Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, begränsningen är inte alls genomtänkt. Den kommer ju dock med all sannolikhet att försvinna 2023 (...om inte hyrsparkbolagen hinner sabba det för oss, med fler regleringar än mindre, om det blir för mycket olyckor osv).

    Det märkliga är att de av outgrundlig anledning behåller effekttaket för elsparkcyklar, så lådcyklarna tex. blir ju fortsatt begränsade, vilket bara kan beskrivas som vansinnigt. Det finns ingen logik bakom det beslutet (motiveringen är obefintlig om man tagit del av utredningen och slutsatserna).

    Man får kallt räkna med att man förr eller senare åker på en bot.
     
    Last edited: 28 aug 2021
  2. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Tror att man aldrig skulle behöva åka på en bot faktiskt om man inte har rejäl otur och polisen har satt en kontrollpunkt någon dag för att just aktivt söka och kontrollera scooteråkara. Stod om det i någon tidning att de bötfällde folk skjutsa och körde mot rött ljus, såna grejer.

    Kanske har man otur att någon polis står och väntar utanför när man har stuckit in för att handla och börjar ställa frågor. Men att de åker i bilen och ser en genom sidofönstret och då stoppar nej det har jag svårt att tro.

    Jag hade nog inte stannat ändå scootrarna är så smidiga och manövreringsbara att man lätt kan åka in på terräng som är svårtåtkomlig för en polisbil att manövrera.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter nästan obegripligt dumt. Har man körkort eller planerar ta körkort ryker förmodligen det och sedan blir det förstås en rad i straffregistret, vilket syns på många hitta-sajter. Straffskalan ser också helt annorlunda ut.
     
    Last edited: 28 aug 2021
    Gargo och jnsson gillar detta.
  4. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Nej har inget körkort men ska nog ta i framtiden.
     
  5. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Sitter och funderar på att beställa en Emove cruiser. Den är ju i stort sett utrustad med allt som en moped har, sätter man på ett par backspeglar med. Ska ju inte direkt köra som en vilde med den, bara köra respektfullt till jobbet och pendlarparkeringen. Men det borde väl bli böter om man blir stannad av polisen? Läst en del om olovlig körning. Kom ju också spärra den till 20km i timmen, det är ju bara komforten och kraften man är ute efter ändå! Böter är jag ok med, men hade varit soft att få behålla körkortet :D
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Och om du får en prick innan dess så får du vänta i flera år innan du kan få ett körkortstillstånd och börja övningsköra, det kan även påverka möjligheter att få jobb då många arbetsgivare kräver utdrag från polisens register.

    Med andra ord, väldigt dumt att chansa.
     
    jnsson gillar detta.
  7. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Alltså det är redan så pass vanligt med både hyrscootrar och någorlunda mindre vanligt med de där privata Ninebotsen/Ewheelsen som lever upp till begränsningarna och polisen redan sett 1000 ggr. Din Cruiser kommer smälta in i mängden. Det är ingen prio att lagföra elscootrar öht. och inte fan har de specialkunskaper på vad just din är för något heller.

    Du har mindre risk att åka dit än med en trimmad moppe.
     
  8. Parma

    Parma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja men det är ett irritationsmoment också att behöva förklara mig varför jag åker något som inte blivit neduslat till att prestera sämre än en cykel "för att lagen säger att jag måste det". Det känns faktiskt lite förnedrande, som att vara ett barn som står skamsen och blir tillrättsvisad.

    Ovanpå detta ska jag också tvingas betala ett par hundringar i böter.
     
  9. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Något nytt?
     
  10. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Jag har inte kunnat hitta någon uppdatering kring detta, mer än det dokument som tidigare släppts med förslag. Skulle tippa på att det är lågt prioriterat i dagsläget... Jag kan kolla med Transportstyrelsen om dem vet något mer som dem inte lagt ut publikt ännu!
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här kan man följa ärendet: Remiss av Transportstyrelsens slutrapport Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon – slutsatser, förslag och bedömningar

    Det har inte hänt något nytt sedan "slutrapporten" från Transportstyrelsen presenterades egentligen.

    Deadlinen för att komma in med synpunkter på remissen om att ändra reglernna har passerat (1/9), så nu återstår väl i princip att rösta om att anta förslaget förmodar jag (?). Det kan dock åka tillbaka på remiss igen om det inte röstas igenom, eller hamna i malpåse.

    Det bästa är ju att de i princip lyfter effekttaket, medan det tråkigaste är att hastigheten förblir begränsad. Därutöver är det extremt dåligt att reglerna för elcyklar inte ändras, och att elcyklar dessutom exkluderas från nya reglerna, så att de fortsatt är begränsade till 250W.

    Hade man tillåtet högre hastigheter och gjort snabbfiler på väl utvalda sträckor hade långt fler kunnat lämna bilen hemma och pendla till jobbet istället, så detta är mycket olyckligt. I Danmark är det tex inga som helst problem med 45km/h med speed pedelcs, så varför det skall vara ett problem här är ett stort frågetecken i min mening. I Stockholm pendlar endast 10% till jobbet med cykel medan motsvarande siffra för Köpenhamn är 62%. Målet är att få upp siffran i Stockholm till 15% till 2030 är ju allt annat än ambitiöst.

