Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  2. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Min G30 har nu visat upp lite fel:

    1. Bluetooth har slutat fungera och nollställningarna som tipsas om när man googlar funkar inte (håll in gas+broms+ stäng av/starta). Den enda lösningen jag inte testat är att plocka isär hela styret för att kunna bryta strömmen. Det borde finnas enklare lösning.

    2. Random så stängs framlyset av under färd, har hänt minst 5 gånger nu under den mörka årstiden. Tänkte först att det kunde bero på svag fjäder till på knappen, men det kan det inte vara eftersom då hade jag haft ljus på när jag inte aktiverat det.

    Ljuset irriterar mig mest så jag kör med extra lampa då det är lätt att inte synas i stockholms trafiken.
     
  3. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Ska försöka ge mig på att byta kabeln till baklampan, tydligen inte helt lätt.
    Första kabeln var ju på tok för kort, så får se om nästa är korrekt.
     
  4. bebbzorweeo

    bebbzorweeo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2021
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som har tips på mobilhållare som passar på Ninebot G30? :)

    Inte långt kvar tills man kan börja åka nu, låt dessa sista månader gå fort.
     
    Hubbaa82 gillar detta.
  5. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
  6. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har mer eller mindre kört med extrem "pyspunka" ett tag nu. Måste fylla med luft varje morgon men klarar mig ändå till jobb och hem innan luftnivån är allt för låg.

    Beställde slime på amazon och fyllde på i helgen. Verkar fungera sjukt bra än så länge!

    Blev en ganska stor tub då dom inte hade mindre på svenska amazon. Men då har man så det räcket ett tag iaf. :P

    https://www.amazon.se/gp/product/B00GLP95BI/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
     
    Hubbaa82 och bernard gillar detta.
  7. arjansbralla

    arjansbralla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2020
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    109
    Vilka tar med sina G30 på buss, tunnelbana, spårvagn? Är den för stor eller fungerar det helt okej?

    Funderar på att köpa G30LD modellen som är lite mindre, lättare och eventuellt smidigare
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar rulla in med min G30 på tåget, men då åker jag bara 10-15 min, så fäller inte ihop den och bökar. Fungerar dock bra, i nödfall kan man ställa den mellan sätena (tar dock upp två säten då så klart, men är ett alternativ om det är fullt med folk i utrymmet vid dörrarna. Buss har jag faktiskt inte testat ännu, men om man kan ställa den på platsen reserverad för barnvagnar bör det gå bra.

    M365:an skulle jag dock säga var klart smidigare vad gäller att ställa undan/bära med sig i tex trappor osv.
     
    Last edited: 18 feb 2022
    ruva, Hubbaa82 och arjansbralla gillar detta.
  9. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dags att införskaffa en Ninebot G 30 Max II, är detta den senaste eller kommer det en efterträdare till våren?
     
    andybandy och Dune1 gillar detta.
  10. nalle

    nalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Segway Ninebot Max G30LP är den senaste men jag ser den inte som en uppgradering. Video som visar skillnaderna:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=MbrO5Mu1k1A


    Om jag kollat efter en liknande G30 så hade jag kollat om denna gick och få för samma peng eller lite mer:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=nZfOgTmWz94


    Men om min G30 dör/stulen så kommer jag kolla upp om det gick att köpa en EMOVE Roadrunner (sitt skooter):

    View: https://www.youtube.com/watch?v=eljINAafhZ8

    Har det mesta: Löstagbart batteri (minska stödrisken med massor), större hjul mm
     
    4x4 och Dune1 gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har inte kört något i snön direkt, men en del i vatten/regn nu i höst/vinter. Passade på att gå igenom allt inför våren och kunde inte se några tecken på fuktskador. Öppnade dock inte motorn, men den är å andra sidan rätt enkel att byta om det nu skulle behövas.

    Så efter snart ett år ser det fortfarande mycket fint ut i alla fall, och inga bekymmer med hjullager eller så heller än så länge. Den bara tuffar på / ger intrycket av att vara tämligen driftsäker.

