[Telia] 5G-tråden

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 24 maj 2020.

Taggar:
  1. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    325

    MINA ENHETER

    vilka tog du?
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Tre blev det
     
    Matte1976 och mm_3 gillar detta.
  3. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det här är rätt tråd att fråga i, men jag är relativt ny här....
    5G är på g här i centrala Göteborg och jag funderar på att klippa min fasta lina.
    En kompis använder redan en mobil ansluten till en ASUS-router som modem och får mellan 100 och 200 Mbit/s via 4G. Nu har han pratat om att skaffa en 5G-telefon att använda som modem istället.
    Finns det några nackdelar/risker med att använda en telefon som modem istället för ett "riktigt" modem?
    Och hur lättspårad är man när man surfar via mobilt bredband? Jag har för mig att jag läste nånstans att mobilnumret alltid skickas med i datapaketen. Stämmer det och bör man i så fall använda VPN konstant för att minska risken att bli allt för lättspårad?
     
  4. Full tomte

    Full tomte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Personligen föredrar jag fiber då det är pålitligt och alltid håller hastigheten, men såklart fungerar ju 4G och 5G som bäst i en storstad som Göteborg (hos mig suger 4G). Jag känner ju inte till vilka priser just du har men för mig är det billigare att t ex: Köra hallon 99kr 4GB surf /mån + Bredband2 100mbit 359kr /mån totalt 458kr /mån. än att ha fri surf för 589kr /mån och ännu dyrare om du ska ha två simkort. Fördelen blir ju såklart att du kan ta med dig nätet överallt där du har täckning.

    Ja, du kan bli lika mycket spårad på ditt fasta bredband som på ett mobilt bredband. Du kan bli förknippad med ditt mobilnummer likaså fasta bredbandsnummer, alltså IP-adressen. Om du inte vill att din internetleverantör ska se din datatrafik så kan du istället låta en valfri VPN leverantör se den.

    Den enda nackdelen jag kommer på nu med att ha din telefon som modem blir ju att du snabbare sliter ut batteriet på den.
     
  5. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Att gå över att bara använda 4G/5G är ju lite beroende på vad du använder internet till.
    Daglig surf så spelar det ingen roll vad du har, men Streaming, spel skulle jag nog behålla det fasta ett tag till.
    Kapaciteten i en basstation är inte obegränsad och ju fler som streamer etc. desto mindre resurser får alla.
    Nackdelen är att batteriet kommer inte hålla så länge, likaså komponenterna eftersom du kommer ha en högre användning än normalt.
    Bästa är att använda ett modem, det börjar kommer fler o fler 5G modem nu som klarar mmwave etc.


    I vanliga IP paket skickas inga telefonnummer med, det är bara IP adressen som finns i paketen.
    I SIP signalleringen för VoLTE finns dock både telefonnummer och IP adress i paketen.
    I layer3 signalleringen mellan telefon och nät finns inget telefonnummer eller ipadress i paketen.
    En VPN är alltid rekommenderbart att använda om du vill minska din spårbarhet.
     
  6. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Om 5G-nätet är bra på platsen (testa först) så fungerar det som ett utmärkt alternativ. Men det krävs i princip ett obegränsat abonnemang. Och jag skulle inte köra det via mobilen utan skaffa en 5G-router.
     
  7. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Problemet är ju att många av de 4G-routrar som säljs klarar klart lägre överföringshastigheter än flera år gamla mobiler och dessutom är betydligt dyrare. Frågan är om det inte blir billigare att använda en telefon som modem? Det är kanske samma för 5G - de modem jag har sett är snordyra. Det jag har funderat på är att använda en separat telefon som modem.
    Jag har redan ett obegränsat abonnemang så det är inget problem.
    Det vore intressant att få veta varför du inte skulle köra det via mobilen utan skaffa en separat 5G-router. Kan du utveckla ditt påstående?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Historiskt så har inte hårdvaran eller mjukvaran i telefoner varit anpassad för att användas konstant som hot spot. Sällan har jag sett särskilt bra hastighets tester eller kommentarer om allmänt användande över längre tid. Det blir helt enkelt långsamt (ex hackigt vid streaming/lite mer belastning än vanligt surf) och mjukvaran brukar i många fall vara anpassad så att när dom enheter som använts går i viloläge så stängs även hot spot anslutningen ner. Så nästa gång du vill ansluta så behöver du gå in i inställningarna i telefonen och aktivera det på nytt. Misstänker en del i ekvationen är att telefonerna gör detta för att hålla ner värme och batterianvändningen. Och värme gör ju att enheten börjar gå ner i hastighet för att skydda sig från överhettning. Och när den går ner i hastighet så påverkar även det den totala kraften som finns tillgänglig i enheten. Med andra ord den blir långsammare. Men som sagt är man medveten om att det nog inte kommer att vara en sömnlös upplevelse på samma sätt som ett fast bredband är eller bredband med router och bara använder sitt internet för surf så kan detta alternativ fungera.

    Nu är det snart ett par år sen jag behövde använda en Android telefon som hotspot så funktionen med att hålla anslutningen vid liv trots att ingen använder det kan ha ändrats sen dess. Eller iallafall finnas en möjlighet tvinga den vara aktiv 24/7. :)

    Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att leva med ett internet hemma där allt går via en telefon. Ser inga som helst scenarion där jag skulle säga att det är en bra lösning, eller ens att föredra. Men det är jag det. :)

    Lycka till oavsett!
     
