a

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av drzap, 29 jan 2022.

  1. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    A
     
    Last edited: 17 aug 2022
    Mobiltelefon, Kristy, bernard och 2 andra gillar detta.
  2. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Alltså inte för att vara sån, men vad spelar det för roll? Du kommer ju få tillbaka pengarna i slutändan oavsett. Själv är jag mycket nöjd med Komplett, de har helt OK priser och jag får ju även 4% cashback på kreditkortet när jag handlar där.
     
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    om varan är returnerad så bör fakturan pausas, o när returen är godkänd så skall fakturan makuleras

    varför skall han ligga ute med pengar för något han returnerat??
     
    Kristy, mannyb, KTM och 1 annan gillar detta.
  4. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det är lätt att förstå varför kunder blir lockade av att butiken har Klarna. Har aldrig behövt betala något som gått i retur (eller försvunnit/skadats). Man pausar bara fakturan. Borde vara en självklarhet. Dessutom 30 dagar numera, så ännu längre tid innan man behöver göra något.
     
    nDre, mannyb, katho och 1 annan gillar detta.
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Han har trots allt köpt en produkt och borde då kunna ligga ute med kostnaden för detta. Men återigen, jag säger inte att Komplett hanterat detta på ett såpass bra sätt som de hade kunnat, men tycker inte riktigt heller att det motiverar att man ska sluta handla där och bryskt radera sitt konto i protest.

    Kan man inte ligga ute med kostnaden så kanske man inte ska beställa den produkten från början.
     
  6. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Varför ska man egentligen nöja sig med så dålig fakturaservice som Komplett har? Konkurrenter som Netonnet har Resurs faktura med upp till 60 dagars betaltid, beroende när i månaden du gör köpet.
    Personligen upplever jag inte Komplett som en så unik butik längre att det är värt besväret som trådskaparen berättar om.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt att de inte kan frysa fakturan under pågående retur. Jag trodde detta i princip var kutym bland så gott som samtliga ÅF i dag?

    De styr dessutom själva över fakturatjänsten, så de borde ju ha alla möjligheter att vara flexibla kan man tycka (?).

    Väntetiden verkar också ovanligt lång sett till konkurrensen. Vilken dag genomförde du returen @drzap@drzap? Jag skulle nästan våga påstå att mer än 5-10 arbetsdagar sticker ut från normen i dagslägset.

    Klarnas system är i jämförelse ypperligt i fall som dessa. Allt man gör är att trycka på "retur" efter att ha bläddrat fram ordern i appen, och så fryser de fakturan till dess att ärendet är hanterat. Är gjort inom loppet av ett par sekunder. Även Qliro. m.fl. har i stort sett motsvarande funktionalitet.

    Långsiktigt är det här nog ingen vidare god strategi i takt med att konsumenterna blir mer bekväma till följd av tjänster som Klarna, Qliro osv och inte minst Amazon-etableringen (nämner Amazon då returhanteringen ofta är en punkt många är nöjda med). Dvs om det här nu är ett standardförfarande från Kompletts sida.
     
    Last edited: 29 jan 2022
    Bmik, Kristy, mannyb och 1 annan gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar om Kompletts returhantering så som den är beskriven ovan öht är förenlig med lagen om distansavtal, särskilt med emfas på tidsaspekten: Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler Svensk författningssamling 2005:2005:59 t.o.m. SFS 2020:169 - Riksdagen

    Där framgår följande:
    Jag antar att man kan argumentera för att de tagit emot varan när den kommit fram till returadressen i Sverige. Huruvida den sedan internt ska skickas vidare till någon annan plats/land är nog inte relevant i sammanhanget. Jag antar att du också har ett returkvitto som visar att varan returnerats, och enligt ovan verkar det egentligen räcka för att nedräkningen om 14 dagar skall inledas (?).

    Dröjer det längre än 14 dagar från att du returnerat varan är det ju i alla fall värt att påpeka vad som står i lagen tillsammans med en kopia av ditt returkvitto, och sedan se vad de säger. I normala fall brukar det kanske inte vara värt besväret/tiden, men om motparten visar sig vara så här pass styltig kan det finnas anledning att svara med samma mynt.
     
