Diskussion: Galaxy Tab S8 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Tab S8-serien' startad av Swedroid, 9 feb 2022.

  1. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Tittar på Samsungs Protective standing cover. Har någon provat det till denna eller någon tidigare platta? Gillar att ha ett kickstand men tycker plattan är lite för oskyddad med bara baksidan till keyboard cover. Nackdelen är att man måste ta bort det om man vill använda tangentbordet. Men däremot så ser det ut som den blir mycket skönare att hålla i.
    Kostar 560 kr med benify rabatt.
     
  2. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 406
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Om du har keyboard cover. Då ska du kunna ha båda delarna samtidig. Såg flera youtube videos där dom kunde sätta back cover med keyboard samtidig. Om du nu menade detta?
     
  3. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER


    Hittar ej på benify, länk eller under vilken grupp?
    Edit: hittade. Fanns många samunglänkar, men under S22 och S8 länken fann man den.
     
    Last edited: 9 mar 2022
  4. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag menar detta.
    Galaxy Tab S8 Ultra Protective Standing Cover black | Samsung Sverige

    Smidigare att ha den i detta tillsammans med ett glasskydd när man är på resande fot. Så kan man ha Keyboard cover hemma när man har behov av tangentbord.
    Någon som har provat detta? Det ser rätt greppvänligt ut. Eller blir det klumpigt?
     
  5. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nackdelen är väl att det inte är vikbart skydd för skärmen. Lär väl komma fler skydd från andra tillverkare inom kort, jag beställde ett nu iaf. Kanske jag moddar om det med rem på baksidan så man kan ha den som handflatagrepp.
     
    Silverspoone gillar detta.
  6. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Beställde du detta?
    Ja samtidigt så har jag ett book cover till min tab s4 och tycker att det är lätt att få smuts innanför skyddet som repar skärmen när det är stängt. Därför tror jag på detta och sen ha en sleeve eller något innan den åker ner i väskan.
     
  7. johpe

    johpe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Jag antar att det inte går att ansluta keyboardet när man har detta skydd på? (går kanske att modda genom att skära bort bitar av nedre kanten?)
     
  8. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det är stängt på bilderna vad jag kan se, kanske går att modda. Men tangentbordet går ju längs med hela vägen.

    Men skärmskydd, blir nog spigen för den täcker mer av skärmen. Men någon sett dem billigare än från deras egna sida? (blir 270kr i frakt).
    Finns för 250kr ish på Amazon, men förstått de kan va begagnade eller skadade, fejk.
     
  9. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Köpte för 240 kr på Amazon och det var inget fejk och helt nytt. Det är Spigen som säljer dem via Amazon.
     
    richiraptor gillar detta.
  10. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Länka gärna.
     
  11. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
  12. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Snyggt! Tack. Ett beställt, ja Amazon är faktiskt bra där. Aldrig krånglat för mig.
    Kan bara tänka mig vad en ny skärm kostar till ultra.
     
    Silverspoone gillar detta.
  13. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Hämtade min idag på posten och här kommer lite snabba tankar:

    1. Tycker inte den är speciellt stor => kanske dock bara van vid min 16" macbook så 14.6" inte känns så enormt
    2. Skärmen är okej - inga gröna nyanser på lägre ljusstyrka som med Tab S7+ - dock har Samsung av någon konstig anledning använt sig att en anti-reflective coating som gör att svarta partier ser gråa ut i solljus vilket gör att min Macbooks skärm ser svartare ut trots avsaknad av oled (XDR). Förstår inte hur de tänkt här.
    3. Ljudet är också bara okej, ingen bas alls vilket gör att ljudet inte låter lika bra som på min macbook t.ex. (också hört att iPad Pro har mer bas vilket gör att ljudet låter "fullare").
    4. Den är väldigt snabb - allt känns smidigt och bra - vilket är ett stort plus :)
    Nu till saker som irriterar mig enormt och kan få mig att returnera den:
    1. Keyboard cover: Den är för mjuk och sitter man med den i famnen är det lätt att pekplattan inte fungerar eller trycks in av sig själv - hur Samsung tror att denna är värd 3700 förstår jag absolut inte
    2. Appar (förutom Netflix och Youtube): Förväntar du dig en fantastik streaming-upplevelse med en amoled 14.6" skärm? Om ja ska du definitivt undvika Tab S8 Ultra => inga appar har stöd för HDR och oftast får du dina filmer i HD eller max 1080p. Ett stort skämt. Seriöst Samsung? Kunde ni inte fixa HDR eller ens se till att formatet ser korrekt ut på surfplattan då man kollar på film via Disney+ och Imax Enhanced?
     