    Hade oändligt mycket mer problem med M365:an i jämförelse, där jag bytte allt från kontrollern och motorn till batteriet samt behövde finlira med bromsen hela tiden, innan det kändes meningslöst att fortsätta underhålla den/blev på tok för dyrt. Väldigt skönt att slippa.
     
    Kingson, danne_00, Livsnjutaren och 3 andra gillar detta.
  12. Simon95

    Simon95 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2012
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    De har tagit fram flera nya modeller, crowdfunding startar i april och säljstart blir i Q3/4. Priset är 15 000 för modellen P65, som har lite kraftfullare motor och hastighet. P100S ska kosta 20 000 och då erbjuds en motor på 650 watt, led blinkers och F/R suspension, samt lite bättre räckvidd.

    De nya modellerna har gått upp i pris rejält kan vi konstatera, mycket annat i samhället som ökar i pris just nu, G30 Max med sharkset dämpare fram och bak kan det hålla samma nivå som toppmodellen P100S?


    View: https://youtu.be/YGE13R7KguY
     

    Bifogade filer:

    Jizzler och 4x4 gillar detta.
  13. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Satan vad dyra. Skulle jag köpa en ny scooter idag hade jag nog ökat min budget från G30 och gått på en eltra premium eller vad den heter för dryga 10k. Blodad tand.
    Men dom priserna var ju aningen saftiga för min del.
     
  14. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Netonnet höjde priset idag från 7990:- till 8490:- , kändes seriöst.
     
  15. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Har idag G30D versionen som jag är fruktansvärt nöjd med. Dock kan det vara på håret att jag får in den i nya bilen och kan behöva "nedgradera" till den av G30L modellerna. Är det någon skillnad på G30LD, G30LE och G30LP förutom topphastigheten?

    Finns det något billigare sätt att köpa någon av de versionerna än i svenska butiker? Är det DHGate som gäller då.

    Det ända jag är missnöjd eller vad jag ska säga med min nuvarande elscooter är topphastigheten. Kör en del längre/finare sträckor där det är lite segt att brumma runt i 20km/h.
     
  16. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Känns som om det kommer att bli en G30P :)
    Men vad säger ni om maxlasten på 100 kg? Själv väger jag in på 115 kg, sen kommer kläder och ryggsäck till, så säg 125 kg. Ser ut som alla Ninebot har 100 kg som maxlast utom F40 som har 120 kg.

    I stort sett alla hyrscootrar är väl Segway och jag har aldrig sett någon som knäckts eller spruckit?
    Brukar själv hyra Bolt och de fungerar bra, iofs ingen terrängkörning :D
     
  17. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    någon som vet hur mycket det kostar att ladda upp en G30 max från 0 - 100%? Typ med dagens elpriser i Stockholm
     
  18. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Väger själv 97kg och tror inte det är några problem för dig. Brukar ju storhandla med min och har då en ryggsäck överfull och sedan varor på kroken vid styret.

    Det man märker när man lastar på den är ju att den blir en del segare (självklart). Sen blir det inte lika stabilt att köra. Är nog bra att se till att du alltid har välpumpade däck med den vikten.
     
    stelex gillar detta.
  19. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    0.0765 kWh, så det är inte många kronor det.

    Ninebot G30 Max har ett batteri på 15,300mAh och omvandlar man då mAh till milliWatt-timmar genom att ta 15300*5 som då blir 76500 så kan man dela det med 1 miljon för att få fram kiloWatt-timmar som då blir 76500/1000000=0,0765.

    Enligt Elspot i SE3 (Stockholm) ligger elpriset på 157,68 öre mellan kl 13.00 så då tar vi alltså 157,68*0,0765=12,06252 kr för en full laddning. DOCK elspot tar inte hänsyn till moms och sådant som tillkommer från elleverantören så den riktiga summan kanske blir närmare 17 kr.

    Om någon annan orkar räkna på det kanske de kan ta reda på om jag har fel. Brukar inte sitta och räkna ut sådant här speciellt ofta.
     
    milky81 och phattrance gillar detta.
  20. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är inte som så att min gode herre blandar kronor och ören här? :innocent:
     
    sydeu och stelex gillar detta.