    Jag tror bestämt att vi behöver fler sparkcycklister och cyklister i riksdagen. Just nu verkar endast elbilarna få någon större kärlek, medan det mest miljövänliga transportslaget i stort sett förbises/utvecklas inte.
     
    Last edited: 2 apr 2022
    Gargo, Chrilles och raptor gillar detta.
  12. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Jag håller med om att förslaget är lite urvattnat men bättre än ingenting.

    Anledningen att man inte vill ha högre hastigheter är skadorna som uppstår vid olyckor, oskyddade trafikanter som åker i 40+, kanske till och med utan hjälm. Då blir det dödsolyckor.
     
    Chrilles gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tänkte det också, men i Danmark har det (i alla fall vad elcyklar berör) inte skett någon ökning av olyckor till följd av högre hastigheter vad det verkar:

    Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors


    Cykelolyckorna har ökat i viss utsträckning sedan elcylarnas inträde iom att fler äldre cyklar, men jag tror hälsofördelarna överväger de relativt få olyckorna. Jag tror också att en förklaring till många av olyckorna har att göra med att man använder framhjulsdrivna elcyklar med navmotor. En elcykel med mittmotor är mer förutsägbar och stabil att framföra, så när dessa blir standard vore jag inte förvånad om olyckorna minskar en aning.

    Danskarna har ju inte heller ändrat sina regler, utan de har tillåtit 45km/h i flera år nu. Det började på test redan 2018 och har sedan dess fortskridit. Om antalet olyckor med dödlig utgång ökat eller om antalet allvarligare olyckor ökat tänker man ju att de borde infört en begränsning igen (?).
     
    Last edited: 2 apr 2022
    Gargo, Chrilles och raptor gillar detta.
  14. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Svaret jag fick från Transportstyrelsen är samma som @bernard@bernard lagt upp och hur eventuella regeländringar sker är det regeringen som kan ge svar på.

    Det är ganska delade känslor när man läser remissvaren, exempelvis:

    "Polismyndigheten avstyrker förslaget att ta bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten. Polismyndigheten delar inte bedömningen att effektbegränsningen på 250
    watt av motoreffekten skulle hindra teknikutvecklingen eller vara för låg om
    en förare har hög vikt alternativt tung packning. Resonemanget tar inte hänsyn till att det finns andra och mer trafiksäkra alternativ."


    Eller NFT: "Ett alternativ är att behålla dagens begränsning på 250 watt av motoreffekten
    och istället införa en lägre maxhastighet för fordonet, förslagsvis 15 km/tim."


    Finns fler instanser som är negativa till att ta bort begränsningen på motoreffekten.

    Det tråkiga är väl att statistiken förmodligen är fullständigt nedlusad av data med olyckor som sker på hyrsparkar och inte privatägda då dessa är så lättåtkomliga åt fel personer. En hel del bakåtsträvande bland svaren. Att pendlare på landsvägscyklar blåser förbi en i betydligt högre hastighet än 20 km/h på smala cykelbanor på vardera sida är tydligen inget problem heller.

    Så ja, man får väl framöver börja köra bil igen helt enkelt. Logiskt Sverige, logiskt!
     
    Last edited: 5 apr 2022
    milky81 och bernard gillar detta.
  15. Pjey

    Pjey Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    4
    Kan man inte bara ha kvar max 20km timmen krav på spärr, öka böterna man får för att fuska eller liknande straff, men ta bort watt spärren för att göra det mer möjligt för bättre typer av scootrar att blomstra fram. De flesta dyrare som då har mer watt, men går för fort har ju bättre trafikvett i form utav bromsar osv än dom som är billiga 250 wattare. Finns ju inte mycket vettiga 250w som klarar tyngre förare och framförallt orkar upp högre upplutande backar
     
  16. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Med tanke på remissvar från bl.a. polismyndigheten så ska vi nog inte förvänta oss en höjning av effektgränsen. Jag tror frågan kommer bordläggas i oändlighet.
    ”Det är ju krig. Det finns viktigare saker att tänka på!”

    Sen att Riksdagen röstar igenom ett flertal förslag och lagändringar varje dag hör väl inte till saken. Det finns alltid något viktigare att skylla på för att kunna bordlägga frågor man vill slippa hantera.

    Kolla bara sommartiden som EU bordlagt under hela pandemin. Samma sak där - det finns viktigare saker….
     
    Chrilles och Pjey gillar detta.
  17. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det här är vansinnigt. Ska bli kul för polisen att försöka avgöra effekten på scootrarna när det behövs.

    Diskuteras inte detta på Europanivå något?
     
  18. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Ställde frågan förra veckan till Regeringskansliet om status i ärendet och vad som händer framöver, fick följande svar idag;

    "Slutrapporten har precis varit på remiss och bereds för tillfället på Regeringskansliet. Det betyder att vi arbetar med rapporten, remissyttranden för att se om regeringen bör göra något och så fall vad, utifrån resultaten. Någon tidplan för arbetet kan inte anges."

    Så.. ja...som du nämner @Ironfist@Ironfist, jag tror också med stor sannolikhet att absolut ingenting kommer hända i frågan inom snar framtid, några av dem större aktörerna från remissvaren ställer sig som sagt negativa till förändring och förmodligen finns det alldeles för få intresserade personer på regeringsnivå i ämnet som kan/vill föra en positiv talan.
     
    bernard gillar detta.
  19. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    bernard gillar detta.
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER