Kanske inte längre rekommenderar OLED TV

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 20 mar 2022.

  1. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @blueman@blueman Gick från en plasma till oled när jag bytte och riktigt nöjd. Tyckte alltid plasman hade bättre bild än alla LCDer jag kikade på.

    Plasma ska väl ha varit än mer känsliga för inbränning dock.
     
  2. Kaleid

    Kaleid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2017
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    53
    Telefon:
    Xiaomi 12t pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 12t pro
    Du menar i rörelse? I alla fall så är LCD skarpast av alla, bäst text-kvalitét. Där är OLED mer lik plasma.
    Och OLED är ju klart bäst i svärta och rörelse.
     
  3. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Köpte också den och är nöjd. Fast den har fasiken inte mycket bättre bild än min förra LCD Sony från 2009.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det beror nog mycket på vad du matar tvn med, ser du typ bara linjär gammel-tv på den så lär skillnaden inte vara så himla stor.
     
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Vi gick från en Panasonic plasma som kördes i ~10 år till en LG OLED CX, skillnaden i bilden är enorm. Har nu också OLED-skärm på datorn, är svårt att gå tillbaka LCD och annat efter man vant sig.

    Kan för övrigt nämna att efter dessa ~10 år uppstod aldrig någon märkbar inbränning på plasma-TVn, räknar inte med att OLEDn ska få det heller, inga problem under det dryga året som gått iaf.
     
    Gorgeous gillar detta.
  6. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Vad är linjär gammel TV? Boxen från Comhem är full hd, men alla kanaler sänder inte ens i full hd, som SVT. Dom kör endast 720, ganska dåligt av SVT. Fast exempelvis TV4 kör åtminstone HD1080.

    Förra Sonyn var full hd, och det tog ganska många år från 2009, innan den fick en rättvis signal och kunde förmedla rätt bild. Den kostade också mer Sony LCD år 2009, än vad jag betalade för Samsung Neo QLED 4K QE55QN90A. Visst är Samsung mycket mer ljusstark än vad Sony kunde uppnå. Fast saknar ändå vissa smarta funktioner som Sonyn hade, som exempelvis att äldre 4:3 program, fanns det en knapp heter smart zoom som gjorde att man kunde se full skärm utan svarta kanter i 4:3 (smart zoom).

    Varför har inte Samsung detta år 2021? Visst finns att man kan gå in manuellt och breda ut bilden på upp och ner samt till vänster och höger men tar lite tid att få bilden rätt. Finns ju fortfarande massor program och filmer som är innan 16:9 formatet kom. Exempelvis äldre F1-lopp i Youtube för att nämna något.

    Är dock nöjd med Samsung QN90A Neo-QLED. Ångrar kanske att jag inte tog 65 tum istället för 55 som nu. Blev inte så stor skillnad att gå från 40 tum upp till 55 tum.
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Fast är det så smart då... Om du fyller skärmen så att inga svarta kanter syns så innebär det att man istället klippet bort information från toppen och botten av bilden.

    Men känns konstigt att de olika lägena inte finns på Samsungen.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Nä det var hela bilden som fyllde skärmen med smart zoom. Vanlig zoom som också fanns klippte däremot bilden. Det var innan Sony tappade bollen och var bäst på mycket.
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Okej, jag kanske missförstått något. För annars är det omöjligt att fylla hela skärmen (utan svarta kanter) utan att förlora en del av bilden.
     
    Klurre och Kristy gillar detta.
  10. blueman

    blueman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2016
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Iphone 13 mini
    ROM:
    Löjrom?
    ja precis, när det är rörelse
    ja precis, menade när något är i rörelse, att bilden med lcd inte känns så flytande (som en plasma tex). Jag har faktiskt läst om ett par stycken köpt oled men som grävt fram sina plasmaburkar då de gillat den bilden mer. de är säkert i minoritet men lite intressant ändå kan jag tycka, att plasman ändå gör något med bilden som upplevs som väldigt behagligt att titta på.

    Men visst förr eller senare behöver jag byta och då blir det såklart oled. Sen är frågan hur mkt skillnad mellan tex lg, sony etc eller mest designen?
     
  11. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Finns också folk som tycker CRT är den bästa tekniken, så alla tycker ju olika. Skulle aldrig gå tillbaka till vår plasma, kontrasten, storleken och funktionaliteten är mycket bättre på OLEDn. Plus att den inte surrar som ett bi. Men vissa gillar ju hur saker i rörelse ser ut på plasma.

    Skillnaden mellan OLED-tillverkarna ligger mest i mjukvara förutom från och med detta år, då Samsung börjat tillverka QD-OLED-paneler som Sony har i någon/några modeller.
     
    Kristy gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Bilden sträcktes väl bara ut vertikalt för att få bort ramarna och fylla hela bilden, så mer stretch än zoom :D
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Ja för det ser ju snyggt ut :P
     
    Klurre gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej, men vissa kanske gillar det :P
     
  15. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Skit in = skit ut, det är inte speciellt bra kvalitet på det som sänds på tv och då spelar det egentligen ingen roll hur ny eller bra tv man har.

    Prova att kika på material i 4K och gärna i HDR då lär du se förbättringarna extra tydligt. Bara gå in i den inbyggda Youtube appen och söka 4K HDR
     
    Leo83 gillar detta.
  16. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Det är ungefär lika bra bild på HD kanaler Viasat motor, fotboll osv som i YouTube appen. Har ju kvar gammel Sonyn i Samsung kartongen som kom med den nya TV:n. Fast den saknar wifi och en massa andra finesser.

    Ville bara säga att bild kvalité mässigt har det inte hänt så mycket man kanske skulle velat på 13 år. Förutom i rörelse då. Skillnad på 50 Hz och 120 Hz.

    Ja dannejanne har nog rätt den sträckte sig bilden. Men var kvar i rätt propitioner dvs 4:3. Förmodligen har dannejanne haft denna typ av tv som allt annat.

    Fast behövde nog smartiptv mest därav Samsung.
     
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    7a296bcda41d2c55e77b947d62bd6f3eee14a72ar1-600-600v2_uhq.jpg
     
  18. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Tack för varningen, jag tittar vanligtvis inte så mycket på TV4 och har klarat mig, och jag kommer inte titta på nyhetsmorgon något mera efter detta
     
  19. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Hehe jaha du,
    Jag kör uteslutande med apple TV, har gjort vissa bildjusteringar i TV'n och tycker bilden är kanon. Inga skiftningar i vinklar heller
     
  20. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Har självklart också gjort bildjusteringar. Väldigt bra bild i FHD kanaler och 4K kanaler. Man köper inte en bra tv och sedan kör energi snålt läge, då kan man köpa vilken tv som helst.

    Oled har möjligen något bättre skärpa och färgmättnad fast som jag skrev i en annan tråd inbränning samt inte lika stark ljusstyrka.

    Ångrar bara att jag inte tog en 65 tummare istället för 55. Blev fan inte så stor skillnad från 40 innan till 55 nu.