OnePlus 9 pro - värt i 2022?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av leparagon, 24 mar 2022.

  1. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Hej!

    Är lite sugen på att köpa en Op9 Pro men blir inte så tänd på allt jag läser som senaste problemen med mjukvaran på Android 12 / ColorOSifieringen. Men vet inte om det här är buggar som skulle finnas om man resettar eller ej? Är den värd 6500? Hur är batteritid och dylikt på en "ny" som skulle utgå ifrån OOS12? Någon som har erfarenhet?

    Lämnade precis tillbaka en Realme GT 2 pga väldigt svag haptik och buggig mjukvara, saknade även trådlös laddning något och kamerorna var inte övertygande.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du har missnöjd med GT2 skulle jag nog inte köpa en telefon från OP. Känslan är ju relativt likvärdig upplever jag det som. Haptiken är ganska svag även på 9 Pro. Tycker Xiaomi, Google och Samsung är bäst på haptik. Kameramässigt tycker jag nog också OP ligger efter Xiaomi och Google. Dock finns ett hyfsat gott stöd för gcam för 9 Pro och vidvinkelkameran är bra.
     
    iterva och leparagon gillar detta.
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    OOS12 är halfassed men Oneplus tillåter custom Roms och det är ett bra alternativ. Helst OP9 över 8 för att man får en bättre tech stack.
     
  4. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Det är om inte annat helt rätt tid att köpa en OP 9/9 Pro, då Elgiganten har 9 Pro för 5996, medans Mediamarkt tar 4490 för 9an.
     
    iterva gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Hade en Samsung S22 Ultra och sen en S22+ innan jag skaffade en 9 Pro och jag upplever inte att den är sämre med android 12 än mina föregående lurar. Snarare mycket bättre flyt/responsivitet. Självklart så spelar priset in eftersom 9 Pro besparade mig mer än 50% i imvesteringkostnad jämfört med S22 Ultra. Haptik och sånt bryr jag mig inte om.

    Batteriet kan jag inte riktigt uttala mig om då jag lägger ner den på en trådlös laddare när jag sätter mig vid datorn och samma i bilen. Men om jag ska sådär killgissa/estimera så tror jag många klarar sig en dag med normal användning. Försökte väl testa första dagarna hur långt den räckte och 5-6h SOT var iaf standard dom första dagarna. Och det med ganska hård användning, dock majoriteten av det över wifi.

    Kamerorna duger gott och väl till sociala medier delandet i mitt tycke. Är man ute efter nåt med fokus på kamera så är detta nog inte rätt lur utan iPhone 13 Pro och Pixel 6 Pro är helt klart bättre alternativ. Men då kostar det ju därefter också.

    Men det man får vara beredd på är ju att OnePlus historiskt är urusla på uppdateringar. Både kvalité och att faktiskt lyckas få ut dom.

    Edit: Sen ser jag nog inte på 9 Pro som att det är ett flaggskepp från OnePlus 2021 utan jag ser den för vad jag betala för den och jämför med andra alternativ i den prisklassen. Så för mig som har otroligt svårt för Xiaomis gränssnitt så tycker jag ändå 9 Pro levererar en bra helhet för mig. YMMV.
     
    Last edited: 24 mar 2022
    eastbound och flipp gillar detta.
  6. leparagon

    leparagon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2018
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    34
    Kort update:

    Köpte från Amazon för 5996 kr.

    Tidigare erfarenheter: Realme GT 2; Xiaomi Mi 9, Redmi Note 5, och en del iPhones.

    Helt jävla suverän telefon. Tror framförallt pga att jag inte har upplevt vad OP har varit med OOS11 etc. Har inte märkt några buggar övh hittills på C47-patchen.

    Ställde in enligt följande: Unbox --> Direkt till uppdatering --> Android 11 till 12 --> Restore allt --> Transfer phone via Google.

    Batteritiden var en farhåga, så direkt så debloatade jag bort bort med adb: Google Discover, stängde av improve location tracking with Bluetooth and Wifi-scanning, och någon HeyTap-modul som har att göra med "fast pairing" för oneplus produkter.

    Skärmupplösning samt frekvens båda satta på Auto.
    AOD på.
    Har med detta haft en SOT ~9-10h, och i princip obefintlig standby drain. Otroligt nöjd.
    Själva kameran är suverän med, GCAM tar det dock till en annan nivå.

    Jävligt kinkig med kablage dock. Vill verkligen bara ha 'sitt eget'. IKEA-laddare (som är mycket välgjord n.b) duger inte för att ladda och jobba samtidigt, utan den laddar endast i vila.

    Verkar köra lite varmare än Realme GT 2, trots samma SOC, men inget som stör.

    Nöjd köpare!
     
    Yuso och iterva gillar detta.
  7. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Du verkar vara den enda i världen som får ut 9-10h SoT på OP9PRO. Tar gärna en skärmdump på det där för isf går jag och köper en på studsen.
     
    Juus1 gillar detta.