Telefon för Pokémon Go?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av k0ma, 28 jan 2022.

  1. k0ma

    k0ma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Övrigt:
    Google Chromecast, Gotcha Evolve, Gotcha Clip
    Det är hög tid att skaffa ny telefon och som titeln antyder är mobilspelet Pokémon Go i fokus, spelas i stort sett hela tiden och är en hyfsat krävande app i praktiken i och med obligatorisk GPS och annat som käkar batteri och gärna överhettar telefoner lite smått. Samtidigt ska telefonen givetvis kunna användas till annat samtidigt (exempelvis casta Netflix, Messenger, surfa, maila, Spotify, ringa, SMSa, navigera med Google Maps och liknande vardagssysslor) med stabilitet och tillförlitlighet utan att någonting kraschar och att man missar något viktigt.

    Har trivts bra med looken i Android 10, tycker att det är cleant med dark mode och blå detaljer så det vill jag gärna bibehålla. När det kommer till kameran behöver den inte vara häftig alls egentligen, i synnerhet frontkameran som allra helst skulle skippas helt. Tycker att det är oerhört fult och distraherande med både hålslag och "flikar" uppe på skärmen, speciellt för en funktion som inte kommer användas.

    Det går bra om telefonen får plats i fickan också tycker jag, så lurar stora som surfplattor går bort. Tittat lite på Sony Xperia 10, 5 och 1 III som går att använda med en hand för oss som inte har nävar stora som dasslock, även tittat på olika modeller av Lenovo Legion Duel, Xiaomi Black Shark och Asus ROG Phone som kanske känns lite overkill men ändå inte är uteslutet. Samtidigt vill man ju gärna komma billigt undan om det är möjligt, men telefonen kommer också att användas väldigt mycket så har inga illusioner om en 2000-kronorstelefon. Ser gärna att det finns hörlursuttag och plats för microSD-kort med.

    Tror jag fått med det viktiga, det ska helt enkelt flyta friktionsfritt med hyggligt med prestanda både ur batteri-, ram- och processorhänseende för att täcka mina behov. Tips mottages varmt.
     
  2. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    299

    MINA ENHETER

    Poco X3 pro. Webhallen har för 1890:-
    Den fyller nog upp dina krav.
     
    Kristy gillar detta.
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    kostar 2990 där nu men netonnet har den för 2290 sist jag kollade. nog den bästa telefon för det priset och den har 3,5mm bra prestanda o bra batteritid enligt tester.
     
  4. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Poco X3 är för all del prisvärd, men jag som tycker att min Galaxy S21 är i största laget skulle ju aldrig vilja ha en ännu större telefon, skulle ju bli ännu svårare att använda enhänt då.

    Jag tolkar det som att TS vill ha mindre telefoner, då Sony nämns som exempel. Poco är väl, om jag ser rätt, nästan 1cm bredare än Sony och nästan 50g tyngre, det är väldigt mycket.

    Kanske har jag små händer, men kring 70mm är verkligen max för att jag ska kunna använda mobilen enhänt på ett bra sätt. S21 är ett par mm för stor med skal på för mig. S20 hade nog varit mer lagom för mig, då den är 2mm mindre, men den kostade mer än S21 så...

    Däremot är Huawei P Z som TS har inte så liten, så det kanske går bra.
     
  5. k0ma

    k0ma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Övrigt:
    Google Chromecast, Gotcha Evolve, Gotcha Clip
    Ja, de tekniska specifikationerna för Poco X3 Pro ser mycket lovande ut och prislappen klart trevlig, men det känns som att den är för stor och så var det den där selfiekameran som retar mig. Huawei P Smart Z som jag kör just nu går visserligen att hantera (med Popsocket) men den har känts för stor från början till slut. Det var den infällda selfie-kameran i kombination med obefintlig ekonomi som ledde mig nedför den vägen och det är nog den telefon jag trivts sämst med ever ändå. Sony Xperia XZ hade ett betydligt bättre format för handhavandet, att kunna spela med en hand kändes bra mycket bättre. Sen blev den istället glödhet och fick laddas stup i kvarten så den var inte perfekt den heller.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, storleken är ju alltjämt ett aber dessvärre, särskilt om man vill ha bra batteritid.

    OnePlus Nord 2? Dimensity 1200 är rätt snål.

    Dock är den ju inte superkompakt, även om den inte är så stor heller:
    upload_2022-1-28_13-36-18.png


    Kanske Google Pixel 5 annars?

    upload_2022-1-28_13-37-20.png
     
    Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Eller Pixel 4a?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Pixlarna verkar ju inte ha hålet som TS inte vill ha så det verkar väl som vettiga mobiler ur den synpunkten, de är ju lite mindre med.
     
