Diskussion: Första egna intrycken & omdömen Galaxy S22 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av night77, 9 feb 2022.

  1. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Kanske blir lite off topic nu men för att hjälpa er som fått mobilen, och vill ha bort bloat snabbt och lätt, kör antingen in ADB app control, går svin fort att ta bort allt man inte vill ha, inte bara disablea utan ta bort helt. Alternativ är Alliance shield på play store eller Ccswe app manager. Men ADB app control utan tvekan snabbt och lättast
    ADB AppControl
     
    android-dreams, dimaZ, RURAL och 1 annan gillar detta.
  2. dimaZ

    dimaZ Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    1 035
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 2:
    OnePlus 8 Pro
    Dum fråga kanske, men det aktiverar inte nått med Knox? Så garantin inte gäller?
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Nope!
     
  4. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    636
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Efter ca 30 min på lunchrasten (installation och setup) så måste jag säga att jag är positivt överraskad. Var rädd för att telefonen skulle kännas för stor och klumpig. Men den ligger skönt i handen och är välbalanserad (inte top-tung). Telefonen känns rapp även fast den tuggar på med installationer och uppdateringar. Skärmen är underbar. Och de mer fyrkantiga hörnen är alls besvärande som jag hade föreställt mig.

    Så första (30 min) intrycket är positivt. :)
     
    vandahl9, Kristy, RuffyMan och 5 andra gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 304
    Mottagna gillanden:
    8 161
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag klämde på en S22U (Burgundy) hos TRE butik på Nova Lund, telefonen var urladdad men fick kolla runt själva färgen o blev glad att jag inte valde den färgen för att den passar inte min smak. En sak jag märkte att telefonen är inte större än S21U och de som påstår (på YouTube o Twitter) att telefonen är STOR snackar strunt, den är inte större än andra telefoner o känns helt najs i handen.
     
    pmugghc, vandahl9, Kristy och 2 andra gillar detta.
  6. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Klämde på en S22U Burgundy hos Elgiganten, hela upplevelse kändes si sådär, lite för stor och klumpig, färgen var mörkare än vad jag trodde, hela designen var inte mitt smak, kändes lite utdaterad. Däremot gillade jag silvriga S22+, den verkade modern och fräsch.

    Detta är subjektiva upplevelser relaterade till designen.
     
    Last edited: 15 feb 2022
    frassedylan, RuffyMan och iterva gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Klämde på alla idag jag också och jag håller med. Vanliga S22 och S22+ är bra mycket snyggare och skönare. Det jag däremot reagerade på är att Ultra verkar ha en bättre skärm. Den i vanliga S-modellerna verkade likvärdig den jag hade i S21 FE och Ultra-skärmen hade mer av det där trycket/glowet i sig som man förväntar sig av ett riktigt flagskepp. För övrigt föredrar jag S21 FE av dem alla angående känsla i handen då den även har matt metallram och inte glansig.
     
    RuffyMan och flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 371
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lite trist ändå om S22+ i princip är en lite större S21 FE. Inget fel på den senare telefonen men jag tyckte S21 FE ingav midrangekänsla. Vet inte exakt varför.
     
    Helge67 gillar detta.
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    S22'orna har ju dock betydligt mindre ramar och är dessutom helt symmetriska så den ser mycket trevligare ut framifrån. Samt haptiken är mycket bättre.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 371
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok, ja i så fall är det ju ändå betydande skillnader. Ser även att samtliga kameror på S22 verkar ha större sensorer jämfört med S21 FE.
     
    Helge67 gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jepp. Testade zoom lite snabbt på S22+ i butiken och blev inte imponerad direkt. Såg rätt utsmetat ut även på telefonen när man zoomade in så på dator lär det ju inte se bättre ut. Så snapdragon och köra Gcam lär ju vara vägen att gå även denna gång känns det som.
     
    Kristy gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 371
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, gcam blir nog nödvändigt. Men tycker inte det ska behövas på en så dyr telefon.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 304
    Mottagna gillanden:
    8 161
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Eller använda Samsungs egen RawExpert som är ännu bättre för ta bra bilder som man önskar.
     
    pmugghc, Dorfin och Kristy gillar detta.
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Lite off topic men...Den appen ska fungera även till S21 Ultra. Laddas ner från Galaxy Store. För er som sitter på en S21 och är nyfikna på appen medans ni väntar in era S22.
     
    Dorfin, Kristy och night77 gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 304
    Mottagna gillanden:
    8 161
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det hade varit trevligt om de som har redan fått sina telefoner o använt de i ett par dagar köra lite benchmark tester GeekBench, Antutu, Wild Life Extreme o dylikt (flera gånger) för att ge oss en bättre bild om Exynos 2200 verkligen presterar sämre än S21U eller S22U med Snapdragon.
     
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Har varit och klämt på S22 Ultra några gånger för att försöka ta ett beslut huruvida jag ska plocka hem en från Wonda eller ej. Hade möjligheten att testa en S22 Ultra som inte satt fast i en larmanordning och det gav lite bättre intryck av ergonomi med mera.

