Diskussion: Första egna intrycken & omdömen Galaxy S22 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av night77, 9 feb 2022.

  1. dinolarsson

    dinolarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold
    Heads up för er som köpt ett skal från nudient som jag gjort till min S22 Ultra 12/512. Deras skal innehåller magneter för att vara kompatibla med magnetiska plånböcker eller magsafe tillbehör. Dessa magneter ger störningar i kommunikationen mellan s-pen och skärmen så den inte registrerar tryck över hela skärmytan. Vissa områden hoppar den över helt, som att man släppte pennans kontakt med skärmen.

    Annars är jag väldigt imponerad över hur bra flyt det är i allt. Finns bra potential för lång batteritid också. Kameran är jag lite skeptisk till dock, huvudsakligen huvudsensorn som har kortare brännvidd nu. Detta skapar mer distorsion i bilderna vilket inte är speciellt smickrande på mänskliga motiv, det förvränger saker mer när man vill ha en normal bild. Däremot är det riktigt imponerande zoomkvalitet i både bild och video, där har iphone inget att komma med i jämförelse. Däremot så har samsung inte gjort någon optimering av videoläget så iphone ser fortfarande bättre ut där. Plus i kanten till Samsung däremot som ger pro-läge för video, så man kan justera exponeringen och mycket annat manuellt. Störande också att Samsungs galleri fortfarande är efterblivet, att man ska behöva sitta och vänta i en minut för att klippa en video kortare, medans det går på 2 sekunder på en iphone.

    Skärmen är otroligt bra må jag säga. En iphone 12 pro max ser ju nu mörk ut i jämförelse på max ljusstyrka, detta är mycket trevligt på ljusa sommardagar. När man behöver använda luren ute i starkt ljus så kan man halvera användningstiden för att det faktiskt går att se något.

    Valde en svart, med svart skal till. Riktigt tjusig kombo, tycker den är bekväm att hålla i också. Skönare än iphone 12/13 pro max i mitt tycke, både med och utan skal. När det kommer till s-pen så känns det väldigt nära som att skriva på papper när man använder den, mycket imponerande!
     
    flipp, night77, Kristy och 5 andra gillar detta.
  2. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Bra sammanfattning! Jag håller dock inte med om att mänskliga motiv framstår som osmickrande. Ska försöka undersöka det!
    Håller inte heller med om batterianalysen. Det är väl egentligen för tidigt att uttala sig där visserligen, men en fotorunda på 7 minuter slukade 8% av batteriet från fulladdat. Jag förstår att det blir lite bättre med tid men detta får mig att vara försiktig med att förvänta mig några storverk.

    I övrigt, rapp och härlig på samma sätt som smartphones nu varit i ett par år. Om man söker en "WOW"-upplevelse varenda år så kan man kanske bli lite besviken på S22 Ultra. Inte heller var Pixel 6 Pro något "WOW" att snacka om. :) Båda mobilerna är bra nog givetvis, superkompetenta och väldigt mycket vad man kan förvänta sig, men jag personligen får nog avvakta med att uppgradera hårdvara resten av året om jag vill åt en ny "WOW"-upplevelse 2023.

    Är inte helt bestämd i frågan om vilken av dessa mobiler jag behåller och vilken som får hitta en ny ägare / återköp.
     
  3. dinolarsson

    dinolarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold
    Ja det är helt klart för tidigt att uttala sig om batteritiden. Vad jag märkt i batterijämförelser mot iphone exempelvis är att dom visar 100% mycket längre för att du ska intala dig själv om att batteritiden är bättre, medans mot lägre procenttalen så rasar det mycket fortare. Samsungs telefoner droppar fortare från 100% men är mycket jämnare överlag.

    När det kommer till fotandet så kan några millimeters skillnad i brännvidd göra en del. Nu förväntar jag mig inte att folk på det här forumet är en kameranörd med höga krav som jag själv. Äger en Sony A7 IV med lite olika objektiv på olika brännvidder. För att förenkla så kan jag visa en bild tagen på fullformatskamera på 20mm jämfört med 24mm brännvidd. Det är ca 3-4 mm skillnad på huvudkameran om man jämför en S22 ultra (ca 23mm?) mot 13 pro max (ca 26mm)

    Som du kan se blir ansiktet mer utsträckt på 20mm objektivet än 24mm objektivet.
    Jag har jämfört mobilerna själv, och saker blir lite mer förvrängda på samsungen generellt.
    Det är inte jättemycket, men tror att majoriteten skulle föredra iphonen för att fota människor.

    Håller med om att det är svårt att få en wow känsla i dagsläget. Mobilerna har kommit så långt nu, verkar mest handla om vem som kan optimera mjukvaran tillsammans med hårdvaran bäst.
     

    Bifogade filer:

    • v.png
      v.png
      Filstorlek:
      {memory} MB
      Visningar:
      224
    Kristy och Dorfin gillar detta.
  4. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Väldigt mycket siffror här och tydligt att du vet vad du snackar om! Själv ser jag inte det slutresultat du berättar om utan ser bara samma ansikte men ur en annan vinkel. Jag har nog inte "det" djupa fotointresset för att se sånt du och många andra har. :)
     
  5. dinolarsson

    dinolarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max 256GB Gold
    Nä givetvis är det inte något som gemene man tänker på. Desto närmre ett objekt man kommer, desto mer distorsion (förvrängning) introducerar man till bilden, och hur den kommer upplevas. Så det är ju mest det att ha i åtanke när man tar bilder med denna. Är motivet i mitten så blir det finare linjer. Fördelen med denna nya kamera är väl snarare i video, då man får med mer i bild istället. Dagen apple skrotar sin lightningkabel kan jag byta över till dom, men tills dess håller jag nog i denna S22 ultra :)
     
    Kristy, Hatsune Miku och RURAL gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Suttit med min I ca 5 timmar nu.. överlag så är jag riktigt nöjd. Senaste Samsungen jag hade en längre stund var en S10 för 2 år sen men kände mig snabbt hemma i denna.

