Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt S22 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Swedroid, 9 feb 2022.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Det ska väl ändå inte hymlas med att många av de fall där S22 är bättre är specialfall där man använder antingen "macro"-läget eller den optiska zoomen. I många andra fall kör dock Pixel om även vid när- och zoombilder och i de fallen är skillnaderna ofta större än när S22 vinner.

    Här är dock två exempel till S22;ans fördel. Man kanske kan anmärka på att kontrasterna i fotot med krukan är för stora men jag tycker det ser mycket bättre ut, mycket effektfullt. Enda kruxet här är att lampskärmen egentligen är ljus, inte mörk. Å andra sidan ser allt annat mycket bättre ut på S22;ans variant, från hur (plast-)bladen återges till strukturen på krukans yta etc.

    Edit: Snygg med roteringen där. :)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (24mm, 0.01s, f/1.78, ISO 32, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med samsung SM-S908B (23mm, 0.02s, f/1.69, ISO 50, 108MP)

    [​IMG]
    Taget med Google Pixel 6 Pro (24mm, 0.08s, f/1.78, ISO 787, 12.53MP)

    [​IMG]
    Taget med samsung SM-S908B (23mm, 0.04s, f/1.69, ISO 640, 12MP)
     
    Ramboline, Dorfin, Kristy och 1 annan gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tack för bilderna och att du hittade en bugg i min kod med roteringen.

    Om det inte är för mycket besvär, kan du testa att ladda upp samma bilder igen och se om de roteras korrekt nu?

    Sen ska jag säga vad jag tycker om bilderna :-)
     
  3. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Då får du gå in i inställningarna för respektive app och ändra där, många appar tar telefonens standard signal men tillåter att man ändrar i appen.
     
  4. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Extra dimning?

    Vad fyller den för funktion är det tänkt?
    Vill man ha skärmen lite mörkare så drar man väl lite i ljusreglaget?
    Ska den spara batteri eller justerar den färgerna så man inte blir trött i ögonen?
    Är den tänkt att användas när man ser på film eller spelar spel?
    Någon som vet?
     
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    När man är i ett bäckmörkt rum gör den skärmen ännu mörkare, för att inte blända en. Det är vad jag hört, ej behövt använda det själv
     
    Egil och Kristy gillar detta.
  6. FortuN

    FortuN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Någon som lyckas med Google home att ställa in ett alarm? Den gör sökning istället för att ställa ett alarm. Ex "Ställ alarm klockan 08.00" så söker den på det istället. Men ibland när det kommer upp som ett tips "ställ alarm klockan 08.00" så går det, men inte när man talar till den. Någon som upplever samma?
     
  7. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Jo, men det har man ju det ljusreglaget till!
    Vad jag funderar på om det är någon form av "loudnes" fast för ljuset om ni förstår hur jag menar?
     
  8. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Om du sätter ljusstyrkan på lägsta och slår på det, blir skärmen ännu mörkare. Så ljusreglagets lägsta är inte det absolut lägsta om man inte har på detta val.
     
    dannejanne och Klurre gillar detta.
  9. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Ligger väl egentligen under synlighets förbättringar. Om man har vissa problem med synen men kan använda det ändå
     
  10. whiteman

    whiteman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ni som har fått 128gb versionen. Märker ni av att den har mindre ram?
     
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Utan att också ha en 12 GB RAM-modell så är det ju omöjligt att svara på. Men om vi säger så här, jag tror att jag kunde dra igång t.ex. Genshin Impact på min S21 Ultra utan att något annat program stängdes, men nu stängdes åtminstone några av de andra programmen när jag gjorde det. Men de laddar ju om på 1 sekund eller så. I dagligt användande med webbläsare, Spotify, SMS och YouTube märker jag inga störande omstarter än så länge. Men jag brukar ändå ha en tendens att tvångstänga programmen när jag stoppar ner telefonen så kanske inte rätt person att fråga.

    Ledigt RAM brukar ligga på 1,5-2,5 GB ungefär.
     
  12. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Är i banorna på att beställa denna och ersätta min iPhone 12 Pro, var länge en Android-användare men fastnade sedan iPhone X i Apple-träsket och tänkte försöka ta mig därifrån... Är denna lur vägen ut tro?

    Har sett på otroligt mycket videos och reviwes om S22 Ultra och då noterat att många tycks fått problem med någon flimmer över skärmen(enbart Exynos) ingen här som märkt av det? Samsung-support var stört snabb på att säga att det varken denne eller någon kollega hade hört talas om problemet...

