Diskussion: Tråden för oss med Google Workspace / Apps / GSuite / Google Suite-konton

Diskussion i 'Google Play' startad av bernard, 9 sept 2019.

  1. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har tolkat det senaste som att mina G-suite-konton faktiskt kommer att finnas kvar efter de "stängs ned", men att e-post och övriga tjänster inte fungerar längre. Dvs, de blir vanliga konton utan e-postadress kopplad till Google (Google har ju sådana också). Detta är ju fortfarande rykten, men det skulle innebära att man inte ens behöver lyfta ut allt data ur kontona utan man behöver bara fixa en mail-proxy.

    Mitt stora bekymmer är att jag kommer att tappa så mycket metadata som jag vill ha kvar, mest metadata som kopplar platsinformation i maps till mina foton från alla mina resor runt om i världen.
     
    bernard gillar detta.
  2. omtslug

    omtslug Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag behöver väl ta tag i det här.
    Kan ni rävar rekommendera något bra alternativ. För min del är det främst mail på egen domän som jag måste få till en fortsättning på.

    Det betonas ofta att användarna ska kunna överföras till gratis gmail konton. Vanlig gmail med standardstorlek är väl gratis, missförstår jag vad de avser.
    Är det nåt annat än mail som detta gäller. (Är det överföringen av mail som är grejen, det fixar väl en epostklient, confused)

    Jag är också fine med att ligga kvar hos google men med nuvarande prismodell så verkar det hamna på flera tusen om året. Det blir för saftigt.
    Microsoft family ligger väl på dryga tusenlappen och då får man ju med office så det är eventuellt ett alternativ. Dock så har jag använt alias en tid, har ett tiotal aktiva sådana, och som jag förstått det så funkar inte epost-alias i ms family? isf så är inte det ett alternativ.
    Det gäller 5-6 användare o ~30 alias.

    Är sättet man har kvar mail med egen domän att ordna en epost'server' (tjänst) hos nån leverantör och sen köra vanligt gmail konto som man smtp/pop3 kopplar till mailhostingen ?

    Finns det tips på bra leverantörer, om man ska göra på så sätt. Har domänen hos loopia just nu, ska väl kolla med dem.

    (Man kanske ska släppa gmail helt o hållet men faktum är ju att mailhanteringen funkar riktigt bra)
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    upload_2022-3-27_19-47-51.png

    Lade till ett betalmedel idag, så man inte glömmer det innan deadlinen går ut. Man har ju kostnadsfritt till september 2022 och sedan 50% av priset till 27 sep 2023. Tror jag skjuter på det till dess och hoppas att priset kanske gått ned lite för det enklaste paketet. Är lite för bekvämt i dagsläget för att det ska motivera en flytt för de relativt få konton jag kör.

    Det är 3 USD/användarkonto för "Business Starter Edition", så har man tex 4 konton blir det 120 kr/mån from 27/9 2022.

    Verkar som deadline är 1/5 om man vill ta del av erbjudandet ovan för övrigt:
    Fick ni förresten priserna i SEK eller USD? Jag fick i USD av någon anledning. Hittade ingenstans att ändra land heller.
     
    Last edited: 27 mar 2022
    NisseDILLIGAF och dagr gillar detta.
  4. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Jag fick i Euro. Lite schysst i all misär är i alla fall att det är gratis fram till 30/9-2022 och sedan halva priset i ett år. Då kanske det poppar upp något likvärdigt och prisvärt alternativ under tiden, trots jag tvivlar.
     
