Diskussion: Pixel Buds A-series

Diskussion i 'Hörlurar' startad av niiloa, 12 sept 2021.

  1. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Det verkar som att det senaste tillskottet bland PIxel in-ear lurar - Pixel Buds A-series - ger mycket valuta för pengarna och kanske till och med slår den dyrare 'tvåan' i vissa avseenden (apropå BT-trasslet som Pixel Buds länge har plågats av). Visserligen ingen ANC och det mesta av omgivningsljudet släpps tydligen också in; synd, tycker jag, i synnerhet det sistnämnda!

    Något som känns nästan unikt med Pixel buds är att dom knappt sticker ut alls från öronen. Har sett några bilder tagna rakt framifrån på folk som använder Pb och det är inte så lätt att se att dom överhuvudtaget har lurar i öronen. Klart något jag gillar och också mycket praktiskt ifall man bor i den delen av landet där man faktiskt behöver en varm mössa på vintern..

    Vore kul att höra från er som har egna erfarenheter av Pixel buds A! Riktigt trist att dessa - vad jag vet - inte säljs i Sverige.
     
    Last edited: 12 sept 2021
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

  3. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Visste inte att A-series 'buds' finns tillgängliga genom Fnac - intressant. Varför skulle man välja dessa lurar istället för andra som kanske också erbjuder ANC till en billig penning? Vet inte - kanske skulle man inte göra det alls. Själv har jag som sagt inte heller egna erfarenheter. Däremot har jag provat och använt några in-ear lurar med ANC:
    • Har under många år, tidigare i livet, använt Bose QC20 - ANC, med sladd. Deras ANC fungerade riktigt bra men byggkvallan (på sladdarna) var usel. Mina skriverier här
    • Köpte Sony WF-1000XM3, använde under en tid, skickade tillbaka; läste enorma lovord av deras ANC men var inte särskilt nöjd. Erfarenheterna här
    • Köpte Jabra Elite 75t, använde under en tid, skickade tillbaka; massor med BT-störningar och annat trassel så dom gick också i retur. Mer om 75t här
    Har under ganska lång tid haft bekymmer med höga ljud i omgivningen och därför gillade jag skarpt 'gamla' Bose ANC. De moderna (BT) varianter jag har provat har inte direkt imponerat. Skulle jag då välja A-series 'buds' som helt saknar ANC och dessutom verkar läcka in det mesta? Antagligen en usel idé. Tror att jag bara är nyfiken - och dom sitter visst suveränt diskret i öronen! Sony-lurarna stack ut något helt groteskt.

    I nuläget har jag inga lurar alls och börjar känna mig aningen uppgiven. Kanske köper jag A-Series buds och tar sådana Peltor hörselskydd ovanpå när jag pendlar till jobbet. Då skulle jag garanterat se superfin ut :)
     
    Last edited: 13 sept 2021
    F-Forward gillar detta.
  4. TGIF

    TGIF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Köpte ett par Pixel Buds A-series från FNAC i onsdags kväll som kom idag. Köpte min Pixel 5 därifrån för ett knappt år sedan, utan strul så FNAC känns bra att ha att göra med.

    Jag har ingen erfarenhet av trådlösa buds/pods innan så jag har inget att jämföra med. Verkar sitta rätt bra i mina öron med standard-storlek.

    Ljudmässigt låter det väl OK. Som sagt, inga andra att jämföra med. Lite tunn bas men vad kan man förvänta sig? och det var inte syftet med dem. Vill jag lyssna på musik med bra ljud har jag ett par over-ear från Denon med ANC som jag kommer ha på flyg och tåg. Dessa passar bra för promenader och cykling till och från jobbet för radio eller poddar.
    PXL_20211102_183844319.jpg
     
    matssoderstrom, psp123 och bernard gillar detta.
  5. Rallyroger

    Rallyroger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Övrigt:
    Google Pixelbook Go, Google Nest Hub
    Har ett par oöppnade som jag inte vet om jag ska sälja eller använda själv, hur upplever du att de känns?
    Har just nu Sennheiser Momentum TW2 som jag upplever är för täta, släpper inte in något ljud "utifrån" därför är jag i valet eller kvalet om jag ska byta till dessa då jag föredrar att de släpper in lite ljud från miljön runt om kring.
     
