Kameraskillnad Oppo X3 och X3 Pro?

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av thehero, 21 feb 2022.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag har googlat som en galning, men inte hittat något om har de har samma kamera och även samma kameramjukvara.
    De sägs ha samma hårdvara i alla fall.
    Jag bryr mig inte så mycket om annat än fotokvaliteten, så jag kan gärna köpa "vanliga" X3 ifall fotoresultatet är samma.
    Någon om vet, eller äger en kinesisk "vanlig" X3?
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nog omöjligt att veta om man inte har både X3 och X3 Pro och kan jämföra (vilket jag betvivlar att någon har).

    Har du plöjt igenom tråden på ryska 4pda med google translate? :)

    OPPO Find X3 - Discussion - 4PDA

    Vore märkligt om det skulle skilja mer än på marginalen. Dock är väl X3 Pro inte supermycket dyrare än X3 eller var hade du tänkt köpa X3 i så fall?
     
    thehero gillar detta.
  3. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kan nog skilja sig minimalt, ska ju vara samma hårdvara vad jag fattat det som. Men sen kan ju själva bild-"processing" skilja sig mellan Snapdragon 888 och 870, men det borde inte lämna några absurda skillnader utan antagligen något man bara ser vid en direkt jämförelse.

    Men @flipp@flipp, skiljer det inte ungefär 2000 spänn mellan X3 Pro och X3? är ju ganska stor skillnad om man har en specifik budget.
     
    thehero gillar detta.
  4. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Hos tradingschchechezzzn eller vad dom heter kostar X3 pro 7123 kr och vanliga X3 5692 kr .
    Om nu kamerorna och bildbearbetningen skulle vara likadana så vore det för mig att slänga i 1430 kr sjön om jag då köper Pro:n. Att kolla SMHI och skicka SMS klarar nog den vanliga X3n galant. ;)
    Såg att Mi11 Pro nu är billig (5079 kr) , men Oppon verkar ha en mycket mer polerad kamera, och kännbart lättare. Jag har dock inte hållit i någon av dom.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. Om man klarar sig med 128GB blir det den skillnaden. Behöver man 256GB är prisskillnaden mindre. D v s X3 256 vs x3 pro 256.

    Mi 11 Pro ligger fint i handen med det medföljande tpu-skalet. Känns lättare än vad vikten indikerar. Är själv förtjust i lätta telefoner och även om den inte är toklätt har jag inget emot vikten. 11 Pro har också ett bättre stöd för gcam (förmodar jag).
     
  6. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså, Mi 11 Pro för 5079 är ärligt talat ett kap så länge man kommer överens med MIUI.
    Du har ju en bättre telefoto-zoom på 5x på 11 Pro istället för 2x på Oppo Find X3 (vilket är i snålaste laget), men gällande main-kameran tror jag att Oppo:n kan vara lite vassare faktiskt, mest pga deras färgåtergivning/bildprocessing mer än bara ren hårdvaruskillnad vad jag har tänkt på.
    Har för mig att en punkt med Oppo X3 är att alla kameror använder samma lins och därför ger väldigt liknande återgivning av färg och liknande på alla linser vilket sällan är något man får i det prissegmentet.

    Dock i rent "value for money" så tror jag inte att man kan få bättre än Mi 11 Pro om man rör sig i 5000-6000 kr-klassen.

    Personligen föredrar jag Oppo's mjukvara såpass mycket över MIUI att jag antagligen hade valt Oppo Find X3, och sen är Snapdragon 870 en jävligt kompetent SoC. Kör en Realme GT Neo 2 just nu som i princip kör samma "skin" som Oppo gör med ColorOS med några få små tweaks, och den har även den en Snapdragon 870-processor. Du lär ha bättre batteritid och mindre problem med att telefonen blir varm vid mer ansträngande uppgifter (spel etc) Har noll klagomål på min Realme förutom att jag önskar att telefonen hade bättre kamera rent mjukvarumässigt då den tenderar att gå mot väldigt överkontrasterade bilder och sen saknar jag en telefoto-zoom i vissa lägen.

    Så baserad på ditt use-case som du beskrev kommer vilken som helst utav lurarna vara riktigt jävla bra och t.om. overkill (på ett bra sätt), tror att du mest måste isolera vilken mjukvara du kommer att föredra att navigera inuti varje dag.

    Edit: För att också nämna, alla 3 telefoner du nämner har riktigt bra kameror, speciellt för priset.
    Du kommer troligtvis att bli nöjd med vilken som utav dom, om du inte just är en väldigt fotofokuserad person som vill ha det absolut bästa av det bästa.
     
    thehero och flipp gillar detta.
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tack för det långa svaret.
    Jo det är just det jag är. :) Jag klarar inte när de processar bilderna på ett onaturligt "pastelliknande" eller överskärpt sätt. När jag zoomar in vill jag ha rena klara detaljer och former, just därför gillar jag inte t.ex. samsung. Lite brus gör mig inget, men oklara detaljer klarar jag inte.
    Just där verkar oppo X3 pro vara en av de bättre idag. Att X3 har samma kameror garanterar inte att bildbearbetningen är densamma, men att hitta tester och bilder tagna med "vanliga" X3 verkar vara omöjligt.
    Alternativet är kanske att köpa någon annan mobil och köra Gcam.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag växlar mellan stock och gcam på Mi 11 Pro. Huvudkameran är ruggigt bra i mitt tycke. Problemet med stock kan vara att den överexponerar i mörker men då kommer gcam väl till pass. Finns en användare av Mi 11 Pro i skåne som utvecklar XML-filer till 11 Pro, brukar få nya versionen då och då av honom via telegram. Detaljnivån är riktigt bra (i synnerhet med gcam) och jag betvivlar att X3 Pro knäpper mer detaljerade bilder. Har även Mi 10 Ultra och utan att ha hunnit jämföra så värst mycket tror huvudkameran på 11 Pro är vassare.
     
    thehero gillar detta.
  9. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Hoppsan. Då kanske Mi 11 pro är ett seriöst alternativ. Den har "bara" 13 mp vidvinkel såg jag, blir det bra foton trots det? Har du eller skånekillen bilder ute på nätet ni har fotat?
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns lite här.
    Mi 11 Pro

    Dock mest från huvudkameran.

    Kan knäppa några bilder på beställning om det är något speciellt du vill att jag testar.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Förresten hade jag ju lagt upp lite foton med stock Mi 11 Pro här.Xiaomi 11T Vs Xiaomi Mi 11 Pro

    Tyvärr inga bilder med vidvinkeln eller Gcam där dock