Diskussion: Första intrycken & omdömen S22

Diskussion i 'Galaxy S22' startad av Swedroid, 9 feb 2022.

  1. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Haft luren sedan i måndags, kommer från s20.
    Tycker s22 rättar i princip allt jag inte gillade med s20, främst formfaktorn. Batteritiden är ungefär samma vilket väl får anses ok eftersom både batteriet och telefonen är mindre. Jag har inget behov av prestanda så kör ofta med adaptivt eller rent energisparläge och det gjorde jag på gamla också.
    Har en magsafe-adapter på skalet och dito powerbank som "räckviddsförlängare" men behövs sällan.
     
    Kristy och anderzohn gillar detta.
  2. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Har batteritiden blivit bättre med användning och uppdateringar? Vad får ni för SoT?
     
  3. Cellzor

    Cellzor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    4h SoT är nog ungefär vad man får ut i genomsnitt om du laddar till 100%.
     
    kalavun gillar detta.
  4. kalavun

    kalavun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Är du nöjd överlag med S22?
     
  5. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Sådär,nu har man hade luren i en vecka och kan väl säga något om hur det känns. Jag hade en Huawei P20 Pro innan, så förutom 4 års skillnad är det i stort sett samma telefon.

    Vad är bättre då? Ja jag var nöjd med min gamla och S22 är inte sämre på något vis. 120 Hz på skärmen märks, det är snabbt och smidigt att navigera runt. Skärmen är precis så som man hört om Samsung, bra färger, bra ljusstyrka, trevlig att titta på. Jag tycker Samsung Pay också varit trevlig att använda, men mer mjukvara än hårdvara.

    Kameran gör också sitt. Inte hunnit testa så mycket men jag är nöjd. Min monokroma sensor saknar jag, men vidvinkel är ett trevligt tillskott i kamerauppsättningen.

    Något som är dåligt då. Ja det är batteriet då ju. Jag har aldrig fått soppatorsk men det känns som att man konstant lever livet under 50% batteri. Får se hur det känns här om ett år eller så, men just nu är det inte perfekt, men inget större hinder.

    Efter att varit trogen Huawei så är bytet till Samsung ännu en positiv upplevelse. Jag kan helt klart se mig gå till en S25 här om några år Om inte Samsung lyckas göra en besviken här på vägen.

    Sammanfattningsvis
    Köp för att få en smidig och trevlig telefon som känns välbyggd . Med goda möjligheter att hänga med i 3+ år utan problem.

    Titta på en S22+ om du är borta från en laddare längre perioder och vill undvika batteriångest





     
    Gustaf87 och Luna gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har nu haft telefonen en eftermiddag. Använder min iPhone 13 Pro Max vid sidan om och kommer fortsatt göra det.

    Mina första intryck är att batteriet verkar ta slut väldigt fort - men det kan ju absolut vara att jag använt den mycket. Tycker även att den hackar till ibland och att någon rörlig bild liksom laggar. Typ som bakgrunden som är en video, den hackar till...

    Kanske vänjer mig mer - men är inte helt imponerad än haha
     
    RuffyMan gillar detta.
  7. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Funkar väl helt ok, kört den som andra lur i ett par dagar.
    Men funderar ändå på att sälja den pga fingeravtrycksläsaren och all Samsungs äckliga bloat och bara fortsätta med min uråldriga Pixel 3...vafan ska man ha för nåt där samtliga punkter är en uppgradering jämfört med en 100 år gammal lur? Verkar vara jävligt svårt att få till iaf...
     
  8. Luna

    Luna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2022
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag blev förvånad över fingeravtrycksläsaren, hade läst att Samsungs var bra men tycker den är helt värdelös. Min gamla Sony som har sin på sidoknappen är mycket bättre. Men det bra kanske är att den är väldigt säker eller nåt, störig dock.
     
  9. Lyrre

    Lyrre Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag inte? Vad är det ni inte gillar med fingertrycksavläsaren? Min är då extremt snabb och funkar varje gång inga felregistreringar . Aldrig varit med om en snabbare.
     