  6. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Grejen med A-Buds är väl just att dom släpper in mycket omgivningsljud (och, om man så vill, tydligen också ökar volymen automagiskt när omgivningsbullret ökar). Den typen av automatik känns främmande för mig men det är väl valfritt om man vill använda den? En sak - om det stämmer - verkar toppen med A-Buds: att dom knappt sticker ut alls från öronen. Stämmer det, @TGIF@TGIF ?

    Verkar som att jag borde testa Sennheiser Momentum TW2, ping @Rallyroger@Rallyroger - då kanske jag slipper Peltor ovanpå Buds :)
     
  7. TGIF

    TGIF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Efter att ha kört med dem en dag är jag överlag väldigt nöjd. Kanske att mellanstorleken på pluppar va lite stora för mina hörselgångar så jag ska testa den lilla.

    Jag va nöjd med att hur lite luftbrus som kom in när jag cyklade till och från jobbet och jag behövde bara öka ljudvolymen något snäpp. Men det kanske berodde på att volymen justerades automatiskt som @niiloa@niiloa säger. Dock upplevdes det inte som att volymen höjdes så det var i så fall väldigt subtilt.

    Edit: Jag hade visst inte slagit på "Adaptive sound" i telefonen, så ljudvolymen justerades inte utifrån omgivningen.

    Är de för täta? Svårt att säga eftersom jag inte testat Sennheiser men det var inget jag spontant kände. Jag mötte en kollega på vägen in till kontoret som sa något till mig, men vad kunde jag inte uppfatta utan att pausa uppspelningen.

    Sticker de ut? Njea de känns som att de sitter ganska "flush". Kolla bilderna och döm själva.
    IMG_20211104_072012.jpg
     
    Last edited: 4 nov 2021
    matssoderstrom och andersp84 gillar detta.
  8. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Dessa A-Buds verkar mer 'flush' (hittar banne mig inget riktigt lika bra motsvarande svenskt uttryck!) än andra BT in-ear jag känner till, vilket blir tydligt när jag ser på bilderna @TGIF@TGIF . Kan verka larvigt att jag tar upp just detta med sådant eftertryck men det är helt enkelt viktigt för mig :) Om detta sedan också innebär att det går att lyssna (på tal) utomhus också när det brisar lite grand så är det ju toppen. Tänk om dessa också hade (bra) ANC.. I så fall hade jag köpt ett par direkt, oavsett prisskillnad!

    Berätta gärna också vad du tycker om 'Adaptive sound' - att maskera omgivningsljud genom att dra upp volymen känns, som sagt, främmande för mig som helst vill slippa hög volym. Jag skulle väldans gärna kunna avskärma mig från 'pendlingsoljuden' på andra sätt.
     
    bernard gillar detta.
  9. TGIF

    TGIF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Jag har faktiskt inte aktiverat Adaptive sound. Är inte helt bekväm att släppa ljudvolymskontrollen eftersom jag inte helt litar på systemet och att det skulle få för sig att höja volymen till skadliga nivåer. Speciellt så här års om man är ute och cyklar med vantar på så kan det ju ta en stund innan man fått stängt av eller grävt ut lurarna ur öronen.

    Dock har jag inte upplevt det som så nödvändigt för min användning. Jag har kunnat ställa in en bra volym innan jag hoppar på cykeln och som har funkat bra när vinddrag och trafikljud kommer igång. Ibland om jag cyklar väldigt nära trafiken så kan jag ha önskat lite mer volym, men det gäller ofta bara under korta stunder på mina cykelturer.
     
    bernard gillar detta.
  10. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Ok. Jag har för mig att Adaptive sound visserligen inte gör några drastiska förändringar i ljudvolymen men antagligen skulle jag inte heller lita på det!
     
  11. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Fortfarande nöjd med dina A-series buds, @TGIF@TGIF ? När jag kikar på Fnac så står det 'Noise Canceling Earbuds' (iaf när sidan översätts till engelska). Märkligt - dessa är väl lite av motsatsen till 'noise canceling' buds pga att omgivningsljudet avsiktligt skall komma in.. Nåväl, tror att jag skall slå till i vilket fall.
     
    bernard gillar detta.
  12. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 196

    MINA ENHETER

    Finns på inet också
    Google Pixel Buds A-Series Vit
     
    pmlageholm gillar detta.
  13. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Okej, nu verkar 'A-series' finnas allmänt tillgänglig också i Sverige genom flera e-handlare iaf. Ingen anledning att beställa från Frankrike då, antar jag. Någon som vet ifall det finns en svensk e-handlare som tillåter en att skicka tillbaka in-ear lurar, ifall man är missnöjd? Tidigare har, vad jag vet, endast Amazon gått med på detta (har skickat tillbaka själv och det var inga problem). A-series finns tydligen inte på Amazon i Sverige..
     
    Last edited: 28 jan 2022
  14. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Köpte 'A-buds' från Proshop och är tills vidare mycket nöjd, trots avsaknaden av ANC. Sitter som en smäck i mina öron; behöver inte trycka in dom så värst alls men dom sitter ändå väldigt stadigt och bekvämt. Lyssnar mest tal i lurarna men tycker att musik fungerar också helt ok, nu när man kan justera basen. Touch-kontrollerna (som jag generellt har svårt med) fungerar också riktigt bra med väl avvägd 'touch tryck'. Till sist det som för mig är helt suveränt: dessa 'buds' sticker inte ut från öronen alls, i synnerhet jämfört med många andra som är helt groteska i det avseendet!

    Har ambitionen att skriva en ordentlig 'review' framöver; hoppas tongångarna är lika positiva när jag väl har använt dessa 'A-buds' en längre tid.
     
    martin.j, AndliN och bernard gillar detta.
  15. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag är också väldigt nöjd med mina Pixel Buds a, dom funkar bra att prata i vid samtal.
    Noise cancelling hade väl vart trevligt men lider inte av att dom saknar det direkt.
     
    AndliN gillar detta.
  16. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jag pratar så otroligt lite i telefon så jag har knappt testat telefonljudet men det lilla jag har provat har varit ok, tydligen också för motparten. Väl fungerande ANC hade varit alldeles underbart för mig men då hade det väl också varit (ännu) högre pris.
     
    fryguy gillar detta.
  17. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hur är det med master/slave? Kan man köra med antingen höger eller vänster i utan konstigheter, eller är det som andra modeller där höger måste vara i för att vänster ska funka?
     
  18. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Verkar inte vara något master/slave arrangemang alls @wuqqs@wuqqs ; det kvittar vilken av A-series buds man tar ur örat, det går i vilket fall fortsätta lyssna endast genom den som sitter kvar. Uppspelningen bryts dock men återupptar direkt närjag 'touchar' på den tryckkänsliga ytan. Jag har skrivit en ganska rejäl sammanfattning om mina 'A-buds erfarenheter' och den finns tillgänglig på denna länk.
     
    iterva och wuqqs gillar detta.
  19. wuqqs

    wuqqs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Snygg recension!
    En fundering som dök upp var kring det sista du skrev om att inte lämna caset, för då uppstår problem. Vad menar du med det?
     
    niiloa gillar detta.
  20. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    72
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Tack för det, för att börja med! Well, att lämna 'mother pod' kan såklart innebära att man får soppatorsk helt plötsligt - givetvis bara för att man just då inte kan ladda.. Plus att jag tycker dom är sjukt lätta att tappa bort nånstans. Sedan blir jag inte riktigt klok på vad som hände en gång när jag har haft mina A-series någonstans liggandes, separat, och sedan försökte börja lyssna - utan att jag fick dom att ansluta till min 4a. Tror att jag tryckte dom tillbaka till caset, i med laddsladden en liten stund, och sedan var det inga bekymmer när jag provade igen. Laddning fanns det fortfarande i mina buds så jag fattar inte riktigt vad som hände. Får prova igen! Har aldrig haft BT-lurar en längre tid (trots att jag har provat några stycken) så kanske var det handhavandefel :)
     
    wuqqs gillar detta.