Är det många som haft liknande problem med Samsungs support?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av GATUPLAN, 12 feb 2022.

  1. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag är en stor Samsung fan. Men det är väldigt klyddigt med :Samsung Sverige kundtjänst etc.
    Jag har alltid haft en telefon med microSD. Det har man tagit bort och det vet alla hm förutom "Samsungs tekniska supporten".
    Dagen efter premiären på S22 serien ville jag ha lite info inför köpet.
    Jag ringer till Samsung och frågar om olika möjligheter med lagring. Det är nog bara S22 ultra som kommer med stora hårddiskar och priset närmar sig 20.000kr sedan ställde jag enkelt fråga: "vilka möjligheter har man att utöka minnet eller lagra om minnet i telefonen inte räcker till etter ett tag?" De nya kameror tar video och bilder som kan ta en del plats. Många på Samsung nämner iCloud och då svarar jag att det är en Iphone produkt och jag vill inte ha det...
    Jag blir bollad mellan olika avdelningar på Samsung support. Ingen har koll på ngt trotts att det är dagen efter den stora premiären och många kunder vill ha svar på sina frågor inför köp.
    En tjej på supporten hade troligen så dålig headset och det bara prasslar i bakgrunden så jag inte hör ett enda ord. Jag fick ringa flera ggr om och om igen tills jag får prata med någon annan.
    Sedan blir hag hänvisad att prata med "teknisk support".
    Där envisas en agent att jag kan spara allt på "SD-KORT". Hon menar nog "microSD" och jag försöker förklara för henne att det är borttaget från Samsungs telefoner sedan S21 serien och s22 har inte det. Nej hon påstår att S22 och även andra telefoner har "SD-KORT". Efter mkt om och men så säger hon: "Vänta jag ska fråga mina kollegor".
    OCH DÅ GLÖMMER HON ATT SÄTTA SAMTALET PÅ PAUS. Jag hör hela samtalet mellan henne och hennes kollegor där hon härmar mig, säger typ "kunden säger bla bla bla" ( just: "bla bla bla" hör jag flera gånger) sedan hör jag mycket annat som inte vill skriva här! Det är fler personer där i samtalet och ingen säger ifrån...
    När hon var klar då sa jag till henne att jag hört hela samtalet och att jag drygt 49 år gammal och är ändå en "offentlig person" på ngt sätt och det känns inte behagligt och tryggt att få veta hur kunder behandlas och vad som pågår bakom luren.
    Hom säger att hon inte menar så". Jag frågar bara: "Vad menar du om du säger ... ... ... ..."?

    Tyvärr.
    Jag ringde sedan tillbaka självklart vill man inte att fler kunder ska uppleva detta. Samtidigt som jag inte vill att saker ska pågå bakom ryggen på kunder dessutom har jag haft många olyckliga samtal i rad. Att Samsung tekniska support ska påstå att dagens telefoner ska ha plats för SD-KORT eller liknande är dåligt...
    Jag blivit erbjuden en voucher - ingen nytta av den i detta fall. De har lovat mig att en chef kommer att lyssna genom samtalet, men de kan inte lova mig att den chefen ringer till mig.

    Lösning?
    Jag kanske kan övergå till Sonys Xperia ultra eller någon av de öite billigare modeller då ultra kostar typ 25.000kr....?
    Då kommer jag att avvakta några månader tills Sony släpper helt nya modeller.
    Det gör jag framför allt pga microSD...
    MEN jag är orolig om jag kommer att gilla Sonys menyer etc?
    Jag älskar Samsungs produkter och lätthanterliga telefoner. Kommer det att bli stor skillnad på en Sony?
     
    RuffyMan, MultiMan, Stemag64 och 3 andra gillar detta.
  2. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Beklagligt men inte förvånande. Jag anser att Samsung har en av dom sämsta kundtjänsterna, alla kategorier.

    Dels är dom helt okunniga om Samsungs produkter, dom lovar att dom ska att återkoppla men man hör aldrig från dom mer, ingen har befogenheter att ta beslut, långa, jag menar emellanåt EXTREMT långa köer.

