Fråga: Använda arbetstelefon privat?

Diskussion i 'Allmänt' startad av solitary, 28 jan 2022.

  1. solitary

    solitary Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    På företaget jag arbetar på har vi Samsung telefoner eller iPhone som arbetstelefon.
    Vi kör Microsoft intune/Samsung Knox med en privat flik.
    Är det en dålig idé att använda denna för privat bruk också för att slippa släpa på två telefoner?
    Vi har tillåtelse och dom påstår att dom bara kan se vilka appar samt version som är installerad.
    Skickar rätt grova memes osv till polarna tex samt surfar på reddit.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ni använder bara privata/arbets-profiler så är det separerat i olika instanser av appar.
    Jag har tvärtom, en privat telefon som jag har en arbetsprofil på, inga problem med det.
     
    Rospigg gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Skulle aldrig i mitt liv använda en telefon privat som styrs av företaget.

    Jag kan ha samma lösning som du, men väljer att ha två telefoner.
    Detta av flera anledningar.
    Jag väljer hellre telefon och abb efter mina privata behov, så får arbetsgivaren styra över min arbetstid. Att stänga av arbetstelefonen vid dagens slut gör också att man "checkar ut" ordentligt.
    Inga notiser som stör på fritiden.
    Om du slutar kommer du också behöva byta telefonnummer.

    Att du också är medveten om att det du ibland gör kan vara lite gränsfall för vad andra tycker är ok gör ju bara valet ännu lättare.
    Sedan tycker jag att det spelar mindre roll vad de faktiskt kan se.
    Vet inte hur du jobbar, men är du på jobbet så lär ni väl vara uppkopplade på wifi, och då kan de se precis vad du pysslar med via nätverket.

    Näe, jag säger nej.
     
    Psicosis, pernils94231, rodak och 7 andra gillar detta.
  4. solitary

    solitary Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2013
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Korrekt, vi är uppkopplade mot wifi på kontoret. Jobbar dock hemma nu men där har jag ett gästnätverk av sekretess skäl där aebetsmobil.och dator ligger uppkopplade.
    Fortsätter väl med min privata S21a
     
  5. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Måste vara en förbaskat bra arbetsplats du har med tanke på det du skriver o_O
     
  6. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Hur har du lagt in en arbetsprofil? Missat helt att man kan ha olika profiler. Låter smidigt.
     
  7. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hur menar du?
     
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Ironi (grekiska εἰρωνεία eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur, litterär teknik, eller händelse (när något är ironiskt) som innebär att det finns en diskrepans mellan vad som hävdas och vad som egentligen är fallet. ;)
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Som vanligt finns det fördelar/nackdelar med allt

    Har själv valt att köra en privat telefon med företagets abonnemang, har även intune installerat på den. Jobbar nära vår it avdelning och vet att man inte använder/tittar på vad man gör med sin telefon så där är jag inte orolig.

    Sen är man ju fast i att man har en telefon på gott o ont, skönt att slippa bära på 2 telefoner, skönt att slippa kostnaden för abonnemang. Å andra sidan är man ju ständigt nåbar då hela företaget har ens nr, man bestämmer inte 100% själv vad som sker med abonnemang osv.

    Har personligen inget emot att någon enstaka ringer eller kontaktar mig utanför arbetstid, eller att en kollega behöver hjälp. Nästa gång kan det ju vara jag som behöver hjälp utanför arbetstid.

    På samma gång kan det ju vara skönt att lämna arbetet.....på arbetet, har man en privat telefon kan man ju enkelt lämna jobb telefonen på jobbet när man går hem och vara frånkopplad tills man är tillbaka på jobbet igen. Säger man upp sig så riskerar man ju även att bli av med ett in jobbat mobilnr med kopplingar till privata saker också men det beror ju på vad företaget man jobbar på har för policy ang att ta med sig mobil nr vid avslutad anställning.

    Mycket beror nog på ens arbetsgivare och rollen/jobbet man har.
     
