Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är intressant hur många kinesiska märken som nu kommer, främst bland elbilarna. Idag slöt Xpeng avtal med Bilia: XPENG sluter avtal med Bilia

    Dessa märken tror jag nu har en närvaro i Sverige/Norden:

    Tror ni vi kan se en liknande utveckling som bland hemelektroniken, där flera kinesiska aktörer tar över marknadsandelar från de som traditionellt haft dem?

    För bla. telefonerna var ju strategin att lansera modeller med lägre priser än konkurrenterna utan att tumma allt för mycket på egenskaperna, och på så vis sätta varumärket på kartan, för att sedan så sakteliga avancera till mer påkostade produkter med högre marginaler.
     
    Last edited: 10 feb 2022
    DanielÖ gillar detta.
  2. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tufft! Skoj med Xpeng och Bilia och att de kan komma igång. Jag tror dock det kommer ta en stund innan de säljer några mängder med bilar.

    Xpeng och Nio t.ex. har i alla fall inte jag sett någon marknadsföring här hemma som gemene man kan tänkas ha sett också.
    Ge det ett par år så tror jag det ser riktigt annorlunda ut bland vilka elbilar som körs runt på våra vägar.
    Inte en chans att de traditionella till delarna inte kommer tappa med tanke på vad som kommer från Kina nu. Jag har dålig koll på prisbilden på dessa bilar, men inköpspriset är ju bara en liten del av det hela. Totalkalkylen är betydligt mer intressant jämfört med motsvarande fossilbil, då lär troligen inte skillnaden vara så mycket till fördel för fossilbilen längre.

    Ju fler elbilar desto roligare tycker jag, men då vill det till att fler än Tesla utökar antalet laddplatser längs vägarna.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är säkert bara början. Xiaomi påstår att de skall ha massproduktion av elbilar redo till 2024, så det blir nog många fler märken inom en rätt snar framtid. Blir kanske inte helt lätt att orientera sig bland alla dessa nya tillverkare som konsument bara :)

    Därefter blir det väl någon typ av konsolidering mellan vinnarna/förlorarna får man förmoda, som man sett bland tillverkarna av bilar med förbränningsmotorer de senaste åren.
     
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 230
    Mottagna gillanden:
    1 201

    MINA ENHETER

    Jag är mest orolig för hur det blir med uppdateringar av mjukvaran på alla märken. Det är bara att kolla på hur det ser ut vad gäller mobiltelefoner och särskilt de kinesiska märkena.
     
    stelex, Zawaq, DanielÖ och 1 annan gillar detta.
  5. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jo, det är en sak att ha en plan för massproduktion, men de ska gärna ha någon som köper bilarna också.

    Jag skulle själv inte köpa en bil från Xiaomi i första taget. Superbra på konsumentelektronik, men bilar kräver ju en del annat som de inte är direkt kända för.

    Xpeng och Nio har för min del mognat en del och jag har nu kunnat tänka tanken på att köpa en. Men då har jag till skillnad från andra följt dem båda i åtminstone ett par år redan.

    Gällande uppdateringar är det ju superbilligt också. Tror Tesla satt standarden för för andra att följa, och kunderna förväntar sig ungefär samma takt och omfattning. Vissa kommer säkert klara det galant, men jag tror att de som klarar det är inte de traditionella tillverkarna som t.ex. VAG och Volvo osv.

    De som kommer lyckas bäst är de som är "födda" som elbilstillverkare (läs, inte BMW och Toyota) tror jag.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror Kina märkena kommer ta över bil marknaden mycket snabbt.. Tror de gammla märkena kommer tappa bollen väldigt snabbt.

    Det enda de behöver göra är vad Kia gjorde.. De insåg vem fan köper en syd koreansk bil?
    Jo man erbjuder 10 års nybilsgaranti så det är vad mg och andra behöver göra för att man ska våga köpa en Kina bil. Även ncap betyg är av stor vikt här i EU. Kina bil är väl något man annars förknippar med dålig säkerhet tror dock det inte stämmer längre...
     
    DanielÖ gillar detta.
  7. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Tror du har rätt i ungefär allt du skriver.
    Se bara garantierna som Tesla och Polestar ger, 8 år eller 16000 mil (vilket som kommer först).

