Tråden för SAS Mastercard & Eurobonus

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 17 aug 2019.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    716

    MINA ENHETER

    Alternativet till att jaga EB-poäng är inte ett vanligt bankkort. Utan då skaffar du ett kort som ger cashback. Tex Amex Blue Cashback (1,25%), Rocker (0,5-10%), RefunderPay (1%) , Everydaycard (0,5-1%). Och då istället bokar en resa separat..

    Jag har skrivit det tidigare, EB lönar sig om du får ihop en 2-4-1-voucher, annars skulle jag köra på ren cashback.
     
    Hakan2 gillar detta.
  2. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    465
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Hallon, Halebop
    Telefon:
    OnePlus Nord
    Info:
    Android 10
    Jag talar alltså om en resa som kanske kostar 600 kr i avgifter plus 30.000 poäng hos SAS kontra samma resa med Norwegian för 800 kr. Bara ett exempel men det känns ju surt att slösa bort så många poäng till en sådan liten besparing. Marginaleffekten med alternativa resor här gör ju att jag i alla fall betraktar poängen som värdelösa, speciellt om de är på väg att gå ut. Om SAS hade upplevts standardmässigt bättre än lågprisbolag hade det varit lite annorlunda men det är ju absolut ingen skillnad numera.
     
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Tack för länken om bokning med star alliance, hade en voucher som gick ut 31 januari.
    För den som undrar vad man får för poäng blev det business till Vietnam med Turkish, 165k poäng & Amex 2-4-1. Skatten gick på ca 2,6k SEK.
     
  4. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Räknar du in att du istället skulle använda andra förmånliga kort som skulle generera andra poäng/cashback blir ekvationen än sämre för ekonomiklass. Du kommer dessutom under den här tiden att få lägga ut några tusen i kortavgifter som måste räknas in om du istället skulle köpa dina biljetter.

    Är det slutligen i resa i ekonomi inom europa så kommer det förmodligen aldrig att löna sig då priserna hos lågprisbolagen är så otroligt billiga kontra de "klassiska bolagen".

    För min del lägger jag över 5000kr i kortavgifter per år just nu (uppgraderat till Elite i utbyte mot 30k poäng) vilket gör att jag måste hitta riktigt fina resor för att det ska löna sig.
    Jag har lyckats boka upp 4 stolar tur och retur till Mauritius till sommaren. Enligt Turkish hemsida skulle den resan ha kostat mig 156 000kr att köpa med pengar istället för ca (2k kortavgift + 5k för året + 7k skatter = 14k).
     
    gneken gillar detta.
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kul att du lyckats boka en bra resa! Som du nämner så avråder jag nästan alltid till att boka resor i ekonomi med SAS EB poäng. Enda gången är kanske om priset på en enkelresa skulle vara flera tusen kronor, då bränner jag hellre 7000p och lite i skatt för att spara exempelvis 3000kr.
     
    bernard gillar detta.
  6. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tackar! Hoppas verkligen att den blir av! Har fått kämpa lite för att få ihop poängen!

    Ett tillägg till undantag skulle väl kunna vara egentligen till alla ställen dit lågprisflygen inte reser.
    Dyra inrikesflyg och Nordnorge skulle jag absolut kunna köpa med poäng (speciellt när de kör poängkampanjpris). Även exempelvis om jag åker till Birmingham och kollar på fotboll kan jag betala med poäng då de annars är ganska dyra resor...
     
    gneken gillar detta.
  7. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Försökte boka en resa två gånger via SAS Star Alliance-sida. Bägge blev avbokade dagen därpå utan att man fick någon notis om det.

    Ringde in och hörde om de kunde se varför, men de visste inte varför systemet släppte dem (Lufthansa). Fick boka per telefon istället. De var dock hygglo och ordnade så jag inte behövde betala någon bokningsavgift för den manuella bokningen (kostar annars 275 kr/person).

    Vet inte om det bara var min rutt som strular, eller om det är Lufthansa som har något problem, men tänkte nämna det i alla fall om någon annan får samma problem.
     
    Last edited: 28 jan 2022
    Gizmokvack gillar detta.
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Vet att resor med Thai som syns som ligger mer än 60 eller 90 dagar framåt i tiden inte är bokningsbara. Märkligt att systemet visar de.

    Vill även påminna om att det är sista dagen att signa upp sig för dubbelpoäng.
    [​IMG]
     
    bernard och milky81 gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Då var det lite dystra nyheter igen: Frida Bratt: "Inte säkert att SAS problem som fanns före pandemin har förändrats"

    Vad tror ni händer med EB-poängen/innestående bonusresor vid en rekonstruktion av SAS? Det bör väl inte påverkas tänker man då det främst blir en fråga om att skriva av/omförhandla skulder osv.

    Även om man bokat med låt säga Lufthansa eller något annat Star Alliance-bolag förmodar jag att motparten inte får betalt av SAS förrän resan ägt rum, i vilket fall alla innestående resor bör bli avbokade vid en konkurs oavsett om de är via SAS eller något annat bolag, men det känns ju rätt avlägset även om man aldrig helt kan utesluta att en ev. rekonstruktion kan misslyckas.
     
    Last edited: 16 feb 2022
    Baggen gillar detta.
  11. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    106
    Tänker att nuvarande ebpoäng lär inte påverkas. Dock är det risk att EB poängen blir mindre värda. Hände något liknande med norwegians bonussystem har jag för mig. Snart kostar det 500k (överdrivet) en resa från sthlm till göteborg.
     
    bernard gillar detta.
  12. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    716

    MINA ENHETER

    Nja, Norwegian har inte ökat priset på bonusresor då det är så att 1 cashpoint är värd 1 NOK när du ska boka resa. Men det de gjorde var att de satte restriktioner på hur många cashpoints du kunde använda vid en bokning, resterande behövdes betalas med cash.