    Kristy och Rospigg gillar detta.
  10. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jobbar själv som IT-ansvarig och får ofta förklara för personalen att det inte handlar om övervakning när enheterna hanteras i fjärrverktyg så som Intune, men jag har full förståelse för att det kan uppstå oro.

    För våran del handlar det om att:
    1 - Skapa en dynamisk inventarielista över antalet telefoner som finns i verksamheten, hur gamla de är och vem som använder dem.
    2 - Underlätta uppstart av nya telefoner genom att ta bort onödiga steg i "out of the box"-konfigurationsguiden, t.ex. så att användaren slipper logga in i iCloud mm.
    3 - Installera företagsappar automatiskt, både vid uppstart och när nya introduceras.
    4 - Aktivera säkerhetsprinciper för att skydda slutanvändaren, dess innehåll samt företagets data t.ex. genom att kräva lösenkod, att enhetsdatan är krypterad och att även backuperna blir krypterade.
    5 - Installera wifi-nätverk och certifikat som används till företagstjänsterna automatiskt.
    6 - Se att telefonen uppfyller säkerhetskraven, t.ex. att lösenkoden är aktiverad, att senaste OS-uppdateringen är installerad osv.
    7 - Låsa telefonen om den blir borttappad/stulen. I detta läge blir telefonen helt oanvändbar tills man släpper låsningen igen och under den tiden går det att aktivera geografisk spårning (det går dock inte under normal användning).

    Sen kan man ta bort/blockera vissa appar, t.ex. om man inte vill att personalen installerar Tik-Tok osv.

    Däremot kan IT-administratören inte se innehållet i apparna. Ett undantag dock, i Intune finns möjlighet att lägga till en Teamviewer-licens för att fjärrstyra telefonen, men det görs ju bara när slutanvändaren är medveten om det och efterfrågat hjälp.

    IT-administratören kan se vilka appar som installerats, samt vilken programversion de har men som sagt inte innehållet.

    Som ni var inne på tidigare så finns det ju andra verktyg för att sniffa nätverkstrafiken och att köra densamma igenom en proxy, men det faller utanför scopet för fjärrhantering inom begreppet MDM (Mobile Device Management, så som Intune) och gäller oftast företagets egna nätverk/VPN.

    Personligen kör jag en fjärrhanterad OnePlus 7 för både privat/arbete, men eftersom jag jobbar med det blir jag ju partisk i frågan. Dock vill jag med ovanstående info bidra till en transperens kring vad det innebär.
     
    Hatsune Miku, Sunbringer, bernard och 8 andra gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Vi använder VMware Workspace ONE. Man installerar Intelligent Hub från Play Store bara, loggar in så löser sig resten.
    Smidigt då man sen i telefonens inställningar kan ställa in när arbetsprofilen ska vara aktiv, t.ex. endast måndag till fredag mellan kl9 och 19.
     
    Kristy och lejonel gillar detta.
  12. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag har min privata telefon med två simkort.
    Använder inte wifi på jobbet.
    Tycker det fungerar bra, nen mina kunder ringer bara genom touchpoint och där loggar jag ur när jag går hem.
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    behåll ditt privata nr o privata telefon

    stäng av arbetstelefonen vid dagens slut
     
    ruf0ns, DanielÖ och Kristy gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ett enkelt val, blanda inte privat data med arbetsgivarens data. Det är ju en ren integritets- och säkerhetsaspekt också. Den dagen du blir ovän med arbetsgivaren så är du glad över ditt val. Även den som aldrig hamnar i konflikt med någon och tror gott om sin arbetsgivare kan råka ut för konflikt med lite otur. Det finns fall där folk får gå på dagen utan förvarning, tvingas lämna in telefonen, tjänstebilen, jobbets bankkort, och sen står där utan vare sig telefon eller pengar och inte tar sig någonstans. Men det kan bli ännu dummare, en bekant till mig som överlåtit sitt privata nummer till arbetsgivaren i ett dumsnålt försök att slippa privat telefonräkning blev av med numret när de sparkade honom, trots att de lovat att han skulle få behålla det när han lämnade dem, detta var bara några månader sedan. Så förutom att söka nytt jobb, så måste man göra alla inställningar i en ny telefon (en heldags jobb bara det, åtminstone för mig), skaffa nytt abonnemang, ändra sitt telefonnummer/mailadress hos massor av olika företag samt bekanta. Som att den sparkade inte har nog att tänka på...

