Köp från Kina vad gäller nu moms o tull postnordavgifter etc.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av pvee, 28 mar 2022.

  1. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Jag tänkte köpa en elpryl för 4200 sek från dhgate.com
    Tror den kommer skickas från Kina så vet att det kan ta lång tid innan den kommer fram
    Kommer moms tull o annat tillkomma, om så är fallet hur mkt blir det på en sak som kostar 4200 inklusive frakt

    Detta är prylen som köps från en ny affär utan omdömen
    https://www.dhgate.com/product/eu-s....1.pvLFUhoJTbPbN08fV92O&resource_id=756788537

    Vad att tänka på innan betalning kommer den dyka upp?
    Får jag pengarna tillbaks om den inte kommer
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Svårt att säga om du kommer att åka på avgifter. Formellt sett borde du göra det om det inte uttryckligen framgår att de betalar EU-moms. Men många Kina-företag har smygvägar in i EU som undviker avgift.

    Om du åker på att betala avgifter så är det väl "bara" moms. 25% på pris+frakt, i ditt fall 1050:- plus att fraktfirman kan ta hanteringsavgift på någon hundralapp.
     
    katho och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, som Svenix säger så ska det framgå om momsen tas ut vid köpet numera, då de ändrade reglerna lite nyligen. Tidigare tog de kinesiska handlarna aldrig ut momsen vid köpet, men nu har tex bla Alibaba börjat erbjuda det.

    Om inget framgår får man räkna med att du får ett SMS från postnord sedan med momsen som ska betalas+ev. tullavgift osv.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    På sidan så finns ett val för frakt. Klickar man på det så står det att priset täcker moms "Price includes VAT" och även:
    From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased.

    Så nej, du ska inte behövs lägga till moms. Men sedan är det förstås ingen garanti, olyckor händer och en del säljare ljuger.
     
    katho och bernard gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 029
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ser nu att det står i bilden:

    upload_2022-3-28_14-40-46.png

    Om det är sant så borde det inte vara några problem alls. Inom EU blir det inga avgifter och frakten blir mycket snabbare än om det skickats från Kina.
     
    bernard och katho gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte hur det är på DHGate, men i tråden för G30 Max har många beställt från Aliexpress via en säljare som skickar via Polen och då har inga avgifter tillkommit utöver det som står i kassan.

    Men om detta är en ny säljare utan omdömen vet man ju inte hur det blir i praktiken.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har handlat från DH Gate och då har det skickats från Polen. Ganska snabbt och utan några extra avgifter. Om jag inte missminner mig har det då framgått av listningen att det har skickats från Polen.
     
    katho, svenix och bernard gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Hur det ut med Giztop?. Åker man på några avgifter?
     
  9. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Anser även om jag åker på en 1050 sek till så är det fortfarande en bra deal Har ej hittat ngn säljare under 6500:- på ali eller dhgate



    Ja det lutar väl åt att jag provar den här nya säljaren om ingen direkt avråder
    För det är väl så att man betalar först till dhgate som sedan när jag fått varann i handen betalar ut pengar till säljaren i det här fallet heter den
    misssshop Store
    misssshop Store >
    Fujian, China (Mainland)
    Year Established:Feb 2022

    Försökt kommunicera med både denna säljare och dhgate utan svar tyvärr
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Om du inte får kontakt nu innan köp så kan det vara ett dåligt tecken på hur det skulle bli om det blir trassel efter köpet tror jag.
     
    bernard gillar detta.
  11. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115


    trots denna ovanstående bild så skickas den inte från Polen utan....China, märkte jag när jag klickade mig vidare till betalning
    Ja är inte förvånad faktiskt

    Men förutom att det tar 1 månad eller 3 kanske innan den dyker upp (o att det kanske läggs på 1000:- vid uthämtning i moms här i sverige)

    Har ngn varit med att de skickat ngn helt annan vara?
    Att saken du beställde var icke fungerande vid ankomst?
    Hur löstes problemet?
     
    Last edited: 28 mar 2022
    svenix gillar detta.
  12. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Jag har beställt saker som har skickats från Kina, men via Polen och kommit fram utan moms. GLS var speditör då. Hämtas ut hos Schenker.
     
  13. mtempsch

    mtempsch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2022
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5
    Dr flesta kinesiska ehandlarna verkar använda dig av IOSS systemet (one stop international shopping) som betald mons redovisas via, kopplat till, vad jag förstått, trackingnumret på paketet, så att posten kan slå upp och se att moms är erlagd och därmed leverera utan att kräva betalning av moms och administrationsavgift.
    Haft ett par säljare dom använt skeppare (SYAET är stora problemet vad jag erfarit, men även hänt med Cainiao) dom använt udda rutter och någonstans på vägen bytt trackingnummer - satt ny lapp uppe på den första utan att IOSS uppdaterats (det verkar låta sig göras då ex.vis AliExpress ofta i sina sorteringscenter buntar samman individuella paket från flera säljare i ett nytt större med ny fraktlapp och trackingnummer, om man beställt från flera säljare samtidigt/tätt ihop. Och det funkar utan problem.)
    Men om IOSS inte uppdaterats blir det strul då posten inte ser det ursprungliga numret, på paketet, som är reggat i IOSS. Att trackingsajter, ex.vis parcelsapp.com, visar både ursprungligt och det nya trackingnumret struntar de helt i. Och därmed vill de de ha moms o avgift. Paketet skickas i retur on man inte betalar inom .ca 14 dagar, vilket är vad jag gjort (inte betalat) då de berörda beställningarna alla varit små (20-50 kr) och avgiften på 75kr blir löjligt stå stor i förhållande, och inte tidskritiska på något sätt för mig. Det gör att trackingen inte går hela vägen fram till mig och AliExpress har alltid betalat tillbaka 100%, men hela processen tar ett tag då deras fraktfönster är stora innan de är med på att paketet faktiskt inte längre är i transit/inte nått mig.

    En grej jag sett på en del säljare av lite dyrare prylar (över ~1500 kr,
    vilket väl är gränsen där det kan bli fråga om inte bara moms, utan även tullavgifter,
    om jag minns rätt) skyltar med (om man är inloggad med svensk adress) priset ink. moms men säger sedan i beskrivningen, en att beloppet som faktiskt kommer dras vid betalningen till AliExpress är ex.moms (80% av det skyltade) och att det är upp till kunden att hantera moms och ev tullavgifter vid införseln. Detta för prylar som skickas från Kina och inte från något lager inom EU.
    Förmodar att det är pga att Posten/DHL/etc ändå måste göra en tulldeklaration pga beloppet...
     
  14. adress

    adress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2019
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    76
    Bara dom som har avtal med PostNord - där allt är inbakat från start. Ex Alibaba och Wish
     
    bernard gillar detta.
  15. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    IOSS gäller bara varor under 150 EUR, över det får man betala avgifter som på den gamla onda tiden.
     
    adress gillar detta.