Samsung Galaxy A52 / A52 5G - allmänt

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Swedroid, 15 mar 2021.

  1. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Ganska konstig funktion om du frågar mig . Men visst de är ju alltid bra med valmöjligheter :)
     
  2. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ty
    Tydligen ska det vara bra för batteriet att inte ladda det fullt. Den här funktionen med begränsning till max 85% hade min Tablet S7+ sedan tidigare så det var bra att få det även till mobilen. Använde en lite sämre fungerade app för det tidigare men nu slipper jag den. :)
     
    Dekaze gillar detta.
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Den funktionen är mycket bra att ha. Eftersom batteritiden har blivit så bra som flera dagar nu så behöver man inte alltid ladda till 100%. Att stoppa vid 85% förlänger livstiden på batteriet om man inte behöver ha maximal batteritid som för mig är över två dygn. Jag laddar bara till 100% om jag är osäker på hur det blir med möjligheterna att ladda den kommande tiden. Dessutom ser jag till att telefonen inte ligger fulladdad någon längre tid.
    Nu går laddningen så fort att man inte behöver ladda på natten längre. För om man laddar när man sover riskerar man att telefonen ligger laddad till 100% de sista timmarna innan man vaknar, om man inte har begränsat till 85%. Tester visar att desto längre tid ett li-jon batteri är fulladdat desto fortare avtar förmågan att ta emot full laddning.
     
    jsg101 och Dekaze gillar detta.
  4. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Själv är jag en person som alltid laddar till 100% men laddar inte över natten längre då det inte finns behov för det . Laddar inte heller varje dag . Klarar mig typ 2 dagar utan att ladda . Och gällande det här med att begränsa batteriet känns ju lite som att dra ner prestandan på sin mobil redan från inköp . Att batteriet blir sämre över tid får man räkna med ,men de är kanske om 3 år man börjar märka av det och känner jag mig själv då har jag nog en ny telefon då ;) men som sagt det är väl bra med flera inställningsmöjligheter ,bara en som inte faller mig i smaken :)
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu finns den i både weblager och butiklager hos Netonnet i alla fall.
     
    Dekaze gillar detta.
  6. reallyawesomemark

    reallyawesomemark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Detta är en viktig poäng. Det kan bli så att du A. Laddar fullt alltid och efter tex två år när du byter mobil så är kapaciteten nere på 85% ELLER B. Du ställer in max 85% och i praktiken får du ett halvdåligt batteri ända från början. Om du dessutom oftare tömmer batteriet helt, eftersom du aldrig går över 85%, så sliter tömningen i sig på batteriet (särskilt vid hög belastning som tex spel). Ingen kan säga vilket som är värst, det beror på många parametrar.

    Det kompliceras av att det är svårt att förutse hur mycket snabbare ett batteri degraderar av fulladdning. Har man otur är batteriet kass inom ett år. Detta kan bland annat förklaras av: 100% på telefon A kan nämligen motsvaras av 94% på telefon B och 105% på telefon C (dvs alla visar 100% men batteriet laddas i praktiken olika mycket). Det beror också på exakta kemin i batteriet osv osv.

    SÅ... Själv uppskattar jag att inställningen finns. Kan ladda snabbt och så ofta jag vill utan att fundera på slitage. Och om ett år kanske jag stänger av funktionen. Det är för övrigt så många elbilbatterier funkar. De är cappade från början och tillåts utnyttja mer när de åldras. Kan på så sätt bibehålla den upplevda kapaciteten länge.
     
    AndliN gillar detta.
  7. AndliN

    AndliN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2018
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Hallon, Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Telia
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro Max
    Telefon 2:
    Apple iPhone XR
    Platta:
    Apple iPad 9th Generation
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra, Google Nest Audio, Google Nest Mini
    Är sugen på att beställa en A52s 5g. Är det värt dom extra pengarna för modellen med 8GB ram eller är det fullt tillräckligt med 6GB? Det extra minnet är inte viktigt för mig.
    För och nackdelar? Hur resonerar ni som köpt denna mobil?
     
  8. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    För mig räcker 6 GB utmärkt så 2 GB ytterligare tycker jag kvittar. Har haft lurar före denna med 8 gb och märker inte att det inte skulle räcka med 6. Jag har under minst tio års tid köpt topplurar av olika märken, men har nu upptäckt att mellanklassen räcker bra när de är så bra som A52s!
     
    KTM, Janne303 och AndliN gillar detta.
  9. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Min A52 5G har börjat bryta telefonsamtalen av sig själv. Oftast efter 15-20 min men någon gång redan efter 5 min. I regel har jag högtalaren på när jag ringer lite längre samtal.
    Någon som upplevt samma sak?
     
  10. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Själv har jag en med 6gb och tycker de verkar räcka gott och väl för min användning. Men visst beror ju hur pass stor prisskillnad det är med . Kanske är ett bra pris just på 8gb modellen nu ? Om inte så hade jag kört på 6 gb :)
     
    AndliN gillar detta.
  11. Dekaze

    Dekaze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    Samsung A52s

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung A52s
    Inget som har har upplevt faktiskt. Dock ska dr tilläggas att jag väldigt sällan just pratar över telefonsamtal och när de väl sker så är det rätt korta samtal så :)
     
    Janne303 gillar detta.
  12. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har oftast flera långa samtal varje dag, mellan 30 och 60 minuter och jag har inte märkt något av detta. Vad har du för operatör? Det beror nästan aldrig på telefonen att samtal bryts utan på växlande mottagningsförhållanden och det kan förekomma hos alla operatörer.
    En sak jag har märkt är att LTE-samtal (VoLTE) har blivit så opålitligt att jag har kopplat bort detta. Men det gäller alla telefoner här, inte bara med A52s.
     
    Föredetting gillar detta.
  13. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Jag och mina anhöriga kör med Fello. (Det framförallt med dessa jag pratar länge). Det inträffar även när jag pratar med andra personer med andra operatörer, men de allra flesta häromkring är i Telias nät. Jag bor en knapp kilometer från masten så mottagningen är perfekt. Alla fem pinnarna, 100 Mbit/s ned, 26 Mbit upp och 25 ms svarstid. Har funderat över LTE men å andra sidan,
    Sambon har en Galaxy A3 2017 och hon pratar länge med samma personer jag plus ännu längre med andra. Det händer aldrig för henne så det bör inte vara LTE som är problemet. Jag har i vart fall nu testat att slå av LTE, vi får se om det gör skillnad.
     
    Last edited: 14 feb 2022
  14. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej, jag har en A52 5G. Den har startat om av sig själv tre ggr på två dagar nu. Vad kan vara felet? Mjukvara? Hårdvara?
     
    Arkin gillar detta.
  15. AndYAce

    AndYAce Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    46
    Hade samma problem för ett bra tag sedan, visade sig vara en app som gjorde att enheten startade om sig lite random. Kolla vad du installerat innan det började och avinstallera en i taget och se om det hjälper.
     
    jsg101 gillar detta.
  16. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hmmm.....
    Jag ominstallerade Garmin Connect för någon dag sedan då den slutat synka med min klocka. Får testa att avinstallera den om mobilen startar om fler gånger. Tack för tipset.
     
    AndYAce gillar detta.
  17. Arkin

    Arkin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Uppdatering släppt: Säkehetskorrigeringsnivå 1 feb 2022
     
    Dekaze och AndliN gillar detta.
  18. o71

    o71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2018
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Inte nån uppdatering till min A52 5G än iaf.
     
  19. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    En del glömmer att tala om vilken modell det gäller, troligen A52s i detta fall.
     
  20. Föredetting

    Föredetting Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2015
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    36
    Har A52 5G (inte 's') och senaste uppdateringen kom 25/1.Det verkar handla om One UI.