Diskussion: Första egna intrycken & omdömen Galaxy S22 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av night77, 9 feb 2022.

  1. adde_johan

    adde_johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Om jag bara "point and shoot" blir bilderna suddiga och fula. Även där vinner min lastgamla Oneplus 6t.
     
  2. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tycker det alltid är likadant med Samsung, när telefonerna släpps så känns mjukvaran nästan halvfärdig, och sen patchar dom skiten ur den dom närmaste månaderna. Min S21U köpte jag på releasedagen och blev inte direkt jätteimponerad av den, idag 13 månader senare är den helt superb, nästan en helt annan telefon.
     
    Puttesson och Kristy gillar detta.
  3. adde_johan

    adde_johan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag hoppas det blir så den här gången också.
     
  4. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Efter helgens användning av S22 Ultra delar jag med mig av korta intryck då den ersatt min Huawei P30 PRO.

    Storleken var till en början ingen större grej men nu efter att utforskat Ultran en helg upplever jag tynden som en liten nackdel. Men får hoppas det blir en vanesak.

    Batteritiden tycker jag verkar bra, också snabb att ladda med 25w laddaren.

    Skärmen, den överlägset bästa jag sett. Speciellt med läget Naturlig, tycker det intensiva läget blir för färgmättad och onaturligt helt enkelt. Men som mycket annat en smaksak.
    Ljusstyrkan är en annan positiv del, kan tänka mig man har mycket nytta av den soliga dagar.

    Inte testat kameran så mycket men zoomen är imponerande, och då kommer jag från P30 pro som redan har en bra zoom. Likaså porträtt läget upplever jag som riktigt bra.

    Ljudet, överaskande bra!!

    Av det lilla jag testat S-pen är den helt klart ett kul verktyg. Responsen är smått imponerande men måste lära mig mer om alla dess funktioner innan jag uttalar mig mer om den.

    Edge panel är välkommet! På Huawei fanns en liknande funktion, och måste säga det är riktigt användbart ibland.

    Annars upplever jag enkel buggar, lagget är också rätt påtagligt i vissa situationer men det är bara vänta in kommande updates så fixas dem.
     
    Last edited: 1 mar 2022
    eastbound, Dorfin och RURAL gillar detta.
  5. Graz

    Graz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2016
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    164
    Ska dock tillägga att jag tycker ansikts id inte riktigt funkar som det ska, så fort man lyfter upp telefonen är de 1/10 man kommer in i telefonen direkt. Detta trots att jag har mitt hem som betrodd plats dessutom
     
    Last edited: 28 feb 2022
  6. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Ansiktsid tycker jag fungerar riktigt bra, pröva att lägga in på nytt i den vinkeln du håller mobilen i när du vill att den ska låsa upp!
     
    Graz gillar detta.
  7. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Håller med dig till punkt och pricka. Överlag en fin och välbyggd lur, men även jag tycker att lagget kan bli ordentligt påtagligt.

    Kommer ifrån iPhone 12 pro och har egentligen aldrig upplevt några problem med den. Men kände bara för att försöka ta mig ifrån äpplet en sväng... vet inte om det känns helt bra att börja ångra det efter några dagar med den. Blir ju skrämd över hur otroligt mycket dåligt det pratas om Exynos 2200, hoppas innerligt på förbättring genom uppdateringar.
     
    Graz gillar detta.
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ignorera helt vad andra skriver om Exynos 2200 och gå på dina egna upplevelser. Det skrivs mycket och alla problem drabbar inte alla.
     
    Etzolin, kissidor, Ducceman och 5 andra gillar detta.
  9. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Jo det klart jag går på mina egna upplevelser men det är såklart skrämmande att se så otroligt mycket kritik mot chipsetet... Ja tiden får utvisa, överlag så trivs jag som sagt med den. Men vissa övergångar och så känns halvsega.
     
    night77 gillar detta.
  10. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jag upplever inte lagg eller några prestanda problem förutom med Snapchat och Instagram som emellanåt vill på att hicka till men det tyckte jag nog dom gjorde på min Realme (SD870) också.
    Sen när uppdateringen kom så hängde sig Ultran några gånger i kanske 20-30 sek men har inte hänt sen Fredag så vet inte riktigt vilka slutsatser jag ska dra om det.