    Nu kan du använda Norwegian Rewards Cash Points igen | FinalCall.travel Sverige

    Men sedan den 1 november har de ändrat så att dessa begränsningar inte längre gäller. Så nu kan du boka och betala med cashpoints precis som innan pandemin.
     
    bernard gillar detta.
  13. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det är en otroligt svår ekvation att räkna ut men visst, det finns folk som utifrån sina preferenser kommit fram till ett värde på alltifrån 4 öre till upp till 10 öre.
    Köper du exempelvis ekonomiklass på en Europaflygning är värdet väldigt lågt och ofta mer lönsamt att köpa sina biljetter för pengar.

    Business till roligare destinationer ger ju dina poäng ett högre värde... Värdet på poängen varierar lite på var du vill, vart du ska och i vilken reseklass.
     
  14. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ha ha ha… några miljötokstollar som har satt upp plakat på flertal ställen i Göteborg inatt…

    B9B1DA06-9969-4751-A402-AC9E38A3449F.jpeg
     
    Gizmokvack gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    ekanix20, Gizmokvack och gneken gillar detta.
  16. ekanix20

    ekanix20 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej gott folk,

    Är relativt ny kring det här med kreditkort så tänkte bolla mina tankar här för ev. förslag/idéer.

    Mina förutsättningar är som följer
    Har precis skaffat SAS MC World (395/år)

    Spend < 150k/år (Dvs. når inte upp till Amex voucher)
    Jobbresor per år: 2x Europa, 1x USA, 1x Asien. Än så längre betalar jag alla flyg/hotell själv med kreditkortet och får tillbaka som utlägg. Antal resor kan komma att öka framgent.
    1x privat resa till Norden/Europa per år.

    Företaget tar årskostnaden för mitt kreditkort som ett vanligt utlägg (men ca. 500kr i årsavgift är max dom står för), så i praktiken betalar jag inte för kreditkortet. (Vet inte om detta är lagligt haha)

    Har jag gjort ett rimligt val? Ska jag skaffa ett andra kort för att få ut mera? Förväntar mig egentligen inte så mycket mer än att jag kan få någon trevlig resa för mina samlade poäng efter 5 års giltighetstid. Ett vettigt val hade kanske varit att köra på ett rent cashback-kort, men vet inte om jag är speciellt intresserad av ett par extra hundralappar. Känns på något sätt roligare att samla till någon resa/uppgraderingar.
     
    bernard gillar detta.
  17. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Några frågor som du bör ställa dig själv och kolla upp.
    Vilket bolag flyger du med? Kör du inom sas eller star alliance? Kikat på miles and more? Kan du renodla alla resor till SAS?

    Kommer du att nå guld? Hur långt är det kvar? Är det värt 1200kr för att uppdatera till mastercard premium för 12k statuspoäng/år och fly premium? Är det till och med värt ett Elite för 4800kr för 20k status?

    Jag tycker nog att det minsta du bör göra är att uppdatera ditt mastercard en nivå. Amex premium är nästa steg för dig om du tillsammans med egna utgifter och utlägg i jobbet passerar 150k i spend.
     
    ekanix20 och bernard gillar detta.
  18. ekanix20

    ekanix20 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för bra input. Försöker uteslutande köra SAS, men om ej möjligt, Star Alliance.

    Är relativt ny på tjänsten så har inte hunnit resa speciellt mycket ännu. Får utvärdera min statusinsamling framöver, men rent spontant känns guld svårt att nå kommande år. Bokar resorna själv men en "policy" är att köra billigaste möjligt.

    Uppgradera MC är absolut ett alternativ, måste i sådant fall se hur jobbet löser med att betala en del av årsavgiften. Som du säger är Amex premium förmodligen mitt nästa steg, tror jag kommer upp i 150k spend inom något år.

    Med tanke på att mitt jobb tar avgiften för standard SAS MC kanske det är värt att hoppa på ett Amex premium för att se hur långt man kommer.
     
    bernard gillar detta.
  19. Gizmokvack

    Gizmokvack Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    187
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kanon, glöm inte att styra om alla poäng från Star till Eurobonus. Får du poäng i "en valuta" går den inte i efterhand konventera om till exempelvis EuroBonus.

    De billigaste go-biljetterna ger tyvärr inte många poäng längre. Försök motivera till företaget att höja resklassen ett steg på långflygen till USA och Asien. Bekvämare och mer poängintjäning.
    På de billiga go-biljetterna är ju Guldkortet en väldigt trevlig komplettering med fast track och lounge. Glöm inte bort att du kan försöka poänguppgradera dig till exempelvis business på långflygen på dina företagsbiljetter.

    Svårt val men skulle jag tvingas välja ett kort att börja med skulle jag börja med MC. Dels för att få lite hjälp med 12k statuspoäng/år för att nå guldet och dels för att du inte kommer att ha nytta av din voucher ändå då du inte har tillräckligt med poäng för att resa.
     
    ekanix20 och bernard gillar detta.
  20. ekanix20

    ekanix20 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack igen för bra svar. Ja jag har förstått att billigaste GO-biljetterna tyvärr är mer eller mindre värdelösa för insamling. Kommer att åtminstone boka GO-Pro och med lite förhandling kanske det blir Plus i framtiden.

    Får se vilket kort jag väljer till slut, tack för bra input så länge :)