  10. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Om man har torra fingrar fungerar den inte speciellt bra. Mina fingrar strulade med S20, Note 20 Ultra, S21 Ultra, och i viss mån S22 Ultra (känns som det funkar lite bättre på senaste). S10e funkade perfekt med sin sidmonterade som inte använder ultraljud.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Luna

    Luna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2022
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag måste skriva in koden säkert 50% av gångerna. Har lagt till fler avtryck på samma tumme, innan var det ännu sämre. Min gamla Sony är snabbare, den läser av innan jag ens hinner tänka på att placera tummen rätt. Svårt dessutom när avläsaren är på skärmen att hålla tummen i samma vinkel varje gång, blir mer naturligt samma på sidoknappen.

    Var svårt att ens registrera ett avtryck för den sa hela tiden att jag måste täcka hela avläsaren.
     
  12. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Ogillar generellt fingeravtryck i skärmen för att det känns som ett steg bakåt.
    Har också lite torra händer så det hjälper säkert inte med inscreen-sensorer, men min gamla Pixel 3 funkar alltid 100% plus att man känner var den är så när man tar upp luren ur fickan sitter redan fingret på läsaren och luren är upplåst av bara farten innan man ens börjat titta på den.
    Blir liksom ett extra moment varje gång med en inscreen, även om den skulle lyckas på första försöket...värdelöst.
     
    Kristy och Luna gillar detta.
  13. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    176

    MINA ENHETER

    Hej!

    Haft luren i strax över en vecka nu, kom från S10. Beställde S22+ först men tyckte att den var aningens för stor, nyttjade ångerrätten och beställde en vanlig S22 istället. Väldigt nöjd med valet. S22 ligger perfekt i handen tycker jag. Lite kul att jämföra med min jobbtelefon, S7. De är nästan lika stora men skiljer en hel del i skärmyta :)

    Jämfört med S10 så är ju allt bättre, skärm, kamera, rapphet, fingeravtryck mm. Trivs väldigt bra med den. När det gäller batteritid så har jag inget att klaga på (än), AoD samt WiFi för det mesta, har dock ganska låg SoTän så länge, ligger på strax över 1h.

    Mvh
    Tobias Jansson
     
  14. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Sålde min igår pga:

    Random reboots några gånger i veckan.
    Push fungerar inte korrekt med Facebook messenger.
    Fingerläsaren var inte bra i kombination med att telefonen inte låg bra i handen.
    Lift to wake var värdelöst.
    Blåtand suger som vanligt.

    Mycket var såklart bra med telefonen, men kunde inte rättfärdiga pengarna jag lagt på den. En annan bestående observation var att det var massa underliga/dåliga översättningar/formuleringar i telefonen. Aldrig stört mig på detta tidigare hos Samsung!

    Samsung A40 ligger så mycket bättre i handen. Hemsk telefon på många sätt, men känns skönt att gå tillbaka till den.
     
    mortuus gillar detta.
  15. Gustaf87

    Gustaf87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S22
    Du verkar vara en riktig optimist i livet
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Var med grabben på Lollapalooza
    Måste säga att jag är imponerad av ljudkvaliteten på videos från livespelningar.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 799
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför? Så hög volym på området?
     
  18. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Inte högre än andra konserter jag varit på.
    Filmade bara kortare sekvenser från en konsert, ( The Kid Laroi) då stog vi precis framme vid scenen, trångt och svårt att hålla telefonen bra, så fokuserade mer på bilder, och två hela låtar från en annan (Post Malone) då stog vi ca 100 m från scenen.
    Till exempel tycker jag basljud tagits upp bra.
     
    jnsson gillar detta.
  19. Zazou

    Zazou Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag trycker batteritiden är riktigt dålig. Har nu minskat från 70 till 64% på en kvarts surfande. Den säger att den fortfarande studerar användarmönster.. men vad exakt är det den ska komma på? Och hur mycket bättre kan det bli? Funderar starkt på att lämna tillbaka den imorgon. Frågan är bara vilket androidalternativ som finns..
     
  20. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Storleksmässigt är det väl Xiaomi 12 och Zenfone 8 som finns, men sistnämnda är ju ett år gammal nu. Angående mönstren den lär sig, tror jag det mest handlar om att den begränsar bakgrundsanvändningen av appar. Så om den märker att du inte använder en app så stängs av den fort.