  5. NisseDILLIGAF

    NisseDILLIGAF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Spännande att höra @bernard@bernard, @mbs@mbs .. tack för uppdateringen! :)
    Tror jag håller ut några dagar till.. tänker på formuläret man fick fylla i... (jävligt nervös att missa deadline för sitt konto)
    Har ju alla Android köp och konto registrerat på min mail... men kan man behålla mail adressen utan själva gmail, och bara 'forward' sin mail till en alternativ gmail så blir jag glad...
    Hoppas någon postar här om dom hör något från Goggle.... :D
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag funderar över hur mycket man kan ha kopplat till kontot. Hittils har jag tänkt på:
    • Mail
    • Foton
    • Appar
    • Böcker
    • Filmer
    • Telefoninloggning
    • Kalender
    • Kontakter
    • (Pay)
    • Keep
    • Drive
    En del är lätt att flytta, andra går inte alls.
    Vad har jag glömt?
     
  7. NisseDILLIGAF

    NisseDILLIGAF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag tycker 'Appar' är ganska stort.. alla appar man någonsin köpt, eller sparat inställningar med mailen även Play games som är kopplat till sin mail..
    Alla inloggningar på diverse sidor som man använt (tror man kan göra en mailforward på sin gamla mail adress till en ny) kanske inte är så farligt...
    Måste kolla upp hur mycket data man kan skicka över till ett nytt gmail konto...

    Annars är det en bra lista du gjort! Det har jag fan inte tänkt på att göra...
    Ska direkt in på Spreadsheets och göra en översikt (fan! den har man ju inte kvar sen) ;):P
     
    Buzz gillar detta.
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Var lägger du till detta? Hittar inte det alternativet där Googles egen hjälpdokumentation säger att det ska finnas.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det skall ligga här: Anmelden – Google Konten.

    "Google Workspace Business Starter" är den billigaste, när man klickar på den står det sedan villkoren ovan.

    To avoid disruption
    and maintain your account(s), please upgrade to Google Workspace by May 1, 2022. Begin the upgrade by reviewing the transition help center article, and selecting the option that best suits your organization’s needs. When you've identified your preferred subscription:

    1. Go to your Admin console.
    2. Select your new subscription offering.
    3. Enter your billing information.
     
  10. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Verkar som att Google skjutit upp sista datum till 1 juni. Borde sluta förvånas men det är otroligt dåligt hanterat av Google. Snart tre månader passerat och vi närmar oss deadline men informationen om vad det egentligen innebär är oerhört bristfällig. Blir inte klok på om man kan nedgradera i framtiden eller om ens allt rullar på som vanligt om man betalar. Försvinner någon tjänst?

    Det mesta går ju att exportera men just Android och mail känns enormt stökigt.
     
    bernard gillar detta.
  11. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    dagr och bernard gillar detta.
  12. T-man

    T-man Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto g 5g plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto g 5g plus
    Om man bara är intresserad av mail med egen domän så verkar det gå att ha forwarding om man har domännamnet hos Google. Get a professional email address – Google Domains
    Och om det är till en Gmail adress så ser det ut som att man skicka från alias/egen domän.
    Har inte testat detta själv än då jag har en betald lösning i några månader till.
     
    bernard gillar detta.
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Åh, den här tråden har jag missat förut. Jag har precis som bernard "betalat" nu (noll kronor än så länge) för att få lite mer tid på mig att fundera. Jag hatar när saker som fungerat i många år slutar fungera, hela poängen med att skaffa egen domän var ju att slippa krångla med byte av mail-adress regelbundet.

    Precis som pacman skriver verkar det bli så att kontot kommer fungera som ett vanligt Google-konto. Det man verkar tappa är t.ex. mail, kalender och Drive.

    Min tanke är lite att "är det så de vill ha det så". Jag kan skapa ett dussin olika Gmail-konton för olika saker.

    Ett Gmail-konto enbart för Drive (och flytta mina filer dit). Mailen kan man väl till nöds hosta hos valfri provider som har IMAP-stöd. Gmail har ju IMAP-stöd och när jag skaffade Gmail med egen domän förut flyttade jag mail från min gamla adress till Gmail just genom att köra Thunderbird med två IMAP-konton. Enda riktigt stora fördelen med Gmail är väl detta med etiketter egentligen (ja, möjligen deras spam-filtrering också).