    Finner det smått otroligt att ett så stort företag har så dålig Support. Kolla bara på Apple o jämför.

    Frågan är vad samsung tar in för personal? Jag misstänker att dom betalar riktigt uselt till riktigt dåliga villkor vilket gör att dom personerna som hör hemma på en kundtjänst INTE jobbar på samsung
     
    RuffyMan, Stemag64, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kan vara missförstånd då interna minnet kan vara mountad som SDcard
     
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Menyerna och så ser ganska annorlunda ut men jag tror det mesta är vanesak. Mest i början man är inne i menyerna och grejar.
    Hemskärm och så kan man ju få någorlunda lika.
    Stöd för MicroSD-kort är det nog bara Sony som har kvar på sina dyrare modeller.

    Angående Samsung support har jag bara varit i kontakt med dem några gånger när jag velat lämna tillbaka en produkt. Gick bra för mig, men det är ju en ganska enkel process

    Aldrig varit i kontakt med deras tekniska support så vet inte riktigt hur de är. Brukar fråga här eller läsa på andra forum om de något som strular.
     
    Kristy gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det var ju märkligt att kunskaperna om produkterna var så låg. Det minsta man kan begära är väl att de känner till huruvida telefonerna har microSD-kortplats eller inte, eller att det i alla fall finns dokumentation tillgänglig för att svara på vad som borde vara vanligt förekommande frågor.

    Om du väljer att spara videon i HEVC-format så kan du spara en del plats i alla fall, särskilt vid 4K-inspelning. Har du sedan Google Photos-synken aktiverad, som ingår om du har ett Google-konto, så kan du ladda upp 15GB där utan avgift. Annars kan du kika på vad molnlagringen Google erbjuder kostar här om du behöver mer utrymme: https://one.google.com/

    Sony har lite olika format (höjd- och breddförhållandet skiljer sig åt) jämfört med Samsung, men exempelvis Sony Xperia 1 III är ingen dum telefon heller, och har ju som du säger microSD-kortplats om detta är en dealbreaker. Annars finns ju Xiaomi med att välja på.

    Det är ju samtidigt inte helt säkert att Xperia 1 IV kommer att ha en microSD-kortplats, så det finns en liten risk att du blir besviken på den punkten. Trenden har länge varit att tillverkarna bantar bort detta för att spara plats.

    Men finns det någon särskild anledning till varför du behöver spara all video offline på telefonminnet, och inte kan dra nytta av molnlagring för säkerhetskopiering/utökad lagring?

    Främsta skillnaden i mjukvaran är kanske att Sony har ett mer minimalistiskt gränssnitt och inte pumpat in lika mycket funktioner som Samsungs OneUI erbjuder, men det handlar inte om någon större inlärningströskel att bekanta sig med Sonys UI, utan det hela ser relativt likt ut (bägge bygger trots allt på Android). Samsung erbjuder dock uppdateringar över längre tid i jämförelse med Sony, vilket är rätt trevligt.
     
    Last edited: 12 feb 2022
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 155
    Mottagna gillanden:
    4 842
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    RuffyMan, Hatsune Miku, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Medhåll. Så otroligt mycket medhåll.
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har aldrig själv varit i kontakt med deras kundtjänst, men efter vad man läst här på detta forumet kan enkelt sammanfatta den som Tragisk.

    Men sen vet jag inte var du fått priserna 20.000 och 25.000 från, visserligen närmar sig 1TB versionen av Ultran 20.000 (18.300) och 512GB ligger på ca 16.000
    Utöver detta får du ett par Buds Pro samt möjlighet till diverse rabatter och i ditt läge borde det vara god möjlighet till en bra extra rabatt om du väljer en Ultra.
    Normala rabatter är ju dels vad du får om du har ett inbyte + 1500, sen har dom även delat ut 800 - 1000 i rabatt vid anmälan till deras evenemang.
    Så om du står på dig och väljer att själv ta kontakt med en chef kanske du kan göra ett riktigt klipp på en Ultra om du påtalar hur du blivit behandlad av kundtjänst.