    Last edited: 11 feb 2022
  9. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Jag gör allt utom att spela och kommer i så fall att använda en separat mobil för detta.
    Jag har en flera år gammal mobil och får minst 100/25 Mbit/s och en ping som alltid ligger under 20 ms när jag kör Speedtest på den i 4G-nätverket så det skulle kanske t.o.m. funka med att köra det på 4G. Jag kan spara 350 kr i månaden på att klippa den fasta linan och ett år av denna besparing borde räcka till en billig 5G-telefon att använda som modem.
    Nu tänker jag inte använda mitt offentliga telefonnummer för detta, men det känns som att man är mer synlig när man använder mobilt bredband än fiber.
    Jag vet inte om det har ändrats, men det är inte länge sedan som webbsidor verkar ha kunna ”sett” telefonnumret för dem som besökte sidan från en mobil. Extremfallet var ju den halvkriminelle typ som startade en mobil porrsajt, kollade upp dem som använt sidan via deras telefonnummer och sedan skickade brev där han hotade användarna att outa dem om de inte betalade en avgift för användningen:
    Skickade porrfakturor – döms till fängelse
     
  10. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Ja, routrar med en viss mobilprestanda är oftast dyrare än motsvarande prestanda i en mobil. Men en 5G-mobil är inte gratis den heller.
    Stabilitet. Möjlighet till inkoppling av externa antenner.
     
  11. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Men då använde du ju både telefonens datamottagning och Wi-Fi-funktion? Jag tänker bara använda datamottagningen och låta min router sköta resten.
    Jag har också tänkt vilolägestanken, men det verkar finnas appar som kopplar upp igen automatiskt om man tappar datadelningen med routern.
    Jag får väl helt enkelt testa och se hur det funkar med 4G först.
     
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Jag skulle nog titta på en äldre 4G router isåfall än en äldre telefon då risken är att den kommer ge upp ganska fort, antingen mjukvaruvis eller hårdvaruvis.

    Som sagt så är det bara i SIP signalleringen ditt telefonnummer syns och denna trafiken är krypterad, dvs det är bara core SIPserver och din IMS klient som vet vad det står i meddelandet.

    Den här snubben som skickade knasigheter verkar ha köpt uppgifterna från operatörerna.
    Det räcker således med en ipadress och fejkat "bevis".
     
    iterva gillar detta.
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Det är ju klokt. Då vet du ju med säkerhet hur det fungerar för ditt ändamål.

    Edit: Återkoppla gärna när du gjort det. :)
     
  14. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Jag kan spara 350 kr/månad genom att klippa den fasta linan Ett års besparing borde räcka till en 5G-mobil.

    Jag tror inte att stabiliteten är ett problem här eftersom jag får minst 100/25 Mbit/s och en ping som alltid ligger under 20 ms när jag kör Speedtest på min 4 år gamla mobil i 4G-nätverket.
     
  15. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

  16. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Det blir du kanske tvungen till om fem år..... ;)
    Jag minns när ADSL kom och hur stabilt det var jämfört med de gamla modemen.
    Kan du ens beställa ADSL idag?
    Det är dyrt och krångligt att förlägga infrastruktur under jord och det mesta i den vägen kommer att fasas ut.
    /Boomer
     
  17. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Skillnaden är ju att fiber är scalable genom att byta dosan på vägen. ADSL hade sina begränsningar pga koppar. Gigabit blir standard snart och man kommer börja sälja Terabyte hastighet. Sen är mobila lösningar inte så stabila, se starlink, majoriteten av maskinerna är nu rymd skrot pga solvind.

    Sen får hushållet äga nätet efter 20 år och då blir det väldigt billigt per månad. Att hypa upp för ny teknik är inte nödvändigt och ingen kommer bli avundsjuk över 5G.
     
    Last edited: 12 feb 2022
    Matte1976 och MultiMan gillar detta.
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    900
    Mottagna gillanden:
    1 452
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jämför du 100 år gamla kopparkablar avsedda för lågbredbandigt tal med modern fiberoptik? Vem skulle vara tvungen att plocka bort sin fiber och varför?

    Jag kör fortfarande VDSL som fungerar fantastiskt bra i gamla luftledningar från 1960-talet, men eftersom man nu bygger ny fiber så hoppar jag givetvis på framtiden. Trådlöst kommer inte kunna erbjuda samma bandbredd eller störningsfrihet som optofiber. Redan idag ligger det nära den fysikaliska gränsen för vad som är möjligt att överföra vid en viss frekvens och bandbredd, därför man ökar antalet kanaler, lägger till ny teknik som 5G för att bättre utnyttja den grundläggande tekniken.
     
  19. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    9

    Det var bara ett retsamt svar på ett kaxigt påstående.
    Det är väl så att man i många fall har byggt på befintlig teknik eftersom det har blivit billigast och fungerat tillräckligt bra? Du själv använder ju VDSL som är en vidareutveckling av ADSL och så vidare.....
     
  20. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Hur ofta fungerar 20 år gammal teknik bra för dagens behov? Det mesta i teknikväg blir gammalt på några år även om man från början ansett att det kommer att täcka alla behov under massor av år.

    Jag hypar inte upp för ny teknik utan är intresserad av en smidig helhetslösning som funkar tillräckligt bra för mig. Och jo, jag bor i stan och har redan en mycket stabil 4G-uppkoppling.
    Förresten, om du inte gillar när andra "hypar upp för ny teknik" borde väl det här definitivt vara fel sida för dig? ;)