Problem: Strul med garantiärende hos Netonnet - undersökningsavgift

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Millwad, 24 mar 2022.

  1. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 990
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    NoN är mitt favoritställe nr:1 pga bra och hjälpsam personal, sen har garantiärende, reklamationer och öppet köp fungerat ypperligt under alla år jag handlat där.
    Så berätta gärna mer, för det var ett tag sedan jag handlade där :)
     
    dannejanne, Kristy, Avarell_Dalton och 1 annan gillar detta.
  2. SwedeWhite

    SwedeWhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2019
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag kan bara hålla med. Har handlat en del via företaget också under åren och varit så gott som prickfritt.
    Senaste året har varit katastrof i samtliga (tre) serviceärenden jag haft hos NoN.
    För MIN del är det tack och hej och aldrig mer. Synd.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Lyckades precis få Netonnet att ta bort undersökningsavgiften på drygt 600 kr men ja, detta var väldigt, väldigt struligt och märkligt.

    Jag fick tre olika kommentarer från Netonnet och verkstan innan dom fattade att jag har koll och inte går på vad som helst:

    - Först så hade dom endast återställt den och "mjukvaran uppdateras automatiskt av sig självt"

    - Sen så så påstods det att "mjukvaran har trots allt inte uppdaterats, utan mobilen var bara återställd"

    - Sen slutligen påstods det att "mjukvaran trots allt har lagts in igen av tekniker på verkstan efter återställning"


    Fick även höra i luren att Netonnet och Xiaomi egentligen inte täcker mjukvarufel i ärenden om garanti utan då ska man som konsument "återställa sin mobil" (vilket jag redan hade gjort), det räckte dock med att säga att jag då vill reklamera luren då reklamationsrätten definitivt täcker mjukvarufel. Innan Netonnet tog bort undersökningsavgiften så försöktes det även med "verkstan kommer uppdatera texten nu gällande arbetsbeskrivningen med vad som faktiskt har gjorts, så du vet varför du kommer behöva betala 623 kr".
     
    Puttesson, bernard, Avarell_Dalton och 1 annan gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Skönt att det löste sig vad gäller avgiften! Men löste sig batteriproblemet?
     
    katho, stelex och Millwad gillar detta.
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Och jag vill även påpeka att Netonnet är min favoritbutik när det kommer till elektronikprylar. Jag har alltid fått superbra service och schysst hantering av återköp och även i ett garantiärende där jag till och med fick frågan om jag inte ville lämna tillbaka min defekta smartwatch och få en helt ny, istället för att behöva skicka in min på service, trots att "öppet köp" hade gått ut.

    Detta var dock inte en vidare trevlig upplevelse, jag hoppas att det bara var en engångsföreteelse.
     
    bernard, Kristy, stelex och 1 annan gillar detta.
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jag hoppas det, jag fick dock ett väldigt oseriöst intryck av verkstan den var inne på då dom flera gånger ändrade sig kring vad dom faktiskt har gjort. Men hoppas kan jag ju allt göra!
     
    bernard och Asawi gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Som jag skrev, ni orkar inte läsa, det var ett låååångt ärende, c:a fyra månader med lååånga svarstider, där den ena sa si och den andra så. Det det hela egentligen handlade om var att jag skulle få tillbaks pengarna för en tv, det hade letmerepair, Philips och NoN själva bestämt. Till slut blev jag otrevlig, inget jag gillade då eller är stolt över i efterhand. Jag blev inte ens glad den dag jag fick pengarna, allt i det där var bara ångestframkallande. Men prova att ringa dem på supporten, om de inte säger att det är högt tryck just nu skickar jag en trisslott till den förste med bevis

    Nu fick du mig att skriva mer än jag ville :)
    F'låt till TS
     
    SwedeWhite och stelex gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Svårt att veta om det är enskilda fall som det rapporteras om här i tråden eller om NoN blivit sämre överlag. Jag kan tyvärr mycket väl tänka mig att de försämrat sin kundservice på senare tid eftersom det förmodligen inte lönar sig i längden att satsa på riktigt bra kundservice (tyvärr).
     
    stelex och iterva gillar detta.
  9. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja jag tänker samma. Det är ju standard att det första som det tummas på är kundservice när kostnader ska ses över så blir intressant att se om fler rapporter om dålig service börjar komma nu.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ingen fara, vilken trist upplevelse!
    För egen del så började det om på nytt, efter drygt en 40 minuter i telefon med deras kundtjänst vilket resulterade i en struken undersökningsavgift så visade det sig nu i efterhand att det inte har registrerats någonstans. Ringde deras kundtjänst igen för att få det skriftligt så att jag inte dyker upp i affären och blir krävd på 600 kr igen och får då höra att dom inte har någon som helst info om att avgiften ska strykas. :money:
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    I mitt fall talade jag med så många, aldrig samma. Ingen gjorde egentligen rätt så jag tror absolut att supporten är underdimensionerad. Om det alltid är högt tryck som de säger är det ju ett bevis på det
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    På något sätt känns det igen även om våra ärenden är helt olika.