    Utöver det så använder jag luren extremt mycket i jobbet och tar mycket samtal/notiser. Tydligen har Samsung bytt ut vibrationsmotor..? Från Z axis till X axis, någon som tänkt på detta också?
     
  13. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Samsung jobbar med patch till "flimmer"-buggen.
     
    Kristy och Cliffster gillar detta.
  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Nån som köpte med abonnemang (från samsung.se) och sa upp detta, inga problem?
     
  15. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Sjukt fascinerade ändå att Samsungs egna skit-support här i Sverige var svinsnabb på att konstatera att något sånt problem inte finns och att personens kollegor garanterat inte heller hört talas om det….

    Tyvärr tappar man ju nästan förtroendet helt och hållet när supporten/kundtjänsten är sämst. Skriker ju inte direkt ut att de månar om kunder….
     
    RuffyMan gillar detta.
  16. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Dom jobbar i en kundtjänst. Förmodligen så har dom hand om en hel del andra företag också.

    Dom är förmodligen inte lika nördiga som vi här på forumet.
    Rätt klart att dom inte har all info om buggar om en ny telefon som har officiell release om någon dag.

    Folk här har redan pratat med KS flera gånger men ändå så ska en hel del till chata och inte få någon info och sen börja grina i tråden. Rätt tröttsamt börjar det bli. Ni vet redan svarat ni kommer att få så sluta chata...
     
    johpe gillar detta.
  17. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Vad är det där för ”killgissning”, förmodligen har dom hand om andra företag…. Varför i hela friden skulle Samsungs egna kundtjänst vara outsourcad till ett annat bolag som har ”hand om” flera företag? Konstigaste jag hört.

    Dom kanske inte är lika nördiga som oss, men att ge ett definitivt svar på något som faktiskt är ett problem, det är ju bekymrande. En kunnig och serviceinriktad person som representerar ett företag hade sagt något i stil med, ”hmm, inte vad jag hört talas om men jag kan absolut kolla upp det”.

    Jo tro fan att folk chattar(två t) med kundservice/kundtjänst om de märker att folk som beställt efter dom får samma telefoner före… Nu i mitt fall hade ju inte jag en leveransfråga utan en fråga om en faktiskt ”bugg”, eller hur? Så nej, jag hade inte en aning om vad svaret ifrån dom skulle bli. Sen att du bemödar dig själv att först läsa igenom och sen kommentera, om du nu är så förbannat trött på att läsa. Läs inte och svara inte?
     
  18. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Ja jag har noterat buggen, som yttrar sig som en liten digital störning ibland när man stänger appar och som en rejäl störning när man bläddrar bland tagna foton i Expert raw appen och ser på Youtube i helskärmsläget.
    Men det är tydligen naturlig färgläget i skäminstälningarna som spökar och ett byte till livligare (Widid) färger löser problemet eller sänka upplösningen från den högsta upplösningen.
    Samsung jobbar med att lösa problemet med en uppdatering.
    Den haptiska feedbacken i vibrationsmotorn är riktigt bra tycker jag, men är svagare och svårare att notera när det ringer i byxfickan enligt flera.
     
  19. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 087
    Mottagna gillanden:
    1 220
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vad har det med saken att göra? Jag har för länge sedan arbetat som kundservicemedarbetare för en rad stora företag och detta sätt att "hjälpa" sina kunder hade aldrig varit acceptabelt!

    Det är lika jäkla uselt ändå på alla punkter vad det än gäller med deras kundservice/support. Som ett av världens största Techbolag så bör man kunna svara på ett bättre sätt mot slutkund. Det spelar ingen roll för mig om dom har hand om 30 företag per medarbetare, man måste kunna sköta sin kundhantering bättre och inte leasa ut sin support till lägst betalande. Sedan om detta är ett problem utanför Sverige vet jag inte och bryr mig inte dugg om då jag bor här.

    Man får nästan alltid felaktiga eller svävande svar, det var samma när jag tyvärr köpte en TV genom deras egna hemsida. Det spelar liksom ingen roll vilken avdelning eller vad du frågar om, servicen är lika värdelös ändå!

    Tycker du gnället som är berättigat är jobbigt att läsa så föreslår jag att du scrollar vidare!
     
  20. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 087
    Mottagna gillanden:
    1 220
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tyvärr är det nog så att det är ett annat företag som hanterar deras support mm, det är vanligare än vad du tror tyvärr. Det är ingen ursäkt för deras värdelösa support men det är så det fungerar ganska ofta att stora företag inte har sin "egen" kundservice.