    Sen har jag iofs förståelse för om du vill skippa Samsung helt efter hur kundtjänsten uppträtt.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Nu är alla människor olika...
    Men det jag reagerar på i din text är att du ringer till kundtjänsten. :D Att ringa är ju så himla oeffektivt, man måste förklara sitt ärende, kanske för flera personer, säkert sitta i telefonkö i början av samtalet, sen vänta på att någon ska ta fram eller hitta svaret, sen råka ut för risken att det blir missförstånd i kommunikationen när svaret delges dig eller att du glömmer någon detalj i svaret när allt sägs muntligen. En tidsödande process också, som stjäl tid från dig.

    Som alternativ kan man bara gå in på webbsidan och hitta svaret själv, där bör ju alla specifikationer finnas, särskilt för en ny telefonmodell. Alternativt kan man skriva ett meddelande till företaget vilket tar 1-2 minuter att skriva och sen inte behöva ödsla tid på problemet förrän man har svaret framför sig i text. Telefonsamtal kräver ju tio gånger högre koncentration än att bara skriva sin fråga till företaget, tycker jag.

    Kanske bara är jag :P
    Men jag har då aldrig förstått "nyttan" med telefonsupport överhuvudtaget, jag ser bara det som en stor nackdel jämfört med skriftlig kommunikation. Tycker väl också att din text bevisar den poängen, att det inte blir särskilt effektivt och bra att försöka få svar den vägen. Nu vet jag iofs inte hur bra Samsung är på skriftliga svar heller.
    Ska tillägga att jag ringer många samtal i jobbet, dagligen. Så min inställning ovan handlar inte om att jag är rädd för att ringa telefonsamtal eller något. Ibland kan det vara effektivare med telefonsamtal, typ när ögonblickligt informationsutbyte krävs pga hastig händelseutveckling.
     
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Personligen tycker jag det är mycket enklare att förklara sitt problem, och få svar snabbare via telefon än att hålla på o mejla och vänta upp till någon dag innan man får något svar och sedan svara och få vänta någon dag till o så
     
    MultiMan gillar detta.
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Problemet är att deras support inte besvarar mail i särskilt stor utsträckning.
    Lyckas man (mot förmodan) komma fram i deras chat hänvisar de ofta till telefonsupporten.

    Har ganska stor erfarenhet efter att ha kämpat i 16 veckor med att ta mig ur upgrade+. Vill aldrig mer ha med dem att göra efter det. Absolut sämsta upplevelse jag haft som kund hos något företag.
     
    RuffyMan gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 007
    Mottagna gillanden:
    2 114
    Kanske dags att klaga centralt hos Samsung över svenska supporten!

    Jag hittade den här sidan med information över hur man kan få kontakt med Samsung.
     
    Kristy gillar detta.
  13. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Inget missförstånd! Jag frågar tydligt om interna minnet inte räcker till, hur och var utökar jag....
    Svaret var SD-KORT (och då menar tekniska supporten microSD). Sedan var det beskrivning med 2st sim plats där en av dem är till SD-KORT, nej det var inte internet minne någon syftar på
     
  14. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER


    Tack
    Som jag ser har man 200GB och sedan 2TB och ingenting där emellan...konstigt, det är kanske jag som inte hittar.
    Jag är van att ha allting i själva telefonen MEN hur stor är skillnad mellan det och målnlagring?
    Blir det lika enkelt att bläddra i galleriet?

    Synd om nästa generation av Sony avskaffar microSD-kortplats. Vi får se.
    Jobbar natt och en funktion jag använder dagligen är schemalagda SMS, typ skriver på natten och SMSet skickas kl 11 när jag sover. Har kört detta i många år nu.
    Men Sony bör ha liknande funktion?
    Det är säkert mer jag älskar med Samsung som jag inte kommer på just nu.