    Sen ska man komma ihåg att trots att arbetsgivaren kanske inte kan se din privata data på telefonen (förhoppningsvis), så har de i många fall behörighet att återställa HELA telefonen, där även ditt privata innehåll kan nollställas. Osäker på om Googles lösning med företagsprofiler låter arbetsgivaren nollställa hela telefonen på distans, men en bekant till mig är inloggad i Outlook eller liknande app med sitt jobbkonto, där ser man att det kontot ligger inlagt som någon slags administratör och kan återställa hela telefonen. Så även om Google kanske inte tillåter full återställning från arbetsgivarens håll (vet ej), så finns det andra lösningar som tillåter det.
     
    Kristy, Heleg, stelex och 1 annan gillar detta.
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Klart man skiljer arbetstelefonen och ens privata. Va inte dumsnål.
     
    MrC och Kristy gillar detta.
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Låter som riktiga nazi-fasoner på de arbetsplatser som nämns här i tråden... Hos oss köper vi in dator och mobil själv, sedan får vi tillbaka pengarna på lönen. Min laptop är helkrypterad med ett lösenord motsvarandes 256 bitars entropi som jag lärt mig utantill, så finns inte en chans att de kommer åt min privata data. Syncar för övrigt alla mina privata filer och konversationer på Signal osv till jobbdatorn. Vet att de flesta kollegor kör samma upplägg. Har inte köpt en telefon eller laptop för egna pengar sedan jag började jobba.

    Vi förväntas istället att ladda upp allt arbetsrelaterat till jobbets Git-server som ju bolaget kan komma åt.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Är du inte inloggad på företagsmailen/företagskonto i din telefon? Det kommer ju per automatik ge arbetsgivaren viss access som du kanske inte vill ge.
    Du har inga program installerade på datorn som ger arbetsgivaren access den vägen då?
    Låter som att du blandar privat data och företagsdata i rätt stor utsträckning på dina enheter, åtminstone på jobbdatorn. Många arbetsgivare vill inte det, utan föredrar att ha större kontroll över företagsdata. I din bransch kanske alla anställda är it-kunniga och förmår sköta separationen mellan privat och företagets information samt sköta diverse säkerhetsaspekter bra på egen hand, men på de flesta arbetsplatser kan man nog inte lita på det.

    Btw din "nazi"-liknelse åldrades väl, med tanke på vad som hände i Europa dagen efter du skriv ditt inlägg. Bara en kul observation, mitt i all tragik för tillfället :P
     
    darkshippo gillar detta.
  18. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Nah, företagsmailen ger inte jobbet någon speciell tillgång till telefonen. Vi använder SMTP över TLS, så man kan köra med valfri mailklient. Jobbar på ett lite mindre bolag (ca 50 pers) där samtliga är ingenjörer, inklusive ledningen och ägarna. Första uppgiften för nyanställda är att installera sin egen IT-miljö så som man vill ha den. De allra flesta kör Linux och vet vad de sysslar med, så behövs ingen IT-avdelning.

    Och ja, mycket tragiskt det som händer i Europa nu. Vi får hoppas att det blir en rysk revolution 2.0 och de avsätter Putin.
     
    N6290 och Kristy gillar detta.
  19. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Kör alltid vattentäta skott mellan privatliv och arbetsliv är (och förblir) mitt råd. Man vet tyvärr aldrig när något man inte ens tänkt på kan komma tillbaks och bita en i arslet.

    Två telefoner och jobbtelefonen blir liggande hemma när man är ledig såvida inte man har jour.
     
    pirum, darkshippo, N6290 och 1 annan gillar detta.