    Men överlag så flyter det på som jag förväntar mig att ett android flaggskepp ska göra. Jag spelar dock inte på min, gör inte heller några benchmarks på den.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Tack för ditt svar och din feedback. Överlag så tycker jag också den flyter bra. Men vissa "transitions" mellan appar tycker jag den ka upplevas som seg. Men andra dagen jag använder den, så kanske har lite utav en "inkörningsperiod" också. Tiden får utvisa, men jag hoppas som sagt att det ska gå till sig.
     
    Kristy och iterva gillar detta.
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag skulle aldrig bedöma prestanda första veckan - gäller både om den är bra eller dålig.

    Min Pixel var blixtsnabb i början och är nu lite småseg.

    Det som spelar roll är hur den är efter en längre period.

    Där är iPhone ohotad.
     
    Kristy gillar detta.
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Upplevde nog att det blev bättre i samband med att batterioptimeringen blev klar. För mig tog det fyra dagar. Eller så inbillar jag mig bara. :P Men som du är inne på så kan det vara för tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser ännu när du bara är inne på din andra dag.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Kan jag hålla med känns klokt.

    Jag förstår och det kanske i slutändan varit därför jag tagit tillbaka Apple i alla år, då jag egentligen sällan upplevt något typ av seghet. Snarare ett sug av att testa nytt...

    Ah okej, ja men de är väl egentligen inte helt otroligt. Har själv inte provat några spel ännu och har den mest i jobb och sociala medier. Jo men så är det säkerligen!
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Full förståelse där. Jag kör två mobiler för att få det bästa av båda världar :)
     
    Cliffster och RuffyMan gillar detta.
  16. Hunter78

    Hunter78 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    1 245
    Mottagna gillanden:
    303
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Hmm sitter lite i samma båt med att ersätta min iPhone 12 pro max!! Blir lite kluven gällande just Exynos 2200 dåliga prestation jämfört med Snapdragon!!
    Och ännu mer förvånad gällande att Samsung S22 ultra är lika bra som iphone 11 som är en 2.5 äldre telefon!!!!

    Frågan är om det är värt det med tanke leverans är om 2 månader!!

    Vargör byter ja :

    Mod Edit: Spekulationer och off-topic
     
    Last edited by a moderator: 2 mar 2022
  17. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vilken variant har du? med 8GB eller 12GB RAM ?
     
  18. Cliffster

    Cliffster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2016
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag har 8GB-modellen, tänkte att de var 2 gb mer ön iPhone 12 pro och att jag aldrig någonsin upplevt lag med den... absolut inte som jag gör nu. Optimerar/städar en två gånger under dagen. Men tycker nog ändå att nu dag tre att den är lite lite rappare och mer responsiv.
     
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det går inte att jämföra iOS RAM management med Androids .. jag har en S21 (lilla modellen) o den har 8GB RAM med Exynos 2100 .. den laggar en del o jag tror att 8GB är i minsta o borde ha 12GB RAM som man hade tidigare i S20 serien.

    Du har annars i Device Care under Memory ett sätt att långa upp till 8GB extra virtuell RAM som tas från din lagringsutrymme. Som standard ligger det på 2GB tror jag, du kan ändra o se om det hjälper.
     
    Kristy gillar detta.
  20. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har mycket svårt att se att inte 8gb inte skulle vara tillräckligt i en mobiltelefon 2022 med Android.
    Många andra aktörer klarar ju av att göra en relativt "lagg-fri" mobil med lika mycket internminne (8gb) och Android, och detta även en bit tillbaka i tiden.

    Min S22 Ultra med 8gb laggar rätt mycket trots att jag har ledigt internminne, det hänger nog mera på optimering av mjukvara för hårdvaran med Exynos.
     
    jnsson och Hatsune Miku gillar detta.