    Tycker att den är snygg men S21 Ultra är klart snyggare. Inte alls såld på designen på kamerorna. S21 Ultra i silver är nog den snyggaste Android-luren jag ägt utan direkt konkurrens. Håller med om att den vinröda känns lite tråkig. Synd att den röda är exklusiv till Samsung Store, den hade nog varit riktigt läcker. Alla butiker jag varit i hittills har bara haft den vinröda för demo.

    Viktmässigt känns den ok. Tydligt lättare än 13 Pro Max men också klart tyngre än Pixel 6 Pro. Byggkvaliteten är mycket bra, älskar den matta glasbaksidan.

    Har besökt lite butiker med bättre fotomöjligheter och mina tidigare intryck som jag postat i bildtråden står fast och har förstärkts. Både 3x och 10x-zoom håller alldeles för dålig kvalitet för mina krav. Både 13 Pro och framförallt Pixel 6 Pro utklassar dem i skärpa och detaljgrad. Även i hyggligt bra ljus ser bilderna från 10x ut som en oljemålning. 1x-objektivet lämnar också mycket övrigt att önska vad det gäller bildkvalitet, dock verkar färgerna snäppet mer korrekta jämfört med S21 Ultra. Den bästa kameran är 0.5x som slår både iPhone och Pixel med hästlängder, men det är också den brännvidd jag använder minst ofta pga distorsionen det blir i bilderna.

    Lekte lite som snabbast med nya kameraappen som möjliggör RAW-fotografering med stacking. Överförde ett par bilder som jag lekt lite med i Lightroom och det är helt klart en betaprodukt. Väldigt mycket ghosting och andra konstigheter. Inte användbart i dagsläget men lär väl förbättras i framtida uppdateringar.

    Sen måste jag gnälla igen om att de har valt just 3x och 10x brännvidd. Det gör kamerasystemet mycket begränsat (för min användning iaf). Jag fotograferar helst runt 4x-5x och eftersom 3x-zoomen har så dålig kvalitet skulle det bli problem för mig. Att inte ha någon optisk brännvidd mellan 3x och 10x gör att man blir väldigt begränsad om man vill ha bra kvalitet.

    Prestandamässigt känns den bra med fint flyt och jag har inte märkt av några hackiga animationer som min Pixel 6 Pro fortfarande lider av ibland. Spel verkar också flyta på bra med fin framerate.

    One UI med Android 12 är designmässigt en av de minst tilltalande i mitt tycke. Föredrar MIUI men framförallt stock Android 12 på Pixel 6 Pro med väldigt god marginal. Mjukvaran har helt klart en "gammeldags" look över sig. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag tror att det är alla rundade hörn och marginaler mellan text i interfacet. Påminner lite om hur hemsidor såg ut i början av 2000-talet när CSS var nytt. Dock gillar jag Samsungs AoD bäst av alla alternativ.

    De skarpa kanterna upp- och nedtill gör att telefonen är ganska obehaglig att hålla i. Bara efter några minuters användning hade jag ett skarpt rött streck på lillfingret där telefonen vilat. Gillar utseendet men rent funktionellt är det ingen höjdare.

    Skärmen ser korrekt ut färgmässigt om man använder den naturella inställningen men det är fortfarande samma problem med black crush och dålig detaljnivå i mörka delar av bilder eller videoklipp. De verkar inte heller ha löst problemet med grön casting över mörkgråa färger när man använder 120hz på låg ljusstyrka vilket är mycket störande. Det har ju varit ett problem sedan S8!

    Pennan är ju härlig och varje gång jag leker med den så skapar den ett ha-begär men jag vet att den sällan kommer till nån större användning när jag väl har den.

    Högtalarna hör till de bättre och piskar Pixel 6 Pro med lätthet men har en bra bit kvar till 13 Pro (för att inte tala om Max som låter ännu bättre).

    Mycket negativt och visst är man lite extra kritisk på denna prisnivå. Som det ser ut just nu kommer jag avvakta köp för att se om Samsung kan förbättra kameran i mjukvaruuppgraderingar. Det vore såklart spännande att testa GCam, men jag tror faktiskt inte att skillnaden skulle bli så stor mot hur GCam presterade på S21 Ultra och det räcker inte för mig.
     
    AndliN, Kristy, android-dreams och 7 andra gillar detta.
  17. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    vad brukar du ta bort? Jag har hållit mig från Samsung pga bloat många år men har en S22 ultra på kommande och är främst intresserad och frågar för jag är nyfiken. Samsung mail/health och allt sånt eller ?
     
  18. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Vet att din kommentar riktade sig åt annat håll, men tänkte ändå passa på att nämna att många av apparna som t.ex. Health, Pay, Wearables, osv går att avinstallera. När jag själv använt ADB så var det för Bixby och då valde jag att inaktivera; Om man avinstallerar via ADB kan man bara få tillbaka programmen genom att fabriksåterställa telefonen (vad jag vet), så då måste man vara säker på att man inte vill ha dem.
     
    Helge67 och ibizzen gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det stämmer. Rensar man med ADB är det mycket bökigt att återinstallera. Det är dock ändå starkt rekommenderat att rensa upp då det hjälper lite mot den klassiska Samsung-segheten som ofta kommer krypande redan efter en månad.
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  20. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Ja typ, sånt som jag inte använder. Facebooks alla services, Google play filmer, Drive, all microsoft bloat (excel, skype osv)