan av din fråga. Beträffande spam i Gmail, dom har ett rätt så bra spamfilter. När du ska radera en spam mail, klicka på "Report spam", så får du ingen ny från den avsändaren.
     
    Klurre och Kristy gillar detta.
  10. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ah! Jag tänkte faktiskt inte på det. Trodde att deras spamfilter var aktivt så jag har bara raderat mailen som jag har fått. Ska testa det framöver :)
     
  11. leaff

    leaff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Men om jag gör ett konto till , kan man få gamla och nya kontot att synka? Och sen radera gamla kontot? Eller det fungerar inte?
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag vill starkt avråda från att skapa ett nytt konto. Det innebär betydligt mycket mer jobb än du föreställer dig, vill jag hävda. Att på något enkelt sätt "synka" data mellan kontona går inte, utan du är i princip tvingad att göra manuella överföringar av all data som du vill ha över, en typ av data i taget, sen nästa, sen nästa. Vissa saker går inte att överföra på något enkelt sätt, eller inte alls. Mitt råd är att du behåller gamla kontot, och försöker styra upp så all spam försvinner.

    Annars kan du skapa ett nytt konto, men sedan använda bägge kontona samtidigt. Men det skapar en fragmentring som inte alls är att föredra, då du varje gång du gör något med en Google-tjänst måste välja vilket konto du vill vara inloggad i och vilket du vill spara det i. Det är då så mycket enklare och smidigare att bara ha ett konto, och aldrig behöva tänka på en sådan fragmentering ;-) Så enklast om du försöker lösa spam-problematiken på något sätt, t.ex. genom Gmails inbyggda funktion för att sätta "labels" på olika typer av mail, du kan aktivera flera inkorgar för olika kategorier (jag har tre inkorgar: en Primär, en för Erbjudanden, en för Forum/Notifikationer, som alla sköts automatiskt av Gmail). Du kan markera som spam oftare, som nämnts, för att träna filtret. Och du kan välja att inte få notifikationer/pling från vissa inkorgar/kategorier, jag får t.ex. bara notiser från min primära inkorg, så all annan mail syns först när jag öppnar appen, vilket funkar utmärkt.

    Kom också ihåg att Google numera raderar mail, foton och Drive-innehåll efter två års inaktivitet. Så om du har två konton varav ett bara är till för att lagra dina gamla grejer som du inte kunnat flytta över, så riskerar du att få datan raderad om du är inaktiv, t.ex. om du inte öppnar Gmail, Google Photos eller Google Drive på två års tid. Betalar man för Google One i ett av sina konton så slipper man den tvåårsgränsen dessutom, inget raderas då.
     
    Mattheworbit, Kristy, iterva och 1 annan gillar detta.
  13. leaff

    leaff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Men låt säga att jag nu har två konto och har ändrat mailadress till alla inlogg jag har på olika ställen. Och jag raderar det "första" kontot, vad händer då med alla installerade appar och spel? Ligger de kvar på mobilen eller försvinner allt som installeras under tiden jag bara hade ett konto?
     
  14. leaff

    leaff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har alltså inte betalt för några appar eller spel, så jag förlorar inget på det sättet. Undrar bara så att apparna som är på enheten inte försvinner när det gamla Google kontot tas bort.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag vet faktiskt inte säkert vad som händer, om det ens är möjligt att ta bort huvudkontot från telefonen? Huvudkontot är alltså det konto som du loggade in med första gången du använde telefonen efter fabriksåterställning/efter du köpte den.
    Jag skulle gissa att apparna ligger kvar, dvs de är fortsatt installerade och finns i applistan, men vad som händer med innehållet i apparna (appdata) samt inställningar för varje app, där är det mera osäkert vad som händer. Antagligen kommer innehållet försvinna från Google-appar där du är inloggad, så att du får börja om med apparna från början utan någon sparad data. Medan tredjepartsappar, från andra apputvecklare än Google, bör vara orörda såvida inte apparna innehåller någon slags Google-integrering i sina funktioner.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja det går att ta bort huvudkontot.
     
    bernard, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Inget kommer försvinna.
     
    Kristy gillar detta.
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det där med att man inte kan ta bort huvudkonto är något som gällde "förr". Du kan ta bort alla konton från enheten.
    Installerade appar finns kvar men synkas förstås inte mot gamla Google kontot.
    Nu måste man ju faktiskt inte synka sitt konto mot Gmail om det är det som är problemet. Det kan alltså ligga kvar på mobilen utan att synkas mot Gmail.
    Upplever för övrigt precis som andra Googles spamfilter som mycket bra.
     
    Kristy, katho och jnsson gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jo, allt innehåll i Google-appar måste ju försvinna?
    Tar man bort Google-kontot från telefonen så måste ju rimligen t.ex. alla Google Keep-anteckningar försvinna från Google Keep-appen (men finnas kvar i molnet), alla mail måste försvinna från Gmail-appen (men finnas kvar i molnet) och så vidare. Det är ju bara en mindre del av dessa som lagras lokalt, huvuddelen finns ju online på en server. Det vore ytterst märkligt om den lokala, partiella (ofullständiga) kopian fanns kvar, när länkningen till Google-kontot tas bort.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det var kanske lite oklart men just den fråga som besvarades var om apparna blir kvar och de blir de. Det har redan påtalat att det som synkas mot google-kontot inte blir kvar.