    Prova att maila, fem dagars svarstid (det är deras ord) så om ni har en konversation med fem - tio svar så multiplicera det med fem dagar, been there done that. Fast om man ringer så blir det ju fem till tio gånger multiplicerat med en timme i kö... take your pick (snajdade till det med lite cool engelska)
     
    Millwad och stelex gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @Millwad@Millwad - droppa gärna en länk till denna tråden här kanske, så blir det lite enklare att följa upp hur NoN hanterar ärenden framöver: NetOnNet / Netonnet.se - allmänt

    Skönt att du fick tillbaka pengarna! 600 kr är inget att fnysa åt.
     
    stelex, Kristy och Millwad gillar detta.
  14. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Inte heller haft den mest positiva upplevelsen speciellt vad gäller förbäställningar från NoN (de skickar inte ut produkterna i den ordning beställningarna kommit in). Dock blev jag väldigt positivt överraskad då de prismatchade min 77A80J då priset sjönk med 2000 SEK över 2 månader efter att jag köpt den (bra med kundklubb!).
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  15. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Kom precis hem från Netonnet, tveksamt om jag kommer köpa något på Netonnet framöver. Personen i kassan försökte läxa upp mig vid uthämtningen av mobilen så att jag ska lära mig att man vid eventuella mjukvarufel minsann inte kan komma tillbaka till affären och kräva någon garanti, inte ens om man har återställt luren och problemen återstår samt att man har senaste OTA mjukvaru-uppdateringen på ens mobil.

    Och liksom fine, garanti är frivilligt men att jag svarade att konsumentköplagen och reklamationsrätten inte är frivillig för företag och mjukvarufel är inget man kan friskriva sig ifrån i det avseendet, ja, det gick inte hem. Jag fick som svar något i stilen med, "nej, du har fel, du får kolla upp det där igen". Mina ynka högskolepoäng i juridik dög uppenbarligen inte ens till i ett serviceärende hos Netonnet, haha. :cry::teeth:

    Så framöver ska man med deras logik kräva reklamation om ens en gnutta risk för mjukvarufel finns, det låter ju minst sagt kontraproduktivt och dyrt för Netonnet. Trist, Netonnet gillade jag verkligen innan.
     
    stelex gillar detta.
  16. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Ja, det är lite tur och träff. Jag fick lämna tillbaks en använd mobiltelefon pga att den hade ett (menade jag) tillverkningsfel då den glappade osv (det här var några år sedan när telefoner och luckor kunde glappa, det gick jättebra att lämna tillbaks och få pengar i handen). Köpte en annan mobil där direkt. Jättebra. Fick behålla minneskortet också, då de inte ville ha tillbaks det.

    Däremot har jag haft strul med en blurayspelare jag köpt på bra rea som de ville lösa in mot presentkort och inte reparera (dvd-laser trasig/dålig), jag hade hellre fått reparerat men fick återbetalt cash efter lite krångel. Samt en videokamera som hade felaktiga specifikationer både i butik och på lådan den kom i - den fick jag däremot inte byta tillbaks. Dock fick jag den bra reparerad 1 vecka innan garantitiden gick ut, den hade ett svåridentifierbart problem som inte gick att se i butik när jag lämnade in. Personalen var skeptisk men verkstaden reparerade rätt upp och ner, de kände nog till felet som var tydligt i en exempelfilm jag skickade med. *tar varje chans att klaga*

    Ska snart reklamera mot en annan firma, som verkar vara rena skojare, (inte mobil- eller teknikrelaterat), så jag värmer upp mentalt.
     
  17. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    400
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tråkigt att du råkade ut för en minst sagt bull serviceupplevelse, hade förmodligen reagerat kraftigare och slängt mina juridiska kunskaper i ansiktet på de i kombination med att vara en dryg jävel. Men jag tycker NoN har skött sig mycket bättre jämfört med andra ÅF. Tycker personligen inte du ska avgöra hela din samlade ”betyg” baserat på detta, då allting förmodligen skurit sig i detta ärendet. Ish happens, ibland. :)
    Men en hypotetisk fråga, för nu var det en Xiaomi-lur, och jag har en känsla av att de friskriver sig rätt mycket mer jämfört med andra fabrikat gällande vad de anser sig stå för och inte. Men till frågan nu - tror du att du hade fått likadan upplevelse om det hade varit ett likadant fel med exempelvis Samsung eller Apple? Jag känner på mig att de hade gått bättre om det hade varit en Samsung/Apple då det känns som deras servicehantering är bättre än Xiaomi. Jag bara antar nu och har inte den blekaste hur det är på riktigt, men en kul fundering oavsett :)
     
    Kristy gillar detta.