    Är lite oklart om jag kommer kunna hantera vikten, storleken är verkligen inte ett problem.
    Nåt små hack i animationerna när jag hoppat mellan Spotify och andra appar, men den har även hållt på och ladda ner play store uppdateringar samtidigt så. Väldigt rapp annars. Enda apparna jag avinstallerat är diverse Microsoft och Facebook och sen bara kört på.
    Allt annat igång/på default så har inte begränsat/ändrat nåt i inställningarna ännu så kanske uppstår irritationsmoment sen. Får väl återkomma om det isåfall. Men hittills så är det en Samsung liksom. :D

    So far so good.
     
    Last edited: 18 feb 2022
    flipp, Pettapan, Hatsune Miku och 2 andra gillar detta.
  7. moonroy

    moonroy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Försökte installera "Samsung Health Monitor" för att kunna mäta EKG och blodtryck från min Samsung Watch 4 men antagligen är telefonen "för ny" för appen stöds inte säger den. APKMirror to the rescue, kunde installera den vägen och få allt att funka.
     
  8. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Hämtade min idag!
    Hittills har den varken imponerat eller gjort mig besviken!
    Håller fortfarande på att installera och konfigurera den!
     
    RURAL och 2crueal4u gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 287
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kan med gott samvete säga att från S20 Ultra (Snapdragon) o även S21 Ultra (Snapdragon/Exynos) så slukar telefonen batteri när man använder kamerorna, alltså de är energibov och kan förklaras med lite mer avancerad setup med två optiska zoom som kan behöva ström ..

    Glöm inte heller, om du är ute så kör du säkert på 4G/5G .. sen har du brightness på högre styrka .. de drar också en hel del!
     
    RURAL gillar detta.
  10. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Det stämmer nog! Kunde inte känna av nån battery drain efter lilla fotorundan.
    Kan försöka bevaka batteriet i morgon från fullt till tomt. I dag är det för sent (redan på laddning nu).
     
    night77 gillar detta.
  11. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Kameran på min S10 pumpar iaf upp ljusstyrkan en del när jag öppnar kameran så tänker det är samma på senare generationer.
     
  12. X-Force

    X-Force Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2013
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Haft min S22U i ett dygn snart. Hade innan S21U i 13 månader.


    Gillar verkligen hur S22U ligger i Handen..har Samsung org Silicone skal på och de är ganska slimmat och har samma form som telefonen har utanpå.

    Pennan är riktigt nice.

    Skärmen känns större när den har kantiga hörn istället för de runda hörnen som S21 hade


    Ska se vad batteriet går för idag
     
  13. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    För min del blir det en retur. Inte för att telefonen är dålig på något sätt utan för att den i princip är i paritet med min nuvarande s21u. Absolut, pennan är en trevlig nyhet men tror inte den kommer tillföra så mycket för mig. Så förutom den så vad upplevelsen lite "same same".

    Lite trist då jag vill ha en wow-upplevelse. Något som jag tror är otroligt svårt idag då alla gör bra mobiler. Alla high-end tar fina kort och man märker egentligen bara skillnad när man ser sida vid sida-jämförelser (iaf för mig då jag inte är så kunnig inom detta område).
    Däremot kommer jag nog stanna kvar hos Samsung då jag tycker dom gör de bästa Androidtelefonerna på marknaden,iaf min ultra.

    För er som kommer från en annan telefon så är den absolut att rekommendera!
     
    flipp, DanSwe, Gorgeous och 2 andra gillar detta.
  14. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Får nog hålla med där, jag hade en S21 Ultra men sålde den så kom nu från iPhone 12 mini, men S22 Ultra känns otroligt lik S21 Ultra. Ångrar en del att jag sålde min S21 Ultra och ville tillbaka dit, och S22n blev då ett utmärkt val :)
     
  15. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hade jag haft någon annan telefon innan hade jag valt s22u men nu blev det lite likadant. Får hoppas att s23 blir en större uppgradering :)
     
    Hatsune Miku gillar detta.
  16. johpe

    johpe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Gick från s20 ultra, så märker större skillnad o tycker s22 ultran är en klar och märkbar förbättring.
     
    RURAL, alna6431, Poolkjol och 1 annan gillar detta.
  17. DanSwe

    DanSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2018
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    89
    Jag var inne på att byta upp mig från min 21U med, men är helt inne på din linje. Tror jag ska ge Xiaomi 12 Ultra en chans när den dyker upp istället.
     
    david.s och Poolkjol gillar detta.
  18. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Går från en Z Flip 3, hoppas på "note" känslan när jag får min Ultra. Har alltid använt Note serien men när det inte kom någon i höstas testade jag något annat.

    Saknar "noten"....
    Snart
     
  19. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Det skulle jag säga att du kommer få, den känns som om Note 20 Ultra fick allt det bra med S21 Ultra
     
    FarmerJoe gillar detta.
  20. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Första intryck då.. Byggkvalite är bra. Skärmen är ljus och bra
    Känns skönt att va tillbaka hos Samsung.
    Mobilen ligger bra i handen. Inge problem med den skarpa kant som fingret vilar på.

    Har ett problem med brave och chrome när jag är här på swedroid. Kan inte se min aktiverat och olästa inlägg. Kanske finns någon inställning för det?



    https://swedroid.se/forum/attachmen...7/?temp_hash=199472dcf4975319c5942a1459009a35
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 20 feb 2022