    Men tycker att det är väldigt löjligt att det är just att kunna ha en egen domän de hakar upp sig på. Det lär ju inte bli bättre för dem att folk skaffar en massa extra Gmail-konton direkt.
     
    bernard gillar detta.
  14. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    En update på hur det har gått för mig!

    Blev lite "orolig" för att jag inte hade hört något nytt om vad som händer efter 1 juni. Man skulle ju få en möjlighet att sätta upp sig på en lista om man ville ha en "no cost" - option (om det är så den skall heta?) men det fanns inte något sådant alternativ i min adminkonsol.
    Jag kontaktade supporten och dom gjorde jobbet, dvs satt upp min domän på listan (senast 1 juni!)
    Samtidigt fick jag följande info på mailen (och av supportkillen):

    "Thank you for contacting Google Workspace Support

    As per your request, your batterimannen.com domain has been successfully added to the waitlist for the no cost option.

    You will get important updated at [email protected] email regarding the no cost option that is about to be rolled out so please keep an eye out for the further instructions."

    Så mer info om hur det kommer att se ut kommer imorgon!

    OBS! Jag har valt att "betala" (gå över till starter) eftersom jag var nojig över att bli av med data och alla inköp, och då fanns inte "no-cost" alternativet.

    Så vill ni det så är det hög till att göra det nu...
     
    Buzz gillar detta.
  15. NisseDILLIGAF

    NisseDILLIGAF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hej! hur kontakta du supporten?
    Jag hittar ingen mail eller formulär för support, bara den loopande 'support assistenten' :(

    Jag antar att jag får tillgång till support om jag uppgraderar men vill ju egentligen bara ha no cost versionen....
     
  16. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Du kontaktar supporten genom att gå till adminkonsolen: admin.google.com

    Tryck på frågetecknet i cirkeln uppe till höger.

    Nu kommer hjälpassistenten fram, tryck på "Kontakta support"
    Tryck sedan på produkten "Google Workspace"

    I fältet "Beskriv kort vad du kontaktar oss...."
    Skriv: Jag skulle vilja migrera över till "no-cost"
    Tryck på "pilen".

    (nu tar jag resten från minnet :) )
    Jag fick något där jag kunde välja chat eller mail, jag valde chat.
    Nu kom det fram att jag skulle välja språk för supporten osv... Jag fick välja Engelska som enda alternativ. Tryck vidare...

    Jag fick vänta i typ 30 sek och så fick jag en live person där jag skrev på engelska.
    Han visste precis vad det handlade om och han fixade det på ett par minuter.

    OBS! OM det är så att du ändå inte får support så kan du ju uppgradera ändå, det kostar ju inget ännu) och därefter kontakta dom. Men det låter skumt att man inte skulle kunna göra det.
     
    chhans, Buzz och NisseDILLIGAF gillar detta.
  17. NisseDILLIGAF

    NisseDILLIGAF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ja, då fick jag prata med support, och blev uppsatt på väntelistan (som dom kallar för the domain list)
    Jag har valt att inte uppgradera, får se om jag valde rätt eller inte o_O

    Fick reda på att min mail inte kommer att fungera i no-cost alternativet, så jag måste göra en backup...
    Och att det kommer någon stor uppdatering om no-cost alternativet imorgon...
    Vi får se vad det är...

    Tack för hjälpen @TinyWiz@TinyWiz
     
  18. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
  19. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    David, omtslug och dagr gillar detta.
  20. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Precis. Här är hjälpsidan:

    upload_2022-5-17_9-38-18.png

    Om man klickar på länken here som du gjorde (dvs Anmelden – Google Konten) så kommer man till detta val:

    upload_2022-5-17_9-39-44.png

    Välj Personal use: stay on no-cost Legacy G Suite och man kommer till:

    upload_2022-5-17_9-40-12.png

    Sedan får man samma bild som du postade som avslutning:

    upload_2022-5-17_9-40-33.png
     
    David, omtslug, Buzz och 1 annan gillar detta.