    Det är en av frågor jag skulle ställa till Samsung kund supporten men efter att de bollat mig mellan olika avdelningar får massa konstiga råd liksom Icloud som flera på Samsung rekommenderar även om jag betonar att jag inte vill ha några Iphone produkter, därefter "SD-KORT" sedan hör jag massa olämpliga ord och komentar "bakom min rygg" när de glömmer att sätta mikrofon på paus och jag hör hela samtalet. Och ändå hade jag rätt på den basfrågan om microSD.

    Tack
     
    Last edited: 13 feb 2022
  15. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tack
    Jag skrivit att priset närmar sig 20.000kr då menar jag Ultra 1TB. (Jag skulle säkerligen lägga ut mer än så då man vill ha några 45W laddare hem/jobb/bil ett vettigt skal etc)
    25.000kr menar jag nog Sonys bästa...
     
  16. GATUPLAN

    GATUPLAN Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    76

    MINA ENHETER

    Tack
    En kundtjänst finns, existerar och då ska det också fungera tycker nog alla.
    Man får ju lön för sin tid och kunskap.
    Jag ställer basfrågor iför ett dyrt köp.
    Blir bollad mellan olika avdelningar och till slut efter många konstiga samtal, slutar det med ett samtal som jag råkar höra pga de inte stängt av mikrofonen och där hör jag en del förändringar, förolämpningar.
    Detta är inte ok.
    Att chatta och mejla är inget alternativ för min del. Inte för många andra heller.
     
    Hatsune Miku, RuffyMan, MultiMan och 4 andra gillar detta.
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Samsungs support är hopplöst värdelös. Felanmälde min ett år gamla TV hos dem i början på december. Fick hålla på och krångla i veckor med flera samtal och de ville ha bilder och filmer på problemet. Till slut kommer en tekniker ut och ska fixa den. Han vänder efter fem minuter då det inte alls var det fel han trodde att det var. Han hade inte fått tillgång till bilder och filmer så det var ett helt annat fel än han hade med sig saker till. Efter ytterligare ett par veckor kommer till slut en ny tekniker och byter panelen i tvn. Kommer hem på kvällen och ska se på tv. Jo felet var fixat men istället fanns det ett nytt. Två stora ljusa partier tvärs över hela bilden samt att de inte monterat ihop den ordentligt. Fick i fingrarna mellan bakstycket och resten av apparaten. De kan inte ens ha testat den efter panelbytet då man såg felet direkt.
    Ringer in till supporten igen. Men de hade ju redan stängt ärendet. Måste öppna ett nytt ärende och nya bilder och filmer - blev måttligt imponerad och riktigt förbannad. Tar flera veckor igen innan det slut kommer en kille och byter panel igen. Den här gången blev det rätt. Men två månaders väntetid och aldrig mer en Samsung produkt för mig lovade jag mig själv. Tyvärr är jag sugen på en S22 Ultra nu men låter nog bli i ren protest :)
     
    Hatsune Miku, RuffyMan och Stemag64 gillar detta.
  18. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 644
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    förstår aldrig varför dom tog bort minneskortplats eller 3,5mm inte så telefoner blivit mindre idag... speciellt när kameror tar stora bilder då kan man lätt fylla internminnet... så kass utveckling.. senaste telefonen för över 10k men den saknar basic funktioner man tar för givet.
     
  19. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Lite kluven när det gäller minneskortplatsen. Visst kan det vara trevligt att kunna stoppa in ett sd-kort och ha som extra lagring, men samtidigt är det väldigt ofta problem med korten som ger upphov till konstiga fel, slö telefon osv. Borttagningen av 3.5mm-kontakten är dock helt vansinnig, hatar att endast kunna v'lja mellan att köra trådlöst eller förstöra USB-kontakten.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag har också dåliga erfarenheter av deras support, även via mejl och chat. Det verkar som att dom som sitter där inte har nån som helst koll på sina produkter. Jag har ställt konkreta frågor om både min Note 10 + och min galaxy S3 frontier angående uppdateringar, småfel mm. Har aldrig fått hjälp eller nått vettigt svar. bara typ: prova en systemåterställning eller lämna in den för rep. (trots att jag skriver att jag redan gjort en systemåterställning) Man blir bara runtbollad tills man ledsnar känns det som.