Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Xiaomi mi 1s 3500 kr på Netonnet just nu. Bra deal?
     
  2. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

  3. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Najs! Tack. Är det värt att lägga på ungefär en tusenlapp för att få PRO modellen?
     
  4. Macke23

    Macke23 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Om man flashat sin S1 Nordic, och de kommit en ny firmware via appen. Blir scootern som vanligt igen då? Alltså som den var innan den var flashad?

    Och en annan fråga,vad är de exakta siffrorna i hastighet och "vrid" på en S1 Nordic?
     
    bev gillar detta.
  5. Sarrow

    Sarrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Har köpt en begagnad m365 och trodde det va moderkortet (lilla lådan brevid batteri) som strulade då den startar upp displayen men lägger av direkt. Men det va det inte. Batteriet har 36v spänning. Vad kan det va för fel då? Hur går man vidare? Laddaren lyser grönt så fort man sätter i den.
     
  6. DråidPingvin

    DråidPingvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har räknat blink på batterikotrollern när jag letat fel, men du behöver nog gå igenom de olika felsökningsforum som finns för att hitta ditt fel. Felet kan ju vara kortis vid displayen, men jag har inte haft samma fel, så jag kan inte annat än tipsa om att söka. Atrt laddaren lyser grönt tycker jag betyder att batteriet är ok. Bl.a. här finns lite om felkoderna (om några) Xiaomi M365 electric scooter common issues and solutions | GearBest Blog
     
    Sarrow gillar detta.
  7. Sarrow

    Sarrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Blir inte riktigt klok. Beställde en ny dashboard och motherboard då displayen bara tänds och sen släcks. Det gamla moderkortet har en kabel anslutning mer än den nya och på den nya dashboard finns en mer anslutning än den gamla. Vad är vad? Finns det elschema till dessa elsparkcyklar? 20220106_143926.jpg
     
  8. Sarrow

    Sarrow Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Har inge diod på min bms
     
  9. Rob74

    Rob74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Köpte grabben (mig :-)) en Xiaomi Mi Electric Scooter 1S. Direkt insåg jag att skyddet för själva laddingången ser ut som ett skämt. Kan ju inte stå emot speciellt mycket väta, om ens någon. Antar att många här har ersatt "luckan" - vilken är det som gäller?

    /Robert
     
  10. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Finns det någon färdig laddare att köpa för att ladda scootern i bilen t.ex? 12V -> 4x V?
     
  11. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    har samma fråga som dig
     
  12. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    har du spänt bultarna?
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 160
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    har bytat på 2st scooters, känns bättre än med slang,
     
  14. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Efter flera punkteringar på kort tid förra våren tröttnade jag och ställde upp min m365 på vinden. Nu funderar jag lite på att byta till punkteringsfria däck och börja åka till våren igen. Jag vet att det finns flera nackdelar med punkteringsfria däck, men det känns som det står mellan det och att inte åka alls.

    Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter av att köra med punkteringsfria? Är det någon här som har kört med det någon längre tid och tycker det funkar bra eller åtminstone okej? Hur stora var effekterna på räckvidd och komfort?

    Det verkar finns många ställen i Sverige att beställa från numera, vilket borde vara att föredra. T.ex. har Curious Joe flera punkteringsfria varianter. Är det någon som har prövat några av dessa (eller från annan återförsäljare) och kan rekommendera?
     
    AnnaMariaZ gillar detta.
  15. AnnaMariaZ

    AnnaMariaZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nokia 3310

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nokia 3310
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Telefon 3:
    Google Pixel 6
    Platta 2:
    iPad Pro 12
    Jag köpte en begagnad och tänkte göra samma sak...
     
  16. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Det finns en del trådar här som avhandlar just denna fråga.
    Kortfattat: mkt sämre komfort, större risk att man har sönder batteripack, vilket blir dyrt.
    Vanligaste orsaker till punkan: "otur", för lågt tryck i däcken (minst 3,5bar bör man ha o kolla ofta), fel åkställning (alltför många åker som tennsoldater -> med raka stela ben. Man ska ha lätt böjda fjädrande ben - aktiv ståkörning, inte passivt sådant).
    byta däck:
    ja liite omtändigt, MEN inte alls sååå jättejätte krånglig som vissa gör gällande. Om man attackerar däck på rätt sätt så är det långt mindre pain in the ass. På YT finns både bra o dåliga råd/videos på hur man byter däck hyffsat smidigt.
    Vissa videos ger även förklaring på varför man KAN lyckas med att byta däcket nästan smärtfritt.
     
  17. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34
    Alltså haft elskoter i 4år. Haft två punkor som inte gått att laga. Fick byta däck. Annars funkar det riktigt bra med reparerande punkaslajm och en bra digital pump. Sen dess har det fungerat perfekt, kollar trycket varannan månad. 110kg, 55-60 PSI.
     
    bernard gillar detta.
  18. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Alla mina punkteringar har varit vassa föremål (spik, häftklarmrar, små glasflisor, etc) som satt sig i ytterdäcket och tryckts igenom till innerslangen. Antar att det helt enkelt finns ovanligt mycket sånt längs vägen jag normalt åker. Har varit noga med högt tryck i däcken, men tror varken det eller åkteknik hjälper mot vassa föremål. Ett par gånger i början fick jag till och med två punkor direkt efter varandra pga samma föremål, eftersom jag inte letade tillräckligt noga i ytterdäcket för att hitta dem när jag bytte eller lagade innerslangen.

    Jag tycker inte det är så himla krångligt att byta däck, det skulle vara okej att behöva göra en eller kanske till och med två gånger per år. Men det blir väldigt demoraliserande när man upprepade gånger får punktering rätt snart efter att man redan fixat en. Jag har inte heller någon bra arbetsplats att byta däcket på. Blir hemma på vardagsrumsgolvet. Sen är det också jäkligt jobbigt att bli stående halvvägs till jobbet på morgonen med en scooter man inte kan åka på.

    Jag såg nu att Curious Joe säljer slangfria luftdäck som inte kräver någon större mod. Vad tror ni om dessa?
     
  19. Poulgrym

    Poulgrym Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2018
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    34

    Inget jag personligen testat men flera på div fb grupper tycker det är riktigt bra. Vid nästa däckbyte är det var jag också kommer att gå över till.
     
  20. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Då tillhör du kategorin "otur".
    Ett slanglös luftdäck ala bildäck är mkt bättre alternativ än solida typer av däck.
    Punkur kan lagas utan att man behöver ta av däcket.