  14. johpe

    johpe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Men att appar inte har stöd för HDR eller HDR+ är väl ändå inte Samsungs fel? Vad jag vet stödjer S8 Ultra både HDR och HDR+ så det handlar bara om att apparna måste uppdateras från respektive företag (Disney, Netflix o.s.v.)
     
  15. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Alltså finns ju inget som hindrar Samsung från att samarbeta med dem och se till att allt är klart innan lansering och inte bara ignorera det helt: Ur ett användarperspektiv spelar det ju inte roll vems felet är utan det är bara så att Tab S8 Ultra inte erbjuder en lika bra upplevelse som andra surfplattor pga du inte får UHD eller HDR i många appar, vilket är tråkigt.
     
  16. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    S7+ är också HDR och 2k. Men som sagt, det är apparna som inte stödjer nerskalning till 2k eller ens 4k.gäller Apple, Samsung, huwai etc.
    Vissa disney+ appar på tvn stödjer inte 4k ens.

    Men Samsung är framtidssäker. Du kan öka brightness för tex Netflix mfl. Får ändra i settings-brighness och kryssa i extended tror jag det heter

    Du får snarare skylla på Android som är svårare att ha en bred app som ska funka till flera olika märken. Så det blir ju, lägre upplösning + större skärm ser sämre ut än på en mindre platta.

    Du är nog den första som klankat på skärmen är dålig :)
     
  17. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Trist på keyboarden. Känns ju rätt uppenbart att de borde va stelt. Kanske blir Bluetooth tb ist sedan, men mitt huvudmål med den är pennan och använda som en platta.

    Du har inget skärmskydd på?
    Vilket jag tycker en premiumprodukt borde ha på från början, tex min S20 Ultra hade skärmskydd från fabrik på.
     
  18. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag har också upplevt skärmens svarta partier lite gröngrå när man sitter i en ljus miljö. De är inte alls lika mörka som på en Ipad.
    Men annars är skärmen riktigt bra.
    Det jag är mer besviken på är nog ljudet som absolut inte är dåligt men jag hade förväntat mig mer. Dagens i-landsproblem kanske :P
    Sen är tangentbordet absolut inte värt pengarna men nu ingick det ju från början.

    Har provat 4G idag då vi inte har utbyggt 5G i Karlskrona än. Täckning och hastigheten var detsamma som på min S22 Ultra. Till och med lite snabbare när jag körde ett par bredbandskollen.se :cool:
     
  19. richiraptor

    richiraptor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Schysst! På min S20 ultra tycker jag mottagning är sådär jämfört med föregående mobiler jag haft.

    Hur är ljudet jämfört med Tab S4? S8an är ju tunnare än tex ipad. 5.5mm mot 6.4mm. Kanske få in lite mer djup där.

    Men om man nu har ett mörkt rum, då måste väl oled spöa ipads svärta? Min S4a har bättre svärta än vad min brors Ipad pro har.
    Sen är jag av den aspekten att när man ser på film etc, då ska det va mörkt. Är det ljust är man ute och leker haha.
     
  20. Silverspoone

    Silverspoone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2021
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    30
    Gjorde en liten jämförelse mellan Ultran, S4 och Surface Pro 5. Ljudet är bäst i Ultran. Det är störst ljudupplevelse där och mer stereokänsla än de andra två. Men jag saknar lite fyllighet även efter tuning. Det beror såklart lite på det tunna chassit. Men tror ändå Apple lyckas bättre där.

    Ja sitter man inte i ett soligt rum så är svärtan grym. Ser dock inte superstor skillnad på bildkvalitén mellan min S4a och Ultran. Däremot så är 120 Hz underbart vid arbete och surfning. Det är svårt att gå tillbaka efter man vant sig.


    Däremot så har jag hittat en sak jag stör mig på med tangentbordet. Trackpaden går ner i något viloläge så fort du inte rör den och man måste väcka den varje gång. Muspekaren försvinner och det är en kort fördröjning på 0,2 sekunder tror jag. Det låter kanske lite men man märker av det.
     
    Last edited: 10 mar 2022