El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Jag fick samtal från Telge energi där dom sa att jag inte kunde bli kund hos dom eftersom min nätägare sa att jag inte fanns som kund på den adressen. Sa då till personen från Telge att dubbelkolla sina uppgifter, jag har tom vart kund hos Telge energi tidigare, vilken han kunde se och ställde sig frågade varför vattenfall hade nekat mig. Han tog ärendet vidare, lite senare kom ett nytt mail och jag var välkommen som kund.

    Idag kom bekräftelsen från Vattenfall att ett byte av elbolag var inbokat till den 1 mars.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis som det var för mig då! Det är ju jätte dåligt att de inte har med att man ska fylla i det under beställningen, eller om det nu inte tycker det behövs får de ju höra av sig när det fattas! Nåja det löste sig snabbt för mig så fort jag tog kontakt med dem för några veckor sedan. Kommer dock troligen bara att stanna tills jag har fått ut min rabatt
     
  3. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Kollade igenom mitt avtal och idioterna på Telgeenergi hade givetvis ändrat till 24 månader utan månadsavgift. Istället för 1000kr rabatt. Har iaf mejlat de och jag har min bekräfte på 1000kr rabatt från första mejlet. Fight!
     
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    De ska se över det hela påstods det när de väl svarade. Men det används ju nu aktivt för att lura till sig kunder vilket är fullständigt bedrövligt.

    Haha man undrar ju vad det är för stjärnor som rekryteras nuförtiden... Skönt att det löste sig för er iaf! 1000kr rabatten är ju ganska galen.
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Kör på Göta Energi där får man 1 timme per dag i EL bonus som dras av i Juni året där på. Så man kan spara 365 timmar EL årligen.
     
    Lokf och bernard gillar detta.
  6. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja annars hinner du ju iallafall ångra avtalet, 1000 kr / 24 månader är ju inte så attraktivt. Däremot 1000 kr som det räknas av på tills de är slut är ju finemang, men det blir väl bara några månader du är kund då har de väl kommit på.
     
    bernard gillar detta.
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Jag har tecknat ett avtal med Telge energi från 21/12-21. Inkoppling skulle ske snarast. Det är ju det avtalet jag har tecknat. Inget annat. Sen har de trollat fram ett annat.
     
  8. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja det ska ju vara ömsesidigt bindande av det avtal då, så det är bara att stå på dig, det var väl någon här innan som fick sitt ändrat också till rätt efter klagomål.
     
  9. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Hur fungerar det rent praktiskt, tar de en genomsnittstimme per dygn eller tar de den timmen du förbrukar minst?
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Du sparar 1 timme per 24 timmar

    Så från 1 januari till 31 december = 365 timmar sparad - 2022
    Juni 2023 dras alla din sparade timmar av så i juni 2023 istället betala för 720 timmar vilket är antal timmar på en månad i juni 2023 så betalar du bara för 355 timmar.
     
    Lokf gillar detta.
  11. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Jag lovar att jag kommer stå på mig. Har jobbat många år i kundtjänst och tagit emot arga kunder. Men Telges hantering är under all kritik. Nivån är låg och även om det har kommit en anstormning av nya kunder så måste man ha ett CRM-system som hanterar det här. Att hemsidan inte ens har ett fält för att fylla i anläggningsid (vilket i sig inte är ett krav. Det tar bara lite extra tid att luska fram). När man läser avtalet så tror man att de kommer begära leverantörsbyte och ta över leveransen av el ett visst datum.

    Inget händer och den 16/1 hör jag av nog och de begär in anl.Id då de säger att det kan ta längre tid att få den via fullmakt. Är inte superstressad och känner att jag kan vänta. Inget händer på ytterligare två veckor och jag får gräva fram anl.id och skickar in.

    sen går det fort och de skickar ett nytt avtal med 24 månaders utan månadsavgift. Men jag har ju kvar mitt första.


    De kommer få ett helvete om de inte ordnar till det.

    9DEE8F54-F76A-4988-A046-C7A69F2C8566.png 7978CFE1-FF00-4C1C-8E70-69D752D89CB8.jpeg
     
    bernard, Dorfin och Lokf gillar detta.
  12. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Liknande för mig. Jag fick maila in det separat. Dessutom sköter de inte kontakten med mitt gamla elhandelsbolag trots att jag kryssat i att jag önskar att de sköter överflytten. Utan jag själv fick kontakta mitt gamla bolag, säga upp och höra mig för vilket datum de släpper mig som kund, sedan återkoppla till Telge med datumet.

    Jag skrev lite feedback när de bad om det efter kontakt med kundservice. Skrev då att det är mycket märkligt att de inte samlar in anläggningsid när man tecknar abonnemang om de nu behöver det. Gav också kritik att de inte kan ha ett val om att de sköter överflytten, när de de facto inte sköter den.

    Nu tror jag det generellt är lite kaos för elhandelsbolagen då många kunder har frågor, är oroliga och byter bolag fram och tillbaka pga de höga elpriserna.
     
  13. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Jag tecknade nyligen Vattenfall bara för att jag inte orkade sätta in mig i nåt annat. El-leverantör branschen verkar hemsk, mycket underliga bolag. Tänkte ta Göta energi men läste man lite reviews var dom inte så populära, tydligt svårt att säga upp sig från dom. Telge energi hade någon straffavgift om man inte säger upp sig före en kalendermånad eller nåt så åker man på en straffavgift. Kanske lätt att undvika straffavgiften men jag kände att jag inte orkade.
     
    bernard gillar detta.
  14. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Fast uppsägning per kalendermånad är ju inte direkt raketforskning och troligtvis praxis hos de flesta bolag utom Tibber & Greenely? En enkelt detalj att "planera in" för att få 1000kr rabatt på årets el :)
     
  15. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Det kan skilja rätt mycket från bolag till bolag, när jag kollade och jämförde förut var det allt ifrån 3 månader till 1 månad innan det gamla avtalet löpte ut som man skulle säga upp det, annars blev det en automatisk förlängning med lika lång bindning igen, om man hade haft bundet avtal.

    Sedan låter vissa bolag avtalet istället gå över till rörligt eller tillsvidare prisavtal när de löper ut, så det är verkligen en djungel och det gäller att komma ihåg att säga upp i tid.
     
    bernard gillar detta.
  16. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Ah, det är kanske jättelätt att undvika, men jag har nyligen flyttat och ska fixa massa grejjer. Så jag orkade inte strula med det. Läste dock många mindre nöjda reviews angående den avgiften
     
  17. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Nu kan jag logga in på mina sidor hos Telge Energi. Det ser ganska rätt ut, förutom att 1000 kr rabatten går ut redan 1 månad efter inkoppling. Någon mer som har det så?
     

    Bifogade filer:

  18. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Står likadant hos mig, "Webrabatt 1000 kr gäller t o m 2022-03-08" och mitt avtal börjar 2022-02-08
     
    Last edited: 4 feb 2022
    uddevallare gillar detta.
  19. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ja så är är det hos mig också. eller rättare sagt det står 1000 kr per månad men bara fram till 28 februari. Men troligen har jag då ändå gjort av med så pass så att rabatten blir dragen i sin helhet. Om inte kommer jag att kriga då det tydligt står att överskottet förs över till nästa månad i min bekräftelse.
     
    uddevallare gillar detta.
  20. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Hm, spännande, står samma på mig, 31/1... Ska bli spännande hur fan dedär blir i slutänden eftersom min bekräftelse såklart sa annat.
     
    bernard gillar detta.