Diskussion: Garmin Fenix 7-serien

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Pettapan, 18 jan 2022.

  1. Homer2019

    Homer2019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    IPhone 14 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 14 pro max
    Stort tack.
     
  2. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Tog även med refunder 2,5% men tveksamt om den går igenom.
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Spännande, hoppas dom får in dom i början på veckan så man kanske kan få den sent nästa vecka som senast
     
  4. Homer2019

    Homer2019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    IPhone 14 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 14 pro max
    Jag orkade inte vänta på långa leveranstider, så beställde en fenix 7x shapphire kolgrå av xxl. Skulle ta 1-2 dagar. Fasen blev sugen på fenix med titanarmbandet, får se om man kan hålla sig :)
     
  5. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Skriv gärna intryck när du fått den. Framförallt hur du upplever skärmen. Har läst flera som skriver att den har sämre kontrast än 6 serien.
     
    Homer2019 gillar detta.
  6. Homer2019

    Homer2019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    IPhone 14 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 14 pro max
    Hämtade nyss ut klockan.

    Det första man märker är att klockan känns lättare än min Fenix 6x shapphire. Väldigt bra flyt när man scrollar samt skärmen känns ljusstark. Klockan har tappat pulsen några ggr, är väl iof för att jag har Tattoo på arm, hand. Inga superstora uppdateringar, men alltid kul med nytt..

    Har skickat mail till garmin ang pulsmätning som försvinner, dom hade samma bekymmer med 6:an. Frågade om dom jobbade på en uppdatering. Sålde min 6:a igår, annars hade jag nog skickat tillbaka denna.
     
    Last edited: 1 feb 2022
  7. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Lämnade tillbaks Epix 2 safir och kör nu på 7xSS carbon grey. För mig är epix för liten, sen känns det som att titta på en galaxy watch och det är inte det jag söker. Men det passar säkert de flesta. För mig at fenix skärmen helt perfekt. Den inbyggda ficklampan har jag haft nytta av flera ggr sen jag drog igång klockan igår kväll. Gillar bättre att ha vit bakgrund när jag tränar, vilket inte är att rekommendera på Epix. Touch och allt i övrigt funktionsmässigt är exakt samma på fenix 7 och epix. Märker även av att den känns lite smidigare/lättare än både Fenix 6x och Tactix Delta som jag hade innan detta.

    Ser inte att pulsen tappats nångång. Sov med klockan och det finns inga gap. Får se när jag springer i e.m om pulsmätningen får problem, men inget såhär långt.
     
    BigF och msandstedt gillar detta.
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hahahaha, tillbaka till 7X alltså :D

    Hur upplever du skärmen då ?
    Själv tycker jag den ser bra ut på videos jag tittat på men du var ju lite orolig för 7:ans skärm
     
  9. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    :cool: Tycker skärmen är mkt bra, men visst är reflektioner mer påtagligt på denna än på 6x. Närmare 6x safir än 6x pro solar. Sen blir även solar-ringen mer synlig när den är dubbelt så tjock som på 6x pro solar.
     
  10. Homer2019

    Homer2019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Telefon:
    IPhone 14 pro max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 14 pro max
    Tror att jag har bekymmer med pulsmätningen eftersom jag har tattoo där, funkade bra med 6:an efter dom gjorde en uppdatering. Så hoppas på en uppdatering från garmin.
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har ju idag en 6X sapphire så kanske inte märker just det men jag tycker det är synd att man tvingas ha solar bara för att man vill ha sapphire. Ringen kommer ta en stund att vänja sig vid misstänker jag
     
