Här kan man följa ärendet:
Remiss av Transportstyrelsens slutrapport Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon – slutsatser, förslag och bedömningar
Det har inte hänt något nytt sedan "slutrapporten" från Transportstyrelsen presenterades egentligen.
Deadlinen för att komma in med synpunkter på remissen om att ändra reglernna har passerat (1/9), så nu återstår väl i princip att rösta om att anta förslaget förmodar jag (?). Det kan dock åka tillbaka på remiss igen om det inte röstas igenom, eller hamna i malpåse.
Det bästa är ju att de i princip lyfter effekttaket, medan det tråkigaste är att hastigheten förblir begränsad. Därutöver är det extremt dåligt att reglerna för elcyklar inte ändras, och att elcyklar dessutom exkluderas från nya reglerna, så att de fortsatt är begränsade till 250W.
Hade man tillåtet högre hastigheter och gjort snabbfiler på väl utvalda sträckor hade långt fler kunnat lämna bilen hemma och pendla till jobbet istället, så detta är mycket olyckligt. I Danmark är det tex inga som helst problem med 45km/h med speed pedelcs, så varför det skall vara ett problem här är ett stort frågetecken i min mening. I Stockholm pendlar endast
10% till jobbet med cykel medan motsvarande siffra för Köpenhamn är
62%. Målet är att få upp siffran i Stockholm till
15% till 2030 är ju allt annat än ambitiöst.
Jag tror bestämt att vi behöver fler sparkcycklister och cyklister i riksdagen. Just nu verkar endast elbilarna få någon större kärlek, medan det mest miljövänliga transportslaget i stort sett förbises/utvecklas inte.
Click to expand...