[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Känns tyvärr ganska så Vimla. Ena dagen ser man att åtminstone några personer har problem med att inringade nummer inte visas utan bara visas som "okänd". Nästa stund visas allt..
    (i vanlig ordning har jag själv inte något av dessa problem utan det som ska visas visas, det som är dolt visas inte. Ibland undrar jag varför mitt bara rullar på förutom den där Google Play buggen härom dagen. Men klagar förstås inte!)
     
    induktion, katho, svenix och 1 annan gillar detta.
  2. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Är inte student längre och dom verkar vilja ha något bevis på att jag fortfarande är det.
    Vet inte hur andra operatörer gör men med Tele2 satt jag i åratal utan att dom ifrågasatte detta.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att de flesta vill verifiera efter något år. Jag vet en som hade studentabonnemang fram tills runt 2019-2020. Då hade hon haft det i ca 9 år, men då valde Tele2 att tvångsändra hennes abonnemang. Mecenat skriver t.ex. följande om Comviqs studentabonnemang: "Studentrabatten gäller i minst 12 månader när du tecknar studentabonnemanget eller 24 månader om du tecknar med en mobil. Efter det kan du som fortfarande studerar enkelt gå in på mecenat.se/comviq och förlänga din rabatt med då gällande erbjudande."
     
    katho gillar detta.
  4. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Ok då vet jag inte varför du tycker de gör fel eller när tycker du att stundent abonnemanget ska sluta gälla?
     
    fryguy, katho och stelex gillar detta.
  5. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Nä egentligen inte fel av dom. Men förlorar jag studentabonnemang känns det verkligen inte lönt att hålla kvar vid Vimla. Student och några tipsrabatter är vad som fått mig stå ut med Vimlas skit. Har t.o.m. ett Halebop kontantkort som extrasim i luren jag vidarekopplat till så jag inte får missade samtal samt VoLTE vid inkommande samtal.
     
    fryguy, stelin, KTM och 2 andra gillar detta.
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idag finns artikeln om Vimlas miss med dolda nummer i pappersversionen av GöteborgsPosten. Jag kan inte lägga upp hela artikeln här p.g.a. upphovsrätt men några citat är:
    Återigen ser vi bevis på hur nonchalant Vimla ser på sitt ansvar som operatör. Ingen på Vimla eller Telenor kontrollerade funktionen efter att en "teknisk förbättring" införts i nätet. Utan det var först när en kund slog larm efter nästan två månader som något gjordes.
    Hela resan med Vimla 2.0 har kännetecknats av att Vimla släppt en produkt i skarp drift som inte ens testats för grundläggande funktionalitet. Och inte ser det ut som att Vimla skulle fått en större ansvarskänsla med tiden. Ändringar i nätet genomförs tydligen fortfarande utan att någon på Vimla känner ansvar för funktionaliteten och utan någon systematisk provning av att det blir rätt.

    För mig som jobbat nästan två decennier med olika teleoperatörer går det rysningar efter ryggraden när jag ser hur lite ansvar Vimla känner för sin produkt och sina kunder. :(
     
    Kristy, 6150, Feisson och 10 andra gillar detta.
  7. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Tror Vimla ligger i mest farozon om nedläggning av alla lågprisoperatör. Så mycket problem dom har och haft.
     
    Last edited: 4 apr 2022
    svenix och Majkey gillar detta.
  8. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Berätta gärna vilka problem.. Jag hade problem en kortare tid efter jag blev påtvingad 2.0 vimla men säg efter 3-4 månader så har jag inte sett några problem längre.
     
    pebe292 gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tyvärr tror jag inte Vimla sköts efter normala ekonomiska företagsprinciper. Vimla utgör ju testbänk för Telenors nya WG2-plattform. Så länge Telenor fortfarande hoppas att de ska kunna sälja WG2-plattformen till andra operatörer så spelar det nog inte så stor roll om Vimla gör något resultat eller inte. Vimla behöver finnas för att testa WG2-plattformen och för att kunna ha en referens att visa upp när man ska försöka sälja den nya plattformen.