  12. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Då kan jag nu meddela att även denna fått åka tillbaks. Skärmen är det stora problemet. På kvällen funkar det bra, men nu under dagen höll jag på bli galen på att exakt allt i ett ljust rum reflekteras i skärmen. Är som att ha en spegel på armen. Så har man problem med detta kan iallafall jag inte rekommendera denna klocka. Blev riktigt besviken. Jämförde den med min frus f6solar och skillnaden är för stor. Även den dubbelt stora solar ringen stör, även i den reflekteras saker.
    Är det ingen som köpt F7x solar utan safir? Är intresserad av hur den upplevs men jag hittar ingen info om den alls knappt. Så då får det bli en Epix 2 safir iallafall, ska komma imorgon och jag får ge den en ärlig chans denna gång.
     
    greenjuice och bernard gillar detta.
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Såg en youtube video häromdagen som sa/visade att det är mindre reflektioner i 7:an jämfört med 6:an så dina observationer var ju oroväckande…Att ringen skulle vara störande förvånar mig inte alls, synd som faan att man inte kan köpa sapphire utan solar, hade valt en så alla dagar i veckan. Har inget behov av den extra tiden solar ger med tanke på att det är ca 28 dagars batteritid utan.

    Får se hur jag upplever min när den väl kommer, kanske blir att skicka tillbaka den vilket vore väldigt synd då jag inte hittar någon liknande utan solar/sapphire.
     
  14. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ja jag trodde inte det skulle vara så påtagligt med reflektionerna. Vet att DC rain....sa i en av Fenix reviewerna att safiren är lite mer dimmad. Skärmen i dagsljus är för mig riktigt svår att se. Körde Tactix Delta safir tidigare och den lider ju lite av samma problem, men inte i närheten.
    Vad tycker ni övriga med 7/7x safir solar? Min fru har nu beställt en standard 7a utan solar eller safir solar, så det blir intressant att se den när den kommer.
     
  15. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Min fru fick hem en standard 7a igår, den skärmen är riktigt bra, till och med bättre än hennes 6 pro solar.

    Denna YT från chase the summit förklarar problemet ganska bra, där ser man även problemet.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=SCPKxgJoXkA
     
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    För mig personligen så ser jag inget problem med det. Har inte fått min 7X sapphire/Solar än men tror inte detta blir ett problem för mig. Ser allafall mervärde i att ha sapphire över att inte ha det
     
  17. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Blev en uppgradering även för min del men beställde faktiskt direkt från Garmin. Blev en 7X Sapphire Solar med silvrig boett och läderarmbandet. Jag har idag en 5x sapphire med grå boett som jag egentligen tycker är rätt trevlig utseendemässigt men en ny 7X med motsvarande färg hade blivit för lik. Kul med lite nytt. Tyckte dessutom det var rätt snyggt på den tiden man hade en 3HR med silvrig boett.

    Var sugen på en Epix när jag först såg den men tappade intresset helt när den bara fanns i 47mm. Eller som jag sa till kompisen "Synd den inte finns i herrmodell"...haha. Förlåt.. Med min vanliga tur släpps den väl snart med 51mm men nåja. Den dagen den sorgen. Gillar stora klockor.

    Kan väl tillägga att jag inte fått klockan ännu men är sjukt spänd på att se den IRL. Hade kanske inte valt att uppgradera om jag har en 6X men nu känns det aktuellt.

    Ett rätt flummigt inlägg men det får ni leva med. Trevlig helg!
     
  18. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    @boltis@boltis Verkar vara samma som jag beställt men jag beställde från stjarnurmakarna.se

    Garmin Fenix 7X Sapphire Solar 010-02541-19

    Anmäler du dig till deras nyhetsbrev så får du 10% på första köpet vilket gör att du betalar 10619:- för den klockan
     
    boltis gillar detta.
  19. boltis

    boltis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    182

    MINA ENHETER

    Ja, gjorde faktiskt det. Avbokade från Garmin direkt och tog det på Stjärnurmakarna. Kanske förlorar någon dag gissningsvis men kanske kan vara värt det för pengen man sparade. Tack!
     
    bernard gillar detta.
  20. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Puttesson, iterva och bernard gillar detta.