[Comviq] Tråden om Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 28 jan 2020.

  1. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Det skickas ut en QR kod
     
  2. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Comviq skickar med post, och innehåller qr-kod. Så det besvarar nog din fråga.
     
    dalton gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Nu har Comviq höjt sina priser rejält. Bindningstid på 3 år istället för 2 år med samma månadspriser som innan.
     
    bernard gillar detta.
  4. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Dom försöker säkert motivera det med att det lägsta nu är 15gb surf istället för 8gb. Ett exempel, iphone 13 pro 128gb kostar nu 636:-/mån 24-mån, innan 595:- med 8gb i 24-mån. Så priset är kanske detsamma, vet inte vad samma deal med 15gb kostade innan de gjorde om det.
     
  5. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Nja, man kan fortfarande välja 2 års delbetalning om man går in via datorns webbläsare.

    Jag kollade av priset på vad tex iPhone 13 pro max kostade på 24 mån innan och nu med 24 mån som val. Det var ingen skillnad.

    Väljer man tex Galaxy S21 FE så kan man få den för (381kr-225kr)=156 kr x 24 mån. Vilket är 3744 kr. Galaxy 21 FE på Prisjakt ligger på 7-8 tusen kr.
     
    Kristy, Millwad och night77 gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bindningstiden är fortsatt 24 månader. Delbetalningen går att välja att ha över 24 eller 36 månader. Minsta totalkostnad blir densamma.
     
    Kristy, bernard och Millwad gillar detta.
  7. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Börjar se samma tendens som jag har erfarenhet av fast fiber.

    dvs de kunder inklusive min är att själva kostnaden höjs.

    med comviq så har jag tex inte behov av större surfmängd än det lägsta som tidigare fanns. Därav blir det ju en höjd månadsgift när comviq vill eventuellt förnya/förlänga eller nykund jämfört mot tidigare.

    reflektionen gäller enligt min erfarenhet även samma fenomen med bredband via fiber. Nämner inga specifika operatör. Där kunder inkl. Mig som ej har så stort behov, dessa tjänster har plockats bort och ersatt med en högre kostnad för aktuella lägre tjänst med högre hastighet.

    vad jag vill ha sagt utifrån ovanstående för min egen del är att jag ser mer och mer tendenser att operatörer tar bort lägre tjänster och ersätter med högre hastighet/surf för lägsta tjänst. Förvånar mig inte om fler operatörer samt branscher tar efter.

    något jag reflekterar nu och som tagits upp i tråden gällande ändringar, varför är 36 månader förinställt istället för 24 månader när man väljer abonnemang med mobil?
    Tänker comviq i banorna att kunder är lata och således tycker att en lägre månadskostnad är attraktivt & till potentiell med mobil avbetalning. Har comviq officiellt med en kommentar till orsak av ändring?

    några spontana funderingar såhär på kvällskvisten.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte de sagt något om varför de gör så, men å andra sidan hör ju inte det till vanligheterna heller. Dvs att de kommunicerar en anledning till sådana justeringar.

    Det kan ju också ha att göra med att det kommit en del dyra telefoner (tex Fold-serien, som ligger på ~20k). S22 väntas också bli dyrare än tidigare bla, iom inflation och komponentbristen osv. Det ser kanske inte lika avskräckande ut när de kör 36 månader som standard, vet inte riktigt.
     
    Droid_296 och Kristy gillar detta.
  9. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Jag förstår. Jag får hålla mig till killgissa i mitt fall där jag resonerar och har erfarenhet att jag ser andra branscher använder samma ”taktik” att likväl som comviq abonnemang - gör liknande höjningar på lägsta tjänsten.

    önskar en fortsatt trevlig kväll!
     
  10. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Man är ju lite nyfiken på hur länge folk använder sina telefoner. En 3 år gammal telefon är för mig för gammal. 2 år är en mer rimlig cykel anser jag, även om jag själv byter för många ggr per år.
    Har det varit nån poll här om detta nyligen, eller senaste året?
     
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vi har typ nått toppen med bra erbjudanden men att binda sig är inte fördelaktig. Prishöjning betyder att vi går mot nya tider. Its all down from here until 5G becomes casual.

    Tipset är att köpa abonnemang och telefon separat.
     
    Kristy gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Min telefon som jag använder som huvudtelefon är hårdvarumässigt närmare 4 år nu, jag har haft den som huvudtelefon i nästan 3 år nu.
     
    KTM gillar detta.
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det finns custom roms som ökar livslängden. teoretiska gränsen är 5 år då en android telefon bara får 5 år av kernel patch. Fråga dig själv, hur ny tech stack vill du ha? BT,WIFI, 5G, LTE, GNSS är inget man nördar sig som casual. Kamera är minimala skillnader men med editor kan man få bättre bilder. 3.5mm är 3.5mm. USB-3 är viktigt.
     
  14. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    När det gäller 24 vs 36 månader så antar jag att de har 36 månader som förval eftersom det är detta pris som anges i annonser och i prisjämförelser. Man vill ju så klart ange ett så lågt pris som möjligt eftersom det ser mer attraktivt ut vid första anblicken.

    I och med att det är såpass nytt med 36 månaders avbetalning tror jag dessutom att många till att börja med tar det för att vara 24 månader, och då låter det såklart mycket billigare än vad det är. När kunden sedan väl bestämt sig för att köpa och klickar vidare antar jag att det framgår tydligare att priset gäller 36 månader, men jag kan tänka mig att många vid det laget genomför köpet i alla fall, trots att det blir betydligt dyrare än de från början räknat med. Det är svårare att avstå när man väl ställt in sig på något...
     
    KTM, katho, Optimistjolle och 1 annan gillar detta.
  15. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Helt okej rabatt Comviq erbjuder för att stanna kvar som kund. Fick detta en halvdag efter att jag begärt portering till Fello.

    Screenshot_2022-02-07-15-03-32-30_0ce57feeccaa51fb7deed04b4dbda235.jpg
     
    Feisson gillar detta.
  16. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    @iterva@iterva Jag blev halvputt när jag fick mail om att mitt abonnemang ändras till ett dyrare precis på dagen min bindningstid går ut så jag var precis inne och kikade på Fello.

    Sägs abonnemanget automagiskt upp när man begär portering? Är ju onekligen lockande med att prova Fello då jag kan få mer surf där än vad jag har idag men betala ännu mindre.
     
    iterva gillar detta.
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig sagt upp det tidigare även om jag tror att om man läser nånstans nån faq så rekommenderar operatörerna säkert alltid att man tar kontakt med den gamla. Dom gör väl det för att friskriva sig ev ersättningskrav. Men som sagt. Har aldrig gjort det. Se ett svar nedan som jag skrev om i en annan tråd gällande byte av operatör:

     
    Kristy och SwedishBadger gillar detta.
  18. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    @SwedishBadger@SwedishBadger Men ska tilläggas att jag alltid haft obundet abbonemang. Så har aldrig behövt tänka på ev bindningstid.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Min mor har också fått samma men då missade hon trippelsurf erbjudande. Sen när dom höjde för 5G vill hon och far byta men dom bjöd igen 100 kr per månad. Rabatten är över Maj men ska kolla om päronen vill byta.
     
    Kristy och iterva gillar detta.
  20. aomba

    aomba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor SE, hallon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor SE, hallon
    Det går inte längre nyteckna Comviq mini. Istället är billigaste abonnemang som nu går teckna ett fastprisavtal på 125kr/mån inkluderat 4GB. (Detta dagarna efter att halebop lagt ned sitt mini till förmån för ett fastpris på 129kr/mån.)
     
    KTM gillar detta.