Diskussion: Wonda Mobile / Wondamobile.com - erfarenheter

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 10 jul 2020.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tack för upplysningen. Jag har bott i Hong Kong i nästan ett år och då var 95% av alla uttag UK-style. Vissa hotell hade multiuttag med flera standarder.

    För min egen del är uttag en av de saker jag själv kollar upp när jag importerar en telefon från utlandet. Jag förutsätter inte att de ska ha lager med olika typer av laddare för olika regioner.

    Trist för dig att du bojkottar dem av en sån anledning. Verkligen en förlust för din del. Jag har köpt 6 telefoner av Wonda och alltid fått bästa service och bemötande samt en adapter i kartongen.
     
    Leo83 och Kristy gillar detta.
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Jag förväntar mig att ett företag som säljer internationellt upplyser om kontakt
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Jag förutsätter att ett företag som skall sälja internationellt upplyser om kontakt på deras sida eller ser till att man kan ansluta via adapter. Så gör inte wonda. Var är upplysningen på Honor Magic 3 Pro+ 5G Dual SIM 12GB/512GB till exempel? Andra firmor från Hongkong klarar den uppgiften.
     
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Men om det inte står något får man ju förutsätta att det är en UK-plugg från ett Hong Kong-baserat företag. De svarar oftast på mail inom några minuter så det är väl bara att skriva och fråga om det är något som är oklart?

    Självklart bör de förbättra informationen på hemsidan och skriva att det är en UK-laddare som ingår, där håller jag helt med. Men ansvaret för att det blivit fel här ligger även på dig. Som köpare måste man göra lite research, särskilt när informationen saknas.

    Hade det stått att du skulle få en EU-laddare och de istället skickade en UK-laddare hade jag förstått din irritation.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Jag är mest irriterad att så många verkar tycka att jag gör fel när jag varnar för att de skickar UK anpassade laddare till alla sina telefoner UTAN att i förväg meddela detta.
     
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Nej, det är jättebra att du varnar. Men:
    1. Gör bättre research när du handlar importerade telefoner från andra sidan världen. En affär har två parter och båda har ett ansvar att kontrollera att allt stämmer. Eftersom det här med nätpluggen verkar vara en viktig fråga för dig så kan du ju bespara dig lidande genom att kontrollera detta i framtiden.
    2. Wonda har alltid skickat med en adapter som konverterar UK till EU och något måste ha gått fel i det här fallet. De 60kr du fick återbetalat var inte för att köpa en ny laddare utan för att skaffa en reseadapter. Här har du en länk: Köp UK till EU Adapter | Fyndiq
    Hoppas det löser sig!
     
    Leo83, night77 och Kristy gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Nästa telefon får bli från någon annan firma som expansys till exempel istället. Enda orsaken till inköp på wonda var att min standard leverantör inte förde Asus telefoner.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Många som är kära i Wonda på forumet så det beror nog på det. Väldigt överskattad butik tycker jag. Sedan kan man tycka att det är överdrivet att haka upp sig på laddaren och göra en grej av det. :)
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Expansys är sämsta möjliga butiken att handla ifrån..dåliga leveranstider, dåliga besked om tillgång till de modeller man är intresserad av och dessutom är de mycket dyrare!

    Om du kollar Samsung och Xiaomi forum så kan du se att andelen nöjda kunder som köpte från Wonda är väldigt högt, finns knappast nån som klagat.
     
    Kristy gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkligen. Expansys är riktiga skojare. Tradingshenzhen är ett bättre alternativ. Lika bra service som Wonda men i regel billigare.
     
    night77 gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Mycket långsammare frakt. Med Wonda kan man ha telefonen två dagar efter beställning i bästa fall.

    Jag är inte kär i Wonda men jag har köpt många telefoner där och även haft ett garantiärende och de har varit superproffsiga så jag kommer fortsätta att rekommendera dem.
     
    Kristy och night77 gillar detta.
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Wonda är lite dyrare JA, men de är också bäst när det gäller leveranser och service.
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Källa på att de har bättre service än Tradingshenzhen? Wonda är en pålitlig butik men med det finns fler sådana och deras prisnivå på kinalurar gör dem ointressanta för mig. Varför betala 500-1000 kr mer när Tradingshenzhen är lika pålitliga? Betalar inte sådana summor bara för att få telefonen snabbare.

    Bra butik? Absolut. Värd att fjäska för? Nej, absolut inte. :)
     
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Vem fjäskar? Det känns snarare som att du har något emot dem.
     
    night77 gillar detta.
  15. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Deras TrustPilot betyg är mycket god 4,9 (baserad på 2,889 st omdömen). Och jag o många andra kan du använda som källa, jag hade problem med en telefon, skickade tillbaka till de, fixade snabbt, skickade igen till mig, blev mycket lätt och smidigt.

    Källa: https://uk.trustpilot.com/review/www.wondamobile.com?utm_medium=trustbox&utm_source=MicroStar

    Att tillägga, när du kontaktar de oavsett tid på dygnet så svarar de, blir det nåt problem med sändelsen så är de lätt tillgängliga, om du råkar betala nåt extra så betalar de tillbaka hela summan samma dag .. så vad mer behöver du veta för deras att veta om deras service?

    Och va menar du med fjäska?? för vad?? vad tjänar jag på det?? det är totalt OFF-Topic inlägg från dig.
     
    Kristy gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej. Inget emot dem mer än att det jag tycker entusiasmen för Wonda är överdriven. Så fort någon kommer med kritik kommer en armé på forumet och ska beskydda dem. Lite som när Apple-fans ska försvara sig mot kritik. fanboyism
     
    mullsjomannen gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Okeeej...
     
  18. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    591
    Mottagna gillanden:
    171
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hej, jag tänkte beställa Oneplus 10 från Wondamobile, är det nånting man ska tänka på? Det står att det är kinesisk version, fördel vs nackel? Det är första gången jag beställer en telefon från Kina.

    Oneplus 10 Pro 5G Dual SIM 12GB/256GB
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Telefonen kommer till Europa snart, varför ska du köpa kinesisk modell? Dessutom har du sämre villkor för garantin och 5G stödet är sämre än Svensksålda telefoner
     
    Kristy gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 431
    Mottagna gillanden:
    8 364
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tidigare har det enkelt gått att flasha in global mjukvara på kinesiska lurar från OnePlus. Dock går det inte ännu på 10 Pro eftersom den inte släppts utanför Kina men det kommer säkert gå bra när global mjukvara väl släpps. Så frågan är om du kan tänka dig att köra kinesisk mjukvara tills vidare, det innebär vissa begränsningar som avsaknad av google pay och android auto.

    Huruvida det är värt att köpa kinesisk modell eller inte beror nog mest på prisskillnaden. Om man kan spara några tusenlappar kan det absolut vara värt det. Visst är det en nackdel med sämre garantivillkor men samtidigt är det inte speciellt stor risk att garantin behöver nyttjas och Wonda har ju dessutom ett bra rykte när det gäller kundservice.
     
    Adr1aniii gillar detta.