    Om däremot Telenor bestämmer sig för att lägga ner WG2-plattformen så försvinner nog Vimla ganska snabbt.
     
    induktion, Kristy, katho och 2 andra gillar detta.
  10. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Likadant här, jag har aldig haft några problem med Vimla. Ingen annan i familjen heller på våra 5 abbonemang.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vi är många, antagligen flertalet, av Vimlas kunder, som inte haft några problem med sin telefoni. Jag och den dryga handfull jag har kontakt med tillhör de lyckligt lottade. MEN, det har varit tillräckligt många problem som drabbat diverse användare för att man ska bli fundersam. Vilken operatör man än har kan man ju drabbas av problem, men det känns som de problem som (vissa) Vimla-kunder drabbas av är rätt speciella. Antagligen för att det är en experiment-plattform.
    Efter min supportkontakt (problem med Google Play, alltså inte direkt telefonitjänsterna) förra veckan blir jag också lite fundersam på hur man bemannar sin tekniska support. Det fanns en tid när t.ex. Viktor (har jag för mig) som verkade ha genuina kunskaper kunde hantera sådant, men nu kändes det som att om det går utanför "starta om, prova annan mobil..." är det kört. Men kan ju bara haft otur.
     
    Kristy, Feisson, katho och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla vill inte kommentera den inträffade incidenten när tusentals dolda nummer avslöjades enligt ett inlägg i Vimlas forum idag:

    "Tusentals dolda nummer har avslöjats hos Telenors bolag" | Vimla Forumet
     
    Majkey, Feisson och KTM gillar detta.
  13. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Min specifika fråga var vilka problem personen haft, jag påstår inte allt är perfekt men ibland kan vissaupofatta saker som fel medans andra inte ens tänker på de fast de upplevt samma sak..
    Så ja gärna mer konkreta problem.
     
    Asawi gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Finns ett sett att bevisa detta. Någon som har haft skit sedan dag 1 av Beta2.0 ska möta en som säger "det funkar bara" på neutral mark. Sen testas allt.

    Också viktigt att personen som alltid får problem inte ska ha gratis abonnemang.
     
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Så länge Beta2.0 har bra marginaler kommer Telenor fortsätta mjölka pengar från denna halv taskiga varumärket. Alltså om Mybeat och Karma inte tvingades att adoptera WG2 så finns det ingen framtid. Inget gratis abonnemang eller hurdurdur sNaBbArE sUrF Än KoNkUrReNtErNa argument är acceptabelt som försvar.
     
  16. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  17. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Kingson gillar detta.
  18. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @chaffis@chaffis @pebe292@pebe292 - Min uppfattning är att dom som klagar på vimla är dom som är besvikna för att dom gick över till Fello och förlorade sina tipsningar och nu får betala ett högre pris för ett sämre abonnemang. Vimla va stökigt när 2.0 kom, inget snack om saken, dålig samtalskvalitet störde jag mig på i alla fall. Men allt det är ju fixat nu. Jag har absolut inget att klaga på! Som sagt, finns en anledning till att Vimla åter igen har utsetts till Årets operatör på Telekomgalan :)
     
    slowfox1 och Asawi gillar detta.
  19. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Kan bara svara för mig själv men vimla kan troligen fortfarande inte göra alla vidarekopplingar via mobilen,har inte koll på om det funkar nu, men då var man tvungen att kontakta supporten som manuellt fick lösa det, vilket inte fungerade då med deras överbelastade chat och mail support.

    Detta var efter jag bytt till vimla 2.0 en annan stor dealbreker var avsaknaden av sms bekräftelse. Så din uppfattning stämmer då inte in på mig... jag bytte för att tjänsten blev avsevärt sämre och det var dessutom på rekommendation av vimla själva för dom kunde inte lösa det och rekommenderade mig byta till en annan operatör som kunde erbjuda dessa tjänster som dom haft innan.

    Alla har olika anledningar och jag bara för att du tycker Fello är kass betyder heller inte automatiskt att det stämmer in på alla andra, jag betalar inte mer för det jag får idag men jag har alla tjänster jag hade med Vimla 1.0
     
    KTM, Majkey, Feisson och 2 andra gillar detta.
  20. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    575
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Skrev till deras support och frågade och svaret var att han var rätt säker på att man använde WG2, sen stängde chatten. OM det stämmer att Happybytes använder WG2 så blir jag om möjligt ännu mer frustrerad för dom erbjuder både datasim och tvillingkort (av någon anledning har man begränsat det till dom billigaste abonnemangen). Visserligen erbjuder man inte eSIM, men man erbjuder både 5G och wifi-samtal. Det här är ju sånt många i Vimlas forum frågat om i flera år utan att Vimla lyckats leverera, sen kommer det en norsk nykomling med samma plattform som får allt detta direkt.

    Priser og sånt - Priser for tilleggstjenester | Happybytes
     
    Majkey, stelex, Kristy och 1 annan gillar detta.