    Just Tesla Model 3 har också fått full pott i krocktester så säkerheten är ju bra åtminstone i dem.

    En av myterna är ju att man måste batteri typ var tredje år, vilket är just en myt. Teslas batterier ska ju hålla en miljon miles, ca 160000 mil. Dit kommer jag nog inte komma men har sett bilar som gått runt 80000 mil och är Still going strong.

    Kommer de andra med liknande garantier, om de inte redan har det så får de gamla tillverkarna det snabbt svettigt.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Kina bilar kommer bli de första med byds blad batterier vilket gör överlägsen räckvidd och säkerhet.. Blir svårt för Audi och merca osv att konkurrera med kineserna... Som annars inte kan bygga lika bra bilar.. Men el vbilsr är betydligt enklare konstruktion.. Mindre delar.. Och billigare att tillverkare.. Alla batterier tillverkas i Kina även där har kineserna en fördel... Mg.. Xpeng... nio osv detta är bara början.. Kinas motsvarighet till tesla är byd så vi får hoppas att de kommer hit. Anledningen att vi ser alla dessa kinesiska märken nu är att Kina likt Sverige gett bidrag till de som köper el bil. Dessa har nu tagits bort vilket gör det svårare att sälja bilarna i Kina som fortfarande har premium prislapp. Så nu behöver de sälja utanför Kina.
     
  9. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

    Ja,Kia är ju väldigt bra bra garantier, skulle jag handla en elbil så skulle det vara en med lång garanti och service verkstad i närheten där jag bor
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja.. Men man får läsa de filstilta då... De primära är ju garantierna på batterierna... Garantier för rost känns ju extra viktigt på Kina märkena..

    Jag hoppas bidragen för köp av el bilar tas bort. Går inte sälja el bilar idag utan dess bidrag. Låt den fria marknaden styra. Staten uppmuntrar alla att gå över till el bom samtidigt som vi har problem med kapacitet i El näten pga att vi skattat fullt fungerande kärnkraftverk till döds.

    Det irriterar mig något grymt med bonus malus att jag var 3e månad måste finanserna en el bil köpare med ca 3500 kr.
     
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

    Speciellt när dom säljer bilen vidare utomlands direkt
     
  12. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    man måste äga bilen i 6mån innan man får "skatten" tillbaka
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    nu börjar dessa bilar hitta tillbaka till Sverige igen från Norge :-)
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 205

    MINA ENHETER

    Vitsen måste väl vara att vi ska behålla bilarna i Sverige
     
  15. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Svensk miljöpolitik när den är som bäst
     
    iterva gillar detta.
  16. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    enligt mig så skulle premien betalas ut efter 6mån,men att bilen EJ får gå på export
     
    polar590 gillar detta.
  17. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    pengarna för 2022 är redan slut, o nu måste regeringen höja skatterna IGEN(nyregg av bilar +1710kr från juli 2022)
     
  18. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Tanken med bonus/malus systemet var ju att det skulle vara mer eller mindre självfinansierat i längden. Men då malusbilarna betalar under 3 år så kommer pengarna inte i samma takt.
    Sen vet jag inte hur försäljningsutvecklingen har blivit och hur det påverkat bonus/malus.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Dom borde ge sig på alla utländska lastbilar som kör på smutsig industri diesel istället...

    Som tur är blir de ny regering snart då får. Vi hoppas de lägger ner dumheterna..
    Lägre bränsle priser vid pump är redan utlovade... Men när 1 liter diesel kostat 25 kr i vissa delar av landet då är det illa.. Och inte undra på att illegala bränsle depåer med rysk industri diesel ökar.
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 490
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    I Lettland kostar diesel fortfarande omkring SEK15:50 litern.
    Nu har jag inte kollat just ikväll - oljepriserna rusar på börsen just nu +5%).

    Och man kan köpa matolja för c.a. SEK 16:50 litern, inkl. moms 21%.
    Valfri rysk eller ukrainsk solrosolja. :P
    Eller tysk(?) rapsolja.
    Det är väl prima "biodiesel" eller hur?

    Kanske man får driva sin diesel generator på rysk solrosolja för att ladda sin kinesiska elbil om elnätet går ner pga ryssarna stryper gasen till EU? :cool:
     
    Last edited: 11 feb 2022