Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nu utfört oljeservice på min Cupra Formentor. Har varit lite nojjig för att dom har kört en mindre premum olja 5w-30 istället för 0w-30 som är dyrare. Jag har serviceavtal.. så kan inte ta med mig olja själv utan förlitar mig helt på att de kör med LUKOIL GENESIS SPECIAL VN 0W-30 som det ska vara. En av fördelarna som jag förstår med 0W-30 är att motorn ska bli varmare snabbare... Jag har ca 1 mil till jobbet... förut var motorn 50 grader varm efter ca 3 kilometer nu efter typ 9 kilometer efter oljebytet... vad tror ni har de blåst mig eller kan de ta några dagar innan oljan uppnår fullt resultat ? Någon som är mer insatt ?
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    0W i stället för 5W innebär inte att motorn blir varmare snabbare, det innebär bara att oljan är mer lättflytande vid lägre temperatur. D v s oljan gör ett lite bättre jobb vid kall motor och är inte lika beroende av att motorn skall komma upp i arbetstemperatur.

    m v h Henrik
     
    katho gillar detta.
  3. Carpe_Me

    Carpe_Me Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Någon med koll på Volkswagen?

    Lyckades avbeställa min tidigare Tiguan som blev rejält försenad.
    Sitter nu och väntar på en ID4 GTX istället :D

    Men frågan även säljaren sa pass på, stödjer den elektroniska nycklar i mobilen istället för att ta med fysiska nycklar? ”Kessy” är med i utrustningen men lämnar gärna nycklarna hemma under sommaren
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det innebär att oljan sprider sig snabbare till alla delar och vrår i motorn och därav värms oljan snabbare... framförallt vid låga temperaturer då när den är mindre trögflytande...
     
  5. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Ser du inte på kvittot,specen vilken olja dom har hällt i motorn? Om du tycker att det blivit fel kan du åka tillbaka,reklamera servicen så det blir rätt! Eller säger dom att det ska vara en 5w olja?
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Protokollet säger 0w olja de specificerar inte mer detaljerat.
     
  7. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    757

    MINA ENHETER

    Tja då har du rätt viskositet.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är totalt noob på bilar. Problemet med min bil (när jag först upptäckte delar av det) trodde jag var normalt. Det är långt från normalt och jag är relativt säker en återförsäljare sålde ett måndags-ex till mig, eventuellt skapade problemen beroende på hur bilen var lagrad. Begagnad bil som stod stilla länge hos återförsäljaren.


    Det handlar om en Ford Focus(kombi) från 2017 (2016 modell) som har läckt som ett såll från bagageluckan. Tidigare mögel har jag viftat bort som smuts pga barnvagn och våra fuktproblem med bland annat is på insidan har jag viftat bort att vi har dragit in snö/slask/regn.
    Trodde jag hade garanti kvar och tog en ordentlig koll på bilen och upptäckte synliga problem med fukt från bagageluckan och mögel. På platser har innertaket släppt från metallen, antar det är pga fukten. Tyvärr gick nybilsgarantin ut för 6 dagar sedan och Ford vägrar hjälpa.

    Finns det någon plats man kan enkelt läsa om det här är ett känt problem eller liknande? Har någon här stött på samma sak? Försöker samla ammunition för min reklamationsrätt.

    Den har varit inne för två märkesservicer hos återförsäljaren, en för inte så länge sedan och de har aldrig sagt något :-(.

    Ser absolut inga problem med gummilisterna när man öppnar bagageluckan men baserat på hur innertaket ser ut kommer fukt in där också. Plus att vi har fukt på bakljusen. Mekaniker hos ÅF sade att det måste pågått länge (månad-er)
     
  9. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Tanken var att vi skulle köpa en dieselbil nu, men med tanke på att dieseln kostar 25 kr litern just nu samt hur det ser ut i europa är det då smart att köpa bil eller skall man avvakta och se hur allt utspelar sig?