    Last edited: 29 jan 2022
    drzap, Kristy, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Den här lagen kan jag säga av egen erfarenhet är ännu viktigare om man bedriver verksamhet mellan olika länder som tex. Norge och Sverige. Norges motsvarighet till ARN är brutala på den här punkten.
     
    Mobiltelefon, Kristy och mannyb gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har det kommit tillbaka några pengar?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta tror jag är tveksamt. De har nämligen ett bolag registrerat i Sverige och det är också detta bolag som står på kvittot/man upprättar ett köpeavtal med (...om inget förändrats i nära tid) vid vanliga beställningar. Fast "Komplett Bank" är kanske inte registrerat i Sverige? Vad står det på kvittot?

    upload_2022-2-3_15-47-51.png

    Tror i vilket fall att de behöver skärpa sina rutiner och gå igenom villkoren. Om det är så att det mot förmodan inte är datumet från vilket du kan uppvisa ett inlämningskvitto som gäller, så skall det i alla fall vara datumet returen kommer fram till företaget du beställt av/upprättat avtalet med.

    Eftersom försändelsen kom fram 26/1 till företagets svenska adress bör du få pengarna åter inom 14 dagar enligt lagen om distansavtal som jag tolkar det. Det vill säga absolut senast 9/2.

    Det vore ju väldigt förvånande om ett bolag registrerat i Sverige så busenkelt gavs möjlighet att dra ut på det genom att bara peka på att moderbolaget är baserat i låt säga Kina, och att en retur därför måste dit först, innan det kan bli tal om någon återbetalning X veckor eller månader senare.
     
    Last edited: 3 feb 2022
    Bmik, Mobiltelefon, drzap och 1 annan gillar detta.
  12. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Låter ju som att komplett gjort en riktig tankevurpa gällande denna returhantering. Bland det märkligaste jag läst i ämnet senaste åren. Att returdatumet inte skulle godkännas till 26/1 eller åtminstone däromkring (typ +- 1-2 dagar för lite hantering?) låter knappast hållbart juridiskt? Nåja, inte handlat från komplett på år och dagar och lär ju inte börja nu.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Mitt råd, kontakta den lokala konsumentrådgivaren och hör med dem, det där känns som om det är som är ok enligt svensk konsumentlagstiftning.
     
  14. xznt

    xznt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hoppas det löser sig för dig snart, är själv i liknande sits med Komplett nu. Produkten har legat hos dom i över en vecka men dom har inte börjat hantera den än. Tycker det är dåligt och inte något man förväntar sig av e-handel år 2022.
     
    Mobiltelefon gillar detta.
  15. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    vad exakt menar du med ""Vad spelar det för roll!?" Din kommentar borde raderas. givetvis borde fakturan frysas eller strykas vid en retur. aldrig hört talas om detta problem och jag har handlat från nätet så länge jag kan minnas!
     
    Last edited: 8 feb 2022
  16. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är rätt stor skillnad på företagen som är aktiva på Trustpilot och de som inte är det. Tex har ju EG 1,5, NoN 1,9 och WH 2,1 osv.

    Är vettigt att kolla PJ-omdömena också: Komplett.se

    Men så klart är det inte en dum idé att se vad som skrivs på Trustpilot, särskilt i nära tid och vara observant på om frekvensen ökat/minskat. Totalbetyget brukar jag dock inte lägga så stor vikt vid själv i alla fall, eftersom det enkelt kan bli lite missvisande.

    Handlar tex med råge mest hos NoN och har aldrig haft ett enda problem med retur eller supporten där, utan de har i princip accepterat allt utan frågor, så hade gett dem närmare 5/5 snarare än 1,9/5 som Trustpilot indikerar.
     
    Last edited: 8 feb 2022
    iterva gillar detta.
  18. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Last edited: 8 feb 2022
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Rent krasst är det två skilda bolag. Båda är börsnoterade. Finns en större ägare i båda men komplett själva verkar ha sålt sin andel i Komplett Bank.
    Hittade en gammal artikel om att Komplett skulle äga 20% av Komplett Bank. Något som inte syns i registrer längre.
     
  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Varför borde min kommentar raderas? Jag tycker inte det är en stor grej att ligga ute med några tusenlappar. Hade inte ens orkat maila Komplett om fakturan utan hade bara betalt den och sedan väntat på att de återbetalar. Köper iofs aldrig på faktura, får ju ingen cashback då...