Fråga: Zepp smartklockor

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av dalton, 21 jan 2022.

  1. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Hur är det med Zepp klockorna? Ingen som använder dom. Beställde en zepp e circle på mediamarkt för 1290:-

    Väldigt tyst om dom. Det är ett Amazfit bolag. De är väl lite dyrare än Amazfit.

    AMAZFIT Zepp E Round Onyx Black - Smartklocka
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Var tvungen att läsa på lite. Huami som de hette (som äger varumärket Amazfit, men även tillverkar exempelvis Mi Band åt Xiaomi) köpte Zepp 2018. På den tiden utvecklade Zepp bara sensorer och gjorde inga egna klockor. 2020 Släppte dock Huami klockor under båda varumärkena, med samma hård- och mjukvaruplattform, och har fortsatt göra så. I februari 2021 Byte även Huami namn på företaget till Zepp Health. Även deras nya OS och App heter Zepp oavsett om det står Amazfit eller Zepp på kartongen.

    Slutsats: Det är samma klockor, det är generationen som avgör vilka funktioner de har snarare än varumärket.
     
    dalton och bernard gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Kan också tilläggas att just Zepp e har ganska litet batteri i förhållande till samtida Amazfit, och den har inte GPS. Ser också att det står att den ska ha Zepp OS hos MM, men Zepp OS släpptes förra året, och klockan släpptes 2020. Jag undrar om de ens uppdaterar mjukvaran till den fortfarande eller om den är fast på tidigare OS?
     
    dalton gillar detta.
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Fick den idag. 3 uppdateringar med en gång. Allt ser exakt ut som min Amazfit. Har klena armar så den passar mig perfekt. Det tunna ger mindre batteri så klart.
     
  5. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Jag har haft min i över ett år nu, och är överlag riktigt nöjd! Gillar designen och själva hårdvaran skarpt, och har bara strulat 1-2 ggr under det gångna året. Mjukvaran är lite sisådär, men fullt duglig som "halvdum" smartklocka :)

    Gällande batteritid så drar min ca 20-25% per dag med AOD, har inte märkt av någon försämring med tiden heller!
     
  6. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har haft min Amazfit GTR 3 Proi en månad nu, är jättenöjd! Det enda, utifrån smarthet, jag saknar är att kunna agera i exempelvis Messenger, skulle önska att åtminstone kunna skicka en emoji eller första texter. Gillar appen, den är tydlig och går att ändra det mesta genom den.