    Prisklass ca 250 diesel, bilen vi tänker på ligger runt tusenlappen i skatt per år samt ca 0,5 förbrukning

    Tänkte om ni kanske ville ge era tankar om detta

    Edit: glömde även att fråga om en snål bensinare eller diesel är bäst
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag tror att gränsen är nådd snart... för vad en vanligt fundat människa är villig att betala... Jag tror politkerna kommer få mycket press på sig att lösa "problemet" dvs skippa reduktionsplikten... och sänka skatten... Transport och näringsliv drabbas också mycket hård av detta... samhället är beroende att leveranser ska fungera och åkerirer får ekvationen att gå ihop.

    Köper du en elbil... tänk på att det är väldigt långa väntetider... En i famlien köpte en Audi q4 e-tron i somras senaste leverans datum är april... men snart är vi där något säger mig att de kommer skjuta fram datumet återigen som de gjorde flera gånger redan... är halvledarbrist... även brist på batterier... kina tar stor del av marknaden själva...som är världens största elbilsmarknad idag...

    En Fråga varför vill du köpa en diselbil ?
    Var många år sedan alla började köpa bensin bilar istället för diselbilar...
    Jag hade inte köpt en disel med dessa priser...Men får vi en ny regeringen till hösten kan såklart priserna bli mer humana... då vissa partier gått till val på att sänka priserna på drivmedel.
     
    henca gillar detta.
  11. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    anledningen är egentligen att vi har en diesel idag som är snål då vi åker långa sträckor med jämna mellanrum och diesel drar lite på motorväg, vi har ingen erfarenhet av nyare bensinbilar då vi kört diesel senaste åren, därav frågan vad som är snålt att köra idag förutom elbil med tanke på bränslemarknaden
     
    henca gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Plugin hybrid kan ju vara ett alternativ också... nu vet jag inte hur många mil du kör när du kör dina sträckor.. men vissa plugin hybrider har ju hyfsat bra räckvidd... Nu kommer ju förvisso energipriserna också gå upp då vi stängt ner fullt fungerande kärnkraftverk i förtid... men lär fortfarande bli billigare än att tanka med Diesel...
     
  13. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    har alltid sagt
    när bilarna dricker mindre så kommer dom att höja bensinen
    när all elektronik drar mindre ström "led-lampor" så kommer dom att höja elen
    när många köper EL-bilar så kommer dom att straffas med massa skatter

    hur ska regeringen få in skatterna annars
     
    cobben gillar detta.
  14. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Hade en golfkombi bensin med 150hk som hyrbil en månad för ett par år sedan, den gick lätt på 0,5 på landsväg, till och med under om man höll sig på 80 på sådana vägar.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja... är igentligen obegripligt hur man har så låga ambitioner vad det gäller tex energikapacitet.. skulle vi ha ett överskott skulle vi kunna ha tex stora vertikala växthus året om och vi slipper importera grönsakker från nederländernas växthus... Med el kan man rena både vatten och luft... finns få begränsningar man kan göra med el... Speciellt i dessa tider så måste vi bli mer självförsörjande...
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ju mer "jox" de blandar in i bränslet ju mindre effektiv blir det.. dvs ju mer biodrivmedel det blandar in ju sämre är kvaliten och förbräningen... det går att likna lite som att blanda i vatten i bränslet.. man spär ut det...så ja dina 0.5 är kanske inte 0.5 idag... dessvärre..
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har alltid undrat... hur många energi har vi sparat genom bytet till led lampor från 40 watts glödlampor ?

    Förvisso i och med led lampor så har vi iofs väldigt mkt mer lampor nu och får inte tala om dekorations belysning med led slingor och allt.. så jag vet inte..kanske går på ett ut trots allt...då vi har mkt mer lampor nu än vad man kanske behöver.
     
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Dagen bensin motorer drar inte mycket bensin
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    En hybrid, el o bensin om man kan ladda hemma eller på jobbet
     
  20. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    779

    MINA ENHETER

    Sluta stjäla och slösa? Lära sig basic ekonomi hur budgetering är?
     
    Oceanic gillar detta.