Tålig bra kinamobil med högst ljusstyrka på skärmen? Tips?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av thehero, 5 apr 2021.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag ska prova att använda mobil som navi på motorcykeln denna sommar, då min Garmin numera är en fossil.
    Problemet med mobilerna jämfört med navigatorerna är just skärmens ljusstyrka. I normal sommarsol så ser man ofta inte vad som visas på mobilskärmen.
    Jag har tänkt köpa en kinamobil av tåligare typ för detta, då jag inte vill riskera att min vanliga mobils OIS dör av vibrationerna.
    - Någon som kan ge tips om vilka av dessa kinamobiler som är bra med en ljusstark skärm? Jag antar att deras prestanda räcker till att driva google maps så värsta processorn är inte så viktigt, kameran är också oviktig.
    Det viktiga är någorlunda bra kvalitet och en bra och tydlig skärm. Gärna större då min närsyn inte längre är den bästa...
    Några tips? :)
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad är din budget?

    Det är ju en svår kombination billig+ljusstark skärm. Väldigt sällan budgetlurar har ljusstarka skärmar om du inte fokuserar på Xiaomis nya midrangetelefoner som Redmi Note 10 Pro. Dock är den allt annat än robust. I så fall får du nog mura in den i ett kraftigt skal.
     
    thehero gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du får mer för pengarna om du köper en vanlig typ av mobil och ett kraftigt skal för att skydda den. De så kallade tåliga mobilerna brukar inte vara tåligare än en vanlig mobil med kraftigt skal och ha sämre prestanda.
     
    thehero och Kristy gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror du har rätt. Redmi Note 10 Pro ska ha en maximal ljusstyrka på runt 700 nits. Det är den faktiska maxstyrkan på autoläget uppmätt av GSM-arena. Viktigt att läsa recensioner och inte gå på teoretiska värden från tillverkarna själva. Tror det är omöjligt att hitta något bättre som inte är ganska mycket dyrare.
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro (Max) review: Lab tests - display, battery life, charging speed, speakers (gsmarena.com)

    Har haft Note 10 Pro och den känns ganska välbyggd men tester visar att den är rätt skör i bygget (t.ex. bendtest). Dock borde väl ett kraftigt skal råda bot på problemet.
     
    thehero, Kristy och Ara gillar detta.
  5. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Tack för svaren. :) Tror inte själva mobilen behöver vara robust som en tegelsten, bara den är tillräckligt vädertätad för att sitta på styret. Det är kamerans stabilisering som brukar ta rejält med stryk av alla vibrationer på MCn. Jag räknar nästan med att kameran pajar efter ett tag, så kameran är helt oviktig i detta val. Ett kraftigt skal hjälper inte så mycket mot vibrationerna som brukar vara allt från pulserande till tandläkarborr. Budget? Tja... 2500 kanske? Över det så kommer det lite väl nära garmins Zumo 396 i pris. Jag föredrar dock navigation via mobilen, efter som det ger fördelar som inte navigatorerna ens kommer i närheten av.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du ska köpa en ny telefon i den prisklassen är det nog bara Xiaomis nyare midrangelurar som har tillräcklig ljusstyrka. Alternativet är att köpa något begagnat flaggskepp.
     
    thehero gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Populär föreställning att Samungs midrangelurar med AMOLED har bra ljusstyrka och snart kommer någon att föreslå en begagnad sådan. ;) Dock har t.ex. Galaxy A71 bara en maximal ljusstyrka på 515 nits medan Redmi Note 10 Pro maxar på 725 nits. Allt enligt GSM-arenas tester.
     
    thehero gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ska dock sägas att allt över 500 nits är rätt hyggligt och fungerar i de flesta förhållanden om det är en AMOLED (högre kontrast på AMOLED, så blir tydligare vs LCD), så jag vet inte om det är en dealbreaker, men 700 nits är så klart bättre än 500 nits.
     
    thehero, Kristy och flipp gillar detta.
  9. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    @thehero@thehero
    Tja, fick du tag på någon bra telefon? Går själv i samma tankar nämligen.