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Nu vet jag att TS ogillar stora telefoner men jag som lirar PoGo nästan 4-5h/dag kan bara rekommendera Mi Max 3 som min syrra har och med den prickar jag Excellent throws nästan 3-4/10 kast. Det blir rätt mycket exp i längden :)

    Sorry ifall jag inte är till mycket hjälp :)
     
    Ragathol gillar detta.
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag känner likadant, men det behöver inte vara något problem för på en del Android finns inbyggt i systemet att man kan dölja hålet och gör det inte det kan man använda Nacho Notch eller liknande app som fyller samma funktion. Så här blir det då:

    Screenshot_2022-01-28-17-31-52-145_com.android.chrome.jpg

    Bilden är från Poco X3 NFC som har det inbyggt. :)
     
    iterva gillar detta.
  11. k0ma

    k0ma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Övrigt:
    Google Chromecast, Gotcha Evolve, Gotcha Clip
    Besökt en elektronikbutik idag för att klämma och känna lite, lättare att få en bättre uppfattning vid hands on och så. Aktuella Sony Xperia-serien och Samsung Galaxy Z Fold 3 ligger bra i handen och går att hantera med en hand för mig men har en otäck känsla att de inte orkar själva driften istället... Fanns inga Google Pixel-telefoner som visningsex men tvärtom emot vad Heleg säger ser de ut att ha frontkamera modell hole punch de också fast i hörnet av skärmen. Exempelvis Poco X3 Pro fanns för övrigt också till försäljning men ingen demo där heller.

    Nacho Notch som Kristy föreslår verkar dock vara en lösning, att på app-väg maskera bort frontkameran, inte en tokig idé som öppnar upp för fler telefonalternativ.

    När det kommer till Mi Max 3 så råder det ingen tvekan om att den är för stor för att vara behaglig att använda för mig, det må vara lättare att träffa Excellents på en skärm med samma dimensioner som soffbordet men den ska liksom bäras runt på med. När allt kommer kring är enhandsfattning och -operation rätt viktigt för mig, det händer ju att man måste göra något utöver att styra sin telefon (exempelvis öppna en dörr, rodda en telefon till, tända cigg eller you name it) vilket blir problematiskt på stående fot när man inte är bläckfisk. Även om det inte är det normala så har jag svårt att tro att jag är ensam med den problematiken, alltså att behöva en lite mindre telefon som det fortfarande är lite muskler i...

    Vill för övrigt tacka för alla råd och förslag hittills, både trevlig ton och fint engagemang av sakkunniga.
     
    Dashio och Kristy gillar detta.
  12. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    nån telefon med stooort batteri, ex redmi
     
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  14. k0ma

    k0ma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P Smart Z
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ
    Övrigt:
    Google Chromecast, Gotcha Evolve, Gotcha Clip
    Utifrån förslagen i tråden står det just nu mellan Xiaomi Poco X3 Pro och Sony Xperia 5 III. Xperian vore trevligast om den duger för ändamålet i och med formfaktorn som sagt, den högre prislappen är värt det om den bara når upp till förväntningarna, och i annat fall blir Poco X3 Pro plan B trots sin storlek. Med risk för att upprepa mig, Pokémon Go kommer att köras väldigt mycket (50% av hela veckan som gått, dag som natt, som referensram) och en handfull lite lättare vardagsappar måste förbli stabila parallellt. Fixar Xperia 5 III det utan att göra mig besviken?
     
  15. achtin

    achtin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Jag har en Xperia 5 III sen i höstas och jag lirar en del Pokemon Go med grabben och det funkar utmärkt. Finns funktion i telefonen för att anpassa för enhandshantering (siza ner skärmen ytterligare) men inget jag använder i någon större utsträckning men det finns där. Har haft 3 compact sen tidigare och jag gillar Sonys gränssnitt och format. Dock ska du inte ha några större förväntningar på batteriet. Grabben har en Realme 6, vilket är en betydligt större telefon, men när vi har lirat PoGo i ca 1½-2h så brukar han ligga på 70-75% i batteri och jag ligger runt 50-60%. Så en powerbank är att föredra för längre utflykter. Finns även en funktion som heter Spelförbättrare som ska förbättra spelupplevelsen ytterligare men inget jag använder.

    Andra positiva egenskaper (enligt mig) är att fingerläsaren sitter i Powerknappen, vilket är både snabbare och mer tillförlitlig än i skärmen. 3,5" hörlursuttag är kanon likaså att Blåtand kopplar upp snabbt och smidigt